Yksityistietilaisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
Advertisements

KONEIDEN JA KALUSTON HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Maanrakennus.
MATKATOIMISTOJEN MARGINAALIVEROMENETTELY JA PARI MUUTA MIELENKIINTOISTA ASIAA PIKAISESTI Ari Pajukoski.
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Oikeus liikkua maastossa
YKSIKÖINTI.
Päijät-Hämeen poliisilaitos Lupapalvelulinja
Raportointi tilanteesta Tampereen kaupunki • Asuntopoliittinen strategia 2004 • Strategian sitovat tavoitteet • 1 Tasapainoiset asuntomarkkinat.
Tiedotus- ja koulutustilaisuus yksityisteille
KSUHDE ... vanhaa viiniä uudessa astiassa
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Yksiköiden laskenta Kiinteistön yksiköt saadaan kertomalla liikennelajin ohjepainoluku käytetyllä matkalla (km) sekä mahdollisilla korjauskertoimilla.
Perhepäivähoitajia koskeva neuvottelutulos
Maastossa liikkuminen ja erätaidot
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Tiheys.
Kappaleiden tilavuus 8m 5m 7cm 5 cm 14cm 6cm 4cm 4cm 3cm 10cm.
% mikko rahikka 2010 hyl.fi.
Voima työ teho Laske oman suorituksen käytetyn voiman, työn ja tehon pöytäkirjan perustella.
Iitin yläkoulu 9. Luokka Antti Halme
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Tuloslaskenta. PT-kisatoimitsijakurssi (6) Yleistä  Tuloslaskennan tarkoituksena on tuottaa oikeat ja tarkistetut tulokset  Tehtävien.
VIHERALUEIDEN TILAPÄISET MAANKÄYTTÖLUVAT
Prosenttilaskua, tiivistelmä
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
1.5. Trigonometriset yhtälöt
KVTES luku IV vuosilomalaista johtuvat muutokset 2013
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Metsätilan arvon määritys
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
1 Hei, Kouluratsastuksen SM 2013 alkaa nyt viikonloppuna perjantaina ja liikennejärjestelyt näyttelevät isoa osaa kisojen onnistumisen kannalta. Kuten.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
11 Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa Osaat kuvata esim. seuraavia asioita: – Yleisen l. ulkoisen laskentatoimen ja sisäisen.
Yksityisteiden avustukset 2012 Kunnossapitoavustus Perusparannusavustus.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Tieyksiköinti.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
LÄÄKELASKENTA Kaasulaskut
Yksityisteiden avustukset 2011
Analyysi II Katsaus.
Matematiikka ja fysiikka AUTO-ALA
Metsävähennys Timo Hannonen Mhy Päijät-Häme.
Tieinfo 2015 LOHJA Ohjelma:
/ Jussi Sääskilahti Vähäliikenteisten maanteiden lakkauttaminen.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tukihakukoulutus kevät 2015
Tekninen hallinto Tukipalveluyksikkö TEKNINEN HALLINTO Tukipalveluyksikkö.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
MUTKATON MEININKI Palvelut/ Viihtyvyys
Yksityistietoimitukset Lohjalla Sami Huippa, Maanmittauslaitos Lohja Hannu Kiviluoto, Maanmittauslaitos Lohja.
VALTION AVUSTUKSET YKSITYISTEIDEN PERUSKUNNOSTUKSEEN.
INTERNATIONAL SUMMER SCHOOL Etelä- Korea. HAKEMINEN  Haku tapahtui asiossa olevan hakemuslomakkeen avulla.  Hakuaika on keväällä.  Tärkein kohta hakemisessa.
Kassavirta-analyysi maatilojen taloustilanteesta
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
Luento 4: Päistehaitta & Supistumishaitta
Tieasiat metsätalouden kannalta
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
TIEN YLITTÄMINEN.
Käytännön harjoitus 3.2 Viivasuunnistus
Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa
Esityksen transkriptio:

Yksityistietilaisuus 23.2.2012 Tienpidon osittelu Yksityistietilaisuus 23.2.2012

Osittelu Tarkoituksena määrittää kunkin tietä käyttävän osakkaan osuus tiekunnan menoista. Peruslähtökohtana osakkaan omistaman kiinteistön todellinen tien käyttö. Tärkeintä on saada määritettävät yksiköt toisiinsa nähden oikeisiin suhteisiin. Vanhaa osittelua joudutaan tarkistamaan kun tien käyttäjäksi tulee uusia osakkaita vanhojen osakkaiden tien käytössä tapahtuu muutoksia peritään maksua tien tilapäisestä käytöstä 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Osittelu Osittelun periaatteet on tarkoitus uudistaa lähivuosina yksityistielain uudistamisen yhteydessä. 2010 on tarkistettu ja selvennetty määritelmiä sekä painolukujen perusteita tieyksikköjen laskemiseksi asuin- ja lomakiinteistöille lisätty ohjeistus rakentamattomien rakennuspaikkojen huomioonottamisesta lomakiinteistöjen käyttömäärien luokittelua tarkistettu maa- ja metsätalousliikenteen painoluvut tarkistettu vastaamaan yleisesti käytössä olevaa konekantaa 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Tieosakastyypit ja liikennelajit 1. Asuinkiinteistö (A) Asuinkiinteistön ulkoinen liikenne (ULA) 2. Lomakiinteistö (L) Lomakiinteistön ulkoinen liikenne (ULL) 3. Maatila (M) Talouskeskuksen ulkoinen liikenne -asumisesta aiheutuva liikenne (ULM) -maitoajot (ULMa) Viljelmä Ulkoinen liikenne -maatalousammatin harjoittamisesta aiheutuvat ajot (ULV) Sisäinen liikenne (SLV) Metsälö Metsäliikenne (MeL) -puutavaran kuljettamisesta ym. aiheutuva ulkoinen liikenne(ULMe) -metsätöistä ym. aiheutuva sisäinen liikenne (SLMe) 4. Elinkeinon harjoittajat ja muut erityiskäyttäjät (E) Erityisliikenne (EL) 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Tienpitokustannusten osittelu Tienpitovelvollisuus jaetaan tieosakkaiden kesken sen hyödyn mukaan, minkä tien katsotaan kullekin osakkaalle tuottavan. Tienpito käsittää tien tekemisen ja kunnossapidon uuden tien rakentaminen ennestään olemassa olevan tien siirtäminen, levittäminen muu parantaminen isompien routavaurioiden ja tulvavaurioiden korjaaminen siltojen ja isompien rumpujen uusiminen tai korjaaminen tien kantavuuden parantaminen ja samalla tien kuivatuksen parantaminen leikkaukset, pengerrykset 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Tienpitokustannusten osittelu Kesäkunnossapito höyläys ja/tai lanaus sorastus (kulutuskerrokseen mursketta tai soraa) Pölynsidonta ojien ja rumpujen kunnostus ja avaus sekä tienvarsien raivaus, niitto yms. Talvikunnossapito auraus aurausviitoitus Talvihöyläys 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Tienpitokustannusten osittelu Rakentamiskustannusten osittelu Se suhteellinen kustannusten säästö, jonka tie kullekin tieosakkaalle tuottaa. Tieosakkaan tien käyttö määritettynä tieosakkaan talousyksikön keskimääräisen pysyväisluontoisen käytön perusteella. Kunnossapitokustannusten osittelu Ositteluperusteena on kunkin tieosakkaan tien käyttö Määritetään tonnikilometreinä. tieosakkaan keskimääräisen vuotuisen liikenteen kokonaispaino (tonnia) kerrotaan käytetyn matkan (kilometriä) pituudella. 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Tieyksiköiden laskeminen 1. Tieosakaskohtaiset tiedot kerätään tieosakkailta tiedonkeruulomakkeelle. 2. Täydennetään tarpeen mukaan kartalta tai muista tietolähteistä. tieosakkaan liikennelajit pelto- ja metsälohkojen pinta-alat liikennelajien ohjeelliset painoluvut kunkin liikennelajin tarvitseman tievälin pituus kilometreinä 3. Ratkaistaan, voidaanko osittelu suorittaa suoraan ohjeellisten painolukujen mukaan vai onko niitä oikeudenmukaisen tuloksen saamiseksi tarkistettava tieosakaskohtaisilla korjaustekijöillä. korjaustekijöitä pyritään käyttämään mahdollisimman vähän 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Tieyksiköiden laskeminen 4. Lisätään ulkoisen liikenteen matkan korjauskertoimet. määritetään liikennelajeittain tievälin pituuden perusteella sisäisen liikenteen osalta ei yleensä käytetä korjauskertoimia 5. Laaditaan tieyksikkölaskelma, jossa tieosakkaiden tonnikilometrit lasketaan liikennelajeittain ja yhteensä. vapaamuotoisesti tavalliselle paperille valmiiden lomakkeiden käyttö tietokoneohjelma 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Tieyksiköiden laskeminen Tieyksikkölaskelmasta tulee selvitä seuraavat asiat: tieosakastyyppi (maatila, asuinkiinteistö jne.) liikennelajit kiinteistöittäin ja lohkoittain (ULA, ULV, SLV jne.) pelto- ja metsälohkon pinta-ala, ha painoluvun ohjearvo käytetty matka, km korjauskertoimet (painoluvun, matkan ja sivuetäisyyden) osakkaan lopulliset tonnikilometrit (tieyksiköt) 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Tieyksiköiden laskeminen 6. Laaditaan tarpeen mukaan maksimikustannusten tarkistuslaskelma jos liikenteen tiheyksissä eri tieväleillä on suuria eroja tien varrella on osakastihentymiä ja tieosakkaat käyttävät hyvin eripituisia tievälejä 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Painoluvut 1. Asuinkiinteistö Yksityistien vaikutuspiiriin kuuluva ympärivuotiseen asumiseen tarkoitettu kiinteistö, jolla on pientalo, ei kuitenkaan maatilan päärakennus Asuinkiinteistön liikenne on ulkoista liikennettä (ULA) 900 tonnia/asunto 1 henkilöauto, jolla käydään päivittäin töissä kiinteistön ulkopuolella sisältää jätekuljetukset sekä kaikille yhteisten palvelujen kuljetukset 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Painoluvut 2. Lomakiinteistö Kesäasumiseen tarkoitettu loma-asunto ja siihen liittyvät talousrakennukset Lomakiinteistön liikenne on ulkoista liikennettä (ULL) Kolme luokkaa jotka määräytyvät lomakiinteistön käyttötiheyden perusteella A. Kesäkäyttö 150 – 300 tonnia/lomakiinteistö B. Ympärivuotinen käyttö 500 – 700 tonnia/ lomakiinteistö C. Rakentamaton 30 tonnia/rakennuspaikka 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Painoluvut 3. Maatila Liikenne erotellaan talouskeskuksen liikenteeksi sekä pelto- ja metsälohkoista johtuvaksi liikenteeksi. Jos maatilaan sisältyy useampia kiinteistöjä, laaditaan niille yhteiset yksiköt tai ne merkitään tieyksikköluetteloon peräkkäin. Pellonvuokraaja ei ole tieoikeuden haltija. Tieyksiköt määrätään aina omistajalle. omistaja ja vuokraaja voivat keskenään sopia, että yksikkömaksut maksaa vuokraaja 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Luovutuskertoja kuukaudessa Painoluvut 3.1. Talouskeskus 750 tonnia/maatila 1 henkilöauto, työssä käydään kotitilalla sisältää jätekuljetukset sekä kaikille yhteisten palvelujen kuljetukset Mikäli maatilalta käydään töissä tilan ulkopuolella, käytetään asuinkiinteistön painolukua. Maidonkuljetus maatilan talous- keskuksen ulkoista liikennettä (ULMa) Luovutuskertoja kuukaudessa Maidonkuljetus 30 15 10 Tankkiauto (20 tonnia) 14 400 t 7 200 t 4 800 t Tankkiauto (16 tonnia) 11 520 t 5 760 t 3 840 t Tankkiauto (12 tonnia) 8 640 t 4 320 t 2 880 t 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Painoluvut 3.2. Viljelmä Peltolohkon ulkoinen liikenne Maatalousammatin harjoittamisesta johtuvaan ja peltopinta-alasta riippuvaan ulkoiseen liikenteeseen (ULV) lasketaan talouskeskuksen ja ulkoisen kohteen väliset tarvikkeiden hankintamatkat, lannoitteiden ja siementen kuljetukset sekä sadon kuljetukset. Nautakarjatilat 25 tonnia/hehtaari Viljatilat 25 tonnia/hehtaari Sokerijuurikas- ja perunatilat 75 tonnia/ hehtaari 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Painoluvut Peltolohkon sisäinen liikenne Lasketaan peltolohkoittain. Tarkoitetaan aluetta, jolla kasvinviljelytyöt suoritetaan. Lasketaan kaikki viljelmän normaalit viljelytyömatkat, jotka tapahtuvat tilan talouskeskuksesta pellolle. Nautakarjatilat 120 tonnia/hehtaari Viljatilat 50 tonnia/hehtaari Sokerijuurikas- ja perunatilat 100 tonnia/ hehtaari Hoidettu viljelemätön pelto 15 tonnia/ hehtaari Lannankuljetus erillisenä 25 tonnia/ lietelantakuorma 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Painoluvut 3.3. Metsälö liikenne lasketaan metsälohkoittain, joilla tarkoitetaan metsänhoidollisesti pienintä yhtenäistä metsäaluetta. hakkuusta ja puutavaran kuljetuksista aiheutuva ulkoinen liikenne (ULMe) metsä-, perusparannus- ja metsänhoitotöistä ym. aiheutuva sisäinen