Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Joukkoliikenne Lohjalla Logistiikkayksikkö Kuntatilaisuus 11.4.2016.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Joukkoliikenne Lohjalla Logistiikkayksikkö Kuntatilaisuus 11.4.2016."— Esityksen transkriptio:

1 Joukkoliikenne Lohjalla Logistiikkayksikkö Kuntatilaisuus 11.4.2016

2 Siirtymäajan liikennöintisopimukset –Luvat päättyvät vaiheittain vuosien 2014 ja 2019 välillä sen mukaan, miten niitä on siirtymäajalle haettu/myönnetty uuden joukkoliikennelain tullessa voimaan 2.12.2009 –Ajetaan liikennöitsijän suunnittelemien aikataulujen ja reittien mukaan, liikennöitsijä myös määrittelee asiakashinnat (pääasiassa Matkahuollon taulukon mukaan) –Kaupunki ei maksa mitään korvausta liikenteestä, ainoastaan lipputukea käyttäjille, joka on asiakkaan maksaman lipunhinnan ylittävä matkustusosuus (Lohja-, kaupunki ja seutulippu) Markkinaehtoinen liikenne (reittiliikennelupa) –Siirtymäajan päättymisen jälkeen jos liikennöitsijä on halukas jatkamaan liikennettä tai aloittamaan kokonaan uutta, muuttuu liikenne markkinaehtoiseksi. Joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen (Uudenmaan ELY) voi myöntää reittiliikenneluvan maksimissaan 10 vuodeksi –Liikenteeseen ei saa maksaa yhteiskunnan lipputukea, joten kaupunki ei maksa edes liputukea markkinaehtoiseen liikenteeseen –Liikennöitsijä saa Lohja-, kaupunki ja seutulipuista vain asiakkaan maksaman korvauksen jaettuna sen käytöllä Käyttöoikeussopimukset (ostoliikenne) –Mikäli liikennöitsijän toteuttama liikenne ei täytä alueen palvelutasovaatimuksia, voi ELY tai kaupunki (usein myös yhdessä) ostaa lisäliikennettä –Lohjalla päätyvä liikenne kilpailutettu ELYn kautta. Kaupunki maksaa 80 % ja ELY 20 % –Kokonaan uuden liikenteen kilpailuttaa ja maksaa kaupunki Joukkoliikenteen järjestämistavat Tapio Heinonen Henkilöliikennelogistikko tapio.heinonen@lohja.fi @TTapsaH

3 Liikennemuutokset –Liikennöitsijöiden ilmoitettava viimeistään 3kk ennen suunniteltua liikenteen muutosta (Siso ja reittiliikenne) joukkoliikenteen toimivaltaiselle lupaviranomaiselle, eli Uudenmaan ELYlle –Muilla liikennöitsijöillä mahdollisuus paikata mahdollisia supistuksia markkinaehtoisella liikenteellä –ELY pyytää liikennemuutoksiin lausunnot kunnilta –Kunta katsoo, miten esitetyt liikennemuutokset vaikuttavat alueen liikkumiseen, keskeisintä on turvata keskeisimpien asiakasryhmien joukkoliikenneyhteydet (koululaiset, opiskelijat ja työmatkaliikenne) –Muutokset menevät pääasiassa läpi liikennöitsijän esittämällä tavalla, lausunnoilla vain pieni vaikutus muutoksiin –Jos katsotaan liikenne tarpeelliseksi, niin se kilpailutetaan, muuten liikenne loppuu –Suuremmissa kilpailutuksissa voidaan hakea reitti- tai aikataulumuutoksia, jotka voisivat palvella paremmin esim. koululaisliikennettä –Tällä hetkellä paljon muutoksia kaikilla liikennöitsijöillä –Kiire aiheuttaa ongelmia kokonaisvaltaiseen suunniteluun –Hyvä yhteistyö liikennöitsijöiden ja ELYn kanssa tärkeää Muutosprosessi Tapio Heinonen Henkilöliikennelogistikko tapio.heinonen@lohja.fi @TTapsaH

4 Esitetyt muutokset Lohjalla –Seuraavat siirtymäajansopimukset päättyvät Pohjolan Liikenteellä 16.4.2016. Liikennettä sovittu jatkettavaksi kesään asti 2016 nykyisellä lipputuen korvauksella –Kesällä 2016 vähäisiä liikenteen muutoksia –Syksystä 2016 paljon supistuksia, joista keskeisimmät kilpailutetaan yhdessä ELYn kanssa (kustannus kunta 80 % ja ELY 20 %) –Nykyiset ostoliikenteet päättyvät (Kos-sopimukset) ja supistuksia myös markkinaehtoisessa liikenteessä, sekä siirtymäajan sopimuksissa useilta liikennöitsijöiltä –Pohjolan Liikenteen Länsi-Uudenmaan liikenne on kokonaisuudessaan ollut tappiollista, joten heiltä varmasti suurimmat supistukset –Tavoite saada kokonaisuuksia kilpailutukseen, ei pelkästään yksittäisiä vuoroja, joiltain osin koitetaan muuttaa reittejä ja aikatauluja palvelemaan paremmin koululaisliikennettä –Supistuksia jää varsinkin hiljaisten aikojen liikenteeseen (illat ja viikonloput) –Syksyä koskevat muutosesitykset liikennöitsijöiltä viimeistään 15.5.2016 mennessä –Joudutaan siis tekemään vielä lisähankintoja kesän alussa syksyyn 2016 –Länsi-Uusimaa pilottina mukana valtakunnallisessa reittioppaassa (Liikennevirasto). Tavoitteena, että syksyllä 2016 Matka.fi palvelun kautta kaikki aikataulutiedot (vuoroliikenne, palvelu- ja kutsuliikenne, avoimet kouluautot) Aikataulu1Aikataulu2 Näkymä keväälle 2016 Tapio Heinonen Henkilöliikennelogistikko tapio.heinonen@lohja.fi @TTapsaH

5 Kilpailutus –Lohjalla kouluautojen sopimuksia ei jatkettu optioilla lukuvuoteen 2016-2017 (paitsi yksi Pohjolan liikenteen 55 paikkainen auto) –Kilpailutus auki, liikennöitsijäneuvottelut 11.4. Tarjoukset 27.4. mennessä –Tehty paljon yhteistyötä eri hallintokuntien kanssa, samalla haettu myös logistiikkayksikön roolia organisaatiouudistuksessa –Suurimmassa osassa autoja vaatimuksena rahastuslaite, jolloin kyyti voidaan maksaa käteisen lisäksi myös maksukorteilla tai Matkahuollon älykortilla Kouluauto –Suurin osa kilpailutettavasta kalustosta kilometriveloitteisia koulukuljetuksien mukaan –Mahdollisuus myös avoimeen joukkoliikenteeseen –Kalustokokoa kasvatettu, nyt pääosa 20-30 paikkaisia autoja, muutama 16 paikkainen ja neljä 8 paikkaista invavarusteltua autoa (perusturvan kuljetukset, koulujen tilapäiskuljetukset ja erityiskoulut) Päiväautot –Viisi autoa kilpailutettu päivähinnalla –Koulukuljetusten lisäksi voidaan ajaa myös muiden hallintokuntien ajoja, esim. perusturvan laitossiirtoja ja kotiutuksia Lohjan koulukilpailutukset Tapio Heinonen Henkilöliikennelogistikko tapio.heinonen@lohja.fi @TTapsaH


Lataa ppt "Joukkoliikenne Lohjalla Logistiikkayksikkö Kuntatilaisuus 11.4.2016."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google