Vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa ammatillista koulutusta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
TEKNIIKAN JA LIIKENTEEN ALA Ks. Esittelyvideo – Ajoneuvoasentaja. Ks
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
KOULUTUSTAKUU.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
Coulutuscoctail
Päivitetty Päivittäjä: opinto-ohjaaja Sirpa Puikkonen.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Ammattilainen saa paikan
Nitomo Omnian opiskelijamäärä Yksikköhintaiset opiskelijat Ammattiopisto Aikuisopisto Aikuisopiston muut opiskelijat.
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
OSAOlla on 12 koulutusyksikköä 6:lla paikkakunnalla
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Kaija Miettinen Läpäisyseminaari Opetushallitus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Tekijöitä tarvitaan Esityksen nimi / Tekijä.
Opi, innostu, työllisty Yhteishaku kevät yhteishaku kevät OSAO kouluttaa kuudella paikkakunnalla.
Oppimassa tulevaisuuden ammattilaiseksi Esityspaikka ja pvm Etunimi Sukunimi, opinto-ohjaaja Jyväskylän ammattiopisto.
KEUDA 1 Keudan ammattiopisto Koulutukset KEUDA 2.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
VALITSE OIKEIN. VALITSE AMMATTI. - OPISKELE SATAKUNNASSA!
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Lapin matkailuopisto, Levi-Instituutti Yksilölliset ja joustavat opintopolut Anne Grön-Keskiniva, Susanna Koskenniska, Taina Koskinen ja Sanna Pensonen.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Täältä tulevaisuuteen!
Tervetuloa Vaasan ammattiopistoon!
Tämä diasarja on tarkoitettu opojen käyttöön.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Mikä oppisopimus?.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Opi, innostu, työllisty Yhteishaku kevät 2018.
Ammatillisen koulutuksen reformi
Astetta enemmän! Viitaniemen koulu Anne Venemies, opinto-ohjaaja Gradia Jyväskylä.
Saimaan ammattiopisto Sampo
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Järjestökoulutuksen kehittäminen
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
YHTEISHAKU 2019.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa ammatillista koulutusta 3.4.2017 Vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa ammatillista koulutusta Oma Polku –hankkeen päätösseminaari Kokkolassa 5.5.2011 Kaija Miettinen

Valmentavat ja valmistavat koulutukset Opiskelijan polkuja Ammatillinen koulutus Valmentavat ja valmistavat koulutukset Peruskoulu Tutkinto Työelämä Hyvä työntekijä Hyvä elämä Hyvä kansalainen Ohjaus Ohjaus Ohjaus Unelmat Edellytykset Mahdollisuudet Vahvuudet Kehittämisen kohteet Integraatio Inklusiivinen yhteiskunta?

Vaihtoehdot Opiskelu ”tavallisella” koulutuksen järjestäjän suunnittelemalla tavalla Opiskelu jollakin toisella tavalla Tuetaan opiskelijaa opinnoissa Muutetaan tavoitteita Muutetaan opetusta, opiskelutapoja, oppimisympäristöä Kaija Miettinen

Tuetaan opiskelijaa opinnoissa Oppimisen arviointi Ammattiosaamisen näyttäminen Ammattimiehet, ohjaajat Erityisopetus ja HOJKS Rästipajat yms. Konkreettiset toimenpiteet Työvalmentajat Varhainen puuttuminen Kaija Miettinen

Muutetaan tavoitteita Mukautetaan opetusta Tehdään tutkinnon osia Mietitään ovatko tavoitteet asetettu oikein ja arvioidaanko tavoitteiden saavuttamista oikein Kaija Miettinen

Muutetaan opetusta Yksilölliset tavoitteet Eriyttäminen Selkokielisyys Selkeys, struktuuri Kuvien käyttö Toiminnallisuus Suunnitelmallisuus Ajan antaminen (pienet ryhmät) Kertaaminen Keskustelu Kaija Miettinen

Muutetaan opiskelutapoja Ympäristöstä oppiminen, hiljaisen tiedon omaksuminen, tekemisen kautta oppiminen Työssäoppimisen laajentaminen Työpaikalla oppimisen laajentaminen ja kehittäminen Asioiden integroiminen toisiinsa Kaija Miettinen

Muutetaan oppimisympäristöjä Työpaikat Sosiaaliset yritykset Työpajat Päivätoimintakeskukset Järjestöjen toiminta Muut kolmannen sektorin toimijat Kaija Miettinen

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Ongelma monimuotoisissa oppimisympäristöissä Edellyttää yhteistyötä työpaikan kanssa Edellyttää molemmilta osapuolilta tutkinnon perusteiden tuntemista Tekee työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta merkityksellistä Kaija Miettinen

Opinnollistaminen Kansanopistot Työpajat Työpaikat Työpajoilla projekteja esim. Monet Polut ammattiin Kaija Miettinen

Ajattelumalli työpajalla Työelämäosaamista kerryttävä toimenpide Ennen Jälkeen Osaamistodistus Palkkatuki Kuntouttava työtoiminta Harjoittelu TEV Koulutus Havaittu ja toiminnassa kertynyt opetussuunnitelman mukainen osaaminen kirjattu opetussuunnitelmien mukaan Työnantajalle vastaus kysymykseen ”mitäs sä osaat?” 1. Koulutuksessa hyväksiluettavissa 2.

Monet Polut ammattiin Tutkinnon perusteiden tavoitteet kirjoitetaan excel-tiedostoksi Työpaikan tehtävät kirjataan samaan taulukkoon Voidaan tarkasti määritellä, mitä tutkinnon perusteiden osia voidaan kyseisellä työpaikalla oppia Suoritukset dokumentoidaan Saadaan selville myös osaamisvajeet

Valmiita tutkintoja Yhteensä 12 alaa ja 47 ammattia Autoala (Excel, 6 tutkintonimikettä: ajoneuvoasentaja, autokorinkorjaaja, automaalari, automyyjä, varaosamyyjä, pienkonekorjaaja) Hotelli-, ravintola- ja cateringala (Excel, 3 tutkintonimikettä: tarjoilija, vastaanottovirkailija, kokki) Kiinteistöpalveluala (Excel, 2 tutkintonimikettä: kiinteistönhoitaja, toimitilahuoltaja) Kone- ja metalliala (Excel, 9 tutkintonimikettä: koneistaja, levyseppähitsaaja, koneenasentaja, työvälinevalmistaja, hienomekaanikko, automaatioasentaja, kunnossapitoasentaja, valaja, valumallinvalmistaja) Kotityö- ja puhdistuspalvelujen ala (Excel, 2 tutkintonimikettä: kodinhuoltaja, toimitilahuoltaja) Käsi- ja taideteollisuusala (Word, 2 tutkinnon suuntautumisvaihtoehtoa: artesaani (tuotteen suunnittelu ja valmistus) ja artesaani (ympäristön suunnittelu ja rakentaminen)) Liiketalousala (Excel, 3 tutkinnon suuntautumisvaihtoehtoa: merkonomi (asiakaspalvelu ja myynti), merkonomi (talous- ja toimistopalvelut), merkonomi (tieto- ja kirjastopalvelut)) Logistiikka-ala (Excel, 5 tutkintonimikettä: autonkuljettaja, linja-autonkuljettaja, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja, lentoasemahuoltaja, varastonhoitaja) Puuala (Exel, 1 tutkintonimike: puuseppä) Puutarhatalousala (Excel, 3 tutkinnon suuntautumisvaihtoehtoa: puutarhuri (puutarhatutanto), puutarhuri (viherala), puutarhuri (kukka- ja puutarhakauppa) ) Rakennusala (Word, 4 tutkintonimikettä: talonrakentaja, maarakentaja, maarakennuskoneenkuljettaja, kivirakentaja) Tekstiili- ja vaatetusala (Excel, 7 tutkintonimikettä: vaatetusompelija, sisustusomelija, modisti, vaatturi, tekstiilinvalmistaja, tekstiilinhuoltaja, suutari) Yhteensä 12 alaa ja 47 ammattia

Peruskoulu/muut entiset koulut Sidosryhmäyhteistyötä monien eri tahojen kanssa Hoitava taho Kuntoutus-laitokset Kotikunta Kotiväki Peruskoulu/muut entiset koulut Oppilaitos Opiskelija HOPS, HOJKS Järjestöt Kela Vkk Vakuutus-yhtiöt Työvoima-hallinto Hankkeet Työpaikat 3.4.2017