Erityinen oppija luokassani

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
. Rauman freinetkoulu.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
SUULLINEN HARJOITTELU
Listening comprehension
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Työrauha ja haastavat tilanteet
Persoonallisuus Biologinen perusta.
Miten tuo Kalle on tuohon nukahtanut? Pitäisköhän se herättää? On niin vaikeaa ja kokeitakin!
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Käyttäytymisen arviointi
Riippuvuus tupakoinnista
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Sensorinen integraatio
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Maanantai perehdytys Maanantai perehdytys Tiistai Matin ohjaaminen 7.6. Koulunkäyntiohjaa jan viikko 7.6. Koulunkäyntiohjaa jan viikko.
Erilaiset käsityön tekijät Oppilaskohtaisen ohjauksen suunnittelu ©Riitta Huovila 2008.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Sensorinen integraatio
Mielenterveyden häiriöt
Riippuvuus tupakoinnista
Kouluinfo Renkomäen koulu
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Opetussuunnitelma/OPS
Sosiaalinen syrjäytyminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Mielenterveyden häiriöt
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Millainen oppija sinä olet?
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tervetuloa kouluun!.
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Yhteisopettajuus arjessa
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
KESKITETYN PALVELUN KOULUJA JA LUOKKIA
Kielellinen erityisvaikeus
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

Erityinen oppija luokassani 20-25%:lla on oppimisvaikeuksia eri syistä, tässä muutamia tapauksia… YT 07.10.2009

Onko oppilaalla seuraavia: Vaikeuksia erityisesti lukemisessa tai tavaamisessa tai sanallisissa matematiikan tehtävissä. Vaikeuksia hahmottaa luettua tekstiä Hidas lukija, ei lue mielellään vapaa-aikana Ei kuule oikein ohjeita, ymmärtää väärin annetut ohjeet Tarvitsee ohjeiden toistamista Käsittää väärin vitsit ja sanaleikit

Onko oppilaalla seuraavia: Häiritsee luokkaa kyselemällä koko ajan Yleensä huonolla tuulella Ikäänsä nähden kypsymätön Huono itsetunto Vaikeuksia ystävyyssuhteissa Erittäin väsynyt koulun jälkeen Huono keskittymiskyky luokassa Huono muisti Heikko reaktiokyky  oppimisvaikeuksia ??

HOPPI vai HOJKS kun huomaat, että luokallasi on oppilas, joka ei opi muiden tahtiin/on ko. ongelmia, ota heti yhteys erityisopettajaan tee kartoitus eri oppiaineista tutkimuksiin ohjaus, kuraattorin apu ensin HOPPI= henkilökohtainen oppimissuunnitelma sitten tarvittaessa HOJKS= henkilökohtainen opetuksenjärjestämistä koskeva suunnitelma (siv. joht. päätös) jos >= 2 HOJKS:ia  pienluokalle

Lyhyt katsaus seuraaviin: ADHD ja ADD Sensorisen integraation häiriö Aspergerin oireyhtymä OCD Touretten oireyhtymä dysfasia käytöshäiriöt

ADHD tai AD/HD neurologinen häiriö entinen MBD ylivilkas ja impulsiivinen HD tarkkaavaisuushäiriöinen AD unihäiriöitä, oppimisvaikeuksia, käytöshäiriöitä, masennusta ja ahdistuneisuutta univaje

Keskittymättömyys Keskittymättömyys Ei keskity yksityiskohtiin tai tekee tarkkaavaisuusvirheitä läksyissä, töissä tai muissa tehtävissä Ei kykene säilyttämään keskittymiskykyä leikeissä tai tehtävissä Ei tunnu kuuntelevan puhuteltaessa Ei seuraa ohjeita eikä kykene saattamaan loppuun läksyjä, koulutehtäviä tai töitä työpaikalla (mutta ei vastusta ja ymmärtää ohjeet)

