HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelijan ohjaus yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
HOPSista hopsaamiseen
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Minä oppijana 1 ov..
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opintojen ohjauksen organisointi
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Ops seminaari Askola.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Esityksen transkriptio:

HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA 27.4.2006 Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi HOPSista kuka kehittää mitä ? mikä kehittää ketä ? mikä kehittää mitä ? Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi Kuka ohjaa, mitä ohjaa? HOPS (OPM??) ohjaa _____________ … HOPS-lomake ohjaa _____________ … HOPS-käytänteet ohjaavat ________ … HOPS-opas ohjaa _______________ … Opettaja/amanuenssi/oap jne. ohjaa ______________________________ … Kehittäjä/suunnittelija/kouluttaja ohjaa ______________________________ … Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

HOPSAAMISEN ARKI SUUNNITTELUSSA I KUKA tekee/OHJAA/tallentaa/dokumentoi? MITEN ohjataan/tuetaan/ORGANISOIDAAN? MILLOIN, MISSÄ, MITÄ tehdään/tarkastetaan/seurataan? KEITÄ ohjataan/hopsataan? Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

HOPSAAMISEN ARKI SUUNNITTELUSSA II KUKA kehittää/koordinoi/tekee/ohjaa/tallentaa/ dokumentoi/linjaa? MITEN linjataan/tuetaan/organisoidaan/tehdään kehitetään? MILLOIN, MISSÄ, MITÄ tehdään/arvioidaan/seurataan? KEITÄ koulutetaan/verkostoidaan? Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi HOPS dialogi Mitä? Milloin? OPISKELU (rajattu) Miten? Miksi? OPPIMINEN (avoin) Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi HOPSin lisäarvo?? Taidekorkeakouluissa ? ”edistää opiskelijoiden etenemistä opinnoissaan”  Mitä ydinprosessia tuetaan?  Mitä ns. sekundaariprosesseja tuetaan? ”helpottaa ja kehittää ohjausta”  Mikä helpottaa? Mikä kehittää? … ja toisaalta mikä ketäkin? Kuka mitäkin.. Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi HOPSista lisäarvoa Ydinprosessin tunteminen, ymmärtäminen, artikulointi – myös opiskelijoille  Käsitteellistäminen myös oppimisen suhteen Taideaineiden omat tyypilliset prosessit  jännittäminen, itsekritiikin käsittely-/säätelytaito, paniikkihäiriöt, minäkuvan vääristymät, taiteilijuuden paineet, kilpailu, pelko menettää inspiraatio/luovuus etc. Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi HOPSista lisäarvoa Taideaineiden omat tyypilliset prosessit  jännittäminen, paniikkihäiriöt: ohjaus, ryhmän hyödyntäminen, käsitteellistäminen  itsekritiikkiä ja/tai -tarkkailua liikaa: HOPSilla suuntaaminen, käsitteellistäminen, tiedottaminen etc. (käsittely-/säätelytaitojen kehittäminen tavalla, joka tukee esim. taiteilijuutta) Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi HOPS säätelee monia prosesseja O P I S K E L I J A P R O S E S S I O P P I M I S P R O S E S S I A S IA N T U N T I J U U D E N K E H I T T Y M I N E N Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi HOPSissa kysyen.. 1. Minkälainen identiteetti on/voisi olla?  onko yliopisto-opiskelijan identiteettiä? Tunnistaako ”minä oppijana” skeemaa? Rakentuuko taiteilijuutta/akat. asiantuntijuutta? 2. Minkälaisia taitoja ja valmiuksia prosessi onnistuessaan edellyttää? Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

HOPS-näkökulmia: Mikä omaa tonttiasi? Oppimiskäsitys Vuorovaikutus Koordinointi Aika Diskurssi Opiskelukykyisyys Opiskelijatietojärj. Toimintakulttuuri Identiteetti OPPIMISPROSESSI Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi HOPS eri tasoillaan 1/2 Kuinka suunnittelussa nähdään/tunnetaan eri toimijat? OPINTOJEN OHJAUKSEN KOKONAISJÄRJESTELMÄ Organisaation muutosprosessi (HOPS kokonaisuudessaan)  vaatii aikaa Vaiheet: epätahtisuus hyväksi Kenen näkökulmasta tasoja rakennetaan? Ja kenen tavoitteita tarkastellaan? Mainio palautejärjestelmä: miten?? Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi HOPS eri tasoillaan 2/2 Osa kokonaisuutta: kokonaisuuden ja kontekstin ymmärtäminen  Kuinka kehittäjä/suunnittelija voi esim. ensimmäisenä tiedottaa asiasta, joka kuitenkin rakentuu ensin muualla? Kokonaisuuden jäsentymisen tuska Yliopiston OMALEIMAISUUS !! LAITOS TDK opiskelija NEUVONTA- JA OHJAUSTAHOT Miten näyttäytyy ? Opiskelun, oppimisen säätelijä Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi HOPSin teemavuodet Kuka kehittää mitä? Verkosto: yksikkö, yliopisto, muut yo:t, muut tahot, tutkimus, vertaisyksiköt kenen prosesseja kehitetään vs. kenen tavoitteita tarkastellaan? Vertaisvuorovaikutus omassa työssä: kenen kanssa? Iso kysymys, iso ”talo”: TEEMOITA!! Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Kehittäjäihmisten tulkintaa ? ”Vastuu HOPSin laatimisesta on opiskelijalla, joka saa tukea opintojensa suunnitteluun koko opintojensa ajan.” ”Tärkeää on, että molemmilla osapuolille syntyy ohjaussuhteen luonteesta sama tulkinta.” Psykologinen sopimus ”Ohjaussuhteen voi jäsentää toisaalta sisältö- toisaalta suhdeaspektiin.” TaY:n HOPS-opas Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

Horisontaalinen & vertikaalinen ohjaus Ohjaus- ja tukitahot: Ura- ja rekrytointi-palvelut ohjaustahot (opinto-neuvonta ym.) tiedekunta (op.asiain päälliköt, oy-ohjaajat) laitos (tuutorointi, opettajat) YTHS, muut tukitahot Laitos: 1. vuoden kevät Tiedekunta: 3. vuoden kevät Opiskelijaprosessi Ohjaus- ja neuvontapalvelut: tapahtumat eri tasoilla yksilöohjaus ja yhteistyö www-sivustot Oppimisprosessi Asiantuntijuuden kehittyminen Tiedekunta: 1. vuoden syksy Laitos: Kandi-seminaari Laitos: Gradu-seminaari Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi

hopsista, aika loppui! Kiitos kaikille. TAIKOPEDA 27.4.2006 Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi