Näkyvyyskanavat 23.2.2012 Ilkka Kauppinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kartat Ilkka Kauppinen
Advertisements

SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Varainhankinnan uusi aikakausi!
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen Internet-markkinointi & hakukoneoptimointi LAMK Kirsi Mikkola.
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Sosiaalisen median palveluita - facebook Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Verkkokauppaan nyt, mars, mars!
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Youtube.
Web 2.0 sivut Lego Hyvä esimerkki toiminnan muuttamisesta Web2.0 henkeen Tekivät runsaasti tappiota kunnes kehittivät Mindstorm ohjelman jolla.
Asiakaspalvelu verkossa
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Miksei kukaan käy meillä?
Kotisivukoulutus Kirjastotalo Metso Osa 1 Tekstin kirjoittaminen ja muokkaaminen, linkitys.
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Webbisivut ja maistelutilan varausjärjestelmä Ilkka Siissalo
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
© Mimino Oy / VO Maaseutumatkailuseminaari Mimino Oy / Virve Obolgogiani Miten saada ulkomaalaisia matkailijoita Suomen maaseutukohteisiin?
Sosiaalisen median perusteet Rauma Ilkka Kauppinen.
Kotisivukoulutus Ohjeet alasivujen tekoon ja kuvien lisäämiseen © SVS Länsi-Suomi.
Maaseutu.fi on uudistunut -
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Klikattuasi Uusi… saat seuraavan näytön. Dashboard kohdasta voit luoda minkä tahansa aiheisen Netvibesin. Jos haluat lähteä luomaan itse rakennellen Netvibesia.
Muuttuva viestintä yhdistyskentän tukena
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Heigo Anto WWW-sivuston Google-optimointi Heigo Anto
Linkki: ”MY STAY” Visitfinland.comin ”My Stay” matkailutuotteiden tuotetietokanta esittelee Suomen.
Jarkko Muhonen TeamProg
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Yritys ja markkinointi mediassa
Mitkä Ovat Eri Valokuvaus Markkinointi-ideoita?
Tiedotustilaisuus
Muokkaus Mari Lampinen,
Esityksen transkriptio:

Näkyvyyskanavat 23.2.2012 Ilkka Kauppinen

Esittele itsesi niin kuin esittelisit työnhaussa SIVU 2 Esittele itsesi niin kuin esittelisit työnhaussa

Materiaalit www.liiketoiminta.info/lamk SIVU 3 Materiaalit www.liiketoiminta.info/lamk

Päivän aikataulu 8-10.00 Perusteet 10.15-10.30 Tauko 10.30-11.30 Näkyvyyskanavia 11.30-12.15 Lounas 12.15-14.00 Sosiaalisen median kanavia 14.00-14.15 Kahvitauko 14.15-16.00 Tehtäviä

Mikä on sähköinen jakelukanava? SIVU 5 Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet pääsevät esille Jaotellaan myynti- ja näkyvyyskanaviin Kanavat voivat olla järeitä myyntijärjestelmiä, kepeitä sosiaalisen median sivustoja tai mitä tahansa tältä väliltä Kaikki palvelut toimivat kuitenkin netissä ja käyttäjä on joko matkatoimisto, yritys tai suoraan kuluttuja

Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat SIVU 6 Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat esillä Voivat olla isoja portaaleja tai yrityksen omassa hallussa olevia verkkosivuja Näkyvyyskanavienkin tarkoitus on lisätä yrityksen kauppaa

Miten näkyvyyskanavat jaotellaan SIVU 7 Ostettu Ansaittu Oma

Hiiripyramidin rakentaminen on paljon helpompaa pala palalta kuin yhden ison norsun. Internet-markkinoinnin kehittäminen kannattaa laittaa kuntoon pala kerrallaan. Näin säilyy joustavuus ja homma etenee.

Jatkuvasti Ennen Aikana Jälkeen

Matka Eestiin

www-sivu

www-sivu Blogi Myyntikanava Kuvagalleria Karttapalvelu Verkkokauppa Video Näkyvyyskanava Myyntikanava Näkyvyyskanava Mobiili

Internet-markkinoinnin tehokkuus

Seuranta Netissä mahdollista seurata toimenpiteiden onnistumista erittäin tehokkaasti. Omien toimenpiteiden tulosten ja verkkosivujen kävijätilastojen seuraaminen on ainoa tapa kehittää omaa internet-markkinointiaan. Parhaimmillaan mahdollista seurata liikennettä sentin tarkkuudella.

Seuranta Parhain ja monipuolisin on ilmainen Google Analytics www.google.fi/analytics Usealla matkailuyrityksellä käytössä myös maksullinen kotimainen Snoobi Lähes kaikki näkyvyyskanavat tarjoavat jonkinlaista tilastoa. Osoitteenlyhennyspalvelu bit.ly toimii myös seurantavälineenä Lisää aiheesta www.analytics.fi Muita hyviä seurantaohjelmia: http://web.analytics.yahoo.com/ www.snoobi.fi www.mrunix.net/webalizer/ www.lyris.com (ex. Clicktracks Pro) Suosittelen tutustumaan näihin muihin ainakin päällisin puolin Tärkeintä olisi, että kuulijat ymmärtävät, että on välttämätöntä seurata ja sitä kautta kehittää internet-markkinointiaan.

Seuranta SIVU 17 Seuraa aktiivisesti kuinka paljon hyötyä saat eri jakelukanavista Myyntikanavissa paras mittari on kanavan kautta tehty myynti (-mahdollinen komissio) Näkyvyyskanavissa esim. kanavan kautta saadut asiakkaat tai kävijät omille sivuille kävijäseurantaohjelman tai palvelun omien tilastojen avulla Vertaa näitä tuloksia kanavan kustannuksiin ja/tai sen viemään työaikaan

Konversio Konversio on tunnusluku, joka kertoo www-sivun tehokkuuden eli kuinka monta prosenttia teki haluamanne toimenpiteen. Konversioarvot yleensä erittäin alhaisia, jos ne ylipäätään on edes laskettu. On yleensä helpompi kasvattaa konversiota kuin kasvattaa sivujen kävijämääriä. Lisätietoa http://bit.ly/konversio

Työkirja Lataus omalle koneelle www.liiketoiminta.info/lamk SIVU 19 Lataus omalle koneelle www.liiketoiminta.info/lamk Muodostaa täytettynä jakelukanavasuunnitelmanne ja samalla kotitehtävänne Täytetään koulutuksen aikana alustavasti Loput itsenäisesti myöhemmin Palautetaan täytettynä osoitteeseen lamk@liiketoiminta.info 15.3 klo 24 mennessä otsikolla ”Jakelukanavat” Käydään verkkopalvelussa lataamassa työkirja ja tutustutaan siihen. Mikä on tärkeää, mitä ja miten täytetään ja mitä työkirjasta on myöhemmin hyötyä?

Tärkeimmät matkailun näkyvyyskanavat

Google Places www.google.com/places Näkyvyyskanava SIVU 21 www.google.com/places Näkyvyyskanava Yritys lisää tiedot Googlen kartalle ja tämän jälkeen yritys löytyy paremmin Googlen hakukoneesta Ensimmäinen MUST DO jokaiselle matkailualan yritykselle Alkaa joko lisäämällä yritys ko. palveluun tai ottamalla oma yritys haltuun. TÄSTÄ TEHDÄÄN HARJOITUS!

Google-haku: risteilyt savonlinna

Google Places SIVU 23 Nyt Google Placella on mahdollista tehdä myös tarjouksia täysin maksutta! Kun kohde on julkaistu ja vahvistettu, pääsette käsiksi tarjouksiin

Wikitravel www.wikitravel.org Näkyvyyskanava SIVU 24 www.wikitravel.org Näkyvyyskanava Helpoin mahdollinen maksuton tapa kerätä omille nettisivuille yksi linkki lisää, matkailijoiden käyttämä opas/hakemisto http://wikitravel.org/fi/Savonlinna Kannattaa lisätä tiedot suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi, jos nämä artikkelit on jo olemassa Myös wikipediaa voi käyttää tehokkaasti markkinointiin. Lue lisää http://bit.ly/wikipedia-abc

Tripadvisor www.tripadvisor.com SIVU 25 www.tripadvisor.com Näkyvyyskanava, majoituspalveluille myös myyntikanava Kanava, jossa matkailijat voivat kertoa matkakokemuksiaan muille eli niin sanottu suosittelupalvelu Vaikuttaa muiden matkailijoiden ostopäätökseen http://bit.ly/tripesimerkki

Tripadvisor Ei minimi-määrää, pienetkin yritykset pääsevät mukaan SIVU 26 Ei minimi-määrää, pienetkin yritykset pääsevät mukaan Kuka tahansa voi lisätä kohteen tiedot, mutta yritys voi ”omia” kohteen itselleen Tämän jälkeen yrityksen tietoja on helppo päivittää itse Maksuton ja maksullinen versio Maksuttomalla versiolla pääsee jo pitkälle Maksullisella versiolla saa lisää näkyvyyttä (hinnat vaihtelevat, esim. 10 huoneen majoituskohde 350 dollaria vuodessa) http://www.tripadvisor.com/BusinessListings TÄMÄ HARJOITELLAAN!

Tripadvisor SIVU 27 Kohteen pääsee lisäämään osoitteessa www.tripadvisor.com/Owners Kohdetta lisätessä tarvitaan: tunnukset palveluun, englanninkielinen kohdekuvaus (max. 75 sanaa) ja vähintään yksi kuva Superbookingin listausharjoituksessa kysyttiin suurinpiirtein samat kysymykset Muita vastaavia mm. www.zoover.fi ja www.tripwolf.com TÄMÄ HARJOITELLAAN!

Tripadvisor SIVU 28 Tripadvisorin arvostelut voi tuoda näkyviin yrityksen kotisivuille tai kommentteja voi pyytää suoraan kotisivuilla esim. http://www.kalajokiresort.fi/Yhteydenotto Tripadvisorissa olemista kannattaa ”mainostaa” kohteessa Julisteet seinille, tarrat oviin, ikkunoihin ja käyntikortteja jaettavaksi Kun saatte arvosteluja, muistakaa kiittää tai pahoitella jokaista kommenttia

KAYAK.com www.kayak.com Majoituskohteisen listaukset ja mainostaminen SIVU 29 www.kayak.com Majoituskohteisen listaukset ja mainostaminen Tietojen lisääminen maksutonta Mainokset maksullisia Mm. sähköpostimainontaa, bannereita jne. Esimerkkejä Savonlinnasta http://www.fi.kayak.com/hotels#Savonlinna,Su omi

KAYAK.com Mukaan pääsee kirjautumalla ensin sisään: SIVU 30 Mukaan pääsee kirjautumalla ensin sisään: Facebook tunnukset tai tilin luominen http://bit.ly/kayaktili Kohteen tiedot lisätään osoitteessa: http://www.fi.kayak.com/hotelowner HUOM! Kannattaa lisätä myös kuva samalla kun lisää tiedot! Yhteydenotot tulevat perusnäkyvyydellä puhelimitse Voidaan harjoitella.

Jotain vähän hauskempaa

Wikitude www.wikitude.me Näkyvyyskanava SIVU 32 www.wikitude.me Näkyvyyskanava Augmented reality –palvelu, jolla asiakkaat löytävät kohteen matkapuhelimellaan Jälleen kerran helppo tapa saada linkki lisää kotisivuille Maksuton palvelu http://youtu.be/hAcAHgUge-8 TÄMÄ HARJOITELLAAN!

Savonlinnasta lisättyjä kohteita Wikitudessa SIVU 33 TÄMÄ HARJOITELLAAN! Savonlinnasta lisättyjä kohteita Wikitudessa

Foursquare www.foursquare.com Näkyvyyskanava, mobiili SIVU 34 www.foursquare.com Näkyvyyskanava, mobiili Check-in palvelu, kuten Facebook Places Kuluttajat kertovat käyneensä teille ja levittävät ilosanomaa ystävilleen (ilmaista markkinointia) Foursquare on peli, jossa pyritään saavuttamaan pormestarin asema Yritykset voivat tarjota ”Special Offers” palvelun käyttäjille

Foursquare SIVU 35

Foursquare Suosituin Check-In palveluista SIVU 36 Suosituin Check-In palveluista Käyttäjistä enemmistö nuoria aikuisia Kansainvälinen palvelu Maksuton käyttää Kuka tahansa voi lisätä kohteita, joten kohteenne saattaa jo olla palvelussa Erilaisia ”Special Offers” tyyppejä: Ensikertalainen, kanta-asiakas, vain hetken kestävä special, pormestarin erikoinen jne. TÄMÄ HARJOITELLAAN!

