Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Advertisements

Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Mitä ilmansaasteet ovat?
Ympäristökeskuksen varautuminen katupölyyn
KAUPUNGIN JOHDON TERVEISET KYLÄKIERROS MUUTOKSEN TUULET  Jälleen kerran yhteiskuntia ravistelevat suuret muutokset: tekniikassa, uskonnoissa, organisaatioissa,
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
HKR • HSY • KSV • LIVI • LVM • STM • Trafi • Vantaa • YM • YMK Tervetuloa julkistustilaisuuteen
Ammatillisen koulutuksen seminaari Kuerkievari tv.
Katja Mikkonen Kari Niklander
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
JohtajuusBarometri Mikä suomalaista yritysjohtajaa askarruttaa?
Mukavaa ja terveellistä elämää?
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Tulvariskien hallinta lainsäädännössä Tulvariskityöryhmä: keskustelutilaisuus Pekka Kemppainen Lakimies Maa- ja metsätalousministeriö Yleinen.
Oma nimi xx.xx.2005 Helsingin kaupungin ilmansuojelun toimintaohjelma Helsingin kaupungin ympäristökeskus Jari Viinanen 2004.
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Miksi turhaa altistumista matkapuhelimen säteilylle tulee välttää?
Kävelyn ja pyöräilyn terveyshyödyt Päivittäisten liikkumistarpeiden, kuten työmatkojen, suorittaminen pyörällä tai kävellen tuottavat huomattavia etuja.
Psykoterapia ja avohoito on edullista
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät Hyvinkäällä Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitushankkeiden rahoitus.
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Nykytilan yhteenveto Muut palvelut -ryhmä. Kadut pähkinänkuoressa Volyymierot –Katujen kokonaispituus vaihtelee välillä 13 ‒ 225 km –Jk + pp-tiet kokonaispituus.
Vantaan kihlakunnan poliisilaitos SUURTEN KAUPUNKIEN TURVALLISUUSSUUNNITTELU -SEMINAARI Turvallisuustalkoot ja poliisitoiminnan tavoitteet Yrjö.
Akava tyrmää vuorotteluvapaa- korvausten leikkaamisen
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
AHJO Helsingin sähköinen asianhallinta- ja päätöksentekojärjestelmä 13
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
YRITYSVEROTUS NYT JA TULEVAISUUDESSA
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman tutkimuskokonaisuus Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista.
/HtiDIGIROAD 1 Kansallinen tie- ja katu- tietojärjestelmä Kari Hiltunen, Tiehallinto.
Mikko Malmivuo. 1. Kirjallisuustutkimus nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista 2. Kirjallisuustutkimus nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksista.
Katujen kevätsiivous alkaa Helsingissä lähiaikoina. Paras tulos syntyy kaupungin ja kiinteistöjen yhteistyöllä - ja autoilijakin voi auttaa!
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman taustat – Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista Helsingissä.
HSL-kuntayhtymän perustaminen Strategiaperusta Ohjausryhmä
Ryhmäkorjauskysely työpajan pohjustukseksi Toteutus 6-8/2013.
Way Sosiaalinen tilinpito ja muu hankkeen asiakasseuranta - Way hankkeen takana kolme toimijaa (ELY-keskus, Hyvinkään kaupunki ja Pohjois-Uudenmaan TE-toimisto)
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
Työsuojelulautakuntien valtakunnallinen seminaari , Säätytalo.
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto
Ilmanlaadun kehittyminen ja seuranta pääkaupunkiseudulla
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio NÄKÖKULMIA NASTAKYSYMYKSIIN Panu Sainio, yli-insinööri Aalto-yliopisto / Autotekniikka AUTONRENGASLIITTO.
Liikennemelun torjunnan tavoitteet ja nykytila – pari sanaa myös VIEME –hankkeesta Risto Saari Liikenne- ja viestintäministeriö PTL,
Kari Koivuluhta / Tilinpäätös 2015 diapohja.
1. SUOMALAISET KANSANTAUDIT TERVEYSTIETO 9. MITÄ SAIRAUKSIA MUISTAT? KIRJOITA TAULULLE  Millä eri perusteilla sairauksia voidaan ryhmitellä?  Missä.
”Ihminen ympäristössä 1/3: Ilma” -seminaari
ARVIOINTISTRATEGIA Rovaniemen tarkastuslautakunta
5. Mitä kansanterveydellä tarkoitetaan
Ympäristön tila YSL luku 15 Laatuvaatimukset
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
talotekniikka- ja rakennusalalla
Kotitehtävät Mitkä kuusi (6) asiaa kuuluvat mielenterveyden käteen?
Verkostot kunnossa! Riskit hallinnassa?
Marian sairaala Maankäytölliset lähtökohdat ja tavoitteet
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
28. YMPÄRISTÖN VAIKUTUS TERVEYTEEN
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Liikenteen visio liikennepoliittisessa selonteossa
Talousarvion leikkausten mahdollinen kohdentaminen Opevissa
Toimintalogiikan kuvaaminen
Toimintalogiikan kuvaaminen
Esityksen transkriptio:

Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto KATUPÖLY SEMINAARI 18.1.2011 NASTA - HANKE Nastarenkaiden rajoittamisen selvitys Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto

Alustuksen sisältö Perusteet Tutkimusalueet NASTA –hankkeen eteneminen KAUPUNKIOMAISUUDEN HALLINTA Alustuksen sisältö Perusteet Tutkimusalueet NASTA –hankkeen eteneminen Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR

Perusteet hankkeen käynnistämiselle katupölyn raja-arvot joka vuosi vaarassa ylittyä katupölyn aiheuttamat terveyshaitat Helsingin ilmansuojelu- ja meluntorjuntaohjelma valmisteilla oleva ympäristöohjelma valtuuston asettama sitova tavoite ilmansuojeluasetukseen liittyen Helsingin strategiaohjelma Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR

Terveellisempi ja viihtyisämpi kaupunki katupölyn merkittävä vähentäminen myönteiset terveysvaikutukset; hengityselin- sekä sydän- ja verisuonisairaudet pääkatujen asfalttipäällysteiden kulumisen väheneminen päällysteiden uusimiskustannuksissa säästöt päällystystyömaiden haittojen väheneminen hiljaisten asfalttien laajamittaisen käytön mahdollistaminen ajoneuvoliikenteen rengasmelun väheneminen Helsingin ilmansuojelu- ja meluntorjuntaohjelmien tavoitteiden mukaisia toimenpiteitä ja edistäisi näiden ohjelmien toteuttamista Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR

Nastarenkaiden rajoittaminen - mitä tutkitaan vaikutus liikenneturvallisuuteen nastojen osuus katupölyn muodostumiseen sekä päällysteen pinnasta että hiekoitussepelistä katupölyn vaikutuksia terveyteen nastarenkaan vaikutus rengasmeluun selvitetään, mitä muulla on tutkittu ja saadut kokemukset Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR TUTKIMUSKOHTEET

Rajoittamisen mahdollistamia etuja parempilaatuinen, terveellisempi hengitysilma, varsikin kantakaupungin alueen katukuiluissa hiljaisten melua vaimentavien asfalttien käyttö mahdollistuisi melkein koko katuverkolla asfalttien uusimistarve vähenee, katutöistä aiheutuvat liikenteen häiriöt vähenevät ja asfalttipäällysteiden hitaampi uusimiskierto vähentää merkittävästi asfalttien uusimiskustannuksia yksityisautoilun käytön mahdollinen väheneminen työmatkaliikenteessä ja vastaavasti joukkoliikenteen käyttäjämäärän kasvu (ko. seuraus ei välttämättä toteudu kovin merkittävänä) => Viihtyisyys paranee ja terveyshaitat vähenevät   Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR

Muut seikat liikenneturvallisuuteen vaikuttaa ensisijaisesti ihmisten ajokäyttäytyminen - olosuhteiden huonontuessa autoilijat ottavat tämän kollektiivisesti huomioon, etuja mm. ajoratamerkinnät säilyvät paremmin ja säilyttävät paluuheijastavuutensa, jo nyt n. 12 % ajaa kitkarenkailla valtio saisi jonkin verran lisätuloja Helsingin kaupungin rakennusvirasto esittää NASTA- hanketta Helsingin seudun liikennejärjestelmään (HLJ) kaupunginvaltuuston päätöksellä Helsingin kantakaupungin alueella perustettiin ilmansuojelutyöryhmän esityksestä ympäristövyöhyke, jonka tavoitteena on parantaa ilmanlaatua kantakaupungissa. Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR

Suunniteltu verkko

Nastarenkaiden rajoittamisen edellytykset Liikenneturvallisuuden varmistaminen, Helsingin säteittäisillä pääväylillä 50.000 – 60.000 ajon./ vrk Varmistettava tutkimuksiin perustuen, että nastarenkaat todellakin ovat katupölyn merkittävä aiheuttaja Negatiiviset vaikutukset ihmisten terveyteen pystyttävä osoittamaan -> Hankittava poliittista päätöksentekoa varten riittävän vankat perusteet Autoilijoita ohjattaisiin terveellisempiin ja vähemmän haittaa aiheuttaviin käyttäytymistottumuksiin haittamaksuilla - ei kielloilla. Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR

NASTA -hankkeen eteneminen Jatkotoimenpiteet Osallistujatahojen kutsuminen (mm. Trafi, Livi, YM, STM, LVM, HKR, YMK, HSY) Johtoryhmän muodostaminen Tutkimusohjelman tarkentaminen Katupöly -seminaari 18.1.2011, Pekka Isoniemi HKR