Uuden jätelain vaikutukset kiinteistön jätehuollon järjestämiseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Asta Koivisto | Joululeluprojekti Tulokset.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
TERVETULOA JÄTELAKISEMINAARIIMME Vastuullisuus ohjaa meitä ja materiaaleja. Siksi Paperinkeräys.
Elintarvikehuoneiston rekisteröinti
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Lajittelupeli Catering-ala.
TUKES Kolme säädöstä palovaroittimista Jussi Rahikainen SM pelastusosasto.
Paperinkeräys Oy:n seminaari Eteran auditorio Marina Furuhjelm Lakiasiantuntija, OTM Miten jätelaki vaikuttaa isännöitsijän arkeen?
TUOTTAJAVASTUUN TOIMEENPANO JA JÄTELAINSÄÄDÄNNÖN MUUTOKSET
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Viranomaistahon rooli- valvontaa ja neuvontaa
JÄTEVESIEN KÄSITTELY HAJA- ASUTUSALUEELLA RAAHEN SEUTUKUNNASSA HANKE RAAHEN SEUTUKUNNAN KEHITTÄMISKESKUS / MAASEUDUN OSAAMISVERKOSTO.
Lopen vesihuoltopäivä Lainsäädäntö ja kunnan käytäntö jätevesiasioissa Juha Viinikka ympäristöpäällikkö.
Hotelli- ja ravintola-ala
Elintarvike- hotelli- ja ravintola-ala
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
YYL KP Waste Management in Finland Waste Day Katri Penttinen Ympäristöyritysten Liitto ry.
Säteilylähteiden varastointi ja käytöstä poistaminen
LAJITTELU JA KIERRÄTYS
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
LAKI RAUTATIEJÄRJESTELMÄN LIIKENNE- TURVALLISUUSTEHTÄVISTÄ ANNETUN LAIN MUUTTAMISESTA (860/2012) Hallitusneuvos Hannu Pennanen
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
KIINTEISTÖITTÄINEN JÄTTEENKULJETUS Kunnan järjestämän kilpailutetun ja kiinteistön haltijan järjestämän (sopimusperusteisen) jätteen- kuljetuksen erot.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Eevaleena Häkkinen Ylitarkastaja, ympäristöministeriö TV- ja tietokonelaitteiden kierrätys, Taideteollinen korkeakoulu Luentorunko 1) Suomen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
1 EU:n puutavara-asetus Suomessa – Mitä, kuka, miksi ja miten? Metsäekonomistiklubin EUTR-seminaari Helsingissä , Marko Lehtosalo.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Lajittelupeli Graafinen ala.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Lajittelupeli Rakennusala.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Sosiaalihuoltolaki.
Uusi jätelainsäädäntö voimaan alkaen. Uusi jätelainsäädäntö  Uusi jätelaki (646/2011) ja muutoksia 19 muuhun lakiin.  Keskeiset asetukset voimaan.
JÄTEHUOLLON AJANKOHTAISET ASIAT Järviseudun jätelautakunnan esittelijä, sihteeri Henna Matintupa
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Valtakunnallinen jätesuunnitelma
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Ympäristön tila YSL luku 15 Laatuvaatimukset
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä
Kelpoisuuslain nojalla annetut valtioneuvoston asetukset
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Esityksen transkriptio:

Uuden jätelain vaikutukset kiinteistön jätehuollon järjestämiseen Tarja-Riitta Blauberg, ympäristöministeriö ”Uusi jätelaki – uhka vai mahdollisuus?” - Paperinkeräys Oy:n seminaari 17.4.2012 Helsinki

Jätelainsäädännön uudistuksen tavoitetila 2016 Materiaalitehokkuus parantunut, jätteen määrä ja haitallisuus vähentyneet Jätehuolto Suomessa vastaa EU:n edistyksellisten maiden tasoa. Käytössä on monipuolinen valikoima vaihtoehtoisia käsittelymenetelmiä, joista valitaan sopivin etusijajärjestyksen mukaisesti. Vähintään 50 % yhdyskuntajätteestä kierrätetään tai käsitellään biologisesti. Kierrätykseen soveltumaton jäte hyödynnetään energiana. Kaatopaikalle sijoitetaan vain hyvin vähän jätettä. Esittäjän nimi alatunnisteeseen

Uusi jätelaki ja eräät siihen liittyvät lait laki ympäristönsuojelulain muuttamisesta 647/2011 teknisiä muutoksia 19 muuhun lakiin 648-666/2011 lait vahvistettiin 17.6.2011 ja tulevat voimaan 1.5.2012 (+ siirtymäaikoja eräille vaatimuksille) pannaan täytäntöön jätedirektiivi 2008/98/EY (määräaika 12.12.2010) Esittäjän nimi alatunnisteeseen

Uuden jätelainsäädännön voimaantulo (1/2) Alleviivattuina lain siirtymäsäännöksiin hyväksytyt muutokset (HE 15/2012) 17.6.2011 Lait vahvistetaan 1.5.2012 Lait ja eräät keskeiset asetukset tulevat voimaan Valtion jätehuoltotöitä koskeva sääntely sekä vanhat asetukset (siltä osin kuin eivät ristiriidassa uuden lain kanssa) säilyvät voimassa, kunnes korvataan uusilla 1.5.2013 Tuottajavastuuta koskeva luku 6 (pl. pakkaukset) Juomapakkauksia koskeva luku 7 ml. juomapakkausten merkinnät 70 § Hakemus tuottajarekisteriin: Tuottajayhteisö (uudet ja tiedostoon merkityt) (pl. pakkaukset) painetun paperituotteen tuottaja Ilmoitus ammattimaisesta keräyksestä 100 § Jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelma tai sen tarkistukset esitettävä lupaviranomaiselle Sopimusperusteista jätteenkuljetusta käyttävän kunnan on tehtävä päätös kuljetusjärjestelmästä; siirryttäessä kunnan järjestämään kuljetukseen siirtymäaika 3-5 vuotta 3.11.2011

Uuden jätelainsäädännön voimaantulo (2/2) 1.5.2014 Tuottajavastuuta koskevan luvun 6 soveltaminen pakkauksiin Tuottajan järjestettävä pakkausjätteiden vastaanotto 49 §:n mukaisesti Tiedostoon merkityn tuottajan tehtävä hakemus tuottajarekisteriin Kiinteistön haltijan järjestämää pakkausjätteen erilliskeräystä koskeva 41 §:n 3 momentti 1.6.2014 Uudet kunnan vastuulle kuuluvat jätteet luovutettava kunnan järjestämään jätehuoltoon 3.11.2011

Mikä muuttuu? Jätehuollon etusijajärjestyksen (jätehierarkian) noudattamista tehostetaan. Tuottajan vastuuta pakkausjätteiden jätehuollon järjestämisestä laajennetaan. Valvontaa ja seurantaa tehostetaan. Jätehuollon eri toimijoiden vastuita täsmennetään. Muutoksia eräisiin keskeisiin käsitteisiin (hyödyntäminen, käsittely, loppukäsittely, vaarallinen jäte) Sääntely entistä täsmällisempää ja yksityiskohtaisempaa, enemmän valtuussäännöksiä 3.11.2011

Jätteen määritelmä Yleinen määritelmä ennallaan (5 §) ”JÄTE on aine tai esine, jonka sen haltija on poistanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä” Jätteen määritelmä Yleinen määritelmä ennallaan (5 §) Lakiin lisätty jätedirektiiviin perustuvat säännökset siitä, milloin esine tai aine on sivutuotetta (sovelletaan sellaisenaan) ei hyödyntämisen jälkeen enää ole jätettä (valtuussäännös) Arviointiperusteet pohjautuvat EU:n oikeuskäytäntöön eikä niiden siten pitäisi muuttaa jätteen määritelmän tulkintaa Käytännössä johtanevat kuitenkin jätteen määritelmän tulkintakysymysten aktivoitumiseen esim. lupa-asioissa 3.11.2011

Etusijajärjestys (8 §) 1. Jätteen määrän ja haitallisuuden vähentäminen 2. Uudelleenkäytön valmistelu 3. Kierrätys 4. Hyödyntäminen energiana tai muu hyödyntäminen 5. Loppu-käsittely EU:n jätedirektiivin jätehierarkia lain yleisvelvollisuudeksi: 3.11.2011

Etusijajärjestyksen sitovuus Kaikessa toiminnassa ”mahdollisuuksien mukaan” (8 § 1 mom) Jätehuoltoon osallistuville ammattimaisille toimijoille sitova velvollisuus (8 § 2 mom) ml. kunta ja kunnalliset toimijat, tuottajat, jätettä tuottavat toiminnanharjoittajat Viranomaisten on omassa toiminnassa edistettävä etusijajärjestyksen noudattamista (11 §) Saavutettava kokonaisuutena arvioiden lain tarkoituksen kannalta paras tulos. Arvioinnissa otetaan huomioon: tuotteen ja jätteen elinkaaren aikaiset vaikutukset ympäristönsuojelun varovaisuus- ja huolellisuusperiaate toiminnanharjoittajan tekniset ja taloudelliset edellytykset noudattaa etusijajärjestystä 3.11.2011

Etusijajärjestyksen konkretisointi asetuksilla (1/2) Tuotteita koskevat rajoitukset ja muut säännökset (10 §), esim. tuotteiden sisältämät vaaralliset aineet, tuotteen merkitseminen (nyk. SE-laitteet, ajoneuvot, paristot ym.) Jätteen lajittelu-, uudelleenkäyttö-, kierrätys- tai hyödyntämistavoitteet tai –velvoitteet (8, 15 §) Eduskunnan lausuma: asetuksilla säädettävä riittävän kunnianhimoiset tavoitteet Yhdyskuntajätteen kierrätystavoite 50 % v.2016 (VALTSU) Rakennus- ja purkujätteen kierrätystavoite 70 % v. 2020 (jätedir.) Keräyspaperi, eri pakkausjätteet, romuajoneuvot, SER, renkaat ym. tuottajavastuujätteet: kierrätys- ja hyödyntämisvelvoitteiden uudelleenarviointi 13.4.2011 Ympäristöministeriö

Etusijajärjestyksen konkretisointi asetuksilla (2/2) Kielto sijoittaa biohajoavaa/orgaanista jätettä kaatopaikalle jne. (mm. 8 §, 14 §) – valmistelu vireillä Tuottajan järjestämien vastaanottopaikkojen vähimmäismäärä käytöstä poistetuille tuotteille (49 §) keräyspaperi, eri pakkausjätteet, romuajoneuvot, SER, renkaat, paristot ja akut 13.4.2011 Ympäristöministeriö

Tuotteen valmistajan, markkinoille saattajan ja jakelijan huolehtimisvelvollisuudet (9 §) Säästeliäs materiaalikäyttö, haitallisten aineiden välttäminen, tuotantomenetelmän vaatimukset, turhan pakkaamisen välttäminen, tuotteen kestävyys, korjattavuus, uudelleenkäytettävyys sekä kierrätettävyys. Tiedottaminen tuotteen käyttäjälle ja jätehuollon toimijalle. Valtioneuvoston asetuksella on mahdollisuuksia säätää vaatimuksia tuotteen valmistajalle, markkinoille saattajalle ja jakelijalle (10§), jos tuote aiheuttaa vaaraa tai haittaa ympäristölle tai terveydelle tai aiheuttaa roskaantumista tai kohtuutonta haittaa jätehuollolle 3.11.2011

Jätehuollon järjestämisvastuu Järjestämisvastuu laissa: Jätteen haltija, paitsi, kun vastuu on : Kunnalla asuinkiinteistöistä sekä julkisista ja vastaavista palveluista tulevien yhdyskuntajätteiden osalta (luku 5) tai Tuottajalla tietyistä tuotteista tulevan jätteen osalta (luku 6) Jätteen haltijan laiminlyödessä velvollisuutensa vastuu siirtyy kiinteistön haltijalle, jos tämä on sallinut toiminnan (28 §) 3.11.2011

Kunnan vastuulle kuuluvat jätteet (1/3) 32-33 § Nykyinen vastuunjako säilytetään pääpiirteissään: kunnan vastuulla kotitalousjätteet ja julkisen toiminnan yhdyskuntajätteet sekä asumisen ja maa- ja metsätalouden vaaralliset jätteet nykyiseen tapaan. Kunnan vastuulle lisätään yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelun ja koulutuksen yhdyskuntajätteet (n. 1-2 % yhdyskuntajätteestä); tavoitteena vastuurajojen selkiyttäminen Kunnan vastuuta selvennetään myös kivijalkayritysten jätteiden sekä putkikeräys- ym. järjestelmien jätteiden osalta Uudet toiminnot kunnan järjestelmään viimeistään 1.6.2014 3.11.2011

Kunnan vastuulle kuuluvat jätteet (2/3) 32-33 § Muut elinkeinotoiminnan yhdyskuntajätteet säilyvät jätteen haltijan vastuulla (n. 30-40 % yhdyskunta- jätteestä) Kunnalle velvollisuus tarjota kapasiteettinsa puitteissa jätehuoltopalveluja elinkeinonharjoittajalle muun palvelutarjonnan puuttuessa (ns. ”perälauta”): tavoitteena jätehuollon toimivuuden turvaaminen. jatkuvasta ja säännöllisestä toiminnasta tehtävä sopimus enintään 3 vuodeksi kerrallaan 3.11.2011

Kunnan vastuulle kuuluvat jätteet (3/3) Poikkeuksia Kunnan vastuulle eivät kuulu em. toiminnoissa syntyvät jätteet, jotka toimitetaan tuottajan järjestämään jätehuoltoon tai juomapakkausten palautusjärjestelmään Kunta voi täydentää tuottajan järjestämää vastaanottoa (48 §) Kunta voi järjestää erilliskerätyn pakkausjätteen kiinteistöittäisen kuljetuksen (35 § 1 mom) Kunta voi hakemuksesta vapauttaa julkisen toiminnan ja yksityisen sosiaali-, terveys- ja koulutustoiminnan jätteen haltijan velvollisuudesta liittyä kunnan järjestämään jätehuoltoon (42 §) Jos perusteltua kiinteistön muun jätehuollon järjestämiseksi ja etusijajärjestyksen paremmaksi noudattamiseksi eikä aiheuta ympäristö- tai terveyshaittaa Päätös enintään 5 vuodeksi kerrallaan Jätteen haltijan tiedonantovelvollisuus 3.11.2011

Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus (1/3) 35-39 § Kunta vastaa, että sen vastuulle kuuluvan jätteen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämästä paikasta: kunnan järjestämänä jätteenkuljetuksena tai kiinteistön haltijan järjestämänä jätteen-kuljetuksena (vrt. nykyinen sopimusperusteinen jätteenkuljetus) Kunta voi tehdä päätöksen kiinteistön haltijan järjestämän kuljetuksen käyttöönotosta, jos laissa säädetyt edellytykset täyttyvät Päätöksen edellytysten toteutumisen seuranta Päätös sopimusperusteisilla alueilla tehtävä vuoden kuluessa lain voimaantulosta; siirryttäessä kunnan järjestämään kuljetukseen päätettävä 3-5 vuoden siirtymäajasta   3.11.2011

Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus (2/3) Molempia kuljetusjärjestelmiä koskevat vaatimukset (35, 39 §): Kuljetuspalvelujen kattavuus, luotettavuus, kohtuullisuus ja syrjimättömyys Noudatettava kunnan jätehuoltomääräyksiä Jätteet kuljetettava kunnan määräämään vastaanotto- tai käsittelypaikkaan Jätteen kuljettajan annettava tiedot kuljetuksista vuosittain/neljännesvuosittain kunnan jätehuoltoviranomaiselle, joka merkitsee ne rekisteriin. Esittäjän nimi alatunnisteeseen

Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus (3/3) Kiinteistöittäistä jätteenkuljetusta ei tarvitse järjestää tietyillä alueilla. Kunta päättää lain kriteerein. Tällöin kunnan on järjestettävä alueellinen vastaanottopaikka. 13.4.2011 Ympäristöministeriö

Jätehuollon maksut (9 luku) Kunnan jätemaksun sääntely jokseenkin ennallaan Maksun perusteita täsmennetty Perusmaksun periminen mahdollistetaan Sallitaan enintään kohtuullinen tuotto Maksuperusteiden läpinäkyvyyden varmistaminen ja tiedottaminen maksun perusteista ja maksukertymän käytöstä Laskusta ilmenevät tiedot Vähimmäisvaatimukset kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen maksuista (tasapuolisuus, kohtuullisuus, maksuperusteiden erittely) Virhe ja hinnanalennus 20 3.11.2011

