Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Kempele

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Kempele"— Esityksen transkriptio:

1 Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Kempele 12.2.2018

2 Sisältö Tarpeet palvelutason kehittämiselle Suunnitteluprosessi
Palvelutason määrittelyssä käytettävät kriteerit Palvelutasoehdotus Lumijoen näkemykset Linjastomuutokset ja kustannusarvio Vaikutukset

3 Miksi joukkoliikennettä?
Hyvät joukkoliikenteen palvelut kuuluvat toimivaan kaupunkiseutuun ja ovat tärkeä kuntien elinvoimaisuuden mittari. Liikenneyhteyksillä on merkitystä teollisuuden, kaupan ja palvelujen sijoittamiseen ja niiden saavutettavuuteen. Elinvoimaisella kaupunkiseudulla kuntalaisella tulee olla pääsääntöisesti mahdollisuus saavuttaa palvelu kävellen tai joukkoliikenteellä harvaan asuttuja alueita lukuunottamatta. Toimivat joukkoliikenneyhteydet lisäävät työllisyyttä ja työvoiman liikkumista, sekä palveluiden ja esimerkiksi oppilaitosten houkuttelevuutta. Joukkoliikenteen käyttö vähentää liikenteen energiankulutusta, haitallisia päästöjä sekä melua. Toimiva joukkoliikenne lisää alueiden turvallisuutta, viihtyisyyttä, houkuttelevuutta ja vetovoimaa. Oulun kaupunkiseutu kasvaa, ja uusille alueille on tarpeen järjestää vähintään kohtuulliset joukkoliikennepalvelut.

4 Miksi joukkoliikenteen palvelutasoa täytyy kehittää Oulun seudulla?
Kaupunki kasvaa, uusille alueille tarvitaan joukkoliikenne Naapurikunnat haluavat parantaa ja nopeuttaa yhteyksiä Ouluun Linnanmaan kampusalue edellyttää uusia joukkoliikenneyhteyksiä koko seudulta Hyvinvointikeskusten, oppilaitosten ja muiden palveluiden olla saavutettavissa joukkoliikenteellä palveluverkkojen muuttuessa Halutaan mahdollistaa työ-, asiointi- ja harrastusmatkat joukkoliikenteellä myös iltaisin.

5 Palvelutason vuorovaikutteinen suunnitteluprosessi
Haastattelut jokaisessa kunnassa Kehittämis-tarpeet 11/2017 Laaja työpaja Ehdotus palvelutasosta 12/2017 Työryhmässä kuntien edustajat Kaikki suunnit-teluvaiheet 5 kokousta Esittelyt kunnissa päätöksenteon yhteydessä Palvelutaso, vaikutukset, raha Lausuntokierros Palvelutaso-päätösehdotus Valmistelu tiiviissä vuorovaikutuksessa joukkoliikennetiimin seudun kuntien ja ELY-keskuksen kanssa Asiakkaiden näkemyksiä selvitetty Kansalaisten tyytyväisyys liikennejärjestelmään –kyselystä (Liikennevirasto) ja joukkoliikennetiimin saamista palautteista. Linnanmaan yhteystarpeista erillinen kysely

6 Palvelutason parantaminen, Kempele
51 liikennöi nyt tunnin välein. Tavoitteena on saada lisää tarjontaa. Reitin nopeuttamisen selvittäminen? Jatkoyhteydet Oulussa ovat tärkeitä. Voisiko olla suora linja kampusalueelle? Zatelliittiin halutaan joukkoliikenne sen jälkeen kun sinne tulee seudullista kauppaa Jatkossa Linnakankaan matkailu- ja virkistysalue tarvitsee joukkoliikennettä, mutta ei vielä ihan lähivuosina. Kempeleen juna-aseman saavutettavuus julkisella liikenteellä tärkeää. Kempeleen sisäisen liikenteen kehittäminen Tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen kulkutapaosuutta. Liikennettä on vähennetty Metsärinteeltä ja Haapamaalta, ei enää pystytä karsimaan Joukkoliikenteen markkinointiin tulee lisätä resursseja, Palvelutason kehittämisen TOP5 Linjan 51 tarjonnan lisääminen Linnakangas, Kokkokangas, Ylikylä, reitin nopeuttaminen Zatelliitin joukkoliikenneyhteys Suora linja kampusalueelle Oulussa Kempeleen rautatieaseman yhteydet