Tärkeimmät sosiaalisen median kanavat

Yhteisömarkkinointi Olemassa olevien yhteisöjen hyödyntäminen Omien yhteisöjen perustaminen Sosiaalisten ominaisuuksien lisääminen omille verkkosivuille

Facebook www.facebook.com (Myynti-) ja näkyvyyskanava SIVU 39 www.facebook.com (Myynti-) ja näkyvyyskanava Perinteisen Facebook-sivun lisäksi voit perustaa Facebookiin kaupan tai jakaa ”mobiilikuponkeja”

Facebook Suosituin sosiaalisen median palvelu, 800 miljoonaa käyttäjää SIVU 40 Suosituin sosiaalisen median palvelu, 800 miljoonaa käyttäjää Facebook-sivun voi perustaa osoitteessa www.facebook.com/pages ja sivun luomiseen tarvitaan henkilökohtaiset tunnukset, jotka voit tehdä Facebookin etusivulla osoitteessa www.facebook.com Kilpailu kovaa, vain mielenkiintoisimmat pärjäävät

Facebook Facebookin käyttöä kannattaa harkita pitkään koska: SIVU 41 Facebookin käyttöä kannattaa harkita pitkään koska: Vaatii jatkuvaa läsnäoloa Vaatii nerokkaan ajatuksen, miksi Facebookia hyödynnetään Facebook on maksuton työkalu, mutta halutessaan voi ostaa mainoksia, jotka voidaan kohdentaa tietyille ihmisille Erittäin helppoa ja tehokasta segmentointia! Kuvat ja videot ovat yleensä suosittuja Hyvässä sivussa asiakkaat myös tuottavat sisältöä Ei harjoitella

Twitter Erittäin suosittu esim. Yhdysvalloissa SIVU 42 Erittäin suosittu esim. Yhdysvalloissa Suomessa käytössä lähinnä ns. early adopters- joukossa Parhaiten oppii käyttämällä. Liitytään www.twitter.com Etsi muutama matkailualan Twittaaja jota haluat alkaa seurata. Lisätietoa http://bit.ly/matkailutwitter Ei harjoitella

Suomalaiset jakelukanavat

VisitFinland.com Matkailun edistämiskeskuksen MEK maaportaali uudistumassa loppuvuoden 2011 – alkuvuoden 2012 aikana Tilannetta kannattaa seurata tarkasti Todennäköisesti jatkossa sivustolla vain kärkituotteet Kuukausittain kävijöitä 100 000 molemmin puolin Lisäksi lähes jokaisella alueella omat alueelliset portaalinsa kuten www.savonlinna.travel ja www.visitlahti.fi

Eat.fi www.eat.fi Ravintoloiden oma kanava

GoFinland www.gofinland.fi Myynti ja näkyvyyskanavan puolivälissä Ei komissiota vaan jokainen kumppaniksi liittynyt yritys maksaa vuosimaksua. Hinnat osoitteesta http://gomedia.infoweb.gofinland.fi/Hinnasto.iw3 98 % välitetyistä palveluista suomalaisten hankkimia Suurin osa varaajista on yksittäisiä matkustajia Mukaan pääsevät majoituskohteet, ravintolat, tapahtumat, aktiviteetit ja alueet.

