Logomo - Liiketoimintasuunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
Menestykseen Turku Science Parkin hautomopalvelut – ideasta yritystoiminnaksi Olli Mankonen
TAPAUS KESKI-SUOMI Maakuntien yhteistyöryhmien neuvottelupäivät Jyväskylässä Hannu Korhonen Keski-Suomen liitto.
EUREGIO KARELIAN KARELIA EXPERT MATKAILUPALVELU OY Karelia Expert Matkailupalvelu Oy on Pohjois- Karjalan matkailun.
Vammaispalveluiden innovaatio- ja kehittämiskeskus -konsepti Jarno Tuimala, Anne Laakso
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
Projektiassistentti Sanna Hälvä Luovien alojen Kaakkois-Suomen kehittämisstrategia -hanke –
PK-kehittämispalvelut
Luovan Yritystoiminnan Kasvuohjelma
Lohjan Puhelin Oy 2007 J. Välkkynen
LAUKAAN VESI- JA VIEMÄRILAITOS
Luova Tila Häme Projektisuunnitelma –
Moni aloittava yrittäjä aliarvioi ajan, joka kuluu ennen kuin liikeidea alkaa tuoda rahaa yritykseen
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Click to edit Master title style Testing Finnvera Oyj Liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo.
Toimintasuunnitelma.
Elisan julkinen osakevaihtotarjous Saunalahti Group Oyj:n osakkeista Veli-Matti Mattila Toimitusjohtaja.
© Stuba Nikula, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, , 5 HEHTAARIA KULTTUURIA 250 VUOKRALAISTA 16.
Yrityksen talouden peruskäsitteet
Logistiikka/Varasto Enontie 2, Kauhajoki Enontie 2, Kauhajoki.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
HÄMEENLINNAN SEUDUN TOIMITILAMARKKINAKATSAUS TAMMIKUU 2008
Jäsenrekisteri Oy Liiketoimintasuunnitelma Pietu Pohjalainen Jussi Koskela.
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Tukioikeuksien siirrot
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomi, Eurooppa ja hidastuva maailman- talouden kasvu. Haaste kilpailukyvylle. Pääjohtaja Erkki Liikanen.
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
Näin varmistamme viihtyisät ja turvalliset
VUOKRATAKUUPALVELU VUOKRANANTAJILLE
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
Yrityksen hallitustyöskentely: perusasiat
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Ph-p/kyt 2006 Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla YHTEISELLÄ ASIALLA ASUMISEN PUOLESTA Oulun seminaari
Esperi Care Parempaa hoitoa
Liite Patu 8/ KIRKKONUMMEN KUNTA Palvelutuotannon käyttäjäkysely
Toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille Talousarvio 2011.
Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla Suomen Setlementtiliitto Asumisen seminaari
Suomen kasvukäytävän keskipisteessä Linnan Kehitys Oy Hämeenlinnan elinkeinoyhtiö
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENTIOSAAMISEN KEHITTÄMINEN SUOMESSA Kulttuuriviennin valmisteluryhmän puheenjohtaja Johan Storgård, teaterchef Svenska.
Napapiirin Kuljetus Oy
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Kuntien kulttuuritoiminnan kustannukset vuonna 2013 Suomen Kuntaliitto, 24 kaupunkia ja Cupore
Tilinpäätös 2004.
TYÖELÄMÄN LAATU Menesty-hanke
Luovien alojen verkosto KOKO-ohjelma Yleistä luovista aloista  Kasvava yritystoiminnan alue  Euroopassa kulttuurin ja luovien alojen sektorin.
1 KANSAINVÄLISIÄ VERTAILUTIETOJA FINANSSIMARKKINOILTA Joulukuu 2014.
Tekninen hallinto Tukipalveluyksikkö TEKNINEN HALLINTO Tukipalveluyksikkö.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
Flextila – ratkaisuja käytännön tarpeisiin Valtakunnallinen asukashankintaseminaari Perjantai Verkossa ja Mynämäellä.
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
STRATEGIA Aurinko Golf Oy
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Liiketoimintasuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Logomo - Liiketoimintasuunnitelma

Johdanto Tämä liiketoimintasuunnitelma on tehty markkinointivälineeksi sijoittajille, rahoittajille, liiketoimintakumppaneille ja tämän suunnitelman toteuttajille Tässä suunnitelmassa on selvitetty liiketoiminnan pääkohdat, menestyksen avainasiat ja tavoitteet, joiden perusteella on luotu suunnitelmat liiketoiminnan menestyksen varmistamiseksi kuten toimintamalli, organisaatio, markkinointisuunnitelma, toteuttamissuunnitelma      

