Museoviraston kohteet ja kulttuurimatkailu - uhat ja mahdollisuudet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Exporting Culture – Kulttuuriviennin ammattilainen -valmennus.
Advertisements

Lappeenranta-Imatra seudun elinkeinoelämä ja Venäjä-toiminta
VUOKATTI Pekka Mäntynen Pohjois-Pohjanmaan matkailutoimikunnan puheenjohtaja Oulun lentoaseman päällikkö.
LogiCity Turun kiinteistöliikelaitos Ari Niemelä / AHN Consulting
Tulevaisuustyöryhmän linjaukset ja suunnitelmat.
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Espoon matkailustrategia v Julkinen
Luova Tila Häme Projektisuunnitelma –
Russian-Finnish International Castle to Castle Project: aims and objections Professor Antti Honkanen, Director of Centre of Tourism and Education, University.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
Uudet ELY-keskukset ja tiedonvälityksen haaste työhallinnossa Ideapäivä-seminaari Jaana Suokonautio Jaana Suokonautio.
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Tykkimäki -brändi. Brändisisältö Tykkimäk i Brändisisältö Tykkimäk i Omistajien tahtotila.
TOP3 – PAMin kärkiteemat keväällä 2013 PAMin kärkiteemat kevät 2013.
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Satakunnan museo 125 vuotta. Arvoisat kutsuvieraat, Satakunnan museon aktiivit 125 vuotta oikeita päätöksiä. Onneksi olkoon myös 40-vuotiaalle museorakennukselle,
Kodin ulkopuolinen väkivaltatyö ja verkostoitumisen merkitys Oulun seudulla VIA VIS –VÄKIVALTATYÖN HANKKEEN PÄÄTÖSSEMINAARI – Miten väkivallan tekijää.
Punainen Risti on valtioiden valtuuttama järjestö
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Seuduntulevaisuuden näkymät ja haasteet
MENESTYVÄ YRITYSTOIMINTA Etelä-Savon avaintoimialat toimivat kannattavasti ja ekotehokkaasti OSAAVA TYÖVOIMA JA HYVÄ INNOVAATIOYMPÄRISTÖ Koulutus ja tutkimus.
Kulttuurivienti –syksy 2009 Kulttuuriviennin tukiverkoston infopäivä, Opetusministeriö,
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
Kuopion toimipaikka Hermanninaukio 3 FIN Kuopio +358-(0)
Kaupunginvaltuusto § xx 1. Kemijärvi 2020 ”Vedenvälkettä ja vihreää kultaa” Kemijärven kaupunki on vuonna 2020 Itä-Lapin elinvoimainen palvelu-
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
MAHDOLLISUUKSIA KULTTUURILLE. Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen Tavoite on edistää taide- ja kulttuurisisältöisten matkailupalveluiden kehittämistä.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
TAITEIDEN TALO VUOSAAREEN Helsingin kaupungin yhteismarkkinointitilaisuus Hotelli Rantapuisto Liisa Winberg, Vuosaari-toimikunnan pj.
Rakennettu hyvinvointi – arjen ympäristöjen arvot museotyössä Maakuntamuseoiden teemapäivät 2010: "Kulttuuriympäristön palasista kokonaisuudeksi ” Ulla.
Globalisaatio ja Suomi I Kansainvälisen työnjaon ja yhteisten markkinoiden laajentuminen jatkunut vuosituhansia, tietoisuus tästä uutta - tavaroiden ja.
Suomi 2028 – Suomi ja globaali maailmantalous I Globalisaatio edennyt vuosituhansia Teollinen vallankumous kiihdytti globalisaatiota; Suomi tuli todella.
Valtakunnallisen kylämatkailuhankkeen päätösseminaari
Kimmo Aalto Toiminnanjohtaja, Lomalaidun ry Miten tästä eteenpäin kylämatkailun kehittämisessä ?
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
Kulttuurimatkailun kehittämisstrategia
MILTÄ SUOMEN TULEVAISUUS NÄYTTÄÄ? I
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
1 Valtioneuvoston maatalouspoliittinen selonteko I Selonteko on yleisen tason tarkastelu maatalouden toimintaympäristöstä ja kehityksestä Tarkastellaan.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Globalisaatio – taloudelliset vaikutukset Suomeen I
Matkailun mahdollisuudet käyttöön! PAMin kärkiteemat kevät 2013.
Stratpääm060509ar.ppt 1 KMO 2015 VISIO STRATEGISET PÄÄMÄÄRÄT Marja Kokkonen LIITE 2.
Nummelan Palloseura Hockey ry SWOT - Analyysi
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä KESKI-SUOMEN MATKAILUELINKEINON STRATEGIA Suomalaisin Suomi – viihdy ja voi.
Pekka Aula Topiantti Äikäs
UNESCOn maailmanperintö
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
LUONNONTUOTEALAN YRITTÄJYYS MENESTYKSEEN – pohjoiskarjalaisia näkökulmia Juha Rutanen, Irja Mäkitalo, Katri Kranni Luonnontuotealan teemaryhmä Aluetilaisuus,
Edustusurheilu Espoon kaupungin vetovoimatekijäksi - Kuinka taklaamme haasteet yhdessä? Vai jääkö historiaan 10-luku jolloin edustusurheilu loppui Espoossa?
Oulu-Kemi-Pori ArcMaTe - Suomi-konsortiolla kehitetään arktisen alueen tuotteita ja palveluita sekä yritysten liiketoimintaa , Helsinki Johtaja.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Kohti maailman huippua. Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia
POKAT 2021 maakuntaohjelma
Cultura Yhdistävä tekijä
PoLut – Pohjoinen luonto maahanmuuttajien kotoutumisessa
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
Matkailuyrityksen tämän hetken haasteet ja menestys-tekijät Lapissa
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
KULTTUURIN KUNTAKUVA JA TULEVAISUUS Kuntaliitto
Esityksen transkriptio:

Museoviraston kohteet ja kulttuurimatkailu - uhat ja mahdollisuudet Museopäivät Savonlinnassa 21.5.2014 Juhani Kostet Pääjohtaja Museovirasto 1 1 1

Mitä on kulttuurimatkailu? Kulttuurimatkailulla tarkoitetaan matkai- lua, jonka kohteena ovat menneisyyden tai nykypäivän muistomerkit tai tapahtumat. Kulttuurimatkailu voi olla tavoitteellista poiketen näin luonteeltaan muista matkailutyypeistä. Tavoitteena voi olla oppiminen eli ihminen lähtee toiselle paikkakunnalle oppiakseen uutta.

Kulttuurimatkailun visio Suomalainen kulttuuri on matkailullisesti vetovoimaista ja kysyttyä kansainvälisillä markkinoilla ja samalla Suomen matkailuimago on vahvistunut.

Kulttuurimatkailun vahvuudet Suomen kulttuurimatkailun vahvuudet Ainutlaatuinen asema Venäjän naapurina, Saavutettavuus Venäjältä, venäläiset ovat suurin ulkomaalainen asiakasryhmä Suomen sijainti Pietarin ja sen lähialueiden vieressä on ainutlaatuinen Venäjältä ei ole mihinkään muuhun valtioon niin hyvät ja nopeat yhteydet kuin Suomeen. Nopea Helsinki – Pietari rautatieyhteys parantaa entisestään Matkailijoiden määrän kasvattamisen mahdollisuudet Vetovoimaiset matkailualueet (Helsinki, Turun saaristo, Järvi-Suomi, Lappi ja Koillismaa) Erityinen vahvuus on muualta maailmasta tulevien hyödyntämättömät matkailijavirrat

Kulttuurimatkailun heikkoudet Huono saavutettavuus? Onko näin? Helsingistä on noin 130 lentoyhteyttä päivittäin eri puolille Eurooppaa ja maailmaa, erinomaiset rautatie- ja bussiyhteydet, mutta erittäin huonot kotimaan lentoyhteydet Huono tunnettavuus. Suomi on pieni ja tuntematon maa: Suomen tunnettuus ei parane ilman Suomi kuvan ja Suomen matkailumaakuvan aktiivista parantamistyötä. Huonot hinnat. Suomen korkea hintataso Kotimaan matkailun kehittäminen ja kehittämistyön lyhytjänteisyys: ovatko huvipuistot ainoa mahdollisuus Kulttuuriperintöalan hyödyntämättömyys matkailukohteina ja matkailun markkinoinnissa: Tuntevatko edes suomalaiset vetovoimaisimmat museot tai Suomen maailmanperintökohteet? Matkailun kehittämisen ohjausryhmästä puuttuu kulttuuriperintöala Kiasmaa lukuunottamatta