Lomasuomi.fi Kaikille suomalaisille matkailuyrityksille aina majoituksesta pienimpiinkin kyläfestareihin Vuosimaksu, joka vaihtelee 95 euron ja 795 euron välillä. Tarkemmat hintatiedot löytyvät osoitteesta http://www.commagroup.com/loader.aspx?id=8b8a5401- 6d91-4251-88cc-aa6f8a594a8c Tyypillinen palvelun käyttäjä on kotimaan matkailusta kiinnostunut 25-55-vuotias naishenkilö, perheellinen ja liikkuu omalla autolla Noin 30 000 käyttäjää kuukausittain

NettiMökki http://www.nettimokki.com/ Sivulle tehdään tunnukset tai kirjaudutaan Facebookin tunnuksilla Vuokramökin ilmoitus maksaa vuodessa 80 euroa ja ilmoitusjakso on vuosi kerrallaan Perustiedot Kuvat Videot Varauskalenteri

NettiMökki

Esimerkkejä kohderyhmäkohtaisista kanavista

Venäläisiä jakelukanavia Mökeille: http://www.finland-cottages.ru http://cottages.strana-suomi.ru/ http://www.cottages-finland.ru/ Sosiaalinen media www.vkontakte.ru Hakusanamainonta http://direkt.yandex.ru Matkailun markkinointikanava http://www.datsha.com/loma-asunnot.shtml

ResponsibleTravel http://www.responsibletravel.com/ Näkyvyyskanava SIVU 52 http://www.responsibletravel.com/ Näkyvyyskanava Vastuullisten matkojen portaali Esittelee vastuullisesti palveluja tarjoavia majoitusyrityksiä sekä matkapaketteja Maksuttomassa palvelussa näyttää yhteystietonne ja asiakas käyttää niitä Maksullisessa palvelussa suora yhteydenotto http://www.responsibletravel.com/accommodation/8 45/finland-organic-activity-holiday

ResponsibleTravel SIVU 53 Kriteerinä: Yritysten tulisi tarjota aitoja kontakteja paikallisten ihmisten, paikallisen luonnon sekä kulttuurin kanssa Sertifikaatit ympäristöstä huolehtimisesta (mutta pienemmiltä yrityksiltä riittää vapaa selonteko) Käyttäjät vastuullisesta matkailusta kiinnostuneita Noin 350 000 kävijää kuukausittain Pelkille majoitusyrityksille maksuton ja kohteen pääsee lisäämään: http://bit.ly/n6iH10 (Klikkaa BUILD FREE PAGE)

Sähköposti ja syötteet

Sähköposti ja syötteet Normaalien sähköpostien lähettäminen Uutiskirjeiden lähettäminen Sähköpostikampanjat Automaattiset sähköpostit RSS-syötteiden jakaminen

Hanki kunnon työkalut sähköpostin lähettämiseen Kunnon ohjelmilla viestien läpimenolle suuremmat mahdollisuudet. Verkossa runsaasti edullisia tai ilmaisia työkaluja kuten www.aweber.com ja www.mailchimp.com Myös ulkoistaminen mahdollista. Ota silloin selvää lähettämisen kaikista kustannuksista.

Syötteet Yleisin on RSS (real simple syndication) Mahdollistaa usein muuttuvan tiedon seuraamisen Luetaan RSS-lukijalle, kuten www.google.com/reader http://youtu.be/0klgLsSxGsU

Hakukonemarkkinointi

Googlen SERP ja AdWords SIVU 60

Hakukoneoptimointi - keinot Linkitys Laadukas, ainutlaatuinen, muuttuva, runsas ja kiinnostava sisältö Sosiaalinen media Teknisten ongelmien poistaminen Runsaasti muita vähemmän tärkeitä keinoja

Hakukoneystävällinen sisällöntuotanto Otsikoi hyvin Väliotsikoi Kirjoita luonnollista kieltä Riittävän pitkä teksti

Hakukoneystävällinen sisällöntuotanto Toista tärkeitä sanoja muutaman kerran (älä liioittele) Artikkeleita voi olla useampia samasta aiheesta Tämä kalvo näytettävä kaikille www-sivujen sisällöntuottajille!