Toiminta-ajatus ja visio LOGOMO on luovien alojen tapahtumakeskus, joka hallinnoi ja vuokraa Turussa Köydenpunojankatu 14 sijaitsevan entisen Konepaja kiinteistön tiloja sekä pitkäaikaiseen toimitilakäyttöön että lyhytaikaisille tapahtumille. LOGOMO tarjoaa luovien alojen toimijoille ja tapahtumanjärjestäjille tilaratkaisuiltaan nykyaikaiset, monimuotoiset ja eri tapahtumasisältöihin ainutlaatuiset joustavat puitteet sekä palvelujen tuotantokumppanuuksiin perustuvat monipuoliset tukipalvelut. Visio LOGOMOsta tulee valtakunnallisesti merkittävä ja vetovoimainen Turun seudun luovien alojen keskus. LOGOMO tukee luovien alojen kasvua Turun seudulla ja luo kulttuurista hyvinvointia sekä samalla toteuttaa omistajien liiketaloudelliset ja strategiset tavoitteet. LOGOMOsta tulee luova alan yhteisö, jonka toimitilat houkuttelevat luovan alan yrityksiä. Talosta tulee yhteisö, johon kuuluvat yritykset ja yhteisöt hyödyntävät toistensa verkostoja ja yhteistyömahdollisuuksia ja siten luovat uudenlaista lisäarvoa LOGOMOlle ja koko Turun seudulle.

Kohde Kohde on entinen VR:n konepaja Turussa osoitteessa Köydenpunojankatu 14, joka on rakennettu 1920 –luvulla ja jota on laajennettu vuosien varrella useaan otteeseen. Rakennuksessa on kaikkiaan noin 24.000 kem2. VR lopetti toimintansa vuonna 2002. Hartela hankki kohteen omistukseensa 3.6.2009. Idea luovan talouden keskuksesta on elänyt vuodesta 2006 lähtien. Luovien alojen keskus toteutetaan yhteistyössä Hartelan ja Turun kaupungin kanssa.

Tilat Pitkäaikaisesti vuokrattavat tilat Toimitilat luovien alojen yrityksille n. 10.000 m2 Taitelijoiden työtilat n. 1.700 m2 Studiotila n. 650 m2 Esitystekniikkavuokraamo Ravintola Pub/Klubi Myymälät Lyhytaikaisesti vuokrattavat tilat Konepajasali max 3.500 henk. Auditoriot 4 kpl Kokoustilat Näyttelytilat

Markkinointisuunnitelma - Kiinteistö Markkina- ja kilpailija-analyysi Turussa ei ole rakennettu vuoden 2006 jälkeen uutta modernia työpaikkatilaa. Olemassa olevat tyhjät tilat eivät vastaa käyttäjien vaatimuksia, joten uusille moderneille tiloille on kysyntää varsinkin, jos kiinteistön konseptilla voidaan luoda lisäarvoa vuokraaville yrityksille. Myös taiteilijoiden työtiloista on ollut jatkuva puute. Salin ja muiden tilojen markkinointi on ulkoistettu osaksi Operaattori Oy:n liiketoimintaa. Kohdemarkkinan määritys Asiakkaat 3 tasoa: LOGOMOn suoria asiakkaita ovat Yritykset, jotka vuokraavat rakennuksesta tilaa. Salin, studioiden, auditorioiden, ravintoloiden ja taiteilijatilojen lyhytaikainen vuokraaminen on ulkoistettu Operaattori Oy:lle Edellä olevaan liittyvien tilojen loppukäyttäjien ja asiakkaiden markkinoinnista huolehtiminen on myös ulkoistettu Operaattori Oy:lle. Asiakassegmentit: Kaikki luovan talouden sektorin yritykset mainos- ja viestintätoimistot teollisen muotoilualan yritykset elokuva- ja tv-tuotanto sisustus-, design- ja arkkitehtuurialat Luovien alojen koulutus. Markkinointistrategia Markkinointistrategia ja markkinointibrändin löytyvät liiketoimintasuunnitelman toiminnallisesta kuvauksesta (Liite 1)

Liiketoimintamalli ja -organisaatio Omistajat Hartela Oy (61 %) Turun kaupunki (39 %) Käyttävät ääntä yhtiökokouksessa LOGOMO Oy Holding -yhtiö Vuokrasopimukset tehdään Holding yhtiön nimissä Logomo omistaa 100 % Kiinteistö Oy:stä ja Operaattori Oy:stä Ei henkilökuntaa LOGOMO Oy:n hallitus Kaikissa yhtiöissä sama hallitus Luo strategiat Ohjaa koko toimintaa Operatiivisen toiminnan tuki Kiinteistö Oy Keskinäinen KOy Vuokrat menevät Holding yhtiölle Holding -yhtiö maksaa hoito- ja rahoitusvastiketta Ylläpidon sopimukset tehdään KOy nimissä Ei henkilökuntaa Operaattori Oy Tj vastaa talon toiminnasta LOGOMOn hallitukselle Markkinointivastuu Vuokrausvastuu Palveluvastuu Hoitovastuu Henkilöstö: tj + 2-5 avainhenikilöä 7

