Elokuvan ja median historia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Jumalan kanssa.
Mikä tekijänoikeus?.
Nykytaide -Mitä se on?.
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
ELÄVÄN KUVAN HISTORIAA
Kulttuuria massoille.
Animaation tekeminen:
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Valtteri Suominen Deviantart.
Romantiikan aikakausi
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
Ohje PowerPoint esityksen tekoon
Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
TTL Sosiaalisessa mediassa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Lukemaan oppii vain lukemalla
Vapaa aihe Kysymykset.
ELÄVÄN KUVAN HISTORIAA
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
A! Aalto University 1 Historiaontologia HISTO Antti-Jussi Nygård ja Eero Hyvönen Semantic Computing Research Group (SeCo) Aalto University and University.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Runo tekstitaidon kokeessa
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Johdatus elokuvahistoriaan & Elävän kuvan historia
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Havainto. Taivaalla näkyvistä kohteista tutuimpia on Otava, eli Ursa Major (Iso Karhu) Se kiertyy öisellä vaelluksella Pohjantähden ympärillä.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Liikeidean esittelyohje
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Mikroskoopin keksiminen ja mikroskooppityypit
XSL Teppo Räisänen
Kouluinfo Renkomäen koulu
Kuinka esittää ratkaisu menestyksekkäästi B2B –myyntineuvottelussa Based on Thesis (2013) Mari Klemola.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
VARHAINEN ELOKUVA Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita.
Analyysissä huomioitavaa
Modernismin tulo Suomeen
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin.
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
Tutkielman teko-ohjeet
Yksilön lyhyt historia
Semiotiikka lavastuksessa
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Askel askeleelta ohjeita tulla ammattivalokuvaaja
Tehtävä 7.2: SmartArtin animointi
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
Esityksen transkriptio:

Elokuvan ja median historia    

Kurssin sisällöstä Elokuvan, radion ja television historiaa Painopiste elokuvassa Näiden mediamuotojen erilaiset (tekniset, sisällölliset, taloudelliset) vaikutussuhteet ja kytkökset, esimerkiksi Äänen tallennustekniikka innoitti elokuvan keksimistä Elokuvan kerrontaperiaatteet siirtyivät televisioon Varhaiset telekommunikaatiotekniikat (lennätin, puhelin) radion taustalla Elokuvan lajityypit (sarjat, uutiskatsaukset) television ja osin radion taustalla Radion toimintamallit ja ohjelmatyypit siirtyivät televisioon

4 tapaa kirjoittaa elokuvan historiaa Robert C 4 tapaa kirjoittaa elokuvan historiaa Robert C. Allen ja Douglas Gomery: Film History: Theory and Practice Esteettinen historia elokuva taiteena, elokuvataiteen historia Teknologinen historia mitä teknisiä kehitysvaiheita elokuvan historiassa on ollut Taloudellinen historia Elokuva kulutushyödykkeenä: miten taloudelliset intressit ovat ohjanneet elokuvan kehitystä? Sosiaalinen historia miten elokuva on vaikuttanut yhteiskuntaan;miten elokuvaa on eri aikoina katsottu ja miten yleisö on siihen suhtautunut; elokuvan kulttuurihistoria (levitys, kulutus, vastaanotto, tulkinta)

Mistä historiasta puhutaan? visuaaliset esitysmuodot? audiovisuaalisuus? yleisön huvitukset? äänen tallentaminen? kertovat taidemuodot? Bisnes? Olennainen tekijä: konteksti, näkökulma

Historian merkitys nykyhetkessä Historia voi osin vastata tai tuoda näkökulmia esimerkiksi seuraaviin asioihin: Mitä ymmärrämme ”elokuvalla”, “radiolla”, “televisiolla” Miksi ne ovat sellaisia kuin ovat? Voisivatko ne olla muunlaisia? Miksi juuri amerikkalainen elokuva / musiikki / tv-ohjelmat hallitsevat maailmanmarkkinoita? Onko elokuva taidetta? Entä radio tai televisio?

