Keskustanuoret - Monikulttuurinen yhteiskunta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurinen järjestötyö
Advertisements

Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Valtion kotouttamisohjelma. 2 Lähtökohdat Nyt • ulkomaan kansalaista ( ) Vuonna 2020 •Jo ulkomaan kansalaista Vuonna 2030 •Puoli.
Senja-juhlaseminaari Hannaleena Kuukari, psykoterapeutti, Tukinainen ry. Sari Laaksonen, kehitysjohtaja, Ensi- ja turvakotien liitto ry.
KOKKOLAN KAUPUNKI Sosiaali-ja terveystoimi
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Helsingin yliopisto ja akateeminen maahanmuutto Markus Laitinen, Markus Laitinen. Kansainväliset asiat.
Monikulttuurisuus opetuksessa
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Maahanmuuttajien yrittäjyys ei ole pelkkää pizzaa ja pubeja Maahanmuuttajien yrittäjyys Suomessa on tuoreen väitöstutkimuksen mukaan melko samanlaista.
Koulutus, kulttuuri, taide ja valtion kotouttamisohjelma Marjo Mäenpää Opetus- ja kulttuuriministeriö FARO ry. seminaari
EU-kansalaisuus: Miten kansalaisuus määritellään?
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Siviilipalveluksen kehittäminen kansalaispalvelu- näkökulmasta Dosentti (TaY), HT Pirjo Jukarainen.
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Suomen kansalaisuus Keskeisiä käsitteitä Kansalaisuuden saaminen
Käsitteet Haltuun maahan muuttaneet maahanmuuttajat uussuomalaiset
 Tämä on rasismia!   Punainen Risti viettää 21. maaliskuuta YK:n rasismin vastaista päivää yhdessä monien muiden järjestöjen ja kansalaisliikkeiden kanssa.
Maahanmuuttaja vapaaehtoistyössä Alain Minguet Joensuun seudun luonnonystävät ry puheenjohtaja VAIKUTA – HARRASTA – AUTA Vapaaehtoistoiminta nyt! Perjantaina.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Matti Välimäki Turun yliopisto Eduskuntatutkimuksen keskus Ulkomaalaispolitiikka mediassa ja vaalikeskustelussa.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Valviran Sampo-järjestelmä ja Terhikki-rekisteri
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Kunniaan liittyvät konfliktit – uhat ja mahdollisuudet asiakastyössä
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Euroopan muuttoliikeverkoston kansallinen seminaari
_______________________________________________________ 1999 Urheiluseurat paljon vartijoina Mihin suuntaan lapset ja nuoret seuroissamme kasvavat? Onko.
ILOA AUTTAMISESTA 2015, 1 Punaisen Ristin periaatteet 50 vuotta Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun liikkeen perusperiaatteiden historiaa.
FT, Yliopistonlehtori Taina Kinnunen, kulttuuriantropologia ”If I can find a good job, I may stay” ULKOMAALAISTEN TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN INTEGROITUMINEN.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Makupaloja monikulttuurisuudesta 2015 Makupaloja monikulttuurisuudesta Suomen Punainen Risti.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Monikielinen ja moniarvoinen Suomi. Laajat ja tiiviit kontaktit muihin kulttuureihin ennen nyt  jo vanhastaan Suomessa on ollut monia kieli- ja kulttuuriryhmiä.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Maahanmuutosta / Monikulttuurisuudesta.
2016 TURVAA JA SUOJAA Kuva: Katri Naukkarinen Turvapaikanhakijat tarvitsevat suojaa ja turvaa 2016 Kuva: Jussi Vierimaa.
MAAILMANKOULU Paossa. GLOBAALIKASVATUKSEN TEHTÄVÄNÄ ON:.... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille... herättää heissä halu.
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Lapin maahanmuutto ja maahanmuuttajanuoret tilastojen valossa Kuntien nuorisotoimesta vastuullisten virkamiesten kokoontuminen ja monikulttuurisuus nuorisotyössä.
Yhdenvertaisina syntyneet. ilman minkäänlaista lapsen, hänen vanhempiensa tai muun laillisen huoltajansa rotuun, ihonväriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon,
SUOMI ON MONIKULTTUURINEN MAA!
SUOMEN UUDET VÄHEMMISTÖT
ASUMISPERUSTEINEN SOSIAALITURVA -Työpaja I Puhdas pöytä
Alueiden Eurooppa.
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
IHMISARVO JA YHDENVERTAISUUS
4 Monenlaisia suomalaisia
Pakolaiskriisi Pakolainen on henkilö, jolla on perusteltu syy pelätä joutuvansa vainotuksi rotunsa, etnisen taustansa, uskontonsa, kansallisuutensa tai.
Hyvinvointia työstä.
Turvapaikanhakija- ja pakolaislapset perusopetuksessa
Kulttuurienvälinen viestintä
SUOMI MONIKULTTUURISTUU -Siirtolaiset ja pakolaiset s
SUOMI MONIKULTTUURISTUU -Siirtolaiset ja pakolaiset s
Ulkomaalaiset Lapissa
Maahanmuuttajien kotoutuminen Helsingissä
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Ulkomaan kansalaiset kunnittain 2017
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Ulkomaalaiset Lapissa
SUOMI MONIKULTTUURISTUU -Siirtolaiset ja pakolaiset s
SUOMI MONIKULTTUURISTUU -Siirtolaiset ja pakolaiset s
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
YH9, yh1, teht. 19.
Esityksen transkriptio:

Keskustanuoret - Monikulttuurinen yhteiskunta

Monikulttuurinen yhteiskunta Lukuja vai jotain muuta? Monikulttuurisuudella voidaan tarkoittaa väestötilannetta, jossa maahanmuuttajien määrä maassa on lisääntynyt. Laajemman merkityksen monikulttuurisuus saa, kun lukujen sijaan yhteiskuntaa tarkastellaan arvojen ja elämäntapojen moninaisuuden, osallistumisen mahdollisuuksien ja tasa-arvon toteutumisen kannalta. Lukuja Suomi on historiansa aikana ollut pikemminkin maastamuuttomaa (1990-luvulle asti) kuin maahanmuuttomaa. Suomen perinteisiin vähemmistöihin kuuluvat suomenruotsalaiset, juutalaiset, tataarit, romanit sekä Suomen alkuperäiskansa saamelaiset. Autonomian aikana (1809-1917) Suomeen asettuneiden venäläisten emigranttien voidaan myös katsoa kuuluvaksi perinteisiin vähemmistöihin, jolloin heidät erotetaan esimerkiksi 1990-luvulla tulleista inkerinsuomalaisista. (Sari Kanervo&Tiina Saarinen: Kulttuurit keskuudessamme.) Uudet tulijat Uusista tulijoista (1970-luvulta lähtien) käytetään yleisemmin nimitystä maahanmuuttajat.

Monikulttuurinen Suomi Kansalaisuus 1990 1995 2000 2004 Venäjä . 9 720 20 552 24 626 Viro 8 446 10 839 13 978 Ruotsi 6 051 7 014 7 887 8 209 Somalia 44 4 044 4 190 4 689 Serbia ja Montenegro 75 2 407 3 575 4 090 Irak 107 1 341 3 102 3 392 Muut 19 978 35594 40929 49362 Yhteensä 26 255 68 566 91 074 108 346 Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2005 lopussa Suomessa asui 113 852 ulkomaalaista, ulkomaan kansalaisten osuus koko väestöstä 2 %. Suurin syy maahanmuuttoon: perheside. Ulkomaalaisten työttömyys v. 2005 n. 28 %.

Monikulttuurinen yhteiskunta Käsitteitä: Kantasuomalainen Monikulttuurisuudesta puhuttaessa kantasuomalaiseksi määritellään henkilö, joka on syntynyt Suomessa, sukutaustaltaan suomalainen ja joka asuu pysyvästi Suomessa. Kiintiöpakolainen Kiintiöpakolainen on henkilö, jolla on YK:n pakolaisasiain päävaltuutetun (UNHCR) myöntämä pakolaisen asema. Kiintiöpakolaiset saapuvat maahan valtion määrittelemän pakolaiskiintiön puitteissa ja he tulevat usein pakolaisleireiltä. Kotouttaminen / kotoutuminen Kotouttaminen tarkoittaa valtio- ja kuntatason viranomaisten järjestämiä toimenpiteitä ja -voimavaroja, joiden avulla maahanmuuttaja kotoutuu. Kotoutuminen eli integroituminen on maahanmuuttajaa koskettava yksilöllinen prosessi, jonka tavoitteena on maahanmuuttajan osallistuminen ja sopeutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan ja samanaikaisesti oman kulttuurin ja kielen säilyttäminen.

Monikulttuurinen yhteiskunta Maahanmuuttaja Maahanmuuttajat ovat toiseen maahan muuttaneita ihmisiä, joiden tarkoituksena on jäädä maahan pysyvästi. Suomessa maahanmuuttajia ovat siis kaikki ulkomailta muuttajat, niin pakolaiset kuin EU:n kansalaisetkin. Monikulttuurinen henkilö Henkilö, joka on kasvanut useamman kuin yhden kansallisen kulttuurin vaikutuspiirissä. Monikulttuurinen henkilö on esim. maahanmuuttaja, pakolainen, ulkomailta adoptoitu henkilö, kaksoiskansalainen. Paluumuuttaja: Henkilö, joka palaa kotimaahansa. Esimerkiksi pakolainen, joka palaa kotimaahansa kun sinne on mahdollisuus palata ja paon syyt ovat poistuneet. Suomessa paluumuuttajilla tarkoitetaan yleensä ulkosuomalaista, joka on asunut Suomen rajojen ulkopuolella ja palaa Suomeen, esim. Ruotsin suomalaiset tai inkerinsuomalaiset. Pakolainen: Pakolainen on henkilö, jolla on ”perusteltua aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi rodun, uskonnon, kansallisuuden, tiettyyn yhteiskuntaryhmään kuulumisen tai poliittisen mielipiteen takia” ja joka ”oleskelee kotimaansa ulkopuolella ja on kykenemätön tai … pelon takia haluton turvautumaan kotimaansa suojaan” (YK:n vuoden 1951 pakolaissopimus).