Näin saat linkkejä Sisällön kehittäminen Hakemistot Sisäiset linkitykset Linkinvaihdot ja pyynnöt Linkbaits eli linkkiankkurit Linkitykset sosiaalisissa medioissa

Yleisimmät ongelmat Liian vähän linkkejä sivuille muilta sivuilta Liian vähän tekstisisältöä sivuilla Samassa osoitteessa olevista erikielisistä sivuista tehokkaasti hakukoneista löytyy vain pääkieli. Erilaiset etusivut, joissa ei mitään sisältöä. (esim. flash-animaatiot tai kielivalinta sivut)

Google Adwords www.google.com/adwords Näkyvyyskanava SIVU 66 www.google.com/adwords Näkyvyyskanava Google Adwords levittää mainoksenne Googlen hakutuloksiin ja muihin verkostoihin AdSense -ohjelman avulla mahdollista myös tienata omilla sivuilla

Google Adwords SIVU 67 Äärimmäisen tehokas apu verkkonäkyvyyden kasvattamiseen silloin, kun tarvitaan näkyvyyttä nopeasti (esimerkiksi juhannussesonki, pikkujoulusesonki tms.) tai silloin kun kilpailu hyvillä hakusanoilla on kovaa Googlen lisäksi mainokset leviävät muille sivustoille, jotka haluavat näyttää mainoksia Hinnoittelu perustuu omiin budjetteihin Päiväbudjetti ja hintakatto, kuinka paljon on valmis maksamaan klikkauksesta Maksat vain, kun linkkiä klikataan

Google Adwords SIVU 68 Googlen avainsanatyökalulla voi arvioida, millaisia hakusanoja käytetään paljon ja millaisia teidänkin kannattaisi käyttää Testataan: http://bit.ly/hakusanat Samalla työkalulla voi arvioida klikkausten hintaa Mainokset tehdään itse tai ulkoistetaan mainoksia tekevälle kumppanille Maksut veloitetaan luottokortilta

Google Adwords SIVU 69 Jos haluat tehdä mainoksia itse, pääset kirjautumaan palveluun Google-tilisi tunnuksilla osoitteessa www.google.com/adwords Kannattaa aloittaa pienellä budjetilla ja seurata tarkasti, millaiset avainsanat oikeasti tuottavat tulosta (Pelkkä näkyminen Googlessa harvoin vielä tuo rahaa) Mainoksissa näkyy vain lyhyt teksti, kiinnitäthän erityistä huomioita siihen Linkitä mainoksesta suoraan sille sivulle, josta asiakas pääsee ostamaan ja löytää tarvittavat tiedot Eli ei etusivullenne!

Bannerit

Bannerit Bannereiden keskimääräinen klikkiprosentti on vain 0,05 % - 0,08% Kaikenlainen ilmainen ja arvonnat nostavat klikkiprosenttia Helpoiten banneritilaa voi ostaa eri mediatoimistoilta Melko kallis markkinointimuoto

Bannerit Jos sivujen konversio on pieni, on bannerimainonta melko tehotonta ja kallista. Jos sivusi konversio on suuri ja myymiesi tuotteiden keskihinta korkea, kannattaa panostaa klikkipohjaisesti hinnoiteltuihin bannereihin ja muuhun markkinointiin. Sopii imagomarkkinointiin

Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi

Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi Suomessa useita toimijoita, joista suurimmat TradeTracker ja Tradedoubler Hinnoittelu perustuu tulokseen (CPA) Erittäin vähän hyödynnetty työväline Suomessa Vaatii verkkomyynnin tai –varaamon omilla sivuilla

TradeTracker www.tradetracker.com/fi Näkyvyyskanava SIVU 76 www.tradetracker.com/fi Näkyvyyskanava Palvelu levittää yritysten omia bannereita muille sivuille hankkien kävijöitä ja asiakkaita yrityksen kotisivulle Esimerkkejä, mitkä matkailualanyritykset hyödyntävät jo TradeTrackeria: http://www.tradetracker.com/fi/fi/portfolio/campaig n?categoryID=26

TradeTracker Affiliatemarkkinointia tarjoavista palveluista edullisin SIVU 77 Affiliatemarkkinointia tarjoavista palveluista edullisin Päätät itse, mitä olet valmis maksamaan mainostesi näyttämisestä ”Komissio voi rakentua eri osista: klikkauskomissio (CPC), liidikomissio (CPL), myyntikomissio (CPA), näyttökomissio (CPM) ja/tai kiinteästä palkkiosta, joka maksetaan vasta kun sovittu tulos on saavutettu. ” Tämän palvelun kautta pääsee siis mukaan muille sivustoille, jotka haluavat markkinoida teitä Vasta kun myyntiä tapahtuu (CPA), alkaa raha vaihtaa omistajaansa EI HARJOITELLA!

