17.9.2010 Tampereen seudun joukkoliikennesuunnitelma Tilannekatsaus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
Advertisements

Palmuöljy yhteiskuntavastuuun koetinkivenä, Greenpeacen kommentti
Henriika Weiste, WayStep Consulting Ky
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
ASETUKSEN KÄYTTÖÖNOTTO SATAKUNNASSA HAJA-HANKKEEN KYSELYN TULOKSIA Haja-asutuksen jätevesien käsittely –koulutustilaisuus
TIEDOTUSTILAISUUS TAKAMAAN KOULU
TIEDOTUSTILAISUUS VAHANNAN KOULU
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Ajankohtaiset liikenneasiat Kellokoskella
TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
HSL-poikkiliikenne Hannu Koponen Tausta • Heinä- ja elokuun aikana tein 30 vrk:n aikana yli 300 eri reitillä noin 134 tunnin verran HSL-matkoja.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Lahden kaupunki Tekninen ja ympäristötoimiala Yhdyskuntasuunnittelun teemaryhmä MAL:n yhteensovitus (7 §) Kaavoitus ja maapolitiikka Kiinteistönmuodostus,
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Toimivaltainen viranomainen
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015.
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS – hanke
Ari Tuovinen Joukkoliikenne, talousarvio 2013 Kaupunkilipputuki 2009 on tehty kaupunkiliikenteen vuoroista siirtymäajan liikennöintisopimus Siirtymäajan.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Liikenteen kytkennät seudun maankäyttöön
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Taulutarkastuksen ohje pahvitauluille
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Maaseutuohjelman arviointisuunnitelma - mistä on kyse? Työseminaari Säätytalolla
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Esteettömyys joukkoliikenteessä
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Väestönmuutokset 2010 Joulukuu Tampere Tampereen kaupunkiseutu Suurimmat kaupungit Suurimmat seutukunnat.
KAUPUNKISEUTU infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Kainuun runkoliikenteen kehittämissuunnitelma Runkoliikennesuunnitelman sisältö Ostoliikenteen rahoitus Liikennetarjonta ja sopeuttaminen Koordinointi.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Maalaiskunta Tikkakoski Pph Maalaiskunta Palokan vuorohoito Maalaiskunta Ritoniityn Päiväkoti Ilta+la Jyväskylä Tapiolan Päiväkoti Jyväskylä Kultalakin.
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Keskusteludokumentti Pekka Kähkipuro.
Ajankohtaista – seutusivistys
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Ajankohtaista – Päivähoitopalvelujen yhteistyö Leena Viitasaari.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Joukkoliikenne Lohjalla Logistiikkayksikkö Kuntatilaisuus
Joukkoliikenteen hankintojen tilannekatsaus Uudenmaan ELY-keskus Tom Heino
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
WayStep Consulting Oy 2016.
WayStep Consulting Oy 2016.
Asiakkaan valinnanvapaus
Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen
WayStep Consulting Oy 2016.
Trafin rooli ja tehtävät
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Kempele
Esityksen transkriptio:

Tampereen seudun joukkoliikennesuunnitelma Tilannekatsaus

Joukkoliikenteen järjestämistavan valitseminen seudulla Liikenteen järjestäminen Tampereen seudulla ENNEN TULEVAISUUDESSA NYT Seutuliikenteessä linjaliikenneluvat (lipputuella subventoitua liikennettä) ja ostovuoroja Kaupunkiliikenteessä oma tuotanto ja kilpailutus Seutuliikenteessä siirtymäajan liikennöinti- sopimukset (lipputuella subventoitua liikennettä) ja ostovuoroja PÄÄTÖKSET Seudullinen toimivaltainen viranomainen 2011 alusta Joukkoliikenteen subventointi eri kunnissa •oma tuotanto (kaupunkiliikenne) •tilaaja- tuottaja -malli •käyttöoikeus- sopimukset •markkinaehtoinen liikenne Siirtymäajan päättyminen EU:n palvelusopimusasetus (PSA) ja joukkoliikennelakiHenkilöliikennelaki Seudun joukkoliikenne- suunnitelma Palvelutasomäärittelyt Linjastosuunnitelma