liikenne (SLMe) Keskikasvu m3/ha/v metsämaa Hakkuukertymä m3/ha/v metsämaa Ulkoinen liikenne ULMe t/ha Sisäinen liikenne SLMe t/ha Metsälön koko liikenne MeL t/ha Etelä-Suomi 7,0 5,5 11 3 14 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Painoluvut 3.4 Elinkeinon harjoittajat ja muut erityiskäyttäjät Erityisliikenteeksi (EL) katsotaan kaikki tavanomaisesta asumisesta, maa- ja metsätaloudesta poikkeava liikenne sekä erilaisesta yritystoiminnasta johtuva liikenne. Lasketaan kertomalla keskenään vuotuinen matkojen lukumäärä käytetyn ajoneuvon keskimääräinen kokonaispaino (ajoneuvo + kuorma) 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Painoluvut Yritystoiminnasta johtuvaa liikennettä liikeyritys: pankki, posti, kauppa, parturi tms. kauppapuutarha uimaranta golfkenttä venesatama teollisuuslaitos soran- tai muiden maa-ainesten ottopaikka Turvetuotantoalue matkailunähtävyys ampumarata metsästysmaja yritysten lomanviettopaikat laskettelurinne jne. 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Painoluvut Maa- ja metsätalouden harjoittamisesta aiheutuvaa ylimääräistä ja säännöllistä liikennettä, jota ei lueta viljelmän normaaliin sisäiseen tai ulkoiseen liikenteeseen teurasajo (esim. lihakarjatilat, broilerikasvattamot) rehukuljetukset (esim. siipikarja- ja sikatilat) kuivikkeen (turpeen yms.) kuljetukset tuotantorakennusten lämmitykseen liittyvät ajot asiakasliikenne suoramyynti-, maatilamatkailu-, viini-, mansikanviljely- tms. Tiloille kaikki liikenne, joka aiheuttaa tavanomaisesta viljelystä poikkeavaa henkilö- tai kuorma-autoliikennettä tilalle. 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Painoluvut Muu erityisliikenne jokavuotiset kesäjuhlat tms. hoiva- ja päiväkodit jätevedenpumppaamot yms. Huoltorakennukset metsästys- ja kalastusoikeus ravivalmennus, ratsastus jne. 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Käyttömaksut 1. Soranajosta määrättävä käyttömaksu Jos tieosakas säännöllisesti myy ja kuljettaa soraa alueeltaan, on soranajo huomioitava hänen tieyksiköissään. Jos soranajo on tilapäistä, voidaan tieosakkaalle määrätä tieyksiköiden lisäksi kuljetusten perusteella käyttömaksu. Tonnikilometrit saadaan laskettua ja hinnoiteltua, kun kuljetettava kokonaiskuutiomäärä ja kuljetusmatka ovat tiedossa. 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Käyttömaksut 2. Maitoautolle määrättävä käyttömaksu Jos tieosakkaana on maidontuottajia, otetaan maitoajoista aiheutuva rasitus huomioon heidän tieyksiköissään. Jos maidontuottajia ei ole, mutta maitoauto käyttää tietä esim. oikotienä, voidaan meijeriltä tai kuljetusliikkeeltä periä käyttömaksua. 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Käyttömaksut 3. Erityiskäytöstä määrättävä käyttömaksu Venevalkamasta, uimarannasta, metsästysseuralle metsästysmajasta tai pelkästä metsästyksestä aiheutuvasta liikenteestä määrättävät käyttömaksut on perustettava todellisen liikenteen arviointiin. 4. Jakeluyhtiöille määrättävä käyttömaksu Voimajohtojen kunnossapito- ja perus- parannustyöt. Käyttömaksu maksetaan käytettyä tiekilometriä kohden ja kymmeneltä vuodelta kerralla. 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Korjauskertoimet 1.Sivuetäisyyden korjaus 2. Matkan korjauskerroin Korjauskertoimen käyttö ja korjauksen määrä on harkittava tapauskohtaisesti. 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Erityistapaukset Monihaaraiset tiet Läpikulkutiet Osittelu tehdään pääsääntöisesti samalla tavalla kuin yksihaaraisen. Tieosakkaan käyttämän matkan pituus lasketaan pääasiallista kulkureittiä pitkin yleiselle tielle. Läpikulkutiet Osittelu suoritetaan pääsääntöisesti samalla tavalla kuin muillakin yksityisteillä. Tieosakkaan kulkeman matkan pituus lasketaan pääasiallista kulkureittiä pitkin yleiselle tielle. 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI

Erityistapaukset Ennestään olevan kulkuyhteyden huomioon ottaminen Jos rakennetaan uusi tie korvaamaan vanha tie, rakentamiskustannusten osittelu tehdään suhteelliseen kustannusten säästöön perustuen. Määritetään säästö tonnikilometrien erotuksena vanhassa ja uudessa tilanteessa. 3.4.2017 ORIMATTILAN KAUPUNKI