Monikulttuurinen yhteiskunta Siirtolainen Siirtolainen on yleisnimitys maahan- tai maastamuuttajalle, jonka tarkoituksena on asettua toiseen maahan pysyvästi ja hankkia sieltä toimeentulonsa. Turvapaikanhakija Henkilö, joka pyytää suojaa ja oleskeluoikeutta toisesta maasta. Ulkomaalainen Ulkomaalaisella tarkoitetaan Suomessa henkilöä, joka ei ole Suomen kansalainen. Uussuomalainen Suomeen ulkomailta pysyvästi asumaan muuttanut henkilö. Käsite uussuomalainen on otettu käyttöön korvaamaan käsitettä maahanmuuttaja. Maahanmuuttaja –käsitettä on kritisoitu siitä, että se ylläpitää ajatusta ikuisesta maahan tulosta, jolloin herää kysymys ”Milloin maahanmuuttajuus loppuu?” Lähteet: Allardt, Erik & Starck, Christian 1981: Vähemmistö, kieli ja yhteiskunta. Suomenruotsalaiset vertailevasta näkökulmasta. Porvoo-Helsinki-Juva: WSOY. Harinen, Päivi 2005: Mitähän tekis? Monikulttuuriset nuoret, vapaa-aika ja kansalaistoimintaan osallistuminen –tutkimushankkeen väliraportti. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisusarja. Punainen Risti 2004: Moninaisuus alkaa meistä. Vinkkejä monikulttuuriseen vapaaehtoistoimintaan. Suomen Punainen Risti ja Opintotoiminnan Keskusliitto ry. Suomen Pakolaisapu: http://www.finnref.org/fi/paossa_maailmalla/kuka_on_pakolainen/termit_tutuksi.html 27.2.2007

Monikulttuurinen yhteiskunta Monikulttuurisuus – muutakin kuin lukuja Suomessa monikulttuurisuus on otettu yhteiskunnalliseksi ihanteeksi, johon myös suomalainen maahanmuuttopolitiikka nojautuu. Suomen monikulttuurinen maahanmuuttopolitiikka on nojannut ajatukseen integraatiosta eli kotoutumisesta. Sen onnistuneena tuloksena on pidetty kaksikulttuurisuutta, jolloin maahanmuuttaja sekä säilyttää oman kulttuurinsa erityispiirteet ja omaksuu uutta sopeutuessaan suomalaiseen yhteiskuntaan (Maarit Marjeta 1998). Monikulttuurisuuskritiikkiä Integraatio on jäänyt lähinnä maahanmuuttajia koskettavaksi prosessiksi, jossa heidän odotetaan sopeutuvan yhteiskuntaan vaikuttamatta sanottavasti suomalaiseen yhteisöön. Suomalaista monikulttuurisuuskeskustelu perustuu voimakkaasti kaksijakoiseen erotteluun ”suomalaisen” ja ”muun” kulttuurin välillä. Monikulttuurisuudella on viitattu pikemminkin eri ryhmien välisiin kosketuskohtiin sen sijaan, että sillä tarkoitettaisiin Suomen sisäistä kulttuurista moninaisuutta. (Outi Lepola 2000.)

Monikulttuurinen yhteiskunta Monikulttuurisuuspohdintaa Aito monikulttuurisuus ei ole vain lukuja tai seurausta ihmisten liikkumisesta. Monikulttuurisuus syntyy vahvojen strategioiden kautta, joihin koko yhteiskunnan tulee sitoutua (Stuart Hall, 2003). Jos monikulttuurisuudella tarkoitetaan eri kulttuurisiin, kielellisiin ja etnisiin ryhmiin kasvaneiden ihmisten tasavertaisuutta Suomen asukkaina, se ei voi toteutua ”ellei kaikkia Suomen asukkaita pidetä poliittisesti ja yhteiskunnallisesti täysivaltaisina. Ja täysivaltaisuus ei voi toteutua ellei ole käsitteellisellä tasolla mahdollista lakata ajattelemasta pysyvästi Suomessa asuvien ihmisten olevan ’ulkomaalaisia’.” (Outi Lepola 2000). ARVOJEN JA ELÄMÄNTAPOJEN MONINAISUUS + OSALLISTUMISEN MAHDOLLISUUDET + TASA-ARVON TOTEUTUMINEN= MONIKULTTUURISUUS