Puitelaki ja sen tulkinta - oikeudellista tarkastelua

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ERITYISEN VAIKEASSA TALOUDELLISESSA ASEMASSA OLEVAN KUNNAN ARVIOINTIMENETTELY 1. – 8. kierrokset.
Advertisements

SEUTUTERVEYSKESKUKSEN HALLINTOVAIHTOEHDOT Reijo Räsänen
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Olli-Pekka Salminen kaupunginsihteeri
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
PARAS-puitelaki, Terveydenhuoltolaki ja Palvelusetelilainsäädäntö
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Kuntajakoselvittäjät kuntauudistuksessa Kuntajakoselvittäjien työseminaari Ylijohtaja Päivi Laajala, VM.
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
JIK-TILAAJALAUTAKUNTA
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö
Viestintäsuunnitelma
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Kunnat muutosjohtajiksi Varatoimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Suomen Kuntaliitto Kunta- ja palvelurakenneuudistus, maakuntatilaisuus Lahti
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Jyväskylä Paviljonki.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä ALUEHALLINNON UUDISTAMISHANKE SEKÄ KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS MAAKUNTAVALTUUSTON.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
KAUSTISEN SEUTUKUNTA Esittely SEUTUVALTUUSTO Petri Jylhä.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Sosiaalihuoltolaki.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Kunnallinen liikelaitos
Esityksen transkriptio:

Puitelaki ja sen tulkinta - oikeudellista tarkastelua Seinäjoki 17.4.2007 Heikki Harjula

Puitelaki 169/2007 Voimaan 23.2.2007 ja voimassa vuoden 2012 loppuun Asetus kunnan talouden tunnuslukujen eräistä raja-arvoista (172/2007) Asetus tietojen toimittamisesta valtioneuvostolle (173/2007) Sisäasiainministeriön lomakkeet tietojen toimittamisesta

Puitelain muutokset eduskunnassa Päätöksenteon järjestäminen sekä 5 §:n yhteistoiminta-alueella että 6 §:n erikoissairaanhoidon kuntayhtymissä kuntien sopimuksen varaan Kunnan selvitys ja toimeenpanosuunnitelma annettava 31.8.2007 mennessä kaupunkiseutusuunnitelman tapaan Selonteko eduskunnalle 2009: lain säännöksestä eduskunnan ponneksi Kulttuuri- ja liikuntatoimi varainsiirtoverovapauden piiriin

Kuntien toimenpiteiden aikataulu Kuntien selvitys 5 ja 6 §:n mukaisista toimenpiteistä ja toimeenpanosuunnitelma 31.8.2007 mennessä Pääkaupunkiseudun ja eräiden kaupunkiseutujen suunnitelmat 31.8.2007 mennessä Kuntajaon muutokset: jos vuoden 2009 alusta, esitys kuntajaon muutoksesta sekä selvitys/toimeenpanosuunnitelma vuoden 2007 loppuun mennessä. Jos erityinen selvitys, kuntajaon muutosesitys maaliskuun 2008 loppuun mennessä. Yhteistoiminta-alueiden perustaminen – mahdollisimman pian lain voimaantulon jälkeen Kuntien suunnitelmien ja toimenpiteiden arviointi: Hallitusohjelmaneuvottelut kevät 2007 Toimeenpanosuunnitelmien arviointi syksy 2007: ovatko esitetyt toimenpiteet riittäviä? Selonteko 2009: onko eteneminen toimenpiteissä tapahtunut suunnitelmien mukaisesti?

