Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke 2002-2005 1. LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Advertisements

PK-kehittämispalvelut
Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli 1 Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Päihde- ja mielenterveystyö kehittäminen Lahden perusterveydenhuollossa Tiina Saarinen Kehittäjä-päihdetyöntekijä, sairaanhoitaja AMK Välittäjä 2009 –hanke,
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
TAVOITE Teemavuoden tavoitteena on vahvistaa Helluntaiherätyksen lapsi- ja perhetyötä käynnistämällä yhteinen kehittämishanke.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
LAATUSAMPO –hanke Pentti Heikkilä / Sirpa Korhonen
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Akateeminen terveyskeskus – kehittävien terveyskeskusten verkosto Verkostokehittämishanke Mats Brommels Professori, ohjausryhmän puheenjohtaja
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
PAAVO –kehittämistyö ja Verkostokehittäjät-hanke osana pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmaa Sari Timonen, projektipäällikkö p. (09)
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Kasva ja Opi Lempäälässä
VAU:n huippu-urheilustrategia
VAU huippu-urheilustrategia
ASIAKKAAN HAASTEET/ TARPEET (17.1. pohjalta)
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osahanke Muistisairaan palveluprosessimalli Ohjausryhmä
Lapsi-ystävällinen kunta
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Maaseutuverkosto vartissa
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Arvioinnista arkipäivää
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
VAKA-verkko Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla -varhainen tukeminen monimuotoistuvassa varhaiskasvatuksessa – Marjatta.
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Osatyökykyisille tie työelämään
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Esityksen transkriptio:

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin periaatteisiin (osahankkeet-kokonaisuus) • kehittämisen mahdollistava areena • tiedollinen ja toiminnallinen vaihto 2. TUETAAN YHTEISÖLLISTEN TOIMINTA-AREENOIDEN TOIMINTAA • toimintatapojen, prosessien, ideoiden vaihto • uusi osaaminen ja innovaatiot • paikallisen, valtakunnallisen ja kansainvälisen vuoropuhelu TAVOITTEET JA TARKOITUS

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE • projektit kehittävät tavoitteitaan yhteisesti • muut paikkakuntien kehittäjät mukaan (Joensuun seutu, Lieksa, Oulu, Jyväskylä) • toimijat vievät eteenpäin omia kehittämistavoitteitaan 2. MONIMUOTOINEN OHJELMA • avoimet seminaaripäivät (ajankohtaiset teemat) • omien projektien työstöpäivät ja väliaikana konsultaatiot • kaikkien yhteiset seminaaripäivät • tutkimus koulutuksen tueksi ja vuoropuhelun mahdollistajaksi TOTEUTUS

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke KEHITTÄMINEN KOULUTUS TUTKIMUS

TIME OUT BEHMOMAAMUUNTAJA TIIMI TUTKIMUS VALTAMUUNTAJA TOIMINTA- AREENA OHJAUS- RYHMÄ PROJEKTI- RYHMÄ JOHTAMINENJOHTAMINEN KV-TOIMINTAKV-TOIMINTA Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke

VUOSI 2002: 1. Osa & 2. Osa VUOSI 2003 VUOSI Osa Osa 2 päivää 4. Osa Osa 2 päivää 5. Osa Osa 2 päivää 6. Osa VUOSI 2005:10. Osa 2 päivää * 1. päivä: seminaari (avoin) ja 2. päivä: projektien työpajat

RAHOITTAJAT tukijat JOHTO vastuu toiminnan tai palvelun johtamisesta ASIAKAS sidosryhmä, osallistujat ARVIOIJAT arvioinnin suunnittelu ja toteutus HENKILÖSTÖ käytännön toteuttajat PÄÄTÖKSEN- TEKIJÄT poliitikot AVAINHENKILÖT hankkeen toteuttamisen kannalta Toimintaedellytykset, vastuu toiminnan tai palvelun toteuttamisesta ja johtamisesta Odotukset, osallisuus Vastuu toteutuksesta, osallisuus arvioinnissa Muut kiinnostuneet KEHITTÄMISHANKE YHTEISTOIMINTANA Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke

• tukee kokonaisuutta: sisältöjen tuottamisen ja prosessin toteutumisen kautta osahankkeiden liittymistä kokonaisuuteen • tukee kokonaisuuden johtamista: ei ainoastaan projektijohtoa, kokonaisuuden muodostumista • tukee vuoropuhelua (joustavuus, materiaalit, menetelmät, keinot, rakenne ja välineet) • tarvitaanko esimerkiksi yhteisen tuotoksen synnyttämiseen konsultaatiota koulutusjaksojen välillä? • tukee palautteen antamista ja arviointia omalta osaltaan koko prosessissa • koulutus on selkeästi tukirakenne eikä se saa lähteä ottamaan johtajuutta • koulutus ei saa lähteä liikaa ohjaamaan kokonaisuutta ja jos näin käy, siihen pitää uskaltaa puuttua KOULUTUS- JA KEHITTÄMISRAKENNE

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke Prosessin aikana esiin nousseet: kumppanuus, sitoutuminen, jakaminen, osallisuus, tukihenkilöt, verkostojen hyödyntäminen, tiimityö, arvioinnin toteutus ja suunnittelu, itsearviointi, kansainvälinen osio - toteutus 2. Hankesuunnitelmassa mainittu: sosiaalinen yrittäjyys, uusi tietoteknologia (jota hyödynnetään ohjelmassa), monikulttuurisuus, sosiaalinen pääoma ja osallisuus 3. Periaate: aiheet valitaan koulutusprosessin edetessä SISÄLTÖEHDOTUKSIA

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke Alustava ehdotus kehittämistyön jatkoksi: MITEN SAAMME PROSESSIN TAUSTALLE JA SUBSTANSSIN KESKIÖÖN? • Teemat (kumppanuus, osallisuus, voimaantuminen, valtavirtaistaminen jne.) • Lähijaksojen työskentelytavat (esim. jäsentyneet tilannekatsaukset ja luovat menetelmät) • Yhteinen tieto (paikka, jonne on koottu muistiot ja jonne voi viedä materiaaleja verkkosivun alle). • Välineet ja menetelmät omaan työhön • Konsultaation järjestäminen osaprojektikohtaisesti • Välitehtävät • Mallin yhteinen kirkastaminen