Kaisa Koskinen Gradunteon eväät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Tutkielman kirjoittaminen
Opinnäytetyö ja menetelmät
Opinnäytetyöprosessi
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Eeva-Leena Aittoniemi
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Gradun arvionti Markku Nykky Komponentit ohjelmistotuotannossa 1999.
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
MITÄ IHMETTÄ… TEKSTILAJIT ELI GENRET?
Minkälainen on hyvä gradu?
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Essee.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 17 – Kaarlo Väisänen Optimointiopin seminaari - Kevät 2007 Kompleksisuuden teoria ja organisaaatiotiede.
Teoriaosan suunnittelu
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Anneli Niikon tulkinta fenomenografisen analyysin vaiheista kirjassa Fenomenografia kasvatustieteellisessä tutkimuksessa (Joensuun yliopisto 2003)
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
VIII Etiikka ja esitystapa
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Maa Maankäytön suunnittelu ja yhdyskuntatalous Ohjelma Harjoitustöiden rakenne Lähdekirjallisuuden hyödyntäminen Vertailua ja keskustelua työmenetelmistä.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tieteellisen tekstin konventioita
Laboratoriotyö Putoamiskiihtyvyyden määrittäminen Yksin tai parin kanssa.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Kyselylomakkeen tekeminen
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Tieteellisen tekstin konventioita
Tutkimusraportin perusrakenne
JOHDANTO.
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Tieteellinen kirjoittaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Tieteellisen tekstin peruselementit
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Raportointiharjoitus
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Esityksen transkriptio:

Kaisa Koskinen Gradunteon eväät 17.9.2009 Gradun rakentaminen Kaisa Koskinen Gradunteon eväät 17.9.2009

Gradun perusrakenne kansilehti 1 sivu tiivistelmäsivu 1 sivu sisällysluettelo 1 sivu johdanto n. 5 sivua teoreettinen tausta n. 15 sivua tutkimuskysymys ja menetelmä n. 10 sivua aineiston analyysi n. 30 sivua päätelmät n. 5 sivua lähdeluettelo n. 3 sivua engl./suom. tiivistelmä 5-8 sivua (EN) (liitteet) YHT. n 80 sivua

Johdanto herättää lukijan mielenkiinnon (Miksi tätä kannattaa tutkia?) voi olla henkilökohtainen (Miksi juuri minä haluan tutkia tätä?) osoittaa ”markkinaraon” ja ottaa sen haltuun aiempi tutkimus käytännön tarve käytännön ja tutkimuksen ristiriita Varo turhan laveaa käsittelyä: laajat teoriapohdinnat teoriaosaan.

Teoriataustan tehtävät ”oppineisuuden osoittaminen” vain oman tutkimuksen viitekehyksessä ei ”jo muinaiset roomalaiset” pohjustus aineiston analyysille kentän rajaaminen Rajaamisen taito!

Tutkimuskysymys Jokaista aineistoa voidaan analysoida lukemattomista eri näkökulmista. Tutkimuskysymys on se, mihin aineistosta haetaan juuri tässä työssä vastausta. (Ja mitä silmällä pitäen aineisto on valikoitu.) Tutkimuskysymyksen kekseliäisyys, ajankohtaisuus/relevanttius ja sen suhde aineistoon usein erottaa erityisen onnistuneen gradun ”ihan hyvästä”.

Mikä se on se metodi? Metodi = miten aineisto on saatu vastaamaan tutkijan kysymykseen käännöstieteessä käytetyt metodit muilta lainatut: metodit ovat yhteistä omaisuutta! itse keksityt Olennaista on, että tekstistä ilmenee mitä aineistolle on tehty/miten analyysin tulokset on saatu.

Teorian ja käytännön suhde ”Canonical link” = hypoteesi ja sen testaus ”neighbourhood link” = taustoittava teoria ”framework link” = ei testausta (Chesterman) Laadullinen tutkimus etenee usein ”ei-kanonisesti”, teoria ja käytäntö rinnakkain vrt. Alasuutari: dekkari

Aineiston analyysi Tutkimuksessa ei esitetä itse analyysiä vaan valikoitu raportti siitä! rajaus: vain tässä työssä relevantti aines käsitellään (kill your darlings!) tutkimusongelman kannalta keskeiset tulokset myös odotustenvastainen tulos on tärkeä ”nollatuloksia” ei ole syytä pelätä eikä etenkään piilottaa! rakenne: temaattinen (alaluvut tai useita lukuja) mieluummin kuin aineiston eri osiin perustuva

Päätelmät Aineistosta yleisemmälle tasolle Kirjoita rinnan johdannon kanssa: lopussa tulee päätyä siihen, mitä alussa lupaat. Voi sisältää henkilökohtaisia osuuksia Itsearviointi Uudet tutkimuskysymykset

Lähteet Kaikki käytetyt lähteet löydyttävä myös kirjallisuusluettelosta – muita taas ei! Kokoa yksityiskohtaista lähdeluetteloa alusta lähtien. Tarkkuus palkitaan loppusuoralla. Lähdeluettelo sijoittaa työn tutkimuskartalle.

Lyhennelmä Lyhennelmä on eri asia kuin tiivistelmäsivu kielikohtainen ohjeistus (esim. pituus) suom. gradu → engl. summary, engl. gradu → suom. lyhennelmä Lisätietoja: http://tutkielmat.uta.fi/ http://www.kielijelppi.fi/ https://webapps.jyu.fi/koppa/avoimet/hum/menetelmapolkuja