LUONNONTIETEIDEN KOULUTUSALA Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia1 Luonnontieteiden koulutusala •ammattikorkeakouluja 21 •koulutusohjelmia (1 perustutkinnossa, 1 ylemmässä)
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Pasi Kaipainen Tietokone ja tietoverkot ty ö v ä lineen ä – kurssi Tekij ä n p ää aine!!
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Järjestelmäasiantuntija
Tutkintosuoritusten arviointi
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN TURUN AMMATTI- INSTITUUTTI TALOTEKNIIKKA 5ov.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
FUAS Kielet ja viestintä
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Kirsti Virtanen Turun ammattikorkeakoulu
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
ITK-päivien work shop purkua Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Titta Koski, Oulun yliopisto Marjut Andersson, Tampereen teknillinen.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Kulttuurienvälinen viestintä
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hanke
TURUN MATKAILUAKATEMIA – ÅBO TURISMAKADEMI
Esityksen transkriptio:

LUONNONTIETEIDEN KOULUTUSALA Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmat Anne-Maria Aho Seinäjoen ammattikorkeakoulu 17.12.2004

Luonnontieteiden alan kehittäminen 21 alan ammattikorkeakoulua luonnontieteiden alan kehittämisryhmän puheenjohtajana rehtori Ritva Laakso-Manninen kehittämisryhmä kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, työryhmät tarvittaessa, raportointi koko ryhmän kokouksissa keskustelufoorumi ja tiedonvaihto internetissä Tiko-foorumin avulla vuoden 2004 kokoontumiset: Turun amk 18-19.3.04, Helia 11-12.12.04 vuoden 2005 kokoontumiset: Tampereen amk 10-11.2.2005, Laurea 10-11.11.2005

Työryhmien teemat Vuosi 2004 Valintakoeryhmä (Honkasaari, Helia) Tutkintorakenne, jatkotutkinto sekä opetussuunnitelmatyö (Aho, SeAMK) T&K, yritysyhteistyö, projektit (Norrgård, VAMK) Pedagogiikka, projektipohjainen oppiminen, virtuaaliopinnot (Nygren, Turun AMK) Vuosi 2005 Ydinainesanalyysi, yhteistyö ja verkostoituminen, profiilit ja profiloituminen (Aho, SeAMK) T&K–toiminta (Norrgård, VAMK) Pedagogiset ratkaisut (Hakamäki, HAMK)

Ydinainesanalyysi luonnontieteiden alalla Määritelty oppimistulokset sekä ydinvalmiudet yleisellä tasolla Meneillään nykytilanteen valtakunnallinen kartoitus, jonka tavoitteena määritellä yhdessä joko minimiopintopisteet tai opintopisteiden vaihteluväli osaamisalueittain Tarkoituksena on saada alalle yhtenäinen näkemys koulutusohjelman sisällöstä ja rakenteesta kuitenkin niin, että ammattikorkeakoulujen itsenäinen rooli säilyy Lisäksi tarkoituksena on yhteistyö- ja verkostoitumis-mahdollisuuksien löytyminen sekä profiilin luonti

Tutkintorakenne Tuning-projektin (Tuning Educational Structures in Europe) raportissa keskitytään korkeakoulujen opetuksen rakenteeseen ja opintojen sisältöön. Kansainvälisen vertailtavuuden vuoksi opintojen tason kuvauksissa tulee keskittyä oppimistuloksiin (learning outcomes) ja opiskelijoiden saavuttamiin pätevyyksiin (competences).

Ydinvalmiudet, 1. sykli (alustava) yleisvalmiudet (generic competences) oman osaamisalueen valmiudet (subject specific competences) 1. syklin tutkinnon suorittanut opiskelija osoittaa ict-alan käsitteiden perusteiden ja taustojen tuntemusta, osaa ilmaista perustietämystään johdonmukaisella tavalla, osaa sijoittaa uuden tiedon paikalleen osaamisalueen kokonaisuudessa ja tulkita sitä, osoittaa ict-alan yleisrakenteen ja sen osa-alueiden yhteyksien ymmärrystä, osoittaa ict-alan keskeisten menetelmien ymmärrystä, osaa käyttää työtehtävissä osaamisalueen menetelmiä ja tekniikoita oikein, ymmärtää osaamisalueen laadukkaan kehittämistyön merkityksen.

Ydinvalmiudet, 2. sykli (alustava) Lähtötasona on 1. syklin koulutusohjelman osaaminen. 2. syklin ohjelmat voivat olla osaamisalueen osaamista laajentavia ja/tai syventäviä ja/tai erikoistavia. Tavoitteena on pystyä itsenäiseen kehittämistyöhön. 2. syklin tutkinnon suorittanut opiskelija hallitsee ict-alan jonkin osa-alueen hyvin, mikä merkitsee käytännön perehtyneisyyttä tämän osa-alueen uusimpiin teorioihin, menetelmiin ja tekniikoihin, pystyy seuraamaan kriittisesti, tulkitsemaan ja soveltamaan ict-alan teoriaa ja käytäntöjen uusinta kehitystä, on riittävä pätevä käyttämään ict-alan kehittämistyössä tarvittavia tekniikoita itsenäisesti ja osaa tulkita kehittämistyön tuloksia, pystyy tuottamaan itsenäisesti ict-alan säännöstön mukaisen kirjoituksen (opinnäytetyö ja muut sen kaltaiset selvitykset ja ratkaisut), osoittaa omaperäisyyttä ja luovuutta osaamisalueen asioiden käsittelyssä, on kehittänyt osaamistaan asiantuntijatasolla. Strategiset liittoumat voivat yhdessä määrittää ja toteuttaa 2. syklin koulutusohjelmia.

ICT-osaaminen (1. sykli, alustava) Ydinosaaminen ohjelmointi ohjelmiston suunnittelu- ja määrittelytaito tiedon hallinta ja varastointi tietokannat tietoverkot tietoturvallisuus käyttöliittymät Yhteistoiminta- ja viestintätaidot oppimisvalmiudet suullinen ja kirjallinen viestintä ryhmätyötaito kielitaito neuvonta- ja opastustaito asiakaspalvelutaidot neuvottelutaito erilaisten kulttuurien ymmärrys Ydinosaamista tukeva osaaminen yritystoiminta projektityötaidot dokumentointitaidot (sis. tulkintataidot) innovointi matemaattiset taidot it-juridiikka "tietotekniikka osana yrityksen/organisaation toimintaa" Erikoistuminen tietotekniikkaa tai sitä soveltavan alueen painottaminen Työelämään siirrettävyys työelämäprojektit työharjoittelu opinnäytetyö

Alustava Osaamisluokka 1. sykli 2. sykli Ydinosaaminen perusymmärrys ohjelmoinnista, tiedonhallinnasta yrityksen tiedon varastoinnista sekä tietokoneen ja yrityksen tietoverkon turvallisesta toiminnasta ohjelmiston määritys- ja suunnittelutaito, tietokannan ja käyttöliittymän suunnittelutaito. jonkin ydinosaamisalueen laajentaminen tai syventäminen, esim. ohjelmistotuotanto, tiedon varastointi, tietoverkot, tietoturva, mobiilit ratkaisut, digitaalinen media. Ydinosaamista tukeva osaaminen yritystoiminnan ja yrittäjyyden perusymmärrys, projektityötaidot, dokumentointi- ja dokumenttien tulkintataito, perusinnovointitaito, matemaattiset valmiudet, perus-it-juridiikan ymmärrys, perusymmärrys tietotekniikasta osana organisaation/yrityksen toimintaa. opiskelijan (tai amk:n) valinnan mukaan jokin liiketoimintaosaaminen, teknologiaosaaminen tai sovellusalueen osaaminen. Yhteistoiminta- ja viestintä- taidot oppimisvalmiudet, suullinen ja kirjallinen viestintä, ryhmätyötaito, kielitaito (erit. englanti), neuvonta- ja opastustaito, asiakaspalvelu­taidot, neuvottelutaito, sosiaaliset taidot, erilaisten kulttuurien merkityksen ymmärrys. opiskelijan (tai amk:n) valinnan mukaan jokin yhteistoimintaa kehittävä opinnot, esim. projektin suunnittelun, johtamisen ja arvioinnin taidot, työn organisoinnin taidot, tutkimustaidot, konsultointitaidot, palvelutaito, perustelutaito, muutos- ja sopeutumis­valmiu­det, joustavuus, kansainvälinen liikkuvuus ja kulttuurinen ymmärtäminen, eettisten normien hallinta. Erikoistuminen jonkin tietotekniikan tai tietotekniikkaa soveltavan osa-alueen painottaminen. jonkin tietotekniikan osa-alueen syventäminen. Työelä- mään siirret- tävyys aidot työelämäprojektit ja –selvitykset ohjattuna, työharjoittelu, toimeksiannosta tehtävä opinnäytetyö ohjattuna. aidot työelämäprojektit ja –selvitykset itsenäisesti, toimeksiannosta tai omasta innovaatiosta lähtevä itsenäinen opinnäytetyö