Tampereen seudun joukkoliikennesuunnitelman taustat  Joukkoliikennelaki (JLL, 869/2009) ja EU:n palvelusopimusasetus (PSA, 1370/2007) astuneet voimaan  Toimivaltainen viranomainen  Tampereen seudun joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen tehtävät keskitetään vuoden 2011 alkaessa vastuukuntamallin mukaisesti Tampereen joukkoliikennetoimistoon  Palvelutason määrittely  JLL:n mukaan toimivaltaisen viranomaisen tulee määritellä toimivalta- alueensa joukkoliikenteen palvelutaso vuoden 2011 loppuun mennessä  Liikenteen järjestäminen perustuu määritettyyn palvelutasoon  Liikenteen järjestäminen linjaliikennelupiin perustuen samaan tapaan kuin aikaisemmin ei enää ole mahdollista.  Tampereen kaupunkiseudulle on määritelty liikennepoliittiset tavoitteet (TASE 2025)

Tampereen kaupunkiseudun liikennepoliittiset tavoitteet (TASE 2025)  Joukkoliikenteen palvelutasoa nostetaan merkittävästi ensisijaisesti työ- ja asiointiliikenteen nykyisillä pääsuunnilla.  Nopeuttamiselle, vuorotarjonnan lisäämiselle ja kulkutapaosuuden kasvattamiselle asetetaan selkeät määrälliset tavoitteet → Joukkoliikenteen järjestämistavan pitää siten perustua tapaan, jolla joukkoliikenteen palvelutasoa voidaan merkittävästi parantaa nykyisestä

Tampereen seudun joukkoliikennesuunnitelma  Työssä suunnitellaan seuraavan noin 10 vuoden joukkoliikenteen kehittämistoimenpiteiden päälinjaukset  Suunnitelman sisältö  Joukkoliikenteen organisoinnin tavoitteet  Palvelutason määrittely  Nykytilan selvitys  Linjastosuunnitelma  Joukkoliikenteen toimintaympäristön parantaminen  Lippujärjestelmä  Matkustajainformaatio  Toimenpideohjelma  Työssä on toistaiseksi keskitytty nykytilan selvitykseen, palvelutason määrittelyyn ja joukkoliikenteen organisoinnin muutoksiin  Lähtötietojen saamista Tampereen ulkopuolisesta liikenteestä osattiin ennakoida vaikeaksi, mutta on osoittautunut ennakoitua haastavammaksi

Joukkoliikenteen järjestämistavat ennen ja nyt Tampereen seudulla  Tampereen sisäisessä liikenteessä liikenne on pääosin tuotettu viranomaisen omalla tuotannolla (Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitos)  Liikennettä on vähitellen alettu kilpailuttaa  Seudun ulkopuoliset liikennöitsijät eivät ole saaneet kilpailutuksissa jalansijaa Tampereen seudulla (huomioiden, että Paunu on ostanut Veolian Tampereen liiketoiminnan)  Tampereen Kaupunkiliikenne ei ole liikelaitoksena osallistunut kilpailuihin  Seutuliikenne on perustunut pitkälti linjaliikennelupiin  Liikennettä on subventoitu lipputukien (seutuliput) ja jonkin verran ostoliikenteen kautta  Tällä hetkellä seutuliikenne perustuu pitkälti siirtymäajan liikennöintisopimuksiin, jotka käytännössä muodostavat yksinoikeuden

Joukkoliikennelain ja PSA:n mahdollistamat liikenteen järjestämistavat tulevaisuudessa (lähde: LVM)

Linjaliikennelupamallin mukaisen liikenteen järjestämistavan mahdollisuudet joukkoliikennelain (JLL) siirtymäajan jälkeen  Aiempien linjaliikennelupien ja nykyisten siirtymäajan liikennöintisopimusten kaltainen järjestämistapa ei ole enää mahdollinen siirtymäajan jälkeen  Siirtymäaika ( /2019) on aika, jona aikana valmistaudutaan uuden JLL:n mukaiseen tilanteeseen.  Linjaliikenneluvat rinnastuvat uudessa laissa reittiliikennelupiin. Tällöin kyse on markkinaehtoisesta liikenteestä.  Markkinaehtoista liikennettä voidaan täydentää yleisellä säännöllä.  Markkinaehtoisessa liikenteessä voidaan käyttää myös yhteistariffilippusopimuksia, jolloin liikennöitsijälle maksetaan vain asiakastulon mukainen korvaus.

