TERVEYDENHUOLTOLAKI RAKENTEELLISET MUUTOKSET JA NIISTÄ PÄÄTTÄMINEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

TERVEYDENHUOLTOLAKI JA HOITOTYÖ
Asiakasmaksulainsäädännön mukaiset kuntoutushoidon asiakasmaksut Lakimies Mari Laurén.
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Kuntamarkkinat Helsinki
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Liikunta terveyden edistäjänä 29. 1
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Perusterveydenhuollon yksikön tehtävät
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Lupamenettelyt ja valvonta/ erityisryhmien asuminen Aluehallintoviraston toiminnan kannalta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Aila.
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT Kuntaneuvottelut syksy 2013 Toimenpiteet kevään 2013 kuntaneuvotteluissa esille.
Yhteinen laki perusterveydenhuollolle ja erikoissairaanhoidolle
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Ajankohtaista hedelmöityshoidosta
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus- ja rakenneuudistus Uudenmaan Kokoomus ry:n syyskokous Mäntsälä Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Muutos - mahdollisuus vai uhka?
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Episodiryhmittelijä terveyskeskusten johtamisen apuvälineenä
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI SAIRAANHOIDOLLINEN TOIMINTA VALTUUSTON ILTAKOULU Aino-Liisa Oukka johtajaylilääkäri.
Terveydenhuoltolaki muuttui – missä onnistuttiin?
Terveydenhuoltolaki tuli - missä on onnistuttu? Soste-päivät
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELURAKENNEUUDISTUS O-PL Palvelurakenneuudistuksen.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
Toimivat palveluketjut -seminaari
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Päivystysten kokonaisuus Lshp:n alueella Tapio Kekki Pth-yksikkö Lshp.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
Hurtig TE1 Suomalainen terveys- ja sosiaalihuoltojärjestelmä.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
Asiakaslähtöisyys, dialogisuus ja monialaisuus Kouvolan yhteispäivystysmallissa?? Kimmo Salmio Akuuttilääketieteen ja yleislääketieteen el Ylilääkäri,
Aidolla yhteistyöllä ja kumppanuudella tehoa, laatua ja vaikuttavuutta Erikoissairaanhoidon järjestämissopimus Pohtimolampi Eva Salomaa JYL.
Kiireellisen hoidon kriteerit valmistelussa Selvitystyön eteneminen Päivi Koivuranta-Vaara HYL Kuntaliitto.
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Yhteistyösopimuksen laadinta
Esiselvitys.
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Henkilöstötarpeen ennakointi ja alueellisen koulutuksen suunnittelu
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Terveydenhuollon menetelmien arviointi 2018-
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Asiakaslähtöisyys yhteisen sote-kehittämisen lähtökohtana
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
TYÖTURVALLISUUS.
Hallitusneuvos Päivi Salo
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
Esityksen transkriptio:

TERVEYDENHUOLTOLAKI RAKENTEELLISET MUUTOKSET JA NIISTÄ PÄÄTTÄMINEN Terve kilpailu terveyden-huollossa 18.2.2010 Hotelli Holiday Inn, Tampere Timo Keistinen, lääkintöneuvos

Koko maa 44 vuotta 18.2.2011 Timo Keistinen

3 18.2.2011 Timo Keistinen

Suomessa voimakas valtionohjaus ja kuntien itsehallinnon kunnioitus Suomi on paradoksaalinen yhdistelmä vahvaa valtionohjausta ja suurta kunnioitusta kuntien itsehallintoa kohtaan. Uudistusten myötä suhteesta on tullut monimutkaisempi. Kehitykseen vaikuttaa myös pyrkimys lisätä yksilön valinnanvapautta ja eri julkisten palvelujen integrointia. 18.2.2011 Timo Keistinen

Lainsäädännön vaiheittainen eteneminen 2010 2011 2012 2013 2015 2020 2025 HE 2010 Terveydenhuoltolaki terveydenhuollon sisältöä koskevat säännökset mm. perusterveydenhuollon vahvistaminen, ensihoidon järjestäminen, potilaan valinnanvapaus, hoitotakuusäännökset sekä erityisvastuualueen tehtävät HE 2012 Sosiaalihuollon lainsäädäntöuudistus sosiaalihuollon erityislainsäädännön rakenne ja sisältöä koskevat säännökset Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteita ja järjestämistä koskeva lainsäädäntö tarve laille vuoden 2013 alusta, kun puitelain voimassaolo päättyy sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen, kehittäminen ja valvonta Kokeilu HE syksy 2010 Puitelaki 2007 - 2012 Kainuun kokeilulaki 2005 - 2012 18.2.2011 Timo Keistinen