Järjestämisvastuu Perusterveydenhuolto ja siihen kiinteästi liittyvät sosiaalitoimen tehtävät – järjestämisvastuu kunnalla tai yhteistoiminta-alueella, jossa vähintään noin 20 000 asukasta Yhteistoiminta-alueen kuntien sovittava, mitkä sosiaalitoimen tehtävistä ovat mukana Ammatillisen peruskoulutuksen järjestämislupa kunnalla tai yhteistoiminta-alueella, jolla vähintään noin 50 000 asukasta Perusterveydenhuollon järjestämisvastuu voidaan antaa myös 6 §:n mukaiselle laajan väestöpohjan kuntayhtymälle (ns sosiaali- ja terveyspiiri), jos yhtymän perussopimus tämän mahdollistaa

Järjestämisvastuu Ao tehtävien järjestämisvastuu siis vähintään noin 20 000 / 50 000 asukkaan kunnalla tai yhteistoiminta-alueella Yhteistoiminta-alue organisaatioltaan: isäntäkunta (sopimus + yhteinen toimielin), tai kuntayhtymä Palveluja voidaan ostaa muilta palvelujen tuottajilta

Palvelujen järjestäminen JÄRJESTÄMISVASTUU KUNTA ISÄNTÄKUNTA (YHTEISTOIMINTA-ALUE) KUNTAYHTYMÄ (YHTEISTOIMINTA-ALUE/LAAJAN VÄESTÖPOHJAN KY) PALVELUTUOTANTO OMA TUOTANTO - yksikkö liikelaitos OSTOPALVELUT Yritykset yhteisöt KUNTAYHTYMÄ normaali kuntayhtymä liikelaitos- TOINEN KUNTA OSAKEYHTIÖ kunta kuntien yhteinen

Isäntäkuntamalli Yhteistoimintasopimus: yksi kunta hoitaa tehtävän yhden tai useamman kunnan puolesta (76.2 §) Yhteinen toimielin: muut kunnat valitsevat osan jäsenistä tehtävästä huolehtivaan toimielimeen (77 §) Yhteinen toimielin kuuluu isäntäkunnan organisaatioon Isäntäkunnan johtosääntö Henkilöstö (ainakin pääosin) isäntäkunnan palveluksessa Isäntäkunnan otto-oikeus voidaan sulkea pois (51.5 § 3 kohta) Muutoksenhakuoikeus myös sopijakunnilla ja niiden jäsenillä

Yhteinen toimielin VALTUUSTO HALLITUS Toinen kunta valitsee osan Isäntäkunnan valtuuston hyväksymässä johtosäännössä (16 §) määritellään toimielimet ja niiden tehtävät Otto-oikeus (51§) ltk, kh alaisensa organisaation päätöksiin. Kunnat voivat sopia, ettei otto-oikeutta ole. VALTUUSTO Toinen kunta valitsee osan jäsenistä HALLITUS LAUTAKUNTA viranhaltijat

Isäntäkuntamalli Yhteistoimintasopimuksessa mm.: Sopimuksen osapuolet ja tarkoitus Hallinnon ja päätöksenteon järjestäminen Otto-oikeus Henkilöstön siirtäminen Talous ja taloudenhoito, mm kustannusten jaon perusteet Asiakasmaksut Tietoturva, isäntäkunta rekisterinpitäjä Erimielisyyksien ratkaiseminen Voimassaolo Irtisanominen

Kuntayhtymä Perussopimuksessa mm.: Sopimuksen osapuolet ja tarkoitus: perusterveydenhuollon ja siihen kiinteästi liittyviä sosiaalitoimen tehtäviä hoitava erityinen kuntayhtymä; tai ns. laajan väestöpohjan kuntayhtymä järjestää perusterveydenhuollon ym. niiden kuntien puolesta, jotka ovat sen tehtävän kuntayhtymälle antaneet Hallinnon ja päätöksenteon järjestäminen: valtuusto vai yhtymäkokous? Talous ja taloudenhoito, mm. kustannusten jaon perusteet Asiakasmaksut Tietoturva, kuntayhtymä rekisterinpitäjä Erimielisyyksien ratkaiseminen Voimassaolo Irtisanominen Henkilöstön siirtäminen: puitelain 13 §