Tuottajavastuu (6 luku; 46 – 67 §) (1/2) Tuottajan on järjestettävä vastuulleen kuuluvien tuotteiden jätehuolto ja vastattava siitä aiheutuneista kustannuksista Tuottajavastuun tuote Tuottaja Renkaat Valmistaja, maahantuoja tai pinnoittaja Ajoneuvot Valmistaja tai maahantuoja Sähkö- ja elektroniikkalaitteet (SER) Valmistaja, maahantuoja tai oman tuotemerkin myyjä Paristot ja akut Markkinoille saattaja Paperituotteet Valmistaja, maahantuoja tai painetun paperituotteen maahantuoja Pakkaukset Pakkaaja tai pakatun tuotteen maahantuoja 3.11.2011

Tuottajavastuu (2/2) Pääosin säännösten asiasisältö säilyy nykyisen kaltaisena Muutoksia: Tuottajan ensisijainen oikeus jätehuollon järjestämiseen (47 §) Tuottajayhteisöön voi kuulua vain tuottajia (62 §) Tuottajayhteisön toiminnan turvaaminen (64 §) Pakkausten tuottajavastuun laajeneminen Vähäiset muutokset keräyspaperin tuottajavastuuseen (48, 49 §) SE-laitteiden jakelijan vastaanottovelvollisuuden laajeneminen (56 §) tuottajan järjestettävä SER:n, paristojen ja renkaiden kuljetus maksutta jakelijan vastaanottopaikasta Säännösten virtaviivaistaminen 3.11.2011

Tuottajavastuun suhde muiden toimijoiden jätehuoltopalveluihin (47 §) Tuottajalla ensisijainen oikeus; muut jätehuollon toimijat saavat perustaa rinnakkaisia keräys- tai vastaanottojärjestelmiä tai tarjota tähän liittyviä palveluja vain, jos tämä tehdään yhteistoiminnassa tuottajan kanssa Kunnalla oikeus täydentää kuljetusta ja vastaanottoa osana järjestämäänsä lakisääteistä jätehuoltoa. Tällöin jätteet toimitettava tuottajan järjestämään jätehuoltoon. 23 3.11.2011

Pakkausten jätehuolto Samanlainen tuottajavastuu pakkauksille kuin muille tuoteryhmille (SER, romuajoneuvot, paristot, ym.) Tuottaja vastaa pakkausten jätehuollosta ja siitä aiheutuvista kustannuksista Vähimmäisvaatimukset eri pakkausjätteiden vastaanottopaikkojen määrästä (49 § ja sen nojalla annettava asetus) Voitava luovuttaa maksutta ja vaivattomasti vastaanottoon lasi-, metalli-, kuitu- ja muovipakkaukset tavoitteena riittävä palvelutaso koko maassa (käytännössä kauppojen ekopisteverkoston pohjalta?) oltava järjestetty 2 v kuluttua lain voimaantulosta (kevät 2014) Tarkoittaa käytännössä, että kustannukset siirtyvät kunnalta tuottajien katettaviksi. 24 3.11.2011

Erilleen lajitellun pakkausjätteen keräyksen ”marssijärjestys” Alueellinen vastaanotto Ensisijaisesti tuottaja (49 §:n mukainen palvelutaso); velvollisuus järjestää vastaanotopaikkoja, määrä voi olla tuoteryhmittäin tai alueittain erilainen (asetuksella voidaan säätää tarkemmin). Muut toimijat voivat perustaa rinnakkaisia järjestelmiä yhteistyössä tuottajien kanssa. Kunta voi täydentää Kuljetus kiinteistöltä 32 §:ssä tarkoitetuista toiminnoista Ensisijaisesti tuottaja Toissijaisesti osana kiinteistöittäisen kuljetuksen järjestämistä (kunnan järjestämä tai kiinteistön haltijan järjestämä kuljetus) Kiinteistön haltija yksityisoikeudellisten sopimusten perusteella, jollei tuottaja tai kunta järjestä 3.11.2011