Nykyhetken ongelma Nykyhetken tilanne usein määrää sen minkä historiaa tutkitaan: meillä on elokuva - miten tähän on tultu? ”Kohtalonomaisuuden” harha: nykyinen elokuva vaihtoehtoisista malleista tähän asti voitokkain – siis kehityksen ”välttämätön” seuraus Nykytilanne: kehityksen normi

Elokuva normina? Elokuva ei ole audiovisuaalisuuden olemuksellinen normi tai päätepiste Elokuvalla kuitenkin ollut historiallisesti merkittävä asema viimeisen runsaan sadan vuoden ajan - ja siinä mielessä se on ”normi”, vertauskohta, josta vallitsevaa tilannetta voi yrittää ymmärtää

Suurmieshistoria vs. mikrohistoriat Usein elokuvan ja median historia esitetään yksittäisten ”suurmiesten” (taiteellisina, teknisinä, taloudellisina, tms.) keksintöinä / innovaatioina Muutokset myös nähdään (ajallisesti, laadullisesti) selkeärajaisina ja niiden suunta selvänä Todellisuudessa kyse on erilaisisista ristikkäisistä ja päällekkäisistä kehityskuluista, ”mikrohistorioista”, joista jotkut jäävät elämään, toiset eivät Uusien keksintöjen / innovaatioiden merkitys tai käyttötapa ei aina ole heti selvää, vaan jäsentyy vasta ajan myötä

”Kriisihistoria” Rick Altman: Silent Film Sound (2004) Medioiden rajat eivät määräydy vain teknisesti, vaan myös sosiaalisesti ja historiallisesti (sosiaaliset sopimukset, käytännöt) Esim. 1800-luvun lopun esitykset, joita nykyisin kutsutaan elokuviksi, voitiin nähdä valokuvina, taikalyhtyesityksinä, vaudevillena… Representaatioiden uskottavuus on historiallisesti määräytynyttä Esim. pitääkö elokuvan äänen kuulua valkokankaan takaa (ääni elokuvan ”todellisuuden” äänenä) vai orkesterikuopasta (ääni orkesterin ”todellisuuden” äänenä) Uskottavuuden / todellisuuden kriteerinä ei todellisuus sinänsä, vaan aikakauden hyväksytty representaatio todellisuudesta

Median ”identiteettikriisit” Rick Altman: Silent Film Sound (2004) ”Uusi teknologia syntyy aina nimettömänä” ”syntymäpäivää” mahdoton määrittää Uutta teknologiaa määrittää aina identiteettikriisi Identiteettien moninaisuus Onko elokuva teatteria vai valokuvausta, sirkusohjelmaa vai matkakuvia? Minkä mallin mukaan tulisi ymmärtää? Toimivaltakiistat / kontrolli Eri ryhmillä erilaisia intressejä uuden teknologian ja sen käytön suhteen Kenellä oikeus tehdä mitäkin (esim. pitääkö elokuvaesittäjien kuulua teknikkojen vai näyttelijöiden liittoon; mitä saa esittää kellekin, pitääkö jotain kieltää , kenen ehdoilla toimitaan) — liittyy siihen, mihin kategoriaan uuden median mielletään kuuluvan Perustuuko elokuvan tekijänoikeus valokuviin vai käsikirjoitukseen? Monimääräytyvyys (overdetermination) Median identiteetti vakiintuu vasta, kun riittävän monelta suunnalta tulee vahvistus yhdenmukaiselle identiteetille (nimeäminen, lainsäädäntö, käyttö) Useiden eri intressiryhmien ”sopimus” Joskus jotkut intressiryhmät jäävät pois (esim. mykkäelokuvan ajan elokuvateatterimuusikot)

28.12.1895?

28.12.1895 - elokuvan syntymäpäivä? Lumièren veljesten (Auguste ja Louis) kinematografi-esitys Pariisissa, Grand Cafén Intialaisessa salongissa Myyttinen elokuvan syntyhetki

28.12.1895: mistä oli kyse? Valokuvattuja liikkuvia kuvia projisoitiin julkisesti maksua vastaan viihteeksi

28.12.1895

28.12.1895 ??? Mikään näistä asioista ei sinänsä tapahtunut ensimmäistä kertaa liikkuvia kuvia oli jo aiemmin heijastettu kankaalle - niin valokuvattuja kuin muitakin liikkuvia kuvia oli esitetty julkisesti ja maksullisesti muilla tavoin (Edisonin kurkistuskaappi-elokuvat) ja myös projisoiden (Lathamin veljekset (USA) toukokuu 1895, Max Skladanowsky 21.12.1895 Saksa) Myöskään ”ensimmäisenä elokuvana” tunnettu Junan saapuminen asemalle ei ollut mukana näytöksessä

