Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Rajavalvonnan ulkoistaminen Markus Himanen 24.11.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Rajavalvonnan ulkoistaminen Markus Himanen 24.11.2009."— Esityksen transkriptio:

1 1 Rajavalvonnan ulkoistaminen Markus Himanen 24.11.2009

2 2 Siirtolaisten liikkeen ensisijaisuus ”Kokemus osoittaa, että laittomasta maahanmuutosta aiheutuva jatkuva paine siirtyy ulkorajoilla kohdasta toiseen eli heti, kun laittomaan maahanmuuttoon käytetty reitti suljetaan, salakuljettajaverkostot yrittävät ottaa käyttöön uusia reittejä tai käyttää muita menetelmiä ja tekniikoita” (Euroopan komissio 2006, Tiedonanto Eteläisten merirajojen hallinnoinnista).

3 3 Euroopan unionin viisumipolitiikka Viisumi mahdollistaa siirtolaisten valikoinnin ja tunnistamisen lähtömaassa Viisumipolitiikan eurooppalaistuminen maahanmuuttopolitiikan tiukentuminen uusissa jäsenmaissa valkoiset (viisumivapaus Schengen-alueelle) ja mustat (viisumipakko) viisumilistat – Neuvoston asetus 2001 viisumipolitiikan eurooppalaistumisen oleellisin ulottuvuus on riskianalyysin pohjaavan siirtolaisuuden hallinnan metodin leviäminen (katso Van Münster 2005, Bigo & Guild 2005)

4 4 Riskien seulonnan logiikka ”Turvallisuuden kannalta on syytä varmistaa, että tarvittavat tarkastukset on suoritettu: kysely Schengenin tietojärjestelmän tiedostoihin henkilöistä, joiden maahantulo on evätty, sekä neuvottelut keskusviranomaisten kanssa niiden maiden osalta, joissa neuvotteluja edellytetään. Maahanmuuttoriskin [an immigration risk] todennäköisyyden arviointi on täysin ulkomaanedustuston vastuulla. Viisumihakemusten tutkinnan yhteydessä pyritään toteamaan, aikooko hakija päästä Schengen-valtioiden alueelle sellaisen viisumin avulla, joka on myönnetty matkailua, opiskelua, liikematkaa tai perhetapaamista varten, ja asettua sinne asumaan. Tätä varten on syytä harjoittaa erityistä valppautta ”erittäin riskialttiin väestön” [risk categories] eli työttömien ja sellaisten henkilöiden suhteen, joilla ei ole säännöllisiä tuloja. Mikäli erityisesti asiakirjojen aitoudesta ja esitettyjen todistusten todenperäisyydestä on epäilyksiä, ulkomaanedustusto ei myönnä viisumia.” (EU neuvosto 2002, linjaukset viisumihakemusten tutkinnalle )

5 5 Yritykset ja kansainväliset järjestöt Sanktiot liikenteenharjoittajille (carrier sanctions) liikenteenharjoittajan on selvitettävä matkustajan oikeus maahanpääsyyn, takaisinkuljetusvelvollisuus ja uhkasakko liikennöintiyritysten koulutus Kansainvälinen siirtolaisjärjestö (IOM – International for Organization Migration) vapaaehtoisen paluun ohjelmat konsultointi raja- ja siirtolaisuuden hallinnassa

6 6 Siirtolaisuuden hallinta osana EU:n ulkosuhteita ja yhteistyötä Tampereen huippukokous (1999): maahanmuuttopolitiikan ulkoinen ulottuvuus (external relalations) Komissio (2007) Globaali lähestymistapa (global aprouch) siirtolaisuuteen Rajat Välimerellä Barcelonan prosessi (1995), eli Euro-Välimeri- kumppanuus (EuroMed) Rabat 2006 EU/AU Ranskan aloitteesta Välimeren unioni 2008

7 7 Siirtolaisten matkojen keskeyttäminen – Frontexin merioperaatiot Keskeyttäminen (interception) tarkoittaa maahanmuuttajia kuljettavien alusten kiinniottamista, käännyttämistä takaisin, niiden kulun estämistä tai niiden saattamista takaisin ennen kuin ne saavuttavat määränpäänsä rannikkovedet Venesiirtolaiset uhkina ja uhreina Meri oikeudellisesti epämääräisenä rajavyöhykkeenä

8 8 Siirtolaisten matkojen peruuttaminen - takaisinottosopimukset (readmission agreements) Sopimusosapuolet sitoutuvat ottamaan vastaan alueelleen ilman lisämuodollisuuksia kaikki kansalaisensa, jotka oleskelevat laittomasti toisen maan alueella sekä minkä tahansa maan kansalaiset, jotka ovat saapuneet alueelle toisen maan kautta laittomasti. Useilla jäsenmailla kahdenkeskisiä sopimuksia, esim. Marokolla ja Espanjalla jo vuodesta 1992 Yksitoista eurooppalaista takaisottosopimusta on solmittu (Hongkong, Macao, Sri Lanka, Albania, Venäjä, Ukraina, Moldova, Montenegro, Bosnia-Hertsegovina ja Makedonia) Neuvottelut kesken Marokon ja Pakistanin kanssa vuodesta 2000, Kiinan, Turkin ja Algerian kanssa vuodesta 2002 Sevillan Eurooppa-neuvosto 2002: palautussopimukset sidottava kaikkeen yhteistyöhön kolmansien maiden kanssa

9 9 Siirtolaisten matkojen estäminen - kumppanuus kolmansien maiden kanssa Yhteistyössä mukana useampia tahoja, institutionaalisia prosesseja – ylipäätään oikeudellis-poliittinen epämääräisyys Sekä suoraa että epäsuoraa taloudellista tukea Lähialueiden maissa siirtolaispolitiikka kiristynyt: Pohjois-Afrikasta siirtolaisuuden hallinnan puskurivyöhyke

10 10 Informaatiokampanjat ”'My son left... and we haven't heard from him in eight months,' a distraught Senegalese woman says in the television spot. 'You can see that I am ill... my only hope, after God, is my son.' The advert then cuts to a boy lying face-down on the rocks, apparently drowned. 'You already know how this story ends,' continues Senegalese singer Youssou N'Dour. 'Thousands of destroyed families. Don't risk your life for nothing. You are the future of Africa.'" (Guardian 2007)

11 11 Maahanmuuton syihin vaikuttaminen Kehitys ja siirtolaisuus Kansalaisjärjestöt oikeudellinen malli taloudellinen malli koherenssin vaatiminen

12 12 Euroopan unionin globaali lähestymistapa siirtolaisuuteen EU:n rajastrategian vaikutukset ulottuvat koko Pohjois-Afrikkaan ja muokkaavat yhteiskunnallisia ja taloudellisia olosuhteita Sekä maahanmuuttoriskien torjuntaan perustava rajahallinnan rationaalisuus että raja Euroopan ja siirtolaisen välisenä valtasuhteena globalisoituu


Lataa ppt "1 Rajavalvonnan ulkoistaminen Markus Himanen 24.11.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google