Riihimäen Vesihuoltopäivä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jätevesien käsittely kuntoon
Advertisements

Jätevesiasetus ja Porin kaupungin ympäristötoimisto
Rakennetukien kesäpäivät Ajankohtaista rakennetukien myönnöstä Kouvola Sanna Koivumäki.
Juha Ikäheimo Pohjois-Savon ELY-keskus
Haja-asutusalueen jätevesi-ilta
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
© Company name Lapinkylän ja Kauhalan vesihuolto Infopaketti Vesihuoltotyöryhmän esitys Sjökullassa
Hyvälaatuinen talousvesi ja tehokkaasti puhdistetut jätevedet ovat hyvinvointimme perusta. Yli 90 % suomalaisista on vesihuoltolaitosten vesijohtoverkostojen.
ASETUKSEN KÄYTTÖÖNOTTO SATAKUNNASSA HAJA-HANKKEEN KYSELYN TULOKSIA Haja-asutuksen jätevesien käsittely –koulutustilaisuus
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Marjukka Vainio, Kiinteistöliitto
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
TIEDOTUSTILAISUUS TAKAMAAN KOULU
Hajajätevesiasetus – rakennusvalvonnan uusi riesa?
TIEDOTUSTILAISUUS VAHANNAN KOULU
Asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkon ulkopuolella
Kiinteistökohtaiset jätevesijärjestelmät Kirsi Mäensivu Jässi-jätevesineuvontahanke
JÄTEVESIEN KÄSITTELY VIEMÄRIVERKOSTOJEN ULKOPUOLISILLA ALUEILLA
Kirsi Mäensivu Suomen Kylätoiminta ry Jässi-jätevesihanke
Luovuus innovaatioprosesseissa Case Eerola Luovuus innovaatioprosesseissa
Huomio vesiosuuskuntien kehitystarpeisiin Pellervon Kainuun seminaari Lakiasiainjohtaja, varatuomari Kari Lehto, Pellervo-Seura ry.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
JÄTEVESIEN KÄSITTELY HAJA- ASUTUSALUEELLA RAAHEN SEUTUKUNNASSA HANKE RAAHEN SEUTUKUNNAN KEHITTÄMISKESKUS / MAASEUDUN OSAAMISVERKOSTO.
Lopen vesihuoltopäivä Lainsäädäntö ja kunnan käytäntö jätevesiasioissa Juha Viinikka ympäristöpäällikkö.
Uusien kyläsuunnittelijoiden rekrytointitilaisuus 1. kokoontuminen ma klo Säyneisen NS:n talo, Säyneinen, Juankoski Kyläsuunnitelman.
VESIOSUUSKUNNAT NURMIJÄRVELLÄ Mahdollisuus maaseudun vesihuollon kehittämiseen.
Linnaseutu ry •Hämeenlinnan seudun maaseudun kehittämisyhdistys •Leader -rahoitus.
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
Asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkon ulkopuolella
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
1 MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA Onko pakkolunastukselle vaihtoehtoa? Maanmittauspäivät 2011, Pori Kalle Konttinen Maanmittauslaitos / keskushallinto.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Varsinais-Suomen ELY-keskus, Jyrki Lammila
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät Hyvinkäällä Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitushankkeiden rahoitus.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
UKJ-rahoitushakemus UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Yksityisteiden avustukset 2012 Kunnossapitoavustus Perusparannusavustus.
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Itä-Suomen asumispäivä –ideoita kehittämiseen Kuopio AVAUS Maakuntajohtaja Jussi Huttunen Pohjois-Savon liitto.
Miksi vesiensuojelua tarvitaan
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Maaseuturahasto Satakunnassa
Ympäristöhankkeiden rahoitus
Esperi Care Parempaa hoitoa
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Harjoitustyö Vesa Harmaakorpi Professori Innovaatiojärjestelmät
Riihimäen kaupungin ympäristönsuojelumääräykset
Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla Suomen Setlementtiliitto Asumisen seminaari
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Toimenpiteet vuosittain vuosi 2011 Entisen liimatehtaan alue, maaperä-tutkimus ja kunnostussuunnitelma € Torin ympäristön rakennettavuusselvitys9.
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
17/6/2009 Päijät-Hämeen haja-asutuksen vesihuollon kehittämissuunnitelma Vesihuollon kehittämissuunnitelmat Vesihuoltopäivä Suvi Virta.
Kuntien kulttuuritoiminnan kustannukset vuonna 2013 Suomen Kuntaliitto, 24 kaupunkia ja Cupore
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Tekninen hallinto Tukipalveluyksikkö TEKNINEN HALLINTO Tukipalveluyksikkö.
MAASEUTU JA JÄTEVEDET Pohjois-Savon maaseutuverkosto – seminaari , Kuopio Martti Veteli, Ylä-Savon terveydenhuollon kuntayhtymä.
Pohjois-Savon vesihuolto vuonna 2007 ja vesihuollon kehittämistarpeet Elsi Janhunen Savonia-ammattikorkeakoulu Tekniikka, Kuopio.
KORJAUSAVUSTUKSET VETERAANINEUVOTTELU
Pohjois-Karjalan kylät rannalla
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
Osmo Seppälä, toimitusjohtaja Vesi- ja viemärilaitosyhdistys VVY
33 Laki ja budjetti syntyvät yhteistyöllä s
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
Rautjärven Veden toiminta-alueiden vesihuolto
Esityksen transkriptio:

Riihimäen Vesihuoltopäivä 20.10.2010 Timo Virola Hämeen ELY-keskus Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue 3.4.2017

Haja-asutus ja vesihuolto Hämeessä Suhteellisen paljon maaseutumaista asutusta ja perustuotantoa, joille tulee turvata vesihuolto, tulee alueelle uutta asutusta tai ei. - Aktiivimaatiloja noin 4 700 kpl Kyliä, joille ihmiset haluavat muuttaa asumaan väljästi maaseutu-maiseen ympäristöön  kylien tiivistyminen. Taajamien lähiseuduilla asutus tiivistyy yhteisistä vesihuoltopal-veluista huolimatta. - Loma- ja vapaa-ajanasuntoja noin 43 000 kpl Pääkaupunkiseudun läheisyyden takia Häme haluttua asumisen aluetta. Vesiosuuskunnat olleet lähes ainoa tapa toteuttaa yhteistä vesi-huoltoa.

Kunnalla vesihuollon yleinen kehittämisvastuu Kunnan tulee yhteistyössä alueensa vesihuoltolaitosten kanssa laatia ja pitää ajan tasalla alueensa kattavat vesihuollon kehittämis-suunnitelmat Jätevesiasetus on lisännyt yhteisviemäröinnin kysyntää ja kiinteis-tökohtaisten jätevesijärjestelmien kauppaa Kiinteistöjen virheinvestointien välttämiseksi on tärkeää, että kunnat informoivat riittävästi asukkaitaan vesihuoltoverkostojen laajentu-misalueista aikatauluineen sekä alueista, joilla asukkaat voivat va-rautua kiinteistökohtaisiin järjestelmiin Riihimäki (n. 28 500 asukasta); Asukkaita vesihuoltolaitoksen toi-minta-alueen ulkopuolella n. 800 - 1000, joista vesijohtoon liittynei-tä n. 200 - 250 asukasta ja viemäriin liittyneitä n. 150 - 200 asukasta  kiinteistökohtaisen vesihuollon varassa n. 500 - 600 asukasta; eli n. 200 - 250 taloutta 3.4.2017

Haja-asutuksen vesihuolto vuonna 2015 Miksi laadittu? Miten asioiden pitäisi olla? Miten edetään? Miten yhteinen vesihuolto eroaa kiinteistökohtaisesta? Kuka vastaa vesihuollon kehittämisestä? Haja-asutuksen vesihuolto vuonna 2015

Haja-asutuksen jätevesiasetus (542/2003) Vesihuoltolaitosten toiminta-alueiden ulkopuolella olevien kiinteis-töjen talousvesien käsittelyn vähimmäisvaatimukset käyttöön 1.1.2004. Uudet käsittelymääräykset koskettavat heti uudisrakentamista sekä kiinteistöjä, joissa tehdään rakennus- ja toimenpidelupaa edellyttä-viä korjaus- ja muutostöitä. Muilla vanhoilla kiinteistöillä on 10 vuoden siirtymäaika ( → 2013). Talousvesien ympäristöön joutuvaa kuormitusta on vähennettävä orgaanisen aineen osalta vähintään 90 %, kokonaisfosforin osalta vähintään 85 % ja kokonaistypen osalta 40 %.

Varsinais-Suomi: Salo, Sauvo ja Kemiönsaari Hallitus esittää ympäristönsuojelulakiin muutosta, jolla vapautettaisiin suoraan lain nojalla lain voimaan tullessa 68 vuotta täyttäneet vakinaiset asukkaat ja kiinteistön haltijat asetuksen käsitte-lyvaatimuksista. Vapautus ei koske uudisrakentamista. Lisäksi lakiin tarkennettaisiin, missä tilanteessa kunnalta voi hakea viiden vuoden mittaista va-pautusta asetuksen vaatimusten noudattamisesta. Tällaisia erityisen vaikeassa elämäntilanteessa olevia kiinteistönomistajia voisivat olla esimerkiksi vähätuloiset, työttömät ja pitkäaikaissairaat. Mikäli eduskunta hyväksyy lakiesityksen, lakimuutos tulee voimaan 1.1.2011. 1.1.2014  1.1.2016 siirtymäajanpidennys. Ministeri Lehtomäki esittää pidennystä haja-asutus-alueiden jätevesiä koskevan asetuksen siirtymäaikaan kahdella vuodella, 31.12.2015 saakka. Nykyisellään siirtymäaika päättyy 31.12.2013. Asetusmuutos tehdään lokakuun aikana.   Järjestöt voivat hakea avustusta haja-asutusalueiden jätevesineuvontaan. Valtion tukema jäteve-sineuvonta käynnistyy Varsinais-Suomen, Etelä-Karjalan ja Pohjois-Pohjanmaan pilottialueilla tammi-helmikuussa 2011. Haja-asutusalueen jätevesineuvonnan pilottialueet ja kunnat: Varsinais-Suomi: Salo, Sauvo ja Kemiönsaari Etelä-Karjala: Lappeenranta, Lemi, Savitaipale ja Taipalsaari Pohjois-Pohjanmaa: Oulainen, Haapavesi, Siikalatva ja Pyhäntä 3.4.2017

Vesihuollon toteuttamisen rahoitustuki Kansallinen rahoitustuki Harkinnanvarainen vesihuoltoavustus YM:n ja MMM:n avustuksia Tuki < 30% Yleensä enintään 10 - 20% toteuttamiskustannuksista. Haku vuosittain lokakuun aikana. - Hakuaika 5.10.2010 - 5.11.2010 - Oma erillinen hakemuslomake - Toimitetaan sille ELY -keskukselle, jonka alueelle vesihuoltotoimenpide kohdistuu Avustus suunnataan vuonna 2011: - Haja-asutuksen yhteisen vesihuollon edistämistä palveleviin hankkeisiin - Yhdyskuntien vedensaannin turvaamista palveleviin hankkeisiin - Vesihuollon erityistilanteisiin varautumista palveleviin hankkeisiin Valtion vesihuoltotyöt Tuki 30–50% (isot siirtoviemäri- ja runkovesijohto-hankkeet). Vapaamuotoinen hakemus ELY -keskukselle, hakemiselle ei määräaikoja. Esimerkki: Hausjärven siirtoviemärit (Ryttylä -Turkhauta - RMK ja Oitti - Hikiä - RMK ) 3.4.2017

Vesihuoltoavustusten jakautuminen 2006 - 2010 MMM 2006 2007 2008 2009 2010 Haettu kpl EUR 35 3 928 000 31 4 248 000 26 3 814 000 16 2 510 000 20 2 736 600 Myönnetty 13 600 000 12 18 800 000 14 860 000 YM 2006 2007 2008 2009 2010 Haettu kpl EUR 19 2 200 000 11 930 000 7 1 961 660 6 667 000 287 220 Myönnetty 8 180 000 4 100 000 3 80 000 120 000 3.4.2017

Talousjätevesiavustus 1/2 (www.ara.fi) Avustusta voidaan myöntää ympärivuotisessa asuinkäytössä olevien asuinra-kennusten talousjätevesijärjestelmien parantamiseen, vesihuoltolaitosten toi-minta-alueiden ulkopuolella Toteutettavan talousjätevesijärjestelmän on täytettävä jätevesiasetuksessa (542/2003) sekä muualla asetetut vaatimukset. Avustettavia toimenpiteitä ovat mm. vaatimukset täyttävän jätevesijärjestelmän toteuttamiseksi tarvittavien - Viemärien rakentaminen - Jätevesien ja jätteiden käsittelylaitteiden rakentaminen ja - Kiinteistön liittyminen vesiosuuskunnan jätevesiviemäriin Avustusta myönnetään enintään 35 % hyväksyttävistä kustannuksista Avustuksen saaja on ympärivuotisessa asuinkäytössä olevan asuinrakennuksen tai asunnon omistaja 3.4.2017

Talousjätevesiavustus 2/2 (www.ara.fi) Avustuksen saaminen edellyttää, että ruokakunnan tulot eivät ylitä asetettuja tulorajoja eikä ruokakunnalla ole varallisuutta siinä määrin, että se kykenee parantamaan kiinteistön talousjätevesijärjestelmän ilman avustusta. Kunta myöntää avustuksen. Päätös avustuksen myöntämisestä on saatava ennen töiden aloittamista. Asuntoa on käytettävä vähintään viisi vuotta avustuksen myöntämisen jäl-keen myöntämisehdot täyttävien perheiden asuntona. Asunnossa asuvan ruokakunnan pysyvät bruttotulot kuukaudessa eivät saa yhteenlaskettuina ylittää seuraavia henkilöluvusta riippuvia tulorajoja (2008-2010): Henkilöluku 1 2 3 4 Tulot (brutto) EUR / kk 1 640 2 790 3 655 4 545

Jätevesihuollon toteuttamisvaihtoehdoista… Selvitys jätevesijärjestelmästä ( 1.1.2008) Tietoisuus omien jätevesien vaikutuksesta ja siitä, onko kiinteistöllä tarvetta tehostaa jätevesienkäsittelyä 2014 mennessä. Toimivuuden edellytykset: Oikea ratkaisu Toimiva ratkaisu Osaava ylläpito → Jos jokin näistä puuttuu, niin ratkaisu ei toimi !! Jätevesien käsittelyn ratkaisuvaihtoehdot paremmuusjärjestyksessä (toimivuus, soveltuvuus, ylläpito, yms.) : Kuivakäymälä-vaihtoehto Vesihuoltolaitoksen/-yhtiön viemäriverkosto (+ puhdas vesi) Alueen yhteinen ratkaisu (esim. vesiosuuskunta) Naapurien välinen yhteisratkaisu Kiinteistökohtainen järjestelmä 3.4.2017

Jätevesihuollon toteuttamisvaihtoehdoista…… Yhteiset vesihuoltohankkeet lähtevät kylistä (= liittymishalukkuus). Kylien ja alueiden omalla aktiivisuudella ratkaiseva merkitys. Yhteisen vesihuollon toteuttaminen vaatii eri osapuolien aktiivisuut-ta ja voimakasta ”yhteiseen hiileen puhaltamista”. Yhteisratkaisuissa kuntien ja vesihuoltolaitosten taloudellinen ja asiantuntijapalvelu välttämätön. Vesiyhtymät nähtävä siirtymä- ja toteutusvaiheen ratkaisuna. Ratkaisuja tehtäessä tulee kustannusten lisäksi ottaa huomioon myös toimintavarmuuteen, käytön helppouteen ja huollettavuuteen liittyvät tekijät. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon LÄHI ympäristön-, terveyden- ja vesiensuojelun sekä asumisviihtyvyyden näkökulmat (EI pelkästään Itämeren suojelu). 3.4.2017

Kunnan strateginen linjaus miten haja-asutusalueita, kyliä kehitetään? Maankäytön suunnittelu kaavoitus, rakennusluvat Vesihuollon kehittämissuunnitelmat yhteisen vesihuollon alueet toimintapolitiikan määrittely kiinteistökohtaisen jätevesien käsittelyn alueet Ympäristönsuojelumääräykset vyöhykejako: normaalit ja lievemmät puhdistusvaatimukset ranta- ja pohjavesialueet

KIITOS 16.3.2010