Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Luodaan innovatiivinen, oppiva ja uudistuva työyhteisö!
Broker-kokemuksia -TEKEMÄLLÄ OPPII- Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien seminaari koulutustarkastaja Liisa Klinge Jyväskylä
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Työministeri Tarja Cronberg1 MANIFESTIN TOIMENPITEET  TEM julkistaa vuosittain ”Näin tehdään suomalainen hyvä työ nyt” -katsausta  TEM:n johdolla.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Tutkintosuoritusten arviointi
PIRKANMAAN OPPISOPIMUSKESKUS 1 Etevä - palvelu.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Työpaikkakouluttaja- hanke
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JÄRJESTÄMINEN PIRKANMAALLA Tuula Hoivala, Långvik
Kokkolan ammattiopisto
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto. Työyhteisöt: -haastateltu huhti-kesäkuussa työyhteisöjen esimiehiä, henkilöstöpäälliköitä, työnantajia, yrittäjiä.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Innova Länsi-Suomen akk
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Ohjaus seminaari Jyväskylä Tuija Rantanen & Anne Vaahtio Innova Länsi-Suomen aikuiskoulutuskeskus Verkottuva kumppanuus aikuisohjauksessa.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Jyväskylän yliopistossa
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Suomen Ensiapukoulutus
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09 Pirkanmaan koulutuskonserni kuntayhtymän, Pirkanmaan oppisopimuskeskuksen Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä-hankkeessa kehitetty. Kehitetty edelleen Annikki Järvisen ja Esa Poikelan; Työssä oppimisen prosessimallista. Yhteistyökumppanit Tampereen business campus TBC Asiakasyritykset Asiantuntijat Emerita prof. Annikki Järvinen Hankkeen ohjausryhmässä on elinkeinoelämän, työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen ja paikallisten oppilaitosten edustus Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Etevä – väline osaamisen kehittämiseen Pirkanmaan oppisopimuskeskuksen kehittämä palvelu , jolla nostetaan esille työpaikalla tapahtuvan oppimisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita Tavoite on työpaikalla tapahtuvan oppimisen tehostaminen Näkökulma työpaikalla tapahtuva oppiminen – ei liiketoiminta tai työilmapiiri Asiakas vastaa raportin käytöstä ja tulkinnasta sekä jatkotoimenpiteistä Tarkastelutasot yksilö, ryhmä ja organisaatio Muodostuu neljästä prosessista, joiden tunnistaminen auttaa johtamaan työpaikalla tapahtuvaa oppimista Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09 Työssä oppimisen prosessimalli ”rysä” KK AS RH Yksilö AK KV TO Ryhmä KR KT IM TI Organisaatio IT II Oppimisen prosessit organisaatiossa (Järvinen & Poikela 2000) Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09 Työpaikalla tapahtuvan oppimisen prosessimalli Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Kokemusten ja ammatillisen osaamisen jakaminen Keskustelu toimintatavoista ja toiminnan jatkuva kehittäminen ovat osa työtä. Kokeneiden työntekijöiden osaamista hyödynnetään ja hiljaisen tiedon siirtäminen toimii käytännön tasolla. Yksilöiden henkilökohtainen osaaminen ja tavoitteet huomioidaan työtehtävien suunnittelussa. Vuorovaikutus on avointa ja työhön liittyviä kokemuksia jaetaan ja hyödynnetään pohtimalla yhdessä miten työtä voidaan edelleen kehittää. Oleellista on mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen ja vuorovaikutustaitojen taitojen kehittämiseen. Hyvät käytännöt leviävät organisaatiossa ja huonoista otetaan oppia. Yhteishenki on vahva, työmotivaatio korkea ja johtamisjärjestelmä toimiva. Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Arviointi- ja palautekäytännöt Työntekijät tietävät mitä heiltä odotetaan ja ymmärtävät oman työpanoksensa merkityksen koko organisaation menestyksessä. Positiivista palautetta annetaan ja henkilöstöä kannustetaan jatkuvasti tavoitteelliseen ja tehokkaaseen toimintaan. Kriittinen palaute on rakentavaa ja yksilön on sen perusteella mahdollista parantaa toimintaansa. Työssä ja työyhteisössä esiin nousevien ongelmien ja epäkohtien käsittely on luontevaa ja ratkaisuhakuista. Toimintaympäristöä analysoidaan yhdessä systemaattisesti ja ongelmatilanteissa ratkaisua haetaan ryhmissä. Organisaatiotasolla on käytössä toiminnanohjaus- ja palautejärjestelmä. Jatkuva kehittäminen ja palautteen anto ovat toimintakulttuuriin sisäänrakennettuja toimintoja. Työntekijät kokevat, että keskustelemalla esimiehensä kanssa heillä on mahdollisuus tulla kuulluksi ja vaikuttaa omaan työhönsä sekä urakehitykseensä. Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Tiedon tuottaminen ja jakaminen Työyhteisössä on kaikkien tiedossa olevat ja yhteisesti hyväksytyt tavoitteet ja niiden saavuttamiseksi suunnitellut toimenpiteet. Henkilöstön kehittäminen on systemaattista ja perustuu organisaation strategiaan.Työn ja osaamisen kehittämiseksi on käytössä on monipuolisia keinoja, kuten koulutus, mentorointi ja mahdollisuus työkiertoon. Tiedottaminen on avointa ja siihen käytetään useita eri kanavia. Esimies on jokaisen työntekijän saavutettavissa. Uutta tietoa tuotetaan toiminnan sujuvuuden, kehittämisen ja arvioinnin tarpeisiin ja se on kaikkien työntekijöiden hyödynnettävissä. Työntekijällä On mahdollisuus ja välineet kehittää osaamista omassa työssään. Erilaisten tietolähteiden käyttö on helppoa. Uutta tietoa ja toimintatapoja Dokumentoidaan ja organisaatiotasolla on käytössä systemaattiset menetelmät tiedon jakamiseen. Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Työ- ja toimintatapojen kehittäminen Työntekijät tekevät monipuolisia ja haasteellisia työtehtäviä. Työprosessit ovat toimivia ja resurssit hyvin kohdennettuja. Laatua kehitetään jatkuvasti. Työntekijät ovat motivoituneita kehittämään toimintatapoja ja laajentamaan ja syventämään osaamistaan erilaisissa tehtävissä. Tekemällä oppiminen on niin yksilö- kuin työyhteisötasolla yleistä ja virheistä osataan oppia. Yhteiset hankkeet ja projektit ovat tuloksekkaita ja mieluisia työn tekemisen tapoja. Toisilta osataan oppia ja myös jakaa omaa osaamista. Organisaatiotasolla kehitetään uusia toimintatapoja, palveluja ja tuotteita tehokkaasti. Työyhteisö reagoi muutoksiin joustavasti ja oppiminen on integroitu osaksi työtä. Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen prosessit KOKEMUSTEN JA AMMATILLISEN OSAAMISEN JAKAMINEN ARVIOINTI- JA PALAUTEKÄYTÄNNÖT Keskeistä: Vuorovaikutus, osallistumisen mahdollisuudet ja aktiivinen osallistaminen. Toimenpiteitä: Monipuoliset työtehtävät (yksilö) Keskustelufoorumit (ryhmä) Osallistava johtaminen (organisaatio) Keskeistä: Työssä oppimisen ydinprosessi jossa tuotetaan yhteistä arviointitietoa. Kehityskeskustelut (yksilö) Yhteiset palaute/arviointikeskustelut (ryhmä) Systemaattinen strategiatyö (organisaatio) TIEDON TUOTTAMINEN JA JAKAMINEN TYÖ-JA TOIMINTATAPOJEN KEHITTÄMINEN Keskeistä: Työkokemuksen tuottaman tiedon, ulkopuolelta hankitun tiedon sekä organisaatiossa olevan tiedon integrointi. Omaa työtä koskevan tiedon saaminen (yksilö) Asiakaspalautteen hyödyntäminen (ryhmä) Yhteisten merkitysten luominen (organisaatio) Keskeistä: Työssä oppimista ylläpitävien toimintojen suunnittelu, kokeilu, toteutus ja vakiinnuttaminen Ammatillisen osaamisen kehittäminen (yksilö) Osaamisen jakaminen (ryhmä) Hyvien käytäntöjen levittäminen (organisaatio) Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09 Etevä-prosessi Markkinoidaan oppisopimuskoulutuksen työnantajille (valmis esite) Kartoituksen tekemisestä sovitaan työnantajan kanssa Työnantaja lähettää yhteyshenkilölle vastaajien sähköpostiosoitteet ja roolit, jossa vastaavat Vastata voi työnantajan, työntekijän, toimihenkilön, työpaikkakouluttajan tai opiskelijan roolissa Etevä-kartoittaja lähettää työnantajalle vahvistuslomakkeen Etevä kartoitukseen vastaamisaika on 10 päivää Raportti lähetetään työnantajalle ennen palautetilaisuutta Palautetta ei anneta, eikä raporttiakaan lähetetä, jos vastaajia on vähemmän kuin 5 Palautetilaisuus kestää tunnin ja ainakin alkusi on hyvä antaa palaute pareittain (palautteen antaja ja havainnoija) Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09 Palautetilaisuus Kestää 1 h Mielellään pareittain; palautteen antaja ja havainnoija Paikalle vähintään kaksi vastannutta, mielellään kaikki vastanneet Raportti kopioidaan kaikille paikalla olijoille Rooleittain raportteja otetaan vain jos vastaajia 5 tai enemmän Aluksi esittelydiat (2 kpl) Palaute annetaan havaintosyklin mukaisesti Jatkotoimenpiteistä ja raportin käytöstä vastaa työnantaja Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Palautteen antamisen malli Havaintosykli Faktat - tulokset ja yhteenvetoanalyysi prosesseittain (raportit kaikille paikalla olijoille) Tunne - mitä ajatuksia herättää? Merkitys - avataan apukysymysten avulla prosesseittain & kysymyksittäin Toiminta - jatkotoimenpiteistä sopiminen Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Raportin integrointi työssä oppimiseen Työpaikalla tapahtuva oppiminen on tilanteeseen sidottu ja tehtävät määräävät oppimistapahtuman sisältöä. KONTEKSTI / TOIMIALA Työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa on kyse työntekijöiden, ryhmien/tiimien ja koko organisaation oppimisen samanaikaisesta tarkastelusta. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen organisointi kuuluu erottamattomana osana työprosessien suunnitteluun ja kehittämiseen, eivätkä ne ole toisistaan riippumattomia ilmiöitä. Panostaminen ryhmän ohjaukseen luo yksilöille paremmat edellytykset oppia. Yhteistoiminnallisen oppimisen merkitys - oppiminen kollegoiden kanssa ja kollegoilta. Työpaikalla tapahtuvaa oppimista ei ohjata opetussuunnitelman perusteella, vaan se ohjautuu työn ja työnjohtamisen kautta. Osaavilla työntekijöillä on hallussaan kokemustietoa ja siihen ankkuroitua hiljaista tietoa, jonka näkyväksi tekeminen edellyttää vuoropuhelua ja yhteistyötä. Työtoimintaan sisältyvä kokemustieto on muokattava jaettavaan muotoon, jolloin siitä hyötyy koko työyhteisö. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen prosessit vaativat näkyväksi tekemistä, jolloin sekä tiedon että oppimisen johtaminen tulee mahdolliseksi. Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09 Etevä-kartoittajat Ovat oppisopimustoimijoita Ovat työpaikalla tapahtuvan oppimisen asiantuntijoita ja omaavat liiketoiminnan/työelämän tuntemusta Toimivat Etevä-ohjeen periaatteiden mukaisesti (fasilitaattorin rooli, asiakaskeskeinen lähestymistapa) Saavat koulutuksen ja materiaalin Pirkanmaan oppisopimuskeskuksesta Koulutus 1pv (seuraava koulutuspäivä 5.5.2009) - Etevä-teoria Konsultointi Palautteen antaminen Tekninen toteutus Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09 Etevä-kartoittajat Pirkanmaan oppisopimuskeskus: Arvola Marianna, koulutustarkastaja Hautanen Liisa, oppisopimuskoulutuksen kehittämisohjelma Klinge Liisa, koulutustarkastaja Lammi Mervi, koulutustarkastaja Lappi Helena, koulutustarkastaja Luttinen Erja, koulutustarkastaja Ulkopuoliset: Emmi Rantanen, TBC Hakoniemi Kirsti, Omnia Espoon oppisopimustoimisto Heino Ulla-Maija, Satakunnan oppisopimuskeskus Puutio Anne, Satakunnan oppisopimuskeskus Suutari Pia, Turun oppisopimustoimisto Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09 Etevä hinnat Ulkopuolisille käyttäjille koulutuspäivä 800 € + alv vuosimaksu 100 € + alv Kartoitettaville työyhteisöille henkilöstö alle 50 150 € + alv henkilöstö yli 50 300 € + alv Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09

Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09 Kiitos mielenkiinnosta  Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Aulanko 30.-31.3.09