28.12.1895? Elokuvan syntyhetki määritelty vasta jälkikäteen tietyn jo asemansa vakiinnuttaneen elokuvamuodon näkökulmasta. Ajatus: ne elokuvamuodot, jotka edeltävät tätä, ovat elokuvan "esihistoriaa". Aikalaisten oma kokemus peittyy, tapahtuma tulkitaan nykyhetken näkökulmasta

1900-luvun alkuvuosien aikana "elokuvaksi” määrittyi ensi sijassa elokuvateatterissa esitettävä, valkokankaalle heijastettu (vs. kurkistuskaappimallinen) valokuvapohjainen (vs. esim. piirretty animaatio) Julkinen (vrt. esim. privaatti katsominen) Maksullinen (liiketoiminta vs. esim. julkinen palvelu) Fiktiivinen ja viihteellinen (vs. esim. tieteellinen) Ja lopulta pitkä (yli tunnin mittainen) ELOKUVA

ELOKUVA ENNEN ELOKUVAA Thaumatrooppi 1800-luvun optinen lelu

Visuaalinen populaarikulttuuri 1800-luvulla Suosittuja esitysmuotoja taikalyhtyesitykset valokuvat panoraama:maalatut kulissit ja kolmiulotteiset hahmot (vrt. laajakangas) sirkus, freak shows, huvipuistot, music halls - attraktio kiertävät esiintyjät Elokuva tarjosi tullessaan aiempaa halvemman tavan tarjota visuaalista viihdettä massoille

Joitain elokuvaa edeltäneitä keksintöjä / laitteita Camera obscura : kameran alkumuoto Taikalyhty, laterna magica: kuvien heijastaminen Tirkistyskaappi "Tieteelliset lelut": fenakistiskooppi, zoetrooppi:liikkuva kuva Valokuvaus: kuvien mekaaninen tallentaminen

Camera obscura

Camera obscura ("pimeä huone") Camera obscura on huone tai laatikko, jonka seinässä on pieni reikä ("neulanreikäkamera”) Reiän kautta tuleva valo muodostaa vastakkaiselle seinälle (ylösalaisen) kuvan ulkopuolisesta maisemasta Tämä periaate edelleen keskeinen valokuva- ja elokuvakameroissa Tunnettu Euroopassa viimeistään 1200-luvulla Käytettiin esim. auringonpimennyksen tarkkailuun 1588 Giovanni Battista della Porta kuvasi teoksessaan Magiae Naturalis reaaliaikaisen liikkuvan kuvan esityksen camera obscuran avulla (vrt. elokuva, televisio) Toimi myöhemmin mm. taiteilijoiden apuvälineenä; esim. 1600-luvun hollantilaisen maalarin Jan Vermeerin arvellaan käyttäneen camera obscuraa "valokuvantarkoissa" kuvissaan

Camera obscura Reinerus Gemma-Frisiuksen kuvaus auringonpimennyksen tarkastelusta 1544

Giovanni Battista della Porta Pimeässä huoneessa valkoisille kankaille kohdistettuna voidaan nähdä metsästystä, juhlia, vihollisarmeijoita, näytelmiä ja mitä vain halutaan yhtä selvästi kuin ne olisivat omien silmien edessä. Olkoon sen huoneen edustalla, jossa haluat esittää asioita, jokin avara tasanko, johon aurinko pääsee vapaasti paistamaan. Sinne voit asetella puita, metsiä, vuoria, jokia, eläimiä, jotka ovat joko todellisia tai maalattuja, puisia tai muulla tavoin valmistettuja. Niiden sisään voi asettaa pieniä lapsia, kuten teatteriesityksissä. Voit lavastaa hirviä, villisikoja, sarvikuonoja, elefantteja, leijonia tai mitä oliota haluatkin. Niiden tulee sitten tulla esiin aste asteelta, ikään kuin ne tulisivat luolistaan tasangolle. Metsästäjien tulee saapua metsästyskeihäineen, verkkoineen, nuolineen ja muine tarvikkeineen, joilla metsästystä voidaan esittää. Torvet, kornetit ja trumpetit voivat soida. Huoneessa olevat näkevät puut, eläimet, metsästäjien kasvot ja kaiken muun niin selvästi, etteivät kykene sanomaan onko se totta vai harhaa. Magiae Naturalis (1588): XVII Kirja, VI luku. Giovanni Battista della Porta (1535-1615)