TradeTracker Mahdollisuus myös ansaita omilla sivuillasi Yritykset toimittavat valmiit mainokset palveluun (tekstit, kuvat, html, jne.) Hinnoittelette itse, kuinka paljon haluatte maksaa Mitä suurempia komissioita voi antaa, sen useampi haluaa ottaa mainoksia sivuilleen Muistakaa! Ei maksua, jos myyntiä ei synny (CPA) EI HARJOITELLA!

Blogit

Blogit Hakukoneet rakastavat blogimuotoista julkaisua Blogeihin on helppo hankkia linkkejä Sitouttaa lukijan Mahdollistavat monia muita tehokkaita markkinointitoimenpiteitä

Blogit Suosituin palvelu ovat mm. www.blogger.com ja www.wordpress.org Erinomaisia mm. www.kamppaemanta.net ja www.perjantaireseptit.fi Lisää suosittuja matkailublogeja: http://bit.ly/zCgnWD

Vinkki Liike-elämän Facebook on www.linkedin.com palvelu Tavoitteena esittää oma ammattillinen osaaminen ja ylläpitää CV:tä Kannattaa aloittaa verkostoituminen jo nyt!

Kuva- ja videopalvelut

Kuvapalvelut Erilaisten palveluiden kautta kuvagallerioiden kuvat leviävät erittäin laajasti Matkailualalla kuvat erittäin tärkeitä Galleriat levittävät kuvia eri palveluihin Toimivat myös myynnin apuvälineenä http://picasaweb.google.com/Taigakoru Picasan lisäksi suosittuja mm. Panoramio ja Flickr Selitä mikä on minkin palvelun suurin etu.

Ilmaisia kuvia käyttöönne Netissäkin täytyy kunnioittaa tekijänoikeuksia. Ilmaista mediaa löytää ns. Creative Commons lisenssillä http://search.creativecommons.org Muista ilmoittaa tekijä näitä käyttäessäsi! Selitä mikä on minkin palvelun suurin etu.

Videopalvelut Viraalivideo, myynti- ja markkinointivideo vai asiakaspalvelua Videoiden merkitys tulevaisuudessa markkinoinnissa tulee kasvamaan entisestään Keskeiseen asemaan nousee videoiden jakelu Suosittuja palveluita Youtuben lisäksi mm. Vimeo ja MetaCafe Esimerkki myynnistä ww.youtube.com/user/RRTeamRallyEvents Esimerkki asiakaspalvelusta http://youtu.be/TyuOdm8MxGM

Videot: Animoto www.animoto.com SIVU 87 www.animoto.com Animoto on nerokas ohjelma, jolla kuvista saa tehtyä näyttäviä videoita (maksullinen, vuosimaksu 249 dollaria) Esimerkki: http://bit.ly/santaparkvideo

Mobiili Kännykkä taskussa lähes jokaisella Internetin käyttö kännykällä on nopeassa kasvussa. Monen sosiaalisen median käyttö kännykällä yleistä. Vaatii ulkomaisille langattoman verkon!

Pelaaminen Arvioiden mukaan tulee olemaan maailman yleisintä markkinointia vuonna 2018. Jos nyt peleissä mainostaminen helppoa ja suhteellisen edullista esim. AdMob –palvelun kautta.

Pelaaminen

Kotitehtävät SIVU 91 Kotitehtävät ilmoitetaan sivulla www.liiketoiminta.info/lamk Siellä myös lisätehtävät poissaolleille Palautetaan täytettynä osoitteeseen lamk@liiketoiminta.info 15.3 klo 24 mennessä otsikolla ”Jakelukanavat” Muulla tavalla palautettuja tai myöhässä olevia tehtäviä ei hyväksytä Kysymykset 1) KVG 2) opiskelijatovereilta 3) ajoissa sähköpostitse ilkka.kauppinen@liiketoiminta.info Arvosanat 3 viikon sisällä

Kiitos! Ilkka Kauppinen www.liiketoiminta.info Ilkka.kauppinen@liiketoiminta.info