Psykoterapian erikoispsykologi, PsL Päivi Mäntylä-Karppinen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Porin kaupunki PERHENEUVOLA.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -toimintamalli. Lähtökohdat • Itsenäinen ja avustettu ulkoilu kuuluu laadukkaaseen vanhuuteen • Kaikki eivät kuitenkaan pääse.
Tukitoimintaa syömishäiriötä sairastaville ja läheisille
Perhevalmennus Lehtikankaan neuvolassa
Lasten kilpailutoiminnan kehityshanke
Soili Hyvärinen Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ja Läheiset ry
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
VUODEN PSYKOLOGI Sovittelu vaihtoehdoksi oikeudenkäynnille Laki riita-asioiden sovittelusta ja sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa.
HUOLTOKIISTAT JA LÄHISUHDEVÄKIVALTA
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Sosiaalinen kuntoutus
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
VOIKUKKIA vertaistuki-
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
VUOROVAIKUTUS.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityössä SOS-hanke
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Vanhemman neuvo® -vertaistukiryhmän asiakaspalaute 2015.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Ero lapsiperheessä –koulutus Rovaniemellä Perheasioiden sovittelija Anne Seppänen.
Tuomioistuinsovittelu ja sovinnon edistäminen tuomioistuimessa - mitä eroa? Kaijus Ervasti.
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Lasten erovertaisryhmät Ero lapsiperheessä - työmuodossa
Kielen kehityksen avainkohdat
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Opiskeluhuollon palvelut
Kuntoutuksen perusteet
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Sovittelu ja käsittely käräjäoikeudessa
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Esityksen transkriptio:

Psykoterapian erikoispsykologi, PsL Päivi Mäntylä-Karppinen Psykologit käräjäoikeuksien avuksi – tavoitteena lasten etu ja sovintoratkaisu 28.4. Helsingin yliopiston pieni juhlasali Psykoterapian erikoispsykologi, PsL Päivi Mäntylä-Karppinen

SOVITTELU Vapaaehtoinen avustettu kohtaaminen ja keskustelu, joka aikaansaa yhteistyötä, jonka tuloksena syntyy sopimus, jossa molemmat irtautuvat omista henkilökohtaisista pyyteistään saavuttaakseen isompaa etua eli sovinnollisuutta Neuvottelu- ja sopimuskulttuuri voimistunut Sovittelun eri sovellusalueet

ASIANTUNTIJA-AVUSTEINEN HUOLTORIITASOVITTELU Käräjäoikeuksissa vaihtoehtona oikeudenkäynnille, vanhempien vapaaehtoisesti valittavissa Sovittelija (tuomari) ja asiatuntija-avustaja (psykologi/sosiaalityöntekijä) avustavat vanhempia saavuttamaan lapsen etua toteuttavan sopimuksen lapsen huoltoa, asumista, tapaamista ja elatusta koskevissa erimielisyyksissä Jos vanhemmat pääsevät sopimukseen, se vahvistetaan, jos taas eivät, asia siirtyy oikeudenkäynnissä ratkaistavaksi Sovittelijatyöparin lisäksi sovitteluun osallistuvat vanhempien asianajajat Kaikki ammattilaiset toimivat yhteistyössä sovittelun päämäärän saavuttamiseksi Vanhemmat päättävät, viranomaiset mahdollistavat (fasilitoiva ote)

Sovittelu toteutetaan yhteisistuntoina (kesto max 1 työpäivä) lisäksi mahdollisia lyhyet erilliskeskustelut kummankin vanhemman kanssa erikseen Sovitteluistuntoja tarvittaessa 1-3 muutaman kuukauden välein, väliajalle tehdään kokeilusopimus (tavoitteena hankkia arjessa kokemusta sopimuksen toimivuudesta) Sovitteluistunnot järjestetään joutuisasti, 6 viikon kuluessa Asiantuntija-avustajat tulevat sosiaalitoimesta, pääosin perheneuvoloista, heidän työpanoksensa kustantaa valtio sovittelun päämääränä on saada aikaan lapsen etua palveleva sopimus Lapsen näkökulma tulee kuulluksi vanhempien kautta, koska menettelyn ydin on vanhempien vastuunotto sopimukseen pääsystä (ja lapsen suojeleminen ratkaisuntekijäksi joutumisesta)

Kokeilun tuloksia Seuranta ensimmäisen kahden vuoden ajalta silloin kokeilussa mukana olleista neljästä käräjäoikeudesta (Espoo, Helsinki, Oulu ja Pohjois-Karjala) Sovitteluistuntoon johtaneita juttuja oli 367 (suurin osa syviä ja vaikeita konflikteja) Sovittelu päättyi 62 % kokonaissovintoon ja 15 % osasovintoon, 28 % jäi vaille sopimuksia Käsittelyaika sovittelussa 1½ kk Vanhemmat olivat 84 % tyytyväisiä (Oikeusministeriön lausuntoja ja raportteja 25/2013)

Määrällisten saavutusten lisäksi vaikuttavuus toteutuu Lasten hyvinvoinnin lisääntymisenä ja vanhempien toimintakyvyn kasvuna Oikeuslaitoksen ja sosiaali- ja terveystoimen palvelujen tarpeen vähentymisenä (kustannustehokkuus) Psykologisen työn uutena käyttöalueena, osallistujien oppimis- ja osaamispääomana

Nykytilanne Nyt sovitteluja tehty n. 1 000 koko maassa kokeilussa mukana olleissa 11 käräjäoikeudessa Mukana 16 psykologia, 26 sosiaalityöntekijää, 44 tuomaria Kaikista huoltoriidoista sovitteluun ohjautuu 33 % Helsingissä ja 70 % Oulussa Vakinaistuminen tuo mukaan 15 uutta käräjäoikeutta, lähtövalmiina eli koulutettuina ja organisoituneina on yhteensä noin 160 sovittelijatuomaria ja asiantuntija-avustajaa

Ero lapsen kannalta Ei ole yksiselitteistä ennustetta, miten vanhempien ero vaikuttaa lapseen, mutta vanhemmat voivat tehdä paljon lapsen hyvinvoinnin eteen Ero vaikuttaa yksilöllisesti (resurssit kestää ja käsitellä vaihtelevat) Suurin osa lapsista sopeutuu eroon saatuaan tehostettua tukea vanhemmilta ja tarvittaessa lyhytmuotoista ammattiapua

Perheasiainsovittelu perheneuvolassa auttaa lisäämään sekä vanhempien herkkyyttä havaita lapsen tarpeita että taitoja vastata niihin lasta ilmaisemaan omia huoliaan ja toiveitaan vanhempien vastattaviksi Perheasiansovittelu tarjoaa vanhemmille foorumin työstää yhteistyövanhemmuuttaan lapsen tilanteen helpottamiseksi

SOVITTELUN KEINOT Vuorovaikutuksen rakentaminen Kannustava keskusteluilmapiiri (motivointi) Luottamuksen kasvattaminen Neuvotteleva ote (vaihtoehtojen etsiminen) Aktiivinen kuuntelu (kiinnostus, arvostus, empatia) Vuoropuhelun lisääminen (dialogisuus)

Keskustelun suuntaaminen Menneestä tulevaisuuteen Syytöksistä toiveisiin Yleisestä yksilölliseen Väittämistä kysymyksiin Vaatimuksista ehdotuksiin Abstraktista konkreettiseen Vaatimuksista intresseihin Epäonnistumisiin keskittymisestä positiivisiin poikkeuksiin Tunteiden kohtaaminen Konfliktien hillintä Kokemusten kuuleminen ja tunteiden nimeäminen Konfliktia ylläpitävien taustamotiivien avaaminen

Onnistunut tilanne Kun sovintoa ei synny Kumpikin kykenee näkemään oman osuutensa ja oman vaikutusvaltansa Vanhemmuuden näkeminen ensisijaisena Lapsen tarpeitten huomioiminen yli oman kriisin Tunnustuksen antaminen toiselle vanhemmalle Suree ja pystyy käsittelemään omia tunteitaan Kun sovintoa ei synny Sovittelu on hyvä mahdollisuus, ei ylivertainen taikakalu Sovinto voi syntyä myöhemmin Monen tekijän summa ei kenenkään ansio tai tappio Huoltoriidalle on olemassa vaihtoehtoinen käsittelytapa: oikeudenkäynti - auktoriteettiratkaisua - tarvittaessa täydennettynä olosuhdeselvityksellä, jossa lapsen kuuleminen ja (vakaan) mielipiteen selvittäminen

Sovittelijatyöparin toimintatapa Asennoituu ja toimii tasapuolisesti ja puolueettomasti (mutta ei välinpitämättömästi) Toimii suunnannäyttäjänä mutta ei ratkaisijana Pyrkii luomaan edellytyksiä (fasilitoimaan) Kiinnostuu, kuuntelee ja kunnioittaa Kyseenalaistaa, keksii ja kannustaa