Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KAUPUNKISEUTU 2030 - infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KAUPUNKISEUTU 2030 - infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies."— Esityksen transkriptio:

1 KAUPUNKISEUTU 2030 - infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies

2 Selvitystyön toimeksianto  Seutuhallitus päätti selvitystyöstä 19.12.2008 Henkilöliikennelain uudistus Kaupunkiseudun rakennemallityö ja liikennejärjestelmäsuunnitelma 2025  Kolme osatehtävää  Lausunto joukkoliikennelaista  Joukkoliikenteen järjestelytapojen kuvaaminen ja vertailu  Esitys joukkoliikenneorganisaatioksi Tampereen kaupunkiseudulle  Selvitysmies 3.1.2009 – 30.9.2009  Tukiryhmä: kuntien ja Pirkanmaan liiton nimeämät yhteyshenkilöt

3 Käsittelyvaiheet seutuhallinnossa 19.12.2008 SH Päätös selvityksen tekemisestä 16.1.2009 KJK Työohjelma 6.2.2009KJKLausunto joukkoliikennelaista 18.2.2009SHLausunto joukkoliikennelaista 13.3.2009 KJKTilannekatsaus 25.3.2009SHTilannekatsaus 17.4.2009KJKTilannekatsaus 15.5.2009 KJKSeutulippu 12.6.2009Kunnallishallitusten seminaari 17.8.2009KJKLoppuraporttiluonnos 18.9.2009KJKLoppuraportti 2.10.2009KJKLoppuraportti 30.10.2009KJKLoppuraportti, liikennöitsijöiden lausunnot 13.11.2009 KJKKaupunkiseudun joukkoliikennesuunnitelma 24.11.2009SHLoppuraportti, kaupunkiseudun joukkoliikennesuunnitelma

4 Käsittelyvaiheet kunnissa 10.8.2009 NokiaEsittely kaupunginhallitukselle 17.8.2009KangasalaEsittely kunnanhallitukselle 17.8.2009PirkkalaEsittely kunnanvaltuustolle 24.8.2009YlöjärviEsittely kaupunginhallitukselle 31.8.2009OrivesiEsittely kaupunginhallitukselle 31.8.2009 LempääläEsittely kunnanhallitukselle 21.9.2009VesilahtiEsittelykunnanhallitukselle 22.9.2009TampereEsittely yhdyskuntalautakunnalle 18.11.2009TampereEsittely TKL:n johtokunnalle tammi - helmikuu 2010Päätökset kunnissa

5 Liikennöitsijöiden kuuleminen 6.8.2009 selvityksen esittely Linja-autoliiton aluekokouksessa 18.9.2009 lausuntopyyntö loppuraportista 29.9.2009 keskustelutilaisuus liikennöitsijöille (loppuraportti, liikennöitsijöiden lausunnot)

6 Henkilöliikennelain uudistus EU:n palvelusopimusasetus (PSA) ja sitä täydentävä kansallinen joukkoliikennelaki tulivat voimaan 3.12.2009 PSA sisältää säädökset joukkoliikenteestä, jossa yhteiskunnan rooli on merkittävä Palvelusopimusasetuksen mukaisesti liikenne järjestetään, kun halutaan varmistaa markkinaehtoisesti syntyviä paremmat joukkoliikennepalvelut (määrä, laatu, varmuus, luotettavuus, matkustaja-hinnat) (PSA 1. artikla) Joukkoliikennelaki täydentää –markkinaehtoinen joukkoliikenne –joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen

7 Toimivaltaisen viranomaisen tärkeimmät tehtävät  Päättää joukkoliikenteen järjestämistavasta toimivalta-alueellaan  Markkinaehtoisesti syntyvä joukkoliikenne  Palvelusopimusasetuksen mukainen joukkoliikenne tilaaja-tuottajamalli käyttöoikeussopimus oma tuotanto  Näiden yhdistelmä  Määrittelee joukkoliikenteen palvelutason  Joukkoliikennelain mukaan v. 2011 loppuun mennessä  Ostaa joukkoliikennepalveluja  Toimii joukkoliikenteen lupaviranomaisena

8 Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneselvitys Toimenpide-esitykset

9 Esitys kaupunkiseudun joukkoliikenneorganisaatioksi Perustetaan seudullinen toimivaltainen viranomainen +Paras-lainsäädännön hengen mukaista +LVM:n suosittama ja joukkoliikennelain hengen mukainen ratkaisu +seutuhallituksen hyväksymän TASE 2025:n liikennepolitiikan mukainen ratkaisu, jolla autetaan kulkumuotojakautumalle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa +suunnittelu suurempana kokonaisuutena on taloudellista Tampere vastuukuntana !kuntien vaikutusmahdollisuudet omaan palvelutasoonsa/kustannuksiinsa turvattava

10 Pirkanmaan jl- työryhmä - ELY - Pirkanmaan liitto - Tampereen jl-yksikkö - Kehyskuntien edustus Joukkoliikennelautakunta - Tampere 7 jäsentä (pj) - Kehyskunnat kukin 1 jäsen Jl-yksikkö Kaupunkiseudun jl-työryhmä - jl-yksikkö - kunnat Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneorganisaatio

11 Kuntien etujen huomioon ottaminen Edustus joukkoliikennelautakunnassa (päätöksenteko) ja seudullisessa joukkoliikennetyöryhmässä (valmistelu) Yhteistoimintasopimus vastuukunnalla ei otto-oikeutta jl-lautakunnan päätöksiin kuntien vaikutusmahdollisuuksia omassa joukkoliikenteessään tukevat kustannusjakomallit neuvottelut suunnitteluvaiheessa lausuntomenettely Johtosääntö ja muut säännöt ja ohjeet

12 Yhteistoimintasopimus 1 SOPIMUKSEN SOPIJAOSAPUOLET JA TARKOITUS 2 YHTEISTOIMINNAN TAVOITTEET JA YLEISET PERIAATTEET 3 UUDELLEEN JÄRJESTETTÄVÄT TEHTÄVÄT 4 YHTEISET TOIMIELIMET Joukkoliikennelautakunta Kaupunkiseudun joukkoliikennetyöryhmä Alueellinen joukkoliikennety ö ryhm ä 5 HENKILÖSTÖ 6 TALOUS JA KUSTANNUSTEN JAKO 7 NEUVOTTELU- JA LAUSUNTOMENETTELYT 8 SOPIMUKSEN SEURANTA 9 SOPIMUKSEN VOIMAANTULO JA IRTISANOMINEN 10 ERIMIELISYYKSIEN RATKAISEMINEN

13 Yhteistoiminnan tavoitteet ja yleiset periaatteet … kuntarajat ylitt ä v ää yhteisty ö t ä … siten, ett ä joukkoliikenteen palvelutaso paranee ja palvelut tuotetaan asiakasl ä ht ö isesti ja edullisesti. … yhteinen joukkoliikennesuunnitelma ja siihen liittyv ä palvelutasotavoite, jossa otetaan huomioon kuntakohtaiset palvelutasotavoitteet. … huolehditaan sopijakuntien edunvalvonnasta … sek ä suunnitellaan muiden joukkoliikenteen toimivaltaisten viranomaisten kanssa seudun joukkoliikennepalveluiden kytkent ä ja yhteensovittaminen laajempaan joukkoliikennej ä rjestelm ää n. … kilpailutuskohteet ja niiden laajuus valitaan niin, ett ä niin isompien kuin pienempienkin liikenteenharjoittajien on mahdollista voittaa sopimuksia, eik ä monopolitilannetta p ää se syntym ää n.

14 Talous ja kustannusten jako Jaetaan asukasluvun suhteessa – Yhteisten kehitys- ja suunnitteluhankkeiden kustannukset Jaetaan tehtyjen matkojen suhteessa –Joukkoliikenneyksikön kustannukset –Joukkoliikennelautakunnan kustannukset Kunnat maksavat omansa –Kunnan sisäisen PSA:n mukaisen liikenteen nettokustannukset (kunta määrää palvelutason) –Seutulipun kunnan tuki (kunta määrää asiakashinnan) Jaetaan matkustuksen suhteessa –Kuntien välisen PSA-liikenteen nettokustannukset (joukkoliikennelautakunta määrittää palvelutason kuntien päätösten pohjalta)

15 Joukkoliikenteen järjestäminen Suuret muutokset mahdollisia 30.6.2014 alkaen Aiemmat ratkaisut riippuvat tehtävistä siirtymäajan sopimuksista Markkinaehtoista liikennettä syntynee kaupunkiseudulle Seudullinen tilaaja-tuottajamallin mukainen kilpailutus Sopivassa kohdin kokeillaan käyttöoikeussopimusta kilpailutuksessa

16 Tehtävät vuonna 2010 Kuntien päätökset yhteisestä toimivaltaisesta viranomaisesta Esitys LVM:lle Tampereen kaupunkiseudun toimivaltaisen viranomaisen saamisesta joukkoliikennelakiin lain vuoden 2010 tarkistuksen yhteydessä Seudullisen joukkoliikennesuunnitelman käynnistys Seudullisen joukkoliikennetyöryhmän nimeäminen Seudullisen joukkoliikenteen vetovastuun siirtäminen kuntayhtymästä Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikölle

17 Tehtävät vuosina 2011 - 2012 Seudullinen joukkoliikennelautakunta aloittaa 1.1.2011 Kuntakohtainen yleissuunnittelu Palvelutasomäärittelyjen tarkennus ja hyväksyminen Kuntakohtainen toteutussuunnittelu linjastosuunnitelmien tarkennus 1.kierroksen kilpailutuskohteiden valinta Tarjousasiakirjojen valmistelu kilpailuasiakirjat valmiina 31.12. 2012 mennessä

18 Tehtävät vuosina 2013 - 2014 Tarjouskilpailu alkuvuodesta 2013 Kilpailutettu osa seutuliikenteestä käynnistyy loppukesästä 2014 Seuraavan tarjouskilpailun valmistelu

19 Muita esityksiä: rahastus- ja informaatiojärjestelmien kehittäminen kehitetään vyöhykepohjainen seudullinen joukkoliikenteen taksa kehitetään seudullisia lipputuotteita satunnaisillekin käyttäjille seutulipputuotteiden kelpoisuus ulotetaan myös raideliikenteeseen Tampereen kaupunkiseudulla aletaan soveltaa joukkoliikenteen tarkastusmaksulakia. Lipputarkastus järjestetään joko omana toimintana tai ostopalveluna. Jä rjestet ää n kaikkiin kuntakeskuksiin joukkoliikenteen palvelupiste, jossa on mahdollisuus ladata (ostaa) kaupunkiseudulla k ä yt ö ss ä olevia lipputuotteita. Kaikki painettu (aikataulukirja, linjakartta) ja internetin kautta v ä litett ä v ä joukkoliikenneinformaatio (aikataulut, reittiopas) toteutetaan seudullisena, samoin reaaliaikainen aikataulu- ja poikkeustilanneinformaatio

20 THANK YOU! KIITOS! matti.rainio@tampereenseutu.fimatti.rainio@tampereenseutu.fi, puh. 040 352 5380


Lataa ppt "KAUPUNKISEUTU 2030 - infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google