Terveydenhuoltolain tarkoitus Edistää väestön terveyttä, hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä sekä sosiaalista turvallisuutta Kaventaa väestöryhmien välisiä terveyseroja Toteuttaa väestön tarvitsemien palvelujen yhdenvertaista saatavuutta, laatua ja potilasturvallisuutta Vahvistaa terveydenhuollon palvelujen asiakaskeskeisyyttä Vahvistaa perusterveydenhuollon toimintaedellytyksiä Parantaa toimijoiden välistä yhteistyötä 18.2.2011 Timo Keistinen

Vastuu hoidon järjestämisestä Kunnan on järjestettävä alueensa asukkaiden sairaanhoitopalvelut. Sairaanhoito on toteutettava potilaan lääketieteellisen tai hammaslääketieteellisen tarpeen ja käytettävissä olevien yhtenäisten hoidon perusteiden mukaisesti. Hoito toteutetaan avohoidossa silloin, kun se on potilasturvallisuus huomioon ottaen mahdollista. 18.2.2011 Timo Keistinen

Sairaanhoitopiirin tehtävät Vastaa alueellaan erikoissairaanhoidon järjestämisestä yhtenäisin lääketieteellisin ja hammaslääketieteellisin perustein. Vastaa alueellaan erikoissairaanhoidon palvelujen yhteensovittamisesta väestön ja perusterveydenhuollon tarpeiden mukaisesti. Vastaa alueellaan tehtäväalansa tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoiminnasta sekä kunnallisen terveydenhuollon tietojärjestelmien yhteensovittamisesta. 18.2.2011 Timo Keistinen

Vastuu terveyden- ja sairaanhoidosta Terveydenhuollon toimintayksikössä on oltava vastaava lääkäri. Vastaavan lääkärin on johdettava ja valvottava toimintayksikön terveyden- ja sairaanhoitoa. Potilaan sairaanhoidon aloittamisesta ja lopettamisesta sekä potilaan siirtämisestä toiseen toimintayksikköön päättää vastaava lääkäri tai hänen antamiensa ohjeiden mukaan muu laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. 18.2.2011 Timo Keistinen

Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Samaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymään kuuluvien kuntien on laadittava. Suunnitelmassa on sovittava: kuntien yhteistyöstä, terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä, terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä, päivystys-, kuvantamis- lääkinnällisen kuntoutuksen palveluista yhteistyöstä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalihuollon, lääkehuollon ja muiden toimijoiden kesken. 10 18.2.2011 Timo Keistinen

Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyö Miten hoitoketjut tai alueelliset hoitosuunnitelmat laaditaan yhteistyössä. Miten niiden toimintaa tuetaan ja seurataan. Miten sairaanhoitopiirin kuntayhtymä vahvistaa terveyskeskusten toimintaa järjestämällä erikoisaloittaisia palveluja ja muuta tukea terveyskeskuksiin. Miten palvelut toteutetaan ensisijaisesti avohoidossa. Miten terveyskeskus vastaa potilaan hoidon kokonaisuuden yhteensovittamisesta. 18.2.2011 Timo Keistinen

Perusterveydenhuollon yksikkö Sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä on oltava perusterveydenhuollon yksikkö. jossa on moniammatillinen terveysalan asiantuntemus joka tukee alueen terveydenhuollon järjestämissuunnitelman laatimista Sovittaa yhteen perusterveydenhuollossa tehtävää tutkimusta, kehittämistä, hoito- ja kuntoutusketjujen laatimista, täydennyskoulutusta huolehtii henkilöstötarpeen ennakoinnista erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja soveltuvin osin sosiaalitoimen yhteensovittamisesta 18.2.2011 Timo Keistinen

Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö Miten kunnat ohjaavat yksikön toimintaa antavat tehtävien edellyttämiä toimintamahdollisuuksia Mitkä ovat yksikön vastuut ja tehtävät järjestämissuunnitelman laatimisessa palvelutarpeen arvioinnissa palvelutarpeeseen vastaamisen seurannassa koulutuksessa kehittämistoiminnassa tutkimustoiminnassa perusterveydenhuollon, työterveyshuoltopalvelujen ja erikoissairaanhoidon yhteistyön toteuttamisessa 18.2.2011 Timo Keistinen

Erikoissairaanhoidon järjestämissopimus Erityisvastuualueen sairaanhoitopiirien on tehtävä. Sovittava: työnjaosta ja toiminnan yhteensovittamisesta uusien menetelmien käyttöönoton periaatteista erikoissairaanhoidon päivystyspisteistä ja työnjaosta Työnjaon on edistettävä laatua, potilasturvallisuutta, vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta Työnjaossa on varmistettava riittävät taloudelliset ja henkilöstövoimavarat osaaminen. 14 18.2.2011 Timo Keistinen

Erikoissairaanhoidon järjestämissopimus Erityisvastuualueeseen kuuluvien sairaanhoitopiirien kuntayhtymien välinen yhteistyö Sovittava yhteistyöstä ja työnjaosta erikoissairaanhoidossa erityistason sairaanhoidossa lääkinnällisessä kuntoutuksessa. Miten yhteistyössä järjestetään tukipalvelut hankintapalvelut, taudinmääritykseen liittyvät palvelut, taudinmääritykseen liittyvien näytteiden säilyttämisen niiden tutkimuskäytön sekä niihin liittyvät käytännöt lääkehuolto välinehuolto kuljetus- ja varastointipalvelut tietojärjestelmäratkaisut ja niiden kehittämisen. 18.2.2011 Timo Keistinen

Kiireellinen hoito Kiireellisen hoidon antamista varten kunnan tai sairaanhoitopiirin kuntayhtymän on järjestettävä ympärivuorokautinen päivystys. Päivystystä toteuttavassa yksikössä on oltava riittävät voimavarat ja osaaminen, jotta hoidon laatu ja potilasturvallisuus toteutuvat 18.2.2011 Timo Keistinen

Kiireellinen hoito Asetus suunnitelmasta ja sopimuksesta Suunnitelmassa on sovittava, miten päivystys ja muu kiireellinen sairaanhoito sairaanhoitopiirin alueella toteutetaan. Sopimuksessa on sovittava erikoissairaanhoidon erikoisalakohtaisista päivystyspisteistä sekä ensihoitokeskuksen toiminnasta ja tehtävistä erityisvastuualueella. Huomioitava päivystyspisteiden väliset etäisyydet ja väestön palvelutarve Varmistettava päivystyksen tehtävien edellyttämät riittävät voimavarat ja osaaminen. 18.2.2011 Timo Keistinen

Kiireellinen hoito Kiireellisen hoidon perusteista ja päivystyksen järjestämisen erikoisalakohtaisista edellytyksistä voidaan tarvittaessa säätää tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. 18.2.2011 Timo Keistinen

Erikoissairaanhoidon keskittäminen Valtioneuvoston asetuksella säädetään siitä, mitkä tutkimukset, toimenpiteet ja hoidot kuuluvat erityistason sairaanhoitoon. Valtioneuvoston asetuksella säädetään valtakunnallisesta ja alueellisesta erityistason sairaanhoidon keskittämisestä ja niistä kunnallisen terveydenhuollon toimintayksiköistä, 18.2.2011 Timo Keistinen

Mahdollisuus valita hoitopaikkansa kiireettömässä sairaanhoidossa Vaihe 1 vuonna 2011 Perusterveydenhuolto Mahdollisuus valita oman kunnan tai yhteistoiminta-alueen terveysasemista Erikoissairaanhoito Mahdollisuus valita oman kunnan mukaiselta erityisvastuualueelta Vaihe 2 vuonna 2014 Perusterveydenhuolto Mahdollisuus valita koko maan terveysasemista Erikoissairaanhoito Mahdollisuus valita koko maan kunnallisista erikoissairaanhoidon yksiköistä Toisella paikkakunnalla väliaikaisen asumisen aikana mahdollisuus käyttää hoitosuunnitelmansa mukaisen hoidon toteuttamiseen terveyskeskusta tai erikoissairaanhoidon yksikköä koko maassa. 18.2.2011 Timo Keistinen

Yliopistosairaaloiden saavutettavuus ajallisesti lyhintä reittiä Oulun yliopisto Maantieteen laitos 21 18.2.2011 Timo Keistinen

Terveydenhuollon rakennemuutoksen piirteitä Julkisen vallan vastuu riittävistä palveluista säilyy Kuntien uskottavuus riskien tasaajana ja asukkaiden vakuuttajana kyseenalaistetaan - vaihtoehto? Terveydenhuollolle asetettavat yhteiskunnalliset odotukset ja maksajien tilaus muuttuu Jakelukanavien monimuotoisuus lisääntyy Läpinäkyvyyden ja valinnanvapauden paine kasvaa Sähköinen asiointi ja tiedon monikäyttö = reformi Laatu-, turvallisuus- ja yksilöllisyysvaatimukset ↑↑ Tiedon epäsymmetria vähenee mutta ei katoa 18.2.2011 Timo Keistinen

Ohjausmekanismeja uudistettaessa on ratkaistava Demokraattisen päätöksenteon asema th:ssa Erityisosaamisen ohjauksen keinovalikoima Kokonaisinvestoinnin perusteet sote-sektorille (%bkt) Kustannusrasituksen jakautuminen Yhteisten resurssien kohdentamisen periaatteet Osaoptimoinnin rajoittamisen pelisäännöt Yksilön oman vastuun ja valinnanvapauden rajat Valvonnan keinot, kustannukset ja hyväksyttävät oheisvaikutukset 18.2.2011 Timo Keistinen