Linja-autojen tulipalot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
CAN-VÄYLÄ AUTOISSA.
Advertisements

Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
ELLO WP 3 Vientiteollisuuden tulevaisuuden näkymät Tilastokatsaus Pertti Kiuru Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Pienyrityskeskus, LTT-tutkimuspalvelut.
SUOMEN KULTTUURIRAHASTON KIRJATALKOOT SKR. Kirjatalkoot -Suomen Kulttuurirahaston kaikkien aikojen suurin tukihanke, johon Svenska litteratursällskapet.
Raimo Lehto, turvallisuusasiantuntija
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa 2008 vastaanottokohtaiset tulokset.
Sauna Contact Point Finland Miksi Cannes Lions? • Jos-et-ole-siellä-et-ole-olemassa -tapahtuma • Maailman mielipidemanipulaattorit ja mainosalan.
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Linja-autopalot turvallisuusriskinä SFS 5997 tiedotustilaisuus
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
Alkoholijuomien kulutus 2010 Marke Jääskeläinen Sirpa Virtanen
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Tulvadirektiivin esittely Tulvadirektiivityöryhmä Minna Hanski, MMM.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
SFS 5997 tiedotustilaisuus Linja-autopalot kuriin
Lähdetiedot: Timo Oksanen, Annamaija Lehvo & Anu Nuutinen (2003; toim.). Suomen tieteen tila ja taso. Katsaus tutkimustoimintaan ja tutkimuksen vaikutuksiin.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Perhevapaiden käyttö ja suorat kustannukset yrityksille Sami Napari (Etla) Perhevapaiden kustannukset –seminaari, Helsinki
Tutkimusosasto Vanhempainvapaiden kustannusten kohdentumisesta työnantajille Sosiaaliturvan kuumat perunat Kela Anita Haataja, Tutkimusosasto.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Elintarvikkeiden kuljetus- ja logistiikkaseminaari ”teoriasta käytäntöön” Mika Jyrkönen, Valio
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Sähköpalokuolemat Suomessa Antti Nenonen, Tukes Sähköpalokuolemat Suomessa Tilastollinen tutkimus Ylitarkastaja Antti Nenonen.
TEHTÄVÄRAKENTEIDEN MUUTOS PALKKOJEN JA TUOTTAVUUDEN KASVUN LÄHTEENÄ Mika Maliranta (ETLA)
OECD:n terveydenhuollon laatuindikaattorit Suomessa 2011–2012 Päivi Hämäläinen, Jouni Rasilainen & Mika Gissler
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Akavan Erityisalat Yksityissektorin työmarkkinatutkimus 2009.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Marko Autio Kasvatustyön pastori Espoon seurakuntayhtymä RUUHKASUOMEN RIPPIKOULUTILASTO T.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
PELASTUSTOIMEN LAITELAKI
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Steriloinnit 2012 Anna Heino & Mika Gissler.
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Lokakuussa 2014 Tieto-osasto / PATI.
Maahanmuuttajien työmarkkinaintegraatio Vuosina Suomeen muuttaneiden tarkastelua vuoteen 2007 asti Dos. Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja.
Sähköpalot Suomessa -seurantatutkimus
Liikevaihdon määrän kehitys prosentteina edelliseen vuoteen verrattuna Lähde: FiComin jäsentutkimus, lokakuu 2002 muutos % Keskiarvo 3 % ( keskimäärin.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
TURVALLISTA MATKAA TULEVAISUUDEN ÄLYAUTOLLA VTT:n media-aamiainen Tapani Mäkinen.
Jorma Hanhiala/TT Turku1 Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille.
Raskaudenkeskeytykset 2013 Anna Heino & Mika Gissler.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Tilinpäätös 2004.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Yleistä tutkimuksesta
Sosiaalimenot ja rahoitus 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape Tilastoraportti 4/2014. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Hedelmöityshoitotilastot 1992–2010 Mika Gissler Anna Heino.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Teletilastoja ”Ei meiltä, vaan muualta”. 2 Kännyköitten määrä /1000 as. (2002 ja 2004)
Linja-autojen tulipalot
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Helsinki
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Jyväskylä
Onko suurten metsäpalojen aika ohi?
Esityksen transkriptio:

Linja-autojen tulipalot Veli-Pekka Kallberg, VTT 1

Tavoitteet Selvitetään linja-autojen tulipalojen yleisyyttä ja estokeinoja sekä sitä, miten näitä koskeva tilanne on muuttunut 2000-luvun alun jälkeen, erityisesti: Linja-autopalojen lukumäärän kehitys Suomessa 2000-luvun alun jälkeen Ruotsin linja-autojen paloturvallisuutta koskeva katsastuskäytäntö (vuodesta 2001) ja sen vaikutukset Vastaavat tarkastukset muissa maissa Onnettomuustutkintakeskuksen (OTKES) suositusten toteutuminen Liikennöitsijöiden näkemykset viimeisen 10 vuoden kehityksestä: mitä on tehty ja mitä vielä pitäisi tehdä

Toteutus Suomalaiset tilastot linja-autojen tulipaloista Kirjallisuudesta ja internetistä löytyvä aineisto Ruotsin ja muiden maiden paloturvallisuustarkastuksista Suorat kontaktit ruotsalaisiin viranomaisiin Kirjallisuudesta ja internetistä löytyvä aineisto paloturvallisuustoimenpiteistä Sähköpostikysely liikennöitsijöille, liikennöitsijöiden haastattelut

Linja-autopalojen lukumäärän kehitys Lähde: Pelastuslaitoksen Pronto-tietokanta.

Paloturvallisuuden parantamisohjeita International Road Transport Unionin (IRU) tarkistuslista: Kuljettajan tehtävät ennen ajoon lähtöä Kuljettajan tehtävät ajon aikana Kuljettajan tehtävät ajon jälkeen Huoltohenkilöstön tehtävät Linja-autoliiton paloturvallisuuden tarkistuslista: Sähköjärjestelmä Letkut, putket Lisälämmityslaitteet Ajoneuvon mekaniikka Alkusammutuskalusto

Linja-autojen rakenteen parantamistoimenpiteitä Ruotsalaisia toimenpidesuosituksia (Hammarström ym. 2008): Vältetään olosuhteita joissa yhdistyvät polttoaine, kuumuus ja hapensaanti Lämpöeristetään moottoritilan kuumat pinnat Alennetaan mm. moottoritilan lämpötilaa Jaetaan sähköiset järjestelmät irti kytkettävissä oleviin komponentteihin Estetään ylisuurten varokkeiden käyttö rakenteellisesti Vähennetään metallien väsymistä kriittisissä paikoissa Minimivaatimus moottoritilan koolle Varustetaan moottoritila palonilmaisu- ja sammutusjärjestelmällä

Ruotsin paloturvallisuustarkastukset Vuoden 2001 joulukuusta alkaen Tarkastukset pääosin silmämääräisiä Kohteina Moottori ja moottoritila Pakokaasujärjestelmä Polttoainejärjestelmä Sähköjärjestelmä Palovaroittimet Sammutuslaitteet Lämmitys- ja ilmastointilaitteet Hätäuloskäynnit

Ruotsin paloturvallisuustarkastuksen vaikutukset Vaikutuksia ei ole tutkittu Vuonna 2004 Suomessa arvioitiin ruotsalaisiin lähteisiin viitaten tarkastusten vähentäneen tulipaloja 40 % Paloturvallisuussyistä katsastuksessa hylättyjen linja-autojen osuus pieneni vuoden 2002 40 prosentista 17 prosenttiin v. 2006 Lukumäärien kehityksestä tietoja vain vuoteen 2004 asti:

Sähköpostikysely linja-autoyrityksille Linja-autoliiton kaikki 23 jäsenyritystä, joilla oli ainakin 50 linja-autoa Kysyttiin tulipalojen lukumäärää 2007-2009 ja halukkuutta osallistua haastatteluun 11 yritystä vastasi ja 7 oli halukas haastatteluun Vastanneille yrityksille tapahtui em. aikana 12 linja-auton tulipaloa Haastatteluissa saatiin tarkempia tietoja 7 tulipalosta.

Linja-autoyritysten edustajien haastattelut Lisätietoja tapahtuneista tulipaloista Näkemyksiä OTKESin suositusten toteutumisesta Näkemyksiä paloturvallisuudesta yleensä

Tuloksia haastatteluista OTKESin suositukset ovat toteutuneet vaihtelevasti. Huoltojärjestelmiä on kehitetty, moottoritilaan on tehty sammutusaukkoja ja alkusammuttimia korvattu suuremmilla (2 kg -> 6 kg). Liikennöitsijät voisivat tehdä nykyistä enemmän yhteistyötä. Paloturvallisuusasioiden nykyistä tarkempi huomioon ottaminen katsastuksessa sai kannatusta. Kehitettävä yhteistyössä liikennöitsijöiden kanssa. Automaattisia sammutusjärjestelmiä pidettiin kalliina ja epäluotettavina. Tulipaloja ei pidetty erityisen suurena ongelmana, paitsi imagon kannalta. Suuronnettomuuden riski kuitenkin tunnistettiin. Pienen vastaajamäärän takia tulosten yleistäminen on kuitenkin kyseenalaista.

Yhteenveto Linja-autopalot eivät ole tilastojen mukaan vähentyneet. Onko tilastointi parantunut? Onko melumääräysten kiristyminen lisännyt tulipaloja? OTKESin suositukset ovat toteutuneet vaihtelevasti. Tulipalot aiheuttavat vakavia henkilövahinkoja ani harvoin. Suuronnettomuuden vaara on kuitenkin olemassa. Huolehdittava etenkin sisustusmateriaalien palonkestävyydestä ja poistumisteiden riittävyydestä. Ruotsissa katsastuksen yhteyteen v. 2001 liitetyn paloturvallisuus-tarkastuksen vaikutusta tulipaloihin ei ole kunnolla tutkittu. Vastaavia tarkastuksia kuin Ruotsissa ei tiettävästi tehdä muualla. Yrityksissä on tehty paloturvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Paloturvallisuusasioiden nykyistä tarkempi huomioon ottaminen katsastuksessa sai haastatteluissa kannatusta. Alan yrityksissä pidetään tulipaloja ongelmana lähinnä vain imagon kannalta.