Uusi 10 a luku kuntalakiin: Kunnallinen liikelaitos Säätämällä liikelaitoksesta laissa pyritään: lisäämään toiminnan läpinäkyvyyttä selkeyttämään sen asemaa markkinoilla Kunnallinen liikelaitos: kunnan tai kuntayhtymän organisaatiossa toimiva ja sen osa tai uusi liikelaitoskuntayhtymä, joka oma oikeushenkilö

Liikelaitoskuntayhtymä Jäseninä kunnat, kuntayhtymät tai kunnat ja kuntayhtymät Liikelaitoskuntayhtymä on ”kuntayhtymä”, johon sovelletaan kuntayhtymää koskevia säännöksiä kuntalain liikelaitosluvussa koskevin poikkeuksin liikelaitoksen johtokunnan poliittisesta edustavuudesta voidaan poiketa Yhtymäkokous aina ylin päättävä elin toimivallanjako suhteessa johtokuntaan ja johtajaan sama kuin osakeyhtiössä edustajat kuhunkin kokoukseen erikseen

Liikelaitoskuntayhtymä Kuntayhtymän liikelaitos Itsenäinen oikeushenkilö Osa kuntayhtymän organisaatiota Tehtävät ja asema perus- Tehtävät ja asema johtosäännöissä sopimuksessa ja johtosäännöissä Yhtymäkokous / johtokunta Yhtymävaltuusto / yhtymähallitus / johtokunta Yhtymäkokous valitsee tarkastus- Kuntayhtymän tarkastuslautakunta lautakunnan ja tilintarkastajan ja tilintarkastaja Johtokunnan päätöksiin ei otto- Yhtymähallituksella osin otto-oikeus oikeutta johtokunnan päätöksiin Johtokunnalle voidaan antaa Johtokunnalle voidaan antaa johtosäännöllä oma otto-oikeus johtosäännöllä oma otto-oikeus

Henkilöstön asema (13 §) Uudelleenjärjestelyt ja toimeenpanosuunnitelman valmistelu yhteistoiminnassa henkilöstön kanssa. Työnantajan vaihtumisessa liikkeenluovutusperiaate: uuden työnantajan palvelukseen entisin ehdoin uuden työnantajan perustettava tarpeelliset virat työsuhteeseen, jos tehtävä ei sisällä julkisen vallan käyttöä Uudelleenjärjestelyissä irtisanomissuoja koko henkilöstölle Voimassa viisi vuotta muutoksen voimaantulosta Mukana kuntaliitokset ja yhteistoimintajärjestelyt (5 ja 6 §) Voidaan irtisanoa, jos kieltäytyy vastaanottamasta uutta (vastaavaa) tehtävää

Toimeenpanosuunnitelma Palvelee kunnan selvityksen valmistelua: arvioidaan kunnan taloudellisia edellytyksiä turvata palvelut Väestökehitys- ja palvelutarvearvio 2015 ja 2025 Suunnitelma palveluverkkoon ja palvelujen tuottamistapoihin tehtävistä muutoksista Suunnitelma henkilöstövoimavaroista: riittävyys, laatu, määrä Kunnan taloussuunnitelma ja mahdollinen talouden tasapainottamisohjelma Vähemmistön kielellisten oikeuksien turvaaminen Selvityksen ja toimeenpanosuunnitelman valmistelun organisointi ja muiden kuntien ja tahojen osallistuminen

Kunnan selvitys/1 Kuntarakenteen muutokset Yhteistoiminta-alue Perusterveydenhuolto ja siihen kiinteästi liittyvät sosiaalitoimen tehtävät (vähintään noin 20 000 asukasta) Ammatillinen perusopetus (vähintään noin 50 000 asukasta) Yhteistoiminta-alueen organisaatio: isäntäkunta vai kuntayhtymä? Kielellisten oikeuksien turvaaminen, jos kunnan asema yksi- tai kaksikielisenä kuntana muuttuu Jos ei yhteistoiminta-aluetta, poikkeamisen perustelut Muutokset nykytilaan ja aikataulu

Kunnan selvitys/2 Laajan väestöpohjan palveluista vