Miksi verkkolaskusuositus ? Mikko Kangaspunta 13.8.2003.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
Advertisements

Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti laskuttajille
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Reeta Rönkkö, Maaseudun Sivistysliitto. • Laajakaista kaikille 2015 – mutta miten? • Pohjois-Karjalan maakuntaliiton hallinnoima • Maaseudun Sivistysliiton.
Finvoice-verkkolasku yritysten välillä
Finvoice-verkkolasku yritysten välillä
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Liite 4: Prosessi- ja liittymäkuvaukset
PK-kehittämispalvelut
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
Finanssialan Keskusliitto
Kokemuksia ja parhaita käytäntöjä laskutuksen sähköistämiseen
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
”Kun Kusti polkee…, niin posti kulkee…”
Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT- toiminnan kehittämisestä Valtionhallinnon IT-strategia Tyytyväiset asiakkaat, tehokas.
Valtionhallinnon suunnitelmat, tavoitteet ja odotukset kuluttajan e-laskulle Kuluttajan e-lasku tiedotustilaisuus Jere Reinikainen.
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Jäsenrekisteri Oy Liiketoimintasuunnitelma Pietu Pohjalainen Jussi Koskela.
ORGANISAATIO HALLITUS REHTORI HALLINTOVIRASTO TIEDEKUNNAT
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Perustulo Mitä se maksaa?. Esitettyjä väitteitä Perustulo kaksinkertaistaa valtion menot Perustulo vie rahat hyvinvointipalveluista Perustulo pakottaa.
Viljan sopimustuotannon sähköinen toimintamalli
Toimittaja – Kaupunkilaisen perspektiivi Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
VLF Seminaari Pirjo Ilola.
Tiken näkemys | Hellstedt / Lehto | VIPin viisi palvelua - mitä ne ovat, milloin ne tulevat ja miten ne vastaanotetaan? Tiken näkemys Ari Hellstedt.
Tuulivoima Tekesin strategiassa
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
ECM by SYSOPENDIGIA - APPETITE ©2007 E.S.A. Tietokanta Timo Holm Mika Kilpeläinen.
S:\NYkalvot\2006\suomi\Tulospalkkioseminaari TW Hallitusneuvos Tuija Wilska Valtiovarainministeriö Tulospalkkioseminaari Tulospalkkaustarkastelut:
1 Opetusministeriön hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskushanke OPM-PAKE: Työsuojelupäivät Projektipäällikkö Ulla Kauppi.
Jorma Hanhiala/TT Turku1 Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
TALOUSHALLINTO UUDISTUU 2010 ALKAEN Camilla Elander Kvestuuri
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Julkishallinnon Virtu- luottamusverkostohanke Haka-käyttäjien kokoontuminen Mikael Linden tieten tietotekniikan keskus CSC.
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
E-lasku ja Finvoice-verkkolasku e-laskutilaisuus
EKOPAJA Consulting Esite palveluista EKOPAJA Consulting EKOPAJA Consulting on perustettu ideoimaan uusia tehokkaita ja ympäristöystävällisiä.
TALOUSHALLINNON MODERNI RATKAISU JÄRJESTÖILLE. Risto Iivonen toimitusjohtaja Rantalainen Helsinki.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Tunnetko tilitoimistosi? Kysy kuinka hyvin tilitoimisto tuntee yrityksesi!
© Pagero AB 2015 Presented by:Martti From Presented to:Verkkolaskufoorumin syysseminaari 2015 Date: TOIMINNAN HUIPPUSUORITUKSIIN SÄHKÖISTÄMÄLLÄ.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
MYYNTIRESKONTRA. RESKONTRA Yritys kirjaa myyntilaskunsa myyntireskontraan ja ostolaskunsa ostoreskontraan Mikä on reskontra? Miten reskontra.
Kuluttajan e-Lasku Juha Mäkinen
Virkamiehen tunnistaminen ja käyttöoikeuksien hallinta -hanke Haka-käyttäjien kokoontuminen Mikael Linden tieteen tietotekniikan keskus CSC.
SÄHKÖINEN LASKUTUS Lähde: Taloushallinnon taitajaksi, 2014.
TIETOA TOIMITTAJILLE E-LASKUISTA UPM Financial Services ja Sourcing Lokakuu 2016.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
YRITYSTEN DIGITAALISTEN LASKUJEN POTENTIAALI ON HYÖDYNTÄMÄTTÄ MIKSI HUKKAAMME RAHAA?
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Parempia luottopäätöksiä maksamisen datan avulla
Henkilökierto valtionhallinnossa
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2015, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta.
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Pilvipalveluna – kuinkas muuten…
Henkilöstöhallinnon käsikirja
EmCen käyttöönotto.
Kokemuksia kansainvälisestä verkkolaskutuksesta
Jari Porrasmaa (STM) Konstantin Hyppönen (KELA)
Esittely yritysasiakkaalle
SAKKOMAKSUJEN KÄSITTELYN AUTOMATISOINTI -KOkeilu
Esityksen transkriptio:

Miksi verkkolaskusuositus ? Mikko Kangaspunta

Valtiokonttorin toimialat Vakuutus Hallinnon ohjaus Pääjohtaja Sisäinen tarkastus Johtoryhmä Rahoitus Yhteiset toiminnot

Verkkolaskun määritelmä >Sähköinen lasku, jonka tiedot ovat automaattisesti käsiteltävissä ja josta voidaan tuottaa tietokoneen näytölle paperilaskua muistuttava näkymä. Verkkolaskun vastaanottajana voi olla sekä yritykset että kuluttajat. >Verkkolaskun tunnusomainen piirre on automaattisuus. Yritysten välisessä laskutuksessa verkkolasku voidaan siirtää automaattisesti laskuttajan tai palveluntarjoajan järjestelmästä vastaanottajan taloushallinnon tai muuhun järjestelmään. >Kuluttajalle lähetetty verkkolasku on kuluttajan valitsemaan palveluun lähetetty verkkolasku, josta on suora yhteys sähköiseen maksamiseen verkkopankissa. >Verkkolaskusta tuotetaan tietokoneen näytölle paperilaskua muistuttava näkymä, joka helpottaa laskun kierrätystä, hyväksyntää ja muuta käsittelyä sekä myyjän että ostajan toiminnoissa. >Verkkolaskut voidaan säilyttää sähköisessä arkistossa. (lähde TIEKE)

Verkkolaskun hyödyt >Laskuttaja: >nopea laskun välitys >materiaalikustannukset vähenee >asiakaspalvelu paranee >manuaaliset työvaiheet vähenee >sähköinen arkistointimahdollisuus >ulkoistamismahdollisuus > Vastaanottaja: >ei manuaalista laskunsyöttöä >lisäarvopalveluiden tuottaminen (automaattikontrollit) >nopea laskun kierrätys >helpottaa arkistointia >virheet vähenee (tallennus- ja käsittelyvaiheessa) >kirjanpito automatisoituu (lähde TIEKE)

Sähköisen hallinnon tavoitteita eGovernment: >Lisää julkisen sektorin avoimuutta ja läpinäkyvyyttä >Tuottaa asiakaslähtöistä, henkilökohtaista ja syrjimätöntä palvelua >Tukee tuottavuuden ja kilpailukyvyn kehitystä

Kriittisiä menestystekijöitä >Kuinka kansalaiset saadaan vaatimaan parempaa sähköistä palvelua? >Miten virkamiehet saadaan motivoitua muutokseen? >Miten käynnistetään ja saadaan aikaan prosessien ja rakenteiden fundamentaali muutos? >Miten muutosta ja siinä mukana olevia ihmisiä johdetaan? >Miten varmistetaan palvelusivustojen (front office) integroituminen taustajärjestelmiin (back office)? >Miten varmistetaan tietoturvallisuus ja luotettava käyttäjätunnistus? >Miten varmistetaan standardoidut, yleiset ja avoimet liittymät järjestelmien välillä? >Miten ja millä malleilla hyödynnetään yhteistyötä julkisen ja yksityisen sektorin välillä?

Kuinka vauhdittaa sähköisen hallinnon kehittymistä ? >think big - start small - scale fast >Käynnistämällä käytännön työ niissä kohteissa, joissa siihen on luontaiset edellytykset >Verkkolasku konkreettista hyötyä tuottava hanke >JHS antaa vauhtia - ”Lumipalloilmiö”

Taloushallinnon muutostekijöitä Taloushallinto Eläköityminen ja kilpailu työvoimasta Taloudelliset kehykset ja tuottavuusodotukset Johtamisen evoluutio ja kehittyvät tietotarpeet Teknologian ja palvelumallien kehitys Alueellistaminen Sähköisen hallinnon tukeminen

Taloushallinto >Taloushallinnon esiselvitys keväällä 2003 >Valtion taloushallinnossa tunnistettu noin 100 miljoonan euron kehittämispotentiaali >Kehittämisohjelma >Lukuisa määrä osahankkeita

Nykyinen järjestelmäympäristö Toimittajat Asiakkaat Viraston ydintoiminta CRM Hankinta- toimi Ostolaskut Rondo OR MR Nordea OKO Sampo SP Nordea Palkka HR Laskenta Arkisto KOM Keskuskirjanpito Myyntilaskut Netra Henkilörekisterit MH VK Teknologiainfrastruktuuri

Valtionhallinnon tunnuslukuja >12 hallinnonalaa; 117 tilivirastoa > henkilöä >menot 37 mrd. € >4 milj. ostolaskua >1000 htv ostolaskujen käsittelyä >10 milj. ”myyntilaskua” >500 htv laskutusta ja saapuvan rahan käsittelyä

Paperittomuuden tavoitteet 2001 >Parantaa taloushallinnon tiedonsaantinopeutta >Parantaa luotettavuus- ja turvallisuustasoa sekä tarkastettavuutta >Leikata arkistointikustannukset 10 %:iin >Vähentää myyntilaskujen toimituskustannuksia sekä ostolaskujen käsittelykustannuksia 50 %:iin entisestä >Lyhentää maksuaikoja, hyödyntää käteisalennukset sekä välttää viivästyskorot

Paperiton taloushallinto >Nykyisiä käyttäjiä HKKK,Valtiokonttori, TEKES, Tiehallinto, PHRAKL, I-S LH, E-S LH, SM, OPM, MMM Tike, MMM, KTTK, GL, RKTL, LTYO, VTT, VM, Verohallinto, MML >2003 lopussa 24 käyttäjävirastoa >2004 lopussa 76 käyttäjävirastoa (tavoite) >2005 lopussa 90 käyttäjävirastoa (tavoite)

E-laskujen välitys >Ostolaskujen vastaanottaminen ja myyntilaskujen lähettäminen >Yhteishankinta joulukuussa 2001 >Elma Oyj operaattoriksi >Laskujen vastaanottovalmius noin 10 virastolla >Todellisuudessa laskujen saaminen vaikeahkoa >Läpimurtoa odotetaan