Museoviraston kohteet ja kulttuurimatkailu Museovirasto/Suomen kansallismuseo ylläpitää seuraavia kohteita: 1. Kansallismuseo, 2. Urho Kekkosen museon/Tamminiemi, 3. Seurasaari, 4. Hvitträsk, 5. Louhisaaren linna, 6. Alikartano, 7. Urajärvi, 8. Hämeen linna ja 9. Olavinlinna Museoviraston yhteistyökumppaneiden ylläpitämät kohteet: Turun linna (Turun kaupunki), Yli-Laurosela (Ilmajoen kunta), Lamminaho (Vaalan kunta), Lyytikkälä (Lyytikkälä säätiö), Kotkaniemi (Luumäen kunta ja Kotkaniemi säätiö), Paikkarin torppa (Lohjan kaupunki), Ainola (Ainola säätiö) Ongelmat: Kohteiden saantitapa, sattumalta museoiksi tulleet kohteet eivät välttämättä ole kansallisesti merkittäviä, vaikeasti Kansallimuseon brändiin sovitettavia, Mahdollisuudet: Kansallisen kulttuuriperintöbrändin kehittäminen

Mahdollisuudet Museoviraston museoiden mahdollisuudet Vuokrajärjestelmään siirtyminen vuoden 2014 alussa Kattava suomalaisen kulttuuriperinnön verkosto: Linnat, kartanot, eteläpohjalainen talo, pohjoispohjalainen talo, itäsuomalainen talo, torppa Näyttelytoiminnan uudistuminen ja vahvistuminen Näyttelytoiminnan suuntaaminen Suomen valtiolliseen historiaan Rakenteiden ja toimintatapojen uudistuminen Markkinoinnin vahvistuminen ja brändäyksen tarjoamat mahdollisuus Heikkojen signaalien tunnistaminen Keskittyminen oleelliseen, painopisteiden valinta ja resurssien oikea kohdentaminen

Museoviraston museoiden uhat Vuokrajärjestelmään siirtyminen vuoden 2014 alussa Joidenkin kohteiden huono saavutettavuus: Urajärvi, Alikartano Kansallinen ja alueellinen identiteetti hakusessa, Kyky etsiä ja hyödyntää yhteistyöverkostoja, Kokemattomuus yritysyhteistyöhön, Vahva keskittyminen kokoelmiin ja kokoelmien hallintaan syö verkostoitumisen mahdollisuuksia Matkailualan ja museoiden yhteistyön toimimattomuus: eikö meillä todellakaan ole mitään myytävää matkailualalle Keskittyminen lapsiin ja nuoriin, maahanmuuttajiin ja muihin erikoisryhmiin Kävijämäärien lasku ja taloudellisen tilanteen heikkeneminen

Mitä pitää tehdä? Päätoimenpiteet ovat 1. Kulttuurin arvostuksen ja ymmärryksen lisääminen 2. Verkostoituminen ja hanketoiminnan aktivointi 3. Kulttuurimatkailun tuotteistamisen ja kehittämisen koordinointi: kulttuuriperintöalalla kaivataan tuotteistamisen osaamista, matkailualalla kulttuuriperintöalan osaamista. Miksi tarpeet eivät aina kohtaa? Yhteistyön ja työnjaon kehittäminen ja vahvistaminen matkailu- ja kulttuuriperintöalan välillä 4. Laadun ja kestävän kulttuurimatkailun kehittäminen: vaatii panostuksia esim. museoiden näyttelytoimintaan, konsertti- ja tapahtumatuotantoon 5. Tutkimustiedon hyödyntämisen lisääminen ja tehokas tiedonvälitys

Mitä pitää tehdä? 6. Markkinoinnin ja myynnin edistäminen Erittäin tärkeää markkinoida kohteita ja palveluja matkailijoiden lähtöalueilla. Päätöksiä ei välttämättä tehdä enää matkakohteessa Onko Kiss my Turku tai Iloinen Itä-Suomi hyvä markkinointi-idea? 7. Vahvan perustan kulttuurimatkailun kehittämiselle antavat kulttuurilaitosten, oppilaitosten, tapahtumajärjestäjien sekä kunnallisen, alueellisen ja valtiollisen kulttuurihallinnon muodostama kulttuurin infrastruktuuri 8. Suomalainen kulttuuri yhdistettynä luontoon koetaan matkailun vahvuutena. Perinteet, laadukas kulttuuritarjonta, museoiden verkosto sekä kulttuuriympäristö ja –maisemat pitää kytkeä kiinteäksi osaksi .