Tilaaja-tuottajamalli Oma tuotanto  Tilaaja-tuottajamallissa palvelutason määrittelee tilaaja.  Tilaaja suunnittelee linjaston ja aikataulut, joiden mukainen liikenne kilpailutetaan.  Liikennöitsijä suunnittelee tarkemman autokierron ja työvuorosuunnittelun.  Matkustajatulot saa tilaaja. Liikennöitsijä saa ainoastaan korvauksen liikennöinnistä.  Tilaaja-tuottajamallin heikkoutena on  Liikennöitsijän kannalta pienet katteet, jos kilpailutus on hintapainotteinen  Mahdollisesti riski markkinaosuuksien voimakkaaseen vaihteluun, jos kilpailutetaan harvoin  Tilaajan näkökulmasta voi olla ongelmallista, että liikennöitsijä ei ole välittömästi riippuvainen matkustajamääristä → laatu voi osin heikentyä  Mahdollistaa Tampereen seudun liikennepoliittisten tavoitteiden saavuttamisen eli palvelutason parantamisen rahoitusta lisäämällä.  Oma tuotanto merkitsee käytännössä sitä, että liikenne ostetaan suorahankintana Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitokselta.

Käyttöoikeussopimukset  Käyttöoikeussopimukset ovat tilaaja-tuottajamallin erikoistapauksia.  Käyttöoikeussopimuksissa palvelutason määrittelee toimivaltainen viranomainen.  Käyttöoikeussopimusten kohteet kilpailutetaan  Käyttöoikeussopimusten kohteena on saman suunnan linjasto (Tampereen seudulla keskustan molemmilta puolilta samantasoinen linjasto, jotta heiluriliikenne on mahdollista).  Liikennöitsijä suunnittelee liikennöinnin määritetyn palvelutason mukaiseksi. Liikennöitsijällä on oikeus vähäisiin linjastomuutoksiin sopimuksen aikana.  Liikennöitsijä saa lipputulot.  Mahdollistaa Tampereen seudun liikennepoliittisten tavoitteiden saavuttamisen eli palvelutason parantamisen rahoitusta lisäämällä.

Markkinaehtoinen liikenne Yleinen sääntö  Markkinaehtoinen liikenne perustuu reittiliikennelupiin  Pääsääntöisesti hakemukset reittiliikenneluvista hyväksytään, jos on katsottu, että liikennöitsijä kykenee hoitamaan hakemansa liikenteen ja siihen on lain edellyttämät luvat (joukkoliikennelupa).  JLL 22 § mahdollistaa reittiliikenneluvan hakemuksen hylkäämisen, jos määritetty palvelutaso ylittyy.  Nykyisen seutulipputuen ja ostoliikenteen perusteella on pääteltävissä, että puhtaasti markkinaehtoisesti soveltaen liikenteen tarjonta heikkenisi merkittävästi.  Mahdollisesti Tampereen seutuliikenteessä voitaisiin soveltaa nykyisen Tampereen yhteistariffisopimuksen kaltaista sopimusta myös ympäryskunnissa. Liikenne ei näin kuitenkaan tulisi toimimaan, koska liikennöitsijän tulot olisivat nykyistä huomattavasti pienemmät.  Yleisessä säännössä valtioneuvosto tekee päätöksen hintavelvoitteen asettamisesta. Toimivaltaisen viranomaisen kannalta yleinen sääntö on esim. käyttöoikeussopimuksia heikompi, koska liikenteeseen voi vapaasti tulla ja poistua yrittäjiä, jolloin tarjonnan ja subvention ennakointi on vaikeampaa kuin esim. käyttöoikeussopimuksissa.  Markkinaehtoinen liikenne edellyttää todennäköisesti täydentävää ostoliikennettä

Palvelutasomäärittely  Liikenteen järjestäminen perustuu palvelutasomäärittelyyn  Palvelutaso on määriteltävä sellaiseksi, että se pystytään toteuttamaan  Eri tyyppisillä alueilla palvelutaso on erilainen  Asukasmäärät  Työpaikkamäärät  Kuntien erilaiset taloudelliset resurssit joukkoliikenteen kehittämiseen  Joukkoliikenteen palvelutaso koostuu monista asioista (mm. LVM 36/2006)  Vuoroväli  Kävelymatka (pysäkille/ltä ja vaihdon yhteydessä)  Liikennöintiaika (aamun ensimmäinen vuoro - illan viimeinen vuoro, yöliikenne, talvi/kesä)  Ajoaika  Vaihtojen määrä  Aikataulujen säännöllisyys  Täsmällisyys  Esteettömyys  Valinnanvapaus, hallittavuus

Luonnos palvelutasoluokiksi Tampereen seudulle - tähtiluokituksen perusteet Palvelutaso- luokka *************** Kuvaus Joukkoliikenteen käyttö on kilpailukykyistä henkilöautoon nähden. Tarjonta mahdollistaa autottoman elämisen tai elämisen ilman kakkosautoa. Täyttää kaupun- kiseudun pak- kokäyttäjien lähes kaikki tyypilliset mat- kustustarpeet. Tarjoaa keskeiset yhteydet oman alueen kuntakeskuk- seen Koulu- ja työ- matkayhteydet, arkisin asiointi- yhteydet päivä- aikaan. Soveltamis- alue Korkea väestö- / työpaikkatiheys Melko korkea väestö- / työpaikkatiheys. Iso taajama tai useamman taajaman ryhmä Taajama Haja- asutusalueet Esimerkki palvelutason soveltamis­ alueesta Tiivis kerrostaloalue, yhteydet Tampereen keskustaan Kerrostaloalue (kuntakeskus), tiivis pientaloalue, yhteydet Tampereen keskustaan. Pientaloalue/ taajama, yhteydet taajamien ja keskusten välillä Yhteydet pienistä taaja- mista oman alueen keskuk- seen tai palvelukes- kukseen. Yhteydet haja- asutusalueilta oman alueen keskukseen tai palvelukeskuk- seen. Näiden lisäksi on minimitaso, jolla tarjotaan lakisääteiset palvelut

Luonnos palvelutasomäärittelyksi Vuoroväli Vuoroväli- tavoite (min) *************** Ruuhka Päivä Arki-ilta Lauantai Sunnuntai Yöliikenne30-60(60)--- •Palvelutasoluokkia merkitään *****-*, eikä esimerkiksi kaupunkiliikenne/seutuliikenne-jaottelulla, koska ei ole perusteltua, että palvelutaso riippuisi täysin siitä, missä kuntarajat kulkevat.

Luonnos palvelutasomäärittelyksi Kävelyetäisyys ja liikennöintiaika *************** Kävelyetäisyys pysäkille linnuntietä (m) (olemassa olevilla alueilla) Normaali tarjonta Hiljainen aika (-2000) Liikennöintiaika Arki Lauantai (+ yövuoroja) Sunnuntai Kysynnän mukaan -

Luonnos palvelutasomäärittelyksi Muut palvelutasotekijät  Vaihdot  Vaihtojen lukumäärä kuvaa joukkoliikennejärjestelmän helppokäyttöisyyttä.  Heilurilinjasto mahdollistaa vaihdottomien matkojen tekemisen Tampereen keskustan läpi lähiöiden välillä.  Yhteydet Keskustorille ovat pääosin vaihdottomia  Yhteydet omaan palvelukeskukseen ovat aina vaihdottomia  Ajoajat  Linjat etenevät pääsääntöisesti matkan suuntaan  Hallittavuus, täsmällisyys ja säännöllisyys  Brändättyjä runkolinjoja liikennöidään säännöllisillä aikatauluilla.  Muu linjasto muodostaa selkeän kokonaisuuden.  Reittipoikkeamia pyritään välttämään linjaston selkeyden parantamiseksi.  Säännölliset aikataulut ja linjakartat  Esteettömyys  Kalusto, pysäkkiympäristö ja informaatio

Palvelutason esittäminen, kuvitteellinen esimerkki ***** **** *** ** * (Minimitaso)

Palvelutasopuutteita Tampereen seudulla, luonnos