Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto KATUPÖLY SEMINAARI 18.1.2011 NASTA - HANKE Nastarenkaiden rajoittamisen selvitys Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto
Alustuksen sisältö Perusteet Tutkimusalueet NASTA –hankkeen eteneminen KAUPUNKIOMAISUUDEN HALLINTA Alustuksen sisältö Perusteet Tutkimusalueet NASTA –hankkeen eteneminen Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR
Perusteet hankkeen käynnistämiselle katupölyn raja-arvot joka vuosi vaarassa ylittyä katupölyn aiheuttamat terveyshaitat Helsingin ilmansuojelu- ja meluntorjuntaohjelma valmisteilla oleva ympäristöohjelma valtuuston asettama sitova tavoite ilmansuojeluasetukseen liittyen Helsingin strategiaohjelma Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR
Terveellisempi ja viihtyisämpi kaupunki katupölyn merkittävä vähentäminen myönteiset terveysvaikutukset; hengityselin- sekä sydän- ja verisuonisairaudet pääkatujen asfalttipäällysteiden kulumisen väheneminen päällysteiden uusimiskustannuksissa säästöt päällystystyömaiden haittojen väheneminen hiljaisten asfalttien laajamittaisen käytön mahdollistaminen ajoneuvoliikenteen rengasmelun väheneminen Helsingin ilmansuojelu- ja meluntorjuntaohjelmien tavoitteiden mukaisia toimenpiteitä ja edistäisi näiden ohjelmien toteuttamista Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR
Nastarenkaiden rajoittaminen - mitä tutkitaan vaikutus liikenneturvallisuuteen nastojen osuus katupölyn muodostumiseen sekä päällysteen pinnasta että hiekoitussepelistä katupölyn vaikutuksia terveyteen nastarenkaan vaikutus rengasmeluun selvitetään, mitä muulla on tutkittu ja saadut kokemukset Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR TUTKIMUSKOHTEET
Rajoittamisen mahdollistamia etuja parempilaatuinen, terveellisempi hengitysilma, varsikin kantakaupungin alueen katukuiluissa hiljaisten melua vaimentavien asfalttien käyttö mahdollistuisi melkein koko katuverkolla asfalttien uusimistarve vähenee, katutöistä aiheutuvat liikenteen häiriöt vähenevät ja asfalttipäällysteiden hitaampi uusimiskierto vähentää merkittävästi asfalttien uusimiskustannuksia yksityisautoilun käytön mahdollinen väheneminen työmatkaliikenteessä ja vastaavasti joukkoliikenteen käyttäjämäärän kasvu (ko. seuraus ei välttämättä toteudu kovin merkittävänä) => Viihtyisyys paranee ja terveyshaitat vähenevät Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR
Muut seikat liikenneturvallisuuteen vaikuttaa ensisijaisesti ihmisten ajokäyttäytyminen - olosuhteiden huonontuessa autoilijat ottavat tämän kollektiivisesti huomioon, etuja mm. ajoratamerkinnät säilyvät paremmin ja säilyttävät paluuheijastavuutensa, jo nyt n. 12 % ajaa kitkarenkailla valtio saisi jonkin verran lisätuloja Helsingin kaupungin rakennusvirasto esittää NASTA- hanketta Helsingin seudun liikennejärjestelmään (HLJ) kaupunginvaltuuston päätöksellä Helsingin kantakaupungin alueella perustettiin ilmansuojelutyöryhmän esityksestä ympäristövyöhyke, jonka tavoitteena on parantaa ilmanlaatua kantakaupungissa. Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR
Suunniteltu verkko
Nastarenkaiden rajoittamisen edellytykset Liikenneturvallisuuden varmistaminen, Helsingin säteittäisillä pääväylillä 50.000 – 60.000 ajon./ vrk Varmistettava tutkimuksiin perustuen, että nastarenkaat todellakin ovat katupölyn merkittävä aiheuttaja Negatiiviset vaikutukset ihmisten terveyteen pystyttävä osoittamaan -> Hankittava poliittista päätöksentekoa varten riittävän vankat perusteet Autoilijoita ohjattaisiin terveellisempiin ja vähemmän haittaa aiheuttaviin käyttäytymistottumuksiin haittamaksuilla - ei kielloilla. Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR
NASTA -hankkeen eteneminen Jatkotoimenpiteet Osallistujatahojen kutsuminen (mm. Trafi, Livi, YM, STM, LVM, HKR, YMK, HSY) Johtoryhmän muodostaminen Tutkimusohjelman tarkentaminen Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR