Laittoman maahantulon torjuminen viranomaistoimin Riikka Asa
Euroopan muuttoliikeverkosto Tutkimuksen kohderyhmä, tavoite ja yhteistyötahot Laittoman maahantulon käsitteestä Laiton maahantulo Suomen näkökulmasta Kansalliset viranomaistoimet laittoman maahantulon torjumiseksi Tulevaisuudennäkymiä 4/3/2017 Euroopan muuttoliikeverkosto
Tutkimuksen kohderyhmä, tavoite ja yhteistyötahot Kohdeyleisönä kansallisen ja EU-tason maahanmuuttopolitiikasta päättävät tahot, asiantuntijat, kansalaisjärjestöt sekä median edustajat Tavoitteena on kartoittaa laittoman maahantulon estämiseen tähtääviä toimenpiteitä kansallisella tasolla sekä EU-27-alueella Parhaat käytänteet laittoman maahantulon torjumiseksi Tutkimuksella neljä ulottuvuutta: a) ennen maahantuloa tapahtuvat toimet; b) maahantulon yhteydessä tapahtuva tunnistaminen; c) maassa oleskelun aikana tapahtuva valvonta; d) mahdolliset laillistamistoimet Yhteistyötahoina Rajavartiolaitos, poliisi, Keskusrikospoliisi, Maahanmuuttovirasto sekä ulko- ja sisäasiainministeriö 4/3/2017 Euroopan muuttoliikeverkosto
Laittoman maahantulon käsitteestä Käsite kattaa useita erilaisia ilmiöitä Kolmansien maiden kansalaiset jotka saapuvat maahan salakuljetettuina tai rikollisryhmien avustamina Laillisesti jo maassa oleskelleet, jotka ylittävät laillisen oleskelun määräajan tai jotka ovat saaneet määräyksen poistua maasta EU-alueella kaksi suhtautumistapaa laittomiin maahantulijoihin: maastapoistaminen tai laillistaminen Määrällinen mittaaminen vaikeaa, vuonna 2009 EU-alueella arvioitiin olevan 570 000 laittomasti oleskelevaa kolmannen maan kansalaista 4/3/2017 Euroopan muuttoliikeverkosto
Laiton maahantulo Suomen näkökulmasta Suomi Schengen-rajamaa –merkittävä asema Schengen-viisumien myöntäjänä ja toisaalta laittoman maahantulon ennakoivassa tunnistamisessa Suurin osa laittomasta maahantulosta tapahtuu kuitenkin EU:n sisärajojen kautta Suomessa tunnistettuja laittoman maahantulon tapoja: Väärennetyin dokumentein tai toisen henkilön matkustusasiakirjaa hyväksikäyttäen Viisumilla tai viisumivapaasti maahan saapuneet jotka ylittävät laillisen oleskelunsa Turvapaikanhakijat joiden maastapoistaminen epäonnistunut Omatoiminen laiton maahantulo (valtiorajarikokset ym) 4/3/2017 Euroopan muuttoliikeverkosto
Laiton maahantulo Suomen näkökulmasta Laittomien maahantulijoiden määrä ollut laskussa vuoden 2009 jälkeen Laittoman maahantulon torjumisen visio: uskottavat ja tehokkaat toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi Laittomasti Suomessa oleskelevien määräksi arvioitu 4000 henkilöä –Clandestino -projekti arvioinut määräksi 10 000 henkilöä Laittoman maahantulon vastainen toimintaohjelma vuosille 2010-2011: korkean riskin valtioita Irak ja Somalia Riskivaltioita: Kiina, Intia, Ghana, Nigeria ja Gambia Schengen-alueen laajentumisen vaikutukset (Bulgaria ja Romania) Vetotekijöitä? Sääntelemätön kausityö Opiskelijoiden oleskelulupaprosessi 4/3/2017 Euroopan muuttoliikeverkosto
Viranomaistoimet laittoman maahantulon torjumiseksi Ennen maahantuloa ja maahantulon hetkellä: Viisumihakemusten seulonta/viisumipolitiikka? Rajan, poliisin ja Migrin rahoittamat yhdyshenkilöt lähetystöissä Viranomaisyhteistyö (PTR ja PTN) Yhteistyö liikenteenharjoittajien kanssa (API-tiedot ->Raja) Tehokas rajavalvonta (Rajavartiolaitos, Tulli) Osaava henkilöstö, rajatarkastusautomaatit Perheenyhdistämishakemusten seulonta (lumeavioliitot, kasvattilapset) Maassa oleskelun aikana tapahtuvat toimet Ulkomaalaisvalvonta (Raja, poliisi, SM, UM, Migri, työsuojeluviranomaiset) Tehokas maastapoistaminen: keskitetty Helsingin kihlakunnan poliisilaitokselle 4/3/2017 Euroopan muuttoliikeverkosto
Pois laittomuuden tilasta? Suomessa ei ole käytössä lakiin perustuvaa laillistamismenettelyä Aina maastapoistaminen ei onnistu: henkilöstä itsestään johtuvat syyt henkilön identifioiminen vaikeaa tai mahdotonta palautettavan henkilön kotimaan edustuston suhtautuminen lentoyhtiöiden tiukentunut linja vs. haavoittuvassa asemassa olevat Maastapoistettava henkilö voi jättää uuden oleskelulupahakemuksen esim. ulkomaalaislain 51 §:n mukainen lupa jos maastapoistaminen on tilapäisesti estynyt tai se ei ole tosiasiassa mahdollista
Laittomasti maassa tavatut 2003-2011/7 Keskusrikospoliisi 889 1670 1625 899 995 1705 4248 2324 1754 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011/7
Laittomasti maahan tuodut 2005-2011/7 Keskusrikospoliisi 1374 800 553 1265 1812 746 376 500 1000 1500 2000 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011/7
Ulkomaalaisasioiden rikokset ja rikkomukset 2008-2011
Tulevaisuudennäkymiä Järjestäytyneiden rikollisryhmien modus operandi seuraa tarkasti EU-alueen rajoilla tapahtuvia tiukennuksia Balkanin alueen merkitys laittomaan maahantuloon ja reittien siirtymiseen pohjoisemmaksi Europol: EU-alueen rajamaiden sekä ns. transit-maiden lähimaiden poliittisen epävakauden vaikutukset: uusia salakuljetusreittejä ja uusia laittoman siirtolaisuuden virtoja Riskimaat Egypti ja Tunisia; poliittinen epävakaus toimii kansainvälisen rikollisuuden vetotekijänä Ihmissalakuljetus EU-alueelle lisääntyy Arabikevään ja maailmantalouden vaikutukset muuttovirtoihin Pohjois-Afrikan levottomuudet lisänneet siirtolaisuutta Taloudellinen laskusuhdanne kuitenkin laski siirtolaisuuden kokonaismäärää kaikkiaan seitsemällä prosentilla vuonna 2009; lasku jatkui yhä vuonna 2010 (OECD) 4/3/2017 Euroopan muuttoliikeverkosto
Euroopan muuttoliikeverkosto Kiitos 4/3/2017 Euroopan muuttoliikeverkosto