Camera obscura taiteilijan apuvälineenä (1855)

Camera obscura

Camera obscura-esitys 1877

Taikalyhty Kuvien projisointi – dia-/elokuva-/videoprojektorin edeltäjä Olemassa ainakin jo 1600-luvun puolivälissä CHRISTIAN HUYGENS (1629-1695) Hollantilainen fyysikko. Valmisti vanhimman tunnetun taikalyhdyn, jota kuvaili vuonna 1656 veljelleen lähettämäsään kirjeessä. kiertävät esittäjät Fantasmagoria (Robertson, 1700-1800–l. vaihde) Taikalyhdyllä toteutettu kauhushow mukana jo alkeellinen liike suosio kesti pitkään (1900-luvun alkupuolelle)

Taikalyhty (laterna magica)

Taikalyhdyn toimintaperiaate

Taikalyhtyesitys 1700-luvulla

Fantasmagoria-tyyppisiä taikalyhtydioja

Taikalyhty lasten leluna 1800-1900 –luvun vaihteessa

Taikalyhtyesityksiä Museu de Cinema: esimerkkejä taikalyhtyesityksistä http://www.youtube.com/watch?v=VoI3bU-gDew Museu de Cinema: fantasmagoria http://www.youtube.com/watch?v=S9hVVLOHdTI

Tirkistyskaappi toinen esittämistraditio; "henkilökohtaisempi" kuin taikalyhty: vain yksi katsoja kerrallaan vrt. esim. TV, tietokonepeli

Tirkistyskaapin katselu

Tirkistyskaappikuva

Tirkistyskaappikuva 1700-luvulta Erkki Huhtamo: Elävän kuvan arkelologia

Fenakistiskooppi 1832 belgialainen fyysikko Joseph Plateau ja itävaltalainen geometrian professori Simon Stampfer keksivät toisistaan riippumatta (Stampferin laitteen nimi “stroboskooppi”) pyöreä levy, johon on kuvattu liikesarja (sama hahmo liikkeen eri vaiheissa) katsottaessa reikien läpi pyörivää kuvalevyä (esim. peilin kautta) syntyy vaikutelma levyyn kuvatun hahmon liikkeestä käytettiin leikkikaluna (“tieteellinen lelu”) yksi käyttäjä kerrallaan (vrt. kurkistuskaappi) Myöhempiä muunnelmia zoetrooppi ja praksinoskooppi (useita katsojia)

Fenakistiskooppi

Fenakistiskoopin katselu peilin avulla

Zoetrooppi keksijä William Horner 1834

Praksinoskooppi (Reynaud)

Praksinoskooppi

Praksinoskooppi

Franz von Uchatius: ”Uchatiuksen lyhty” Liikkuvien kuvien projektori n Franz von Uchatius: ”Uchatiuksen lyhty” Liikkuvien kuvien projektori n. 1851-53 Perustui Stampferin stroboskooppiin

Esimerkkejä http://www.youtube.com/watch?v=r4B3FHHt_k8

Valokuvaus Olemassaolevien objektien kuvien mekaaninen tallentaminen Valokuvan kiinnittäminen 1826: Nicéphore Niepce: ensimmäinen valokuva 1835-39: William Fox Talbot ja Louis Mandé Daguerre: toimiva tapa kiinnittää valokuvia Daguerrotyyppi: kuparilevy, ei kopioitava Kalotyyppi: paperille negatiivi, voitiin kopioida

Nicéphore Nièpce 1826: ”Näkymä ikkunasta Grasissa” (Ensimmäinen kiinnitetty valokuva, valotus 8 tuntia)

Daguerre / Talbot 1835-39

Nadar (Gaspard-Félix Tournachon 1820-1910) Valokuvaaja, ammattimaisen valokuvauksen pioneeri Valokuvaajana aktiivinen 1850-luvulta alkaen Tunnettu taiteliljamuotokuvista Ilmavalokuvia, keinovalon käyttöä

Nadarin valokuvia Sarah Bernhardt (n. 1860-65) Eugene Délacroix (n. 1860?)

Animaatio Nadarin ”pyörivästä omakuvasta” (n. 1863) http://en