7 Palvelutasoluokat ja -kriteerit
Talviliikenne Soveltamisaika I II III IV V VI Liikennöinti-aika Ma-to 5.30- 22.30 6.00- (+ mahd. iltavuoro) 7.00- 18.00 (+ mahd. iltavuoro) 7.00-/ (+ mahd. iltavuoro) Pe 01.30 23.30 7.00-/ La 10.00- 15.00 Tarpeen mukaan Su 23.20 9.00- 21.30 9/ Vuoroväli/ vuoromäärä Ruuhka (n. klo 7-9 ja 15-18) ≤ 10 min ≤ 15 min ≤ 30 min 6-10 vuoroa/ suunta/vrk (koulu- opiskelu-, työmatka- ja/tai asiointiyhteys) 1-5 vuoroa/ suunta/vrk (koulu- opiskelu-, työmatka- ja/tai asiointiyhteys) Arkipäivä klo 9-15 ≤ 20 min ≤ 60 min Arjen varhais-ilta klo 18-20 Lauantaisin ≥ 1 vuoro kah-dessa tunnissa 1-4 vuoroa/ suunta/vrk 0-2 vuoroa/ suunta/vrk Sunnuntaisin Varhaisaamu ja myöhäisilta - Yöliikenne Kävelyetäisyys pysäkille ≤ 400 m ≤ 500 m ≤ 800 m

8

9 Kempele Lisävuoroja linjalle 51, reitin nopeuttaminen Kaakkurin ohi?
Linja 52 jatkaisi Oulussa Linnanmaalle, Uusi Linja Tyrnävältä kuntakeskukseen ja Zatelliitin rampista moottoritielle Linjoille 50 ja 53 ei esitettä muutoksia

10

11 Linjastoehdotuksia ja laskelma
Alustava ehdotus palvelutasoa toteuttavasta uudesta linjasta reitin pituus (km) vuoro-määrä arkisin ajopvt ajokm kohteen keskim. km-hinta Brutto Lipputulo-arvio Netto Tyrnävä Kempele Oulu 35 10 250 175000 1,65 288750 60 % 115500 Kempele, Ylikylä Linnakangas 23 8 210 77280 2,28 176198 65 % 61700 Liminka 16 3 20160 33264 11600 Lumijoki 12 18000 29700 30 % 20800 Ii Linnanmaa Oulu/Kontinkangas 44 5 92400 2,48 229152 160400 Muhos 25 4 42000 2,5 105000 50 % 52500 Niemenranta, Pitkäkangas Kaakkuri 14 437500 218750 Kivikkokangas Poikkimaantien silta 150000 375000 187500 Kiiminki Jääli, Laivakangas 28 94080 235200 117600 Limingantulli keskusta Tuira, Toppila Linnanmaa, Kaijonharju 40000 100000 50000 Iinatti, Maikkula Kontinkangas 19 63840 159600 79800 Metsokangas, Kaakkuri Vt 4 17 57120 142800 71400 Pateniemenranta Rajakylä, 13 15 97500 243750 121900 Yht. lisäystarve tavoitetilassa 1,35 milj. eur + Linnanmaa-keskusta, tarkentuu linjastosuunnittelussa

12 Kustannusarvio Huom! Varaudutaan jakoperusteiden muutoksiin!!
Varaudutaan alustavasti 1,35 milj. kustannuslisäykseen. Lisäksi 0,3-0,5 miljoonaa euroa Oulun keskusta-Linnanmaa yhteyksien kehittämiseen Kustannusarvio tarkentuu linjastosuunnittelun yhteydessä

13 Vaikutukset yleisesti
Lähes puolet seudun asukkaista ( henkilöä) asuisi palvelutasovyöhykeellä 1 Joukkoliikenteen ulkopuolella asuisi reilu 10 % seudun väestöstä ( asukasta) Uudet asuinalueet joukkoliikenteen piiriin Riittävät yhteydet Linnanmaan kampusalueelle. Joukkoliikenneyhteydet hyvinvointikeskuksiin Entistä nopeampia yhteyksiä. Moottoritien hyödyntäminen. Linjoja myös keskustan ohi.

14 Vaikutukset Kempeleen yhteyksiin
Nykyinen tarjonta säilyy, vuorotarjontaa lisää noin 20 vuoroa/pvä Linja 52 jatkaa Oulussa Linnanmaalle Ylikylän-Kokkokankaan-Linnakankaan reitti nopeutuu ja tarjonta lisääntyy Uusi vuoro 60 minuutin vuorovälillä Tyrnävältä Kempeleen kuntakeskuksen ja Zatelliitin kautta Ouluun Oulun kattavamman joukkoliikennepalvelut


Lataa ppt "Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Kempele"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google