Muutokset keräyspaperin tuottajavastuussa Painetun paperituotteen maahantuojat tuottajavastuun piiriin Tuottajan tehtävä hakemus tuottajarekisteriin 1.5.2013 mennessä Tuottajan järjestettävä keräyspaperin kuljetus kiinteistöltä maksutta, jos kiinteistö sijaitsee muulla kuin pientalo- tai haja-asutusalueella (ts. myös kerros- ja rivitaloalueiden pientaloista). 3.11.2011

Jakelijan (kaupan/myyjän) vastaanottovelvollisuus Renkaat: jos lajiltaan ja laadultaan vastaavat ostettavia uusia renkaita (jokseenkin sama kuin nykyisin) Kannettavat paristot ja akut: ilman uuden tuotteen ostovelvoitetta (kuten nykyisin) Kotitalouksien SER (vähäinen laajennus) jos ostetaan tilalle uusi vastaava laite vastaanotto voidaan järjestää muualla kuin myyntipisteessä, jos vastaanottopaikka on yhtä helposti laitteen haltijan saavutettavissa kuin myyntipiste ja tämä on tuottajan järjestämän kuljetuksen kannalta tarkoituksenmukaista Energiansäästölamppujen vastaanottojärjestelmän laajentaminen? (vrt. eduskunnan lausuma) 3.11.2011

Valvonnan ja seurannan tehostaminen ”Omavalvonnan” edistäminen Kirjanpitosäännökset Toiminnanharjoittajan järjestämä jätehuollon seuranta ja tarkkailu Jätteenkuljetusten valvonnan parantaminen Hyväksymismenettelyjen täsmentäminen, siirtoasiakirjavelvollisuus, tiedonantovelvollisuus kiinteistöittäisestä jätteenkuljetuksesta Ilmoitus jätteen ammattimaisesta keräyksestä Laiminlyöntimaksu 13.4.2011 Ympäristöministeriö

Kirjanpito (118-119 §) Jätekirjanpitovelvolliset (118 § 1 mom.) toiminta, jossa syntyy vaarallista jätettä tai vähintään 100 t/v muuta jätettä tai joka ympäristöluvanvaraista jätteen laitos- tai ammattimainen käsittely jätteen kuljettajat ja välittäjät ammattimainen jätteen keräys (100 §) Tiedot kirjanpitoon (119 §) uutena vaatimuksena ominaisjätemäärä (jätteen tuottajat) säilytysaika 6 vuotta Täydentävä asetuksenantovaltuus 13.4.2011 Ympäristöministeriö

Toiminnanharjoittajan järjestämä jätehuollon seuranta ja tarkkailu (120 §) Kirjanpitovelvollisen toiminnanharjoittajan on tarkkailtava järjestämäänsä jätehuoltoa säännöllisesti ja suunnitelmallisesti ja perehdytettävä jätehuollosta vastaavat seurantaan sekä ryhdyttävä toimiin puutteiden poistamiseksi Luvanvaraisen jätteen käsittelytoiminnassa esitettävä lv:lle suunnitelma jätteen käsittelyn seurannan ja tarkkailun järjestämiseksi Ympäristöluvassa annettava tarkemmat määräykset seurannasta ja tarkkailusta ja suunnitelmasta sekä siitä, miten raportoidaan [YSL 46 §] Toiminnanharjoittajan esitettävä tarkistukset tai suunnitelma lupaviranomaiselle vuoden kuluessa lain voimaantulosta 13.4.2011 Ympäristöministeriö

Hyväksyminen jätehuoltorekisteriin: Jätteen ammattimainen kuljettaminen ja jätteen välittäjänä toimiminen (94 – 99 §) Korvaa nykyisen ilmoituksen jätetiedostoon Hakemus tehdään sille ELYlle, jonka alueella suurinta osaa toiminnasta harjoitetaan (tai kotipaikan mukaiselle ELYlle) Toimintaa ei saa aloittaa ennen toiminnan hyväksymistä Täsmennyksiä hyväksymisen edellytyksiin ja päätöksen sisältöä, muuttamista, peruuttamista ja raukeamista koskeviin säännöksiin Velvollisuus jätehuoltorekisteriotteen mukana pitämiseen Siirtymäsäännös: hakemus tehtävä 3 vuoden kuluessa lain voimaantulosta, kuitenkin viimeistään silloin, kun jätetiedosto-ote on tarkistettava. 31 3.11.2011

Ilmoitus jätehuoltorekisteriin jätteen ammattimaisesta keräyksestä (100 §) (1/2) Jätteen keräyksellä tarkoitetaan (6.1.10 §) jätteen kokoamista … vastaanottopaikkaan omatoimista käsittelyä varten tai jätteen kuljettamiseksi käsittelyyn, mukaan lukien alustava lajittelu ja tilapäinen varastointi Ilmoitus tehtävä ammattimaisesta keräyksestä = kunnan, tuottajan, jakelijan tai muun toimijan järjestämä alueellinen vastaanottopaikka Ilmoituksenvaraista ei ole lääkejätteiden vastaanotto apteekissa, myymälöiden kulutustuotteiden vastaanotto, vapaaehtoiset keräystapahtumat (ei-ammattimaista keräystä) 3.11.2011

Ilmoitus jätehuoltorekisteriin jätteen ammattimaisesta keräyksestä (100 §) (2/2) Ilmoitus toiminnasta jätehuoltorekisteriin kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle hyvissä ajoin ennen keräyksen aloittamista Siirtymäsäännös: ilmoitus tehtävä viimeistään 1.5.2013 Ilmoituksessa annettava tiedot toiminnanharjoittajasta, kerättävistä jätteistä, jäteastioista ja vastaanottopaikkojen sijainnista; täsmennetään asetuksella Kunnan ysv:n ilmoitus jätehuoltorekisteriin merkitsemisestä ilmoituksen tekijälle ELY-keskus ylläpitää jätehuoltorekisteriä (tietojärjestelmien kehittämistarve!) Toiminnanharjoittajalla kirjanpitovelvollisuus 3.11.2011

Laiminlyöntimaksu (1/2) toimivaltainen valvontaviranomainen määrää hallintomenettelyssä kehotettuaan laiminlyöjää korjaamaan laiminlyöntinsä oikeusrekisterikeskus panee täytäntöön (myös ilman lainvoimaista päätöstä) määrätään vain selkeästi todennettavista laiminlyönneistä; maksu mahdollista välttää korjaamalla laiminlyönti teot poistettu rikosoikeudellisen rangaistusvastuun piiristä 3.11.2011

Laiminlyöntimaksu (2/2) Maksun suuruus* Hakemuksen tekeminen tuottajarekisteriin 1 % liikevaihdosta, kuitenkin 500 – 500 000 e Hakemuksen tai ilmoituksen tekeminen jätehuoltorekisteriin (kuljettaja, välittäjä, kerääjä) Tuottajan kirjanpito ja raportointi Siirtoasiakirjan/jätehuoltorekisteriotteen laatiminen ja mukana pitäminen Jätteen kv. siirtoihin liittyvien menettelyjen laiminlyönti 500 – 10 000 e * Maksua voidaan kohtuullistaa 3.11.2011

Jätelainsäädännön keskeiset uudistukset Etusijajärjestyksen sitova noudattaminen jätteisiin ja jätehuoltoon liittyvässä toiminnassa Tuottajavastuun tehostuminen Kierrätykselle asetettujen vaatimusten tiukentuminen Kaatopaikkakäsittelyn voimakas rajoittaminen Valvonnan ja seurannan tehostuminen 3.11.2011

Jätealan asetusten valmistelutilanne Noin 30 asetusta, joista 10-15 asetukseen sisällöllisiä muutoksia: yleisasetus jätteistä, tuottajavastuuasetukset, muut asetukset (kaatopaikat, poltto, maarakentaminen ym.) Jälki-työryhmän ehdotus jätealan asetustason sääntelystä 16.12.2010 Jatkovalmistelu virkatyönä YM:ssä alan toimijoiden ja viranomaisten kuuleminen jokainen asetus erikseen lausunnoille Jäteasetus ja ympäristönsuojelu-asetuksen muutos voimaan yhtä aikaa uuden jätelain kanssa Kokonaisuudessaan asetusten uudistaminen kestänee 2 - 3 vuotta 3.11.2011

Kiitos mielenkiinnosta www.ymparisto.fi/jatelainuudistus