AMMATTIOSAAJAN TYÖKYKYPASSI KOULUTUSKESKUS SEDUSSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Suomen Yrittäjäopisto NUORTEN AIKUISTEN OSAAMISOHJELMA Työseminaari III, Kuopio SYO -case.
Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
ALOITUSINFO TYÖKYKYVALMIUDET. JA ETTÄ MISTÄ OLIKAAN KYSYMYS..? • Laajuus 1ov • YV-valinnainen • Työkykypassin ”kolmososio” • Mikä ihmeen työkykypassi?
Ammattiosaajan työkykypassi
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Ammattiosaajan työkykypassi ja ALPO.fi
HOPSY-hanke/tavoitteet
KAARINA KANGAS SOSIAALI- JA TERVEYSALA
Pirkko Rimpilä-Vanninen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ammattiosaajan työkykypassi
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
Museoiden ja koulujen välinen yhteistyö Kymenlaakson museon koulutuspäivä Merikeskus Vellamo Marja Salmijärvi.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Harvialan koulu ja päiväkoti
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
SeDuuni2 -hanke  Toiminta-aika –  Seinäjoen koulutuskuntayhtymä / Koulutuskeskus Sedu  Työelämäyhteistyön kehittämisjaksot koti-
Tee tulevaisuuttasi. Tule osaajaksi.
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Koulutuskeskus Sedu Lapua Koulutuskeskus Sedu, kauhajoki Evijärven lukio Lappajärven lukio Härmän lukio Vimpelin lukio Yrittäjäopisto Koulutuskeskus.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
LÄHILIIKUNTA TUTUKSI – HANKE Kohderyhmä: Lapset ja nuoret, perheet Kohdealue: Kuopion kaupunki, lähiliikunta-alueet Taustakuvaus / Lähtökohdat Taustalla.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Tekijöitä tarvitaan Esityksen nimi / Tekijä.
Vip-opiskelija ja opiskelijafoorumi. Opiskelijafoorumien perustaminen jokaiseen opetuspisteeseen Tavoitteena opiskelijoiden äänen kuuleminen ja vaikutusmahdollisuuksien.
MORO! Ammattiosaajan työkykypassi Ammattiosaajan työkykypassi nuorten toiminta- ja työkyvyn edistäjänä Sari Mantila-Savolainen Seinäjoki Suomen.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, Keskuspuiston ammattiopisto Tea Järvinen, Bovallius-ammattiopisto OPISKELIJALLE työstetty TUTKE2-hankkeessa.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Esityksen nimi / Tekijä Osaamista työpajoilta – Yksilöllisiä polkuja ja mahdollisuuksia suorit- taa ammatillisia opintoja.
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Tulevaisuuden tekijät Tavastiasta
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Minna Busch, Teemu Joensuu
Työkykyinen ammattiosaaja – koulutuksen laadun merkki
Kotiväenfoorumi Työllistyminen ja urasuunnittelu
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
Ammatillinen työkykypassi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ammattistartin opiskelijoiden sijoittuminen eri aloille 2008
Työkykypassin käyttöönotto Savon ammatti- ja aikuisopistossa
Esityksen transkriptio:

AMMATTIOSAAJAN TYÖKYKYPASSI KOULUTUSKESKUS SEDUSSA Mira Mäntylä

Toimialat ja opiskelijamäärät, elokuu 2009

Ammattiosaajan työkykypassin kehittämisprosessi Sedussa Vuonna 2007-2008, tavoitteena luoda toimintamalleja Sedussa 5 pilottiryhmää eri aloilta Metsäalalla kokeiltiin 1 ov työkyky- kurssia, jonka sisältönä mm. tutustuminen työnantajiin ja heidän ajatuksiinsa työkykyisestä työntekijästä, liikunta, ravinto, ergonomia yms. Vuonna 2008-2009, tavoitteena Sedutasoisesti päästä liikkeelle Koordinointiin resurssia 1 päivä/viikko: tykypassin esitteleminen eri toimialojen yhteisissä päivissä sekä eri opetuspisteiden opettajien kokouksissa 5 ovh / tykypassin ov/perustutkinto (yhteensä 25 ovh / perustutkinto) vuoden 2008 harkinnanvaraisesta yksikköhinnasta Liikunnan- ja terveystiedon opettajien yhteinen kokoontuminen Tykypassivastaavien hakukuulutukset kaikkiin 14 opetuspisteeseen 3.4.2017 Esityksen nimi / Tekijä

TYKYPASSIN KEHITTÄMINEN LV 2009-2010 TYKYPASSIVASTAAVAT OPETUSPISTEISSÄ 1.8.2009–31.7.2010 tykypassitoiminnan koordinointi omassa opetuspisteessään Tehtävät: tiedottaminen ja markkinointi opetuspisteen aloittaville opiskelijoille opiskelijoiden henkilökohtainen ohjaus passin suorittamiseen liittyvissä asioissa passiin liittyvien suoritusten valvonta, varmentaminen ja kokoaminen yhteen opetuspisteen tykypassiyhteyshenkilönä toimiminen osallistuminen tykypassitoiminnan yhteiseen kehittämistyöhön Resurssi: määräytyy opiskelijoiden suorittamien tykypassiin kuuluvien opintojen määrän mukaan ja on lukuvuonna 2009–2010 opiskelijakohtaisesti 0,5 opetustuntia/suoritettu tykypassi-ov. 3.4.2017 Esityksen nimi / Tekijä

TYKYPASSIN KEHITTÄMINEN LUKUVUONNA 2009-2010 Koulutuskeskus Sedun KEHITÄ- työryhmät Työkykypassi on yksi Sedun KEHITÄ- ryhmistä (muita mm. opot, erityisopetus, viestintä-markkinointi, KAP, kuraattorit yms) Ryhmään kuuluvat kaikki tykypassivastaavat eri opetuspisteistä + opiskelijajäsenet Pj tykypassikoordinaattori Mira Mäntylä, mukana myös ohjaava Sedun hallinnon edustaja Aila Ylihärsilä Kokoukset kerran kuussa Sedun eri opetuspisteissä Asiakirjojen, mallien, esityslistojen, pöytäkirjojen yms käyttö sharepoint- työtilan kautta 3.4.2017 Esityksen nimi / Tekijä

KOULUTUSKESKUS SEDUN 14 OPETUSPISTETTÄ JA 4300 OPISKELIJAA HENKILÖSTÖÄ 500 KEHITÄ- ryhmä Pj tykypassikoordinaattori: 20% työajasta Tykypassivastaavat: 0,5 h/opiskelija/passin ov Sedun hallinnon edustaja Opiskelijajäsenet kehittää, ideoi, koordinoi vie kehittämisehdotuksia Sedun ohjausryhmään TYKYPASSIVASTAAVAT KAIKISSA OPETUSPISTEISSÄ 3.4.2017 Esityksen nimi / Tekijä

Toiminnan tavoitteet 2009-2010 Tykypassitoiminnan käynnistäminen kaikissa opetuspisteissä Tykypassin suorittaminen kaikissa perustutkinnoissa Tykypassi kaikkiin opetussuunnitelmiin (tällä hetkellä metsäalan ja rakennusalan uusissa opetussuunnitelmissa) Markkinoinnin tehostaminen, jotta myös ne, jotka eivät muuten harrasta, innostuisivat infot tykypassista kaikille Sedun uusille opiskelijoille Harrastus- ja kerhotoiminnan käynnistäminen kaikilla opetuspisteiden paikkakunnilla Harrastustoiminnan tutoreiden kouluttaminen suunnitelmallisesti jokaiseen opetuspisteeseen Harraste- ja asuntolapassin käyttöönotto koko Sedussa Yhteistyön kehittäminen Kuortaneen Urheiluopiston kanssa 3.4.2017 Esityksen nimi / Tekijä

Asuntola- ja harrastepassi kaikkiin Sedun opetuspisteisiin 14 eri opetuspisteen kerhotoiminnan toiveita on kartoitettu keväällä 2009 oppilaskunnan toimesta kaikilta Sedun opiskelijoilta (webropol- kysely) tulokset koulutuspäälliköiden käytössä Syksyllä 2009 on kartoitettu opetuspisteiden kerho- ja harrastustoimintaa eroja on paljon esitys ohjausryhmälle kerhotoiminnan resursseista eri opetuspisteissä Selvitys opiskelijoiden vapaa-ajan vakuutuksista (tykypassiin luettavat kerho- ja harrastustoiminnat ovat osa opintoja, jolloin opiskelijat ovat vakuutuksen piirissä) Ähtärin Koulutiellä JOOP- projekti, jossa kehitetty asuntola- ja harrastepassi Tavoitteena sitoa kerho- ja harrastustoiminta osaksi opintoja mallia levitetään koko Seduun 3.4.2017 Esityksen nimi / Tekijä

JOOP - joustavat oppimisympäristöt -hanke 1.4.2008 – 31.5.2010 HARRASTUSPASSI opiskelijat voivat kerätä vapaasti valittavia opintoja vapaa-ajallaan mm. bänditoiminnasta, liikunnasta ym. erilaisista harrastekursseista. Harrastuspassin voivat suorittaa kaikki koulun oppilaat Yksi passi = 30 merkintää= 1 ov. ASUNTOLAPASSI opiskelijat voivat kerätä vapaasti valittavia opintoja asuntolatoiminnoista. Asuntolakurssiin kuuluu mm. viikoittainen asuntolakaraoke, luentoja, elämänhallintaa ym. tapahtumia. Asuntolapassin voivat suorittaa asuntolassa asuvat oppilaat 3.4.2017 En nimi / Tekijä

KOULUTUSKESKUS SEDU, LAPUAN OPETUSPISTE HYVINVOINNIN TOIMIALA TYKY-PASSIN TOTEUTUSMALLI TOIMINTA- JA TYÖKYKYÄ EDISTÄVÄ LIIKUNTA 40 h  Liikunta (pak.) 1ov 30 h Vapaa-ajan kunto-ohjelman toteutus 10 h TERVEYSOSAAMINEN 40 h Terveystieto (pak.) 1ov 30 h Vaihtoehtoisesti: 10 h Ruokapäiväkirja ja analyysi (Energynet) TOP-jaksolla Liikunta- ja unipäiväkirja -analyysi TOP-jaksolla Hygieniapassi AMMATIN TYÖKYKYVALMIUDET 40 h Työkyvyn ylläpito –kurssi 1ov 30 h Vaihtoehtoisesti: 10h Työn kuormittavuus-analyysi TOP-jaksolla Työturvallisuusopinnot 3.4.2017 Esityksen nimi / Tekijä

HARRASTUNEISUUS JA YHTEISTYÖTAIDOT 40 h Valinnainen liikuntakurssi 1ov 30 h Vaihtoehtoisesti: 10 h Tutor- toiminta Vapaa-ajan harrastustoiminta Opiskelijakuntatoiminta Anniskelukortti TYÖKYKYVALMIUKSIEN VAHVISTAMINEN 40 h Vaihtoehtoisesti: 30 h Lanssi-viikon kurssi Valinnainen ammatillinen kurssi Seuraavien suoritus viimeisen opiskeluvuoden TOP-jaksolla vaihtoehtoisesti: 10 h Tyhy-tapahtuman järjestäminen Taukoliikunnan ohjaus Ohjattuun liikuntaan osallistuminen 3.4.2017 Esityksen nimi / Tekijä

Sedun tykypassivastaavat Mira Mäntylä (Ähtäri, Tuomarniementie) Kirsi Samppala, Koskenalantie, Sjk ja Lappajärvi Maarit Tupamäki, Koulukatu, Sjk Topias Tervasmäki, Kirkkokatu, Törnäväntie Katja Saarijärvi, Upankatu, Kirkkokatu, Törnäväntie Heli Räty, Ilmajoentie, Ilmajoki Vesa Säntti, Pappilantie, Ilmajoki Jorma Salonen, Jurva Teemu Joensuu, Kurikka Pirjo Penttilä, Lapua Tarja Tienaho, Mira Niemi, Ähtäri, Koulutie Päivi Mäkiranta, Kauhajoki Opiskelijajäsenet: Pajamäki Tarja, Hyppönen Antti