Keskittymättömyys Keskittymättömyys Tehtävien ja toimien organisointi on usein vaikeaa Ei halua aloittaa tehtäviä, jotka vaativat pitkää keskittymiskykyä Usein hukkaa tehtäviin tarvittuja välineitä (leluja, työkaluja, koulukirjoja) Häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä Unohtelee usein päivittäisiä tehtäviä

Ylivilkkaus Hypistelee käsiä, koukistelee jalkoja tai pyörii paikallaan Poistuu paikaltaan luokassa tai paikassa, jossa paikallaan pysyminen on odotettua Juoksentelee tai kiipeilee tilanteissa, joissa se ei ole soveliasta (aikuisten tapauksessa levottomuuden tunnetta) Vaikeuksia leikkiä hiljaa On usein "menossa", ei pysty olemaan kauan paikallaan. Puhuu paljon

Impulsiivisuus Vastaa kysymykseen ennakkoon Ei jaksa odottaa vuoroaan Keskeyttää tai häiritsee muita (kesken keskustelujen, pelien)

Miten huomioida ADHD koulussa? toiminnanohjauksen tukeminen (moniste) liiat virikkeet pois työrauha luokassa vireystilan tunnistaminen selkeä struktuuri: ohjeet, tavoitteet ohjeet ja läksyt taululla toiminnallisuus stressilelut, sallittu kävelyhetki… erityisopetuksen tuki vahvuuksien löytäminen ja kannustaminen

Sensorisen integraation häiriö kykenemättömyyttä käsitellä aistien kautta saatua tietoa riittävän hyvin keskushermoston toimintahäiriö, missä aivot eivät kykene analysoimaan, jäsentämään ja yhdistämään eli integroimaan aisteilta saamiamme viestejä, ts. ihminen ei pysty reagoimaan aistitietoon mielekkäästi ja johdonmukaisesti. vaikeuksia esim. tarkoituksenmukaisessa toiminnassa, motoriikan oppimisessa ja tiedollisessa oppimisessa.

Miten SI-häiriö näkyy? aistimushakuisuus: on jatkuvasti liikkeessä, puree tavaroita, näprää yliherkkä/aistii heikosti: ei siedä kevyttä kosketusta, hälinää, kuvia seinillä motoriikka kömpelöä, puheentuotto vaikeaa käyttäytymisenhallinnassa ongelmia heikko itsetunto

Miten huomioida SI-häiriö koulussa? toiminnanohjauksen tukeminen (moniste) anna onnistumisen elämyksiä eriyttämistä, eri tila, sermi, kuulosuojaimet, jne työrauha johdonmukainen ohjeistus liiat virikkeet poistettava kannustettava vahvuuksien huomioimisessa

Aspergerin oireyhtymä neurologinen häiriö lievä autismin muoto vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja empatiassa älyllisesti normaaleilla tai hyvin lahjakkailla henkilöillä on muodollinen puhetapa, poikkeava ilme- ja elekieli, omalaatuisia harrastuksia tai kiinnostuksenkohteita ja kömpelö motoriikka.

OCD- eli pakko-oireisuus keskittyy niin korosteisesti yksityiskohtiin, sääntöihin, luetteloihin, järjestykseen, organisointiin tai aikatauluihin, että toiminnan päätarkoitus kärsii osoittaa perfektionismia, joka häiritsee tehtävien loppuunsaattamista (esim. ei saa työtä valmiiksi, koska se ei täytä omia liiallisia vaatimuksia) on niin omistautunut työhön ja tuottavuuteen, että vapaa-ajan harrastukset ja ystävyyssuhteet jäävät pois (ei johdu taloudellisesta välttämättömyydestä)

OCD- eli pakko-oireisuus on ylitunnollinen, pikkutarkka ja joustamaton moraalisissa, eettisissä tai arvoasioissa (ei johdu kulttuurisesta tai uskonnollisesta identiteetistä) ei kykene heittämään loppuun käytettyjä tai arvottomia esineitä pois, vaikka niillä ei olisi tunnearvoakaan on haluton delegoimaan tehtäviä tai työskentelemään toisten kanssa, elleivät he suostu toimimaan täsmälleen hänen haluamalla tavalla on saita omista ja muiden rahoista ja katsoo, että aina on säästettävä pahan päivän varalle on jäykkä ja itsepäinen

Huomioiminen koulussa tukihenkilö/avustaja hanki tietoa asiasta ja oppilaasta yksilönä rohkaise, kannusta, nosta itsetuntoa kiitoksella ja realistisella positiivisella palautteella rohkaise kaverikontakteihin (parityöt, yms.) toiminnanohjauksen tukeminen (moniste)

Touretten oireyhtymä älyllisesti normaaleilla tai hyvin lahjakkailla henkilöillä esiintyvä neurologinen sairaus ei siis auta käskeä lopettamaan esim. seuraavia ns. tic-oireita: tahatonta nykimistä, äännähtelyjä, köhimistä, niiskuttelua, kiroilua, sylkemistä, sanojen toistoa, jne.

Miten huomioida koulussa: Toiminnanohjauksen tukeminen (moniste) Opeta oppilaalle tekojen ja seurausten välinen suhde. Aseta selkeät rajat. Jos mahdollista, opeta lapsi lieventämään oireiden vastenmielisyyttä Ei kurittamista vaan ohjaamista Jumitilanteessa anna aikaa, älä itse jumitu, kiinnitä huomio toiseen vaihtoehtoon tai asiaan Hanki tietoa asiasta ja oppilaasta yksilönä Juuttumisvaikeudet (moniste)

Dysfasia kielellisiä ongelmia joko puheen ymmärtämisessä tai tuottamisessa tai näissä molemmissa. erityisopetuksen kautta tukiopetusta ja ohjausta toiminnanohjauksen tukemista

Uhmakkuushäiriö suuttuminen tai ärsyyntyminen helposti toistuvat raivokohtaukset toistuva riitely vanhempien tai muiden aikuisten kanssa kieltäytyminen noudattamasta sääntöjä tarkoitukselliselta näyttävä toisten suututtaminen tai ärsyttäminen huono itsetunto turhautuminen helposti toisten syyttäminen omista virheistä ja epäonnistumisista.

Voi kehittyä käytöshäiriöksi kieltäytyminen tottelemasta vanhempia ja muita auktoriteetteja pinnaaminen koulusta tupakointi ja alkoholin käyttö jo nuorella iällä epäempaattisuus muita kohtaan häijyys ja kostonhimoisuus aggressiivisuus eläimiä kohtaan aggressiivisuus ihmisiä kohtaan, kiusaaminen, pahoinpitely tai toisten seksuaalinen hyväksikäyttö

Käytöshäiriö kuuluminen jengeihin tappeluiden aloittaminen aseiden käyttäminen tappeluissa valehtelu rikollinen käyttäytyminen, varastelu, tulipalojen sytyttely, murtautuminen asuntoihin, näpistely kaupoista ja ilkivallan tekeminen karkaaminen kotoa oppimisvaikeudet huono itsetunto itsemurha-alttius.

Käytöshäiriöinen koulussa toiminnanohjauksen tukeminen (moniste) akuuttina toimintamallina luokasta poistaminen  erityisopettajan ja kuraattorin apu ohjaus tutkimuksiin ohjaus perheneuvolaan pienluokkaan siirto

Kunnan KELPO-hanke Tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen kehittäminen = KELPO koulustamme on kehittämistiimissä Virpi ja Tarja työnohjausta tulossa erot ja ero-avustajat koulutusta tulossa : ”Erityiset oppijat aineenopetuksessa”, ”Psykomotorinen kuntoutus”, ”Kiinnipito”, yms…

Lisätietoa kirjoista ja netistä sensomotorinen kuntoutus-sivustot Asperger-liitto Autismi-liitto oppimishäiriöt toiminnanohjaus ”Kun huoli herää”, ”Aistimusten aallokossa”, - kirjat, yms.