Toteuttamissuunnitelma Tärkeät stepit Kaupungin päätös kesä-elokuu 2010 KOy kauppa noudattaen edellä mainittua päätöstä elo-lokakuu 2010 Kulttuuripääkaupunki valmius tammikuu 2011 Logomo -sali ja osa taiteilijatiloista valmiina marraskuu 2011 (edellyttää päätöksiä ja rakennuslupia viim. elokuussa 2010) Ravintolatilat valmiina elokuu 2012 Osa toimistoista valmiina joulukuu 2012 Logomon rakennuskokonaisuus valmiina joulukuu 2013

Toteuttamissuunnitelma (Tuotot)

Toteuttamissuunnitelma (Investointi)

LOGOMOn toiminnallinen kuvaus (Liite 1) Toiminnallinen kuvaus sisältää seuraavat asiat: Toiminta-ajatus Liikeidea LOGOMOn palvelut Pitkäaikaisesti vuokrattavat tilat Lyhytaikaisesti vuokrattavat tilat Tukipalvelut Markkinointisuunnitelma Markkinat ja asiakkaat Markkina-alue Kilpailijat ja toimintaympäristö Markkinointi ja myynti LOGOMOn organisaatio

Tuloslaskelma ja Tase (vuonna 2014) Tuotot + 4.305.000 € Sali + 1.300.000 € Toimistot + 2.311.000 € Taiteilijat +141.000 € Ravintola + 133.000 € Autopaikat + 420.000 € Kustannukset -1.566.000 € Hoitokustannukset -1.066.000 € Operaattori -500.000 € Käyttökate + 2.739.000 € Korot - 1.212.000 € Liiketulos + 1.527.000 € TASE VASTAAVAA + 20.200.000 € Sijoitukset + 19.700.000 € Rahat ja pankkisaamiset + 500.000 € Vastattavaa -20.200.000 € Oma pääoma -10.000 € Vieras pääoma -20.190.000 € 12

Kassavirtalaskelma (vuonna 2014) Hartela Oy (61 %) Korkotuotto Turun kaupunki (39 %) Korkotuotto LOGOMO Oy Nettotuotto +1.527.000 € Tilavuokrat Rah. vastike Sali vuokrat Vuokralaiset Vuokrat Hoitokustannukset Palvelumaksut -3.005.000 € Hoitovastike Palvelumaksu Operaattori Oy Sali vuokrat -1.300.000 € Palvelumaksu + 500.000 € Kiinteistö Oy Hoitokustannus -1.066.000 € Lainan korot (4 %) -1.212.000 € Ulkoiset palvelun tuottajat Pankit

Rahoitus (vuonna 2014) Hartela Oy (61 %) Turun kaupunki (39 %) Osakaslaina 12.300.000 € Turun kaupunki (39 %) Osakaslaina 7.900.000 € LOGOMO Oy Varainsiirtovero 1,6 % 106.000 € Käyttöpääoma Toiminnan aloitusta varten 500.000 € Pääomalaina 19.594.000 € Investoinnit Tontti + Rakennus 6.617.000 € Perusparannus + varaukset + rak.aik. korot 43.277.000 € Kiinteistö Oy Kiinteistöomaisuus 49.894.000 € Kiinnitysvakuuslaina 30.300.000 € Pankit

Riskit Oikeiden avainhenkilöiden löytyminen keskeisiin johtamiseen liittyviin tehtäviin Markkinoinnin ja myynnin onnistuminen valtakunnallisen asiakaskunnan tapahtuma- ja kokous- ja kongressiasiakkaiden tavoittamiseksi LOGOMOn yleisen tunnettuuden ja brändin rakentaminen on yksi tärkeimmistä tehtävistä, jota ei saa vähätellä Yhteistyökumppaneiden valinnat LOGOMOn verkostomainen palvelurakenne voi jäädä kankeaksi, joka johtaa tilojen käytön alentumiseen Oikeat vuokralaiset, jotka tukevat kokonaisuuden rakentumista. Vaarana on, että LOGOMOsta muodostuu normaali toimistorakennus. Aikataulun venyminen on työtilojen osalta mahdollista, mutta konepajasalin valmistuminen jo vuonna 2011 lisää houkuttelevuutta ja edesauttaa muiden tilojen vuokraamista. Vaikutukset yhtiön talouteen olisivat dramaattisia vasta kuin yli 5.000 m2 jäisi vuokraamatta, jolloin tuotoista jäisi saamatta noin 1.000.000 €. Todennäköisyys, että näin suuri määrä jäisi tyhjäksi, on pieni LOGOMOn yleisösuhteen kannalta suurin riski on se, ettei kevyen liikenteen yhteyttä ratapihan yli keskustaan saada kohtuullisen ajan kuluessa.