Alue, johon voidaan motivaatiolla vaikuttaa MOTIVAATIO JA TYÖSSÄÄN ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVAT Sosiaalinen yritys – utopiaa, toiveajattelua vai voimavara? –seminaari 6.4.2006 MIKSI MOTIVAATIO? sosiaalisen yrityksen menestystekijä perusteet ja säätelevät tekijät eriteltävissä välineitä ohjatusti työllistyvien motivaation kehittämiseen -> tavoitteena motivaatiomalli 80-90 % Alue, johon voidaan motivaatiolla vaikuttaa 20-30 % Työntekijän kyvyt
MISSÄ? - koulutus - sosiaalinen yritys - vapaat työmarkkinat -> myös: muutosvalmiuden arviointi! NÄKÖKULMAT - ohjatusti työllistyvät - ohjaajien käsitys ohjatusti työllistyvien motivaatiosta
MOTIVAATIOMALLIN LÄHTÖKOHTA (vrt. Chung 1977) TARPEET KANNUSTEET HAVAINNOT / ODOTUKSET Kasvutarpeet itsensä toteuttaminen suorittaminen päteminen Tehtäväkannusteet kasvumahdollisuudet työn vaativuus työn sisältö odotusarvo välinearvo yllykearvo Liittymistarpeet arvostetuksi tuleminen yhteenkuuluvuus kilpailu Vuorovaikutuskannustimet sosiaaliset palkkiot ryhmätoiminta johtamistyyli Toimeentulotarpeet turvallisuus suoja, fysiologiset tarpeet Taloudelliset ja fyysisen ympäristön kannusteet turvallisuus, työolosuhteet palkkaus
MOTIVAATIOMALLI Muutosvalmiuden, motivaation ja työmotivaation merkitys työllistymispolun aikana - koulutus, sos. yritys, vapaat työmarkkinat 2) Toimenpide-ehdotuksia em. tekijöiden huomioimiseksi työllistymispolulla - tapauskohtaista tietoa työkeskuksen toiminnan kehittämiseksi - myös laajemmin sovellettavaa tietoa erityistä tukea tarvitsevien motivaatiosta sosiaalisen yrittäjyyden kentällä
HAASTEITA JA HUOMIOITA Ohjatusti työllistyvät eivät yhteneväinen ryhmä Erot nuorten, pitkäaikaistyöttömien, eri tavalla vammaisten motivaatiossa? Motivaation merkitys sosiaalisen yrityksen verkoston kaikissa kohdissa? ”Oikea palvelu, oikea aika, oikea paikka” Ihmisen elämäntilanteen huomioiminen motivaation ytimenä