Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
ISOverstaan tarjoamat verkkotyökalut
Voie Expresse monipuolista yhteistyötä ranskan hyväksi – hankkeesta pysyvä resurssi? Eeva Pajari, 2007.
Potkua verkko-opetukseen
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Innovatiivista kestävää vakiintumista – Case ISOverstas
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Juva.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Etäopetuksen koordinointihanke Eko-hanketiimi Koordinaattori Päivi Luoma Koordinaattori Päivi Luoma Suunnittelija Paula Pöyhönen (1pv/vko)
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Oulun aikuislukio 2014.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Lohja.
”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus ”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus.
Lukio-opiskelusta Syksy 2014.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
FUAS Kielet ja viestintä
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Suonenjoen lukio1 YLIOPPILASTUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Kiinan kieltä lukioissa
Suonenjoen lukio1 YLIOPPILASTUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista.
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
OSAAVA ISOverstas Kolme parasta osaamisen vahvistamiseen liittyvää kehittämisajatusta Säde Pirttimäki, Leena Suonio ja Anu Wulff ”Ne, jotka.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
YO-TUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
YO-TUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo- tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
Kirjoittajaprofiilit
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit
ISOverstaan virtuaaliluokkahanke
Esityksen transkriptio:

Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä” Sotkamo 3.4.2009 ”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä” (kenialainen sananlasku)

ISOverstaassa mukana 60 oppilaitosta: 51 lukiota, 9 ammatillista oppilaitosta Opiskelijamäärätarkistukset! Leena Suonio, koordinaattori Taina Väisänen, sihteeri (9.3.09 alkaen) Anu Wulff, verkkoped. asiantuntija 2pv/vko Harri Tolvanen, atk-suunnittelija (OPH/ISO) Mikko Suonio, tietohallintoavustaja (tuntip.) Jukka Sormunen, 1,25 pv/vko (OPH) 3.4.2017

ISOverstas – verkko-oppimisen kehittäjäyhteisö Avainhenkilöt - rehtorit / yhteyshenkilöt - opot ja verstastuet ISOammatti-tiimi Johtoryhmä Strategiaryhmä Verstastiimi Täydennys- koulutus Koulu-vierailut Aluekokoukset Alueellinen kokous Pohjois-Karjalassa

Kainuu ISOverstaassa Johtoryhmä 2009 Verstastiimi 2008-09 Mauri Lindstedt, varajäsen Teemu Pääkkönen Aune Kariluoto, varajäsen Tuula Tervo Verstastiimi 2008-09 Jouko Kämäräinen, varajäsen Pertti Ervasti Aune Kariluoto, varajäsen Markku Nissinen Strategiaryhmä lv. 2008-09 Mauno Heikkinen, Aune Kariluoto Kainuun yhteyshenkilö: Anna-Maria Palo Sotkamon lukio Yhteyshenkilö Ari Kontro, verstastuki Minna Härkönen

Virtuaaliluokka-palvelut Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Täydennys- koulutus Virtuaaliluokka-palvelut Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Yläbannerista linkki portaaliin Sisältötuotanto Opetustarjonta

Verkko-opiskelu tarjoaa opiskelijalle Mahdollisuuksia yksilöllisen ja joustavan opintopolun rakentamiseen Uudenlaisia oppimis- ja verkostoitumiskokemuksia jatkuvasti muuttuvan ja lisääntyvän tiedon löytämisessä, käsittelyssä ja hallinnassa opittavien asioiden harjoittelussa ja soveltamisessa yhteistyössä toisten opiskelijoiden kanssa Tulevaisuuden opiskelu- ja työelämätaitoja jatkuvaan oppimiseen ja itsenäiseen tiedon hankintaan verkkotyöskentelyyn ja tiimityöhön

Sisältötuotanto Verkkokurssipohjat (Moodle) 265 verkkokurssipohjaa (lukio 219, ammatillinen 46) Vapaasti muokattavaksi ja hyödynnettäväksi lähiopetuksen tukena tai verkkokurssina Vuonna 2009 tuotetaan noin 30 uutta kurssipohjaa, päivityksiä tarpeen mukaan. ISOaitta (oppimateriaalien jakeluun) Alustariippumattomia ja luokiteltuja oppimateriaaleja yhteisessä käytössä noin 3700 Lähiopetuksen tueksi tai linkitettäväksi verkkokurssiin ISOarkisto Videotiedostoja oppilaitosten sisäiseen käyttöön (esim. oppituntitallenteet)

Uusia Moodle-kurssipohjia Lukiokursseja tehty v 2008 Englannin kirjoituskurssi Johdatus Japanin kieleen ja kulttuuriin Pitkän ruotsin abikurssi S28 Erilaisten tekstien kirjoittamista Sosiaalipsykologia Terveystiedon abikurssi Tietokoneen perustyökalut Lukiokursseja tulossa 2009 Eläinten käyttäytyminen FI Estetiikka FY5 Pyöriminen ja gravitaatio Kielenhuolto KU3 Media ja kuvien viestit RAB8 Yhteinen maapallomme S27 Puhekieli tarkasteluun Saksan kirjoituskurssi (valmis) VEB4 Meillä ja muualla VEB5 Ennen ja nyt Yhteiskuntaopin abikurssi Päivitykset Ruotsin ja englannin kurssit GE4 Aluemaantieto VEB3 Vapaa-aika ja harrastukset TiTe 1 ja 2 Ammatillisia kurssipohjia tehty v 2008 Mediatuotannon suunnittelu ja hallinta Flash-kurssi Joomla 1.5 Kestävä kehitys Laboratorioenglanti Luonnonvara-alan ruotsi 1 Piirilevyn valmistus Selkokielinen äidinkielen kurssi 3 Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto Ammatillisia kurssipohjia tulossa 2009 Ammattiopintojen kemian perusteet AutoCad -perusteet Bioteknologiset sovellukset Englannin pakollinen 2. kurssi (Luva) Hevostalouden kurssi Kurssi yrteistä Markkinointitutkimus Mikrobiologia Oppimaan oppiminen I ja II Populaarikulttuuri Työhyvinvointi työntekijän ja työryhmän haasteena Työhyvinvointi esimiestyön ja johtamisen haasteena Työturvallisuus Työntekijänä kuntoutumisen tukemisessa Äidinkieli 1 kauneudenhoitoalalle Päivitykset Tekijänoikeus Monisteet jakoon!

Kurssipohjasta opetustarjontaan Olemassa oleva Moodle-kurssipohja TAI Rakenna oma kurssi Moodleen Verstastuki purkaa pohjan sinulle Muokkaa kurssipohja omaan käyttöön Siirrä/kopioi kurssi ISOverstaan Moodleen ”Maksulliset kurssit” -kategoriaan Syötä kurssitiedot portaalin verkkokurssien tarjontajärjestelmään Verstastuki tekee tunnukset opiskelijoille Kurssi on tarjonnassa – ilmoittautumisia pukkaa!

Verkko-opetustarjonta Kaikki verstasoppilaitokset voivat tuoda kursseja yhteiseen, kaikille avoimeen opetustarjontaan Oppilaitosten / opiskelijoiden hyödynnettävissä lv. 2008-09: Verkko-opetustarjonta (Moodle) Tarjolla 262 verkkokurssia, mm. oppiaineiden syventäviä kursseja ja harvinaisia kieliä, 25 kesäkurssia! 700 ilmoittautumista (1.4.2009) Kurssimaksut 115 € / 50 € Virtuaaliluokan opetustarjonta (oppituntitallenteet / samanaikaisopetus) Tarjolla 34 kurssia Kurssimaksu 140 € ISOverstas-logosta portaaliin  Verkkokurssit

Lv. 2009 – 2010 opetustarjonta Opetustarjonta lv. 2009-2010 Kurssitarjonta rakentumassa Tilanne 1.4.2009: 208 kurssia Tarve / tarjonta? Ilmoittautumiset avataan 1.8.2009 Tarjontajärjestelmän kehittämissuunnitelmia / tarpeita Ammatillisen koulutuksen arviointiasteikko 1-3 Sähköpostiviesti ilmoittautumisista yhteyshenkilölle Verkkokurssitarjonnan ja virtuaaliluokkatarjonnan yhdistäminen Muuta?

ISOverstaan maksullisen verkko-opetustarjonnan toteuttaminen Opetusta tarjoava koulu 1. Päätös tarjottavista verkko-kursseista 2. Ohjaus ja palkkio sovittu 3. Koulun perustiedot järjestelmään 4. Saatu ilmoittautu-minen ja maksu-sitoumus 5. Moodle-tunnusten hankinta opiskelijalle 6. Kurssipäivä-kirja ja lasku opiskelijan kotikoululle, palkkio opettajalle Verkko-opettaja 1. Verkko-kurssi ISO-verstaan Moodleen 2. Kurssitiedot ISOverstaan kurssitarjontaan 3. Saatu kurssille ilmoittautum. sähköpostilla 4. Alku-ohjeet ja tunnukset opiskelijalle 5. Ohjaus-prosessi ja arviointi 6. Kurssi-päiväkirja kansliaan 7. Palaute ja jatko-kehitys Opiskelijan kotikoulu 1. Päätös ISOverstaan verkkokurs-sien käytöstä 2. Opiskelijan kurssivalinnan hyväksyminen ja ilmoittaminen verkkokurssille 3. Maksusitoumus lähetetään 4. Mahdollinen lähiohjaus ja loppukoe 5. Kurssipäiväkirja 6. Kurssisuoritus omaan järjestelmään 7. Laskun maksaminen Opiskelija 1. Neuvottelu verkkokurssin valinnasta opon/rehtorin kanssa 2. Opo tai rehtori ilmoittaa opiskelijan verkkokurssille 3. Alkuohjeet ja tunnukset verkko-opettajalta 4. Opiskelu verkkokurssilla (mahd. lähiohjaus ja kokeet omalla koululla) 5. Opiskelija antaa kurssipalautteen ja saa arvosanan ISOverstas vastaa verkko-opetustarjonnan rakentamisesta, kehittämisestä ja ylläpidosta

ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut Oppitunti-tallenteet (Wirecastilla tai Virtuaalitilasta tuotantoluokassa) Samanaikais-opetus (Virtuaalitilasta tuotantoluokassa) Kokous/ryhmä-työpalvelut (Virtuaalitilassa) Virtuaaliluokan opetustarjonta ISOarkisto Kaikilla verstaskouluilla - Koulukohtainen virtuaalitila - ISOarkisto + videoiden tallennusohjelma - Wirecast –ohjelma videoiden tuottamiseen Hankekouluilla (30 lukiota) lisäksi oma tuotantoluokka WEB2.0 – sosiaalisen median työkalut tukemassa kaikkea toimintaa

ISOverstaan täydennyskoulutus Monimediaisen oppimateriaalin tuottaminen (4 op, JoY) 6.2., 20.2., 26.2., 18.3.2009 (Kuopio) – Syksyllä Kajaanissa? Verkko-Veso, ISOverstaan palvelut ja verkko-opetus (6 h verkossa) 16.2.- 31.5.2009 Verkostojohtaminen (2 op, Opeko) 20.2. ja 2.4.2009 (Kuopio) Moodle edistyneemmille käyttäjille 25.3.2009 (Kuopio) Google Earth 31.3.3009 (Kuopio) Sosiaalinen media verkko-opetuksen osana (4 op, JoY) 1.4., 8.4., 21.4., 6.5.2009 (Kuopio) – tulossa myös verkkoversioksi! Verkko Tutuksi 2009 (4 op, JoY) 15.4.2009, 28.4.2009, 8.5.2009 18.5.2009 (Kuopio) Virtuaaliluokkakoulutuksia hankekouluissa ISOverstaan täsmäkoulutuksia oppilaitoksissa Uuden lukuvuoden aloitus, ns. kouskuttamispäivä 6.8.2009 Kuopiossa Syksyllä tapaamiset opoille ja verstastuille Tutustu ISOverstaan koulutuskalenteriin! Tarpeita ja ideoita?

Verkkoympäristöjen tunnukset Henkilökohtaisten tunnusten luonti: 1. Moodleen koulun verstastuki 2. Portaaliin Anu ja Harri 1. Kurssi-ilmoittautumiset ilman salasanoja 2. Kurssiraportit ja ylläpito koulukohtaisella tunnuksella Koulukohtainen virtuaalitila: 1. Portaalitunnuksella ylläpitoon 2. Koulukohtaisella tunnuksella salasanan vaihto ja tiedostojen poisto

Uudella vuosikymmenellä verkko-oppimisen edelläkävijänä ja aktiivisena toimijaverkostona Lisätietoja: www.isoverstas.fi Leena.suonio@kuopio.fi, anu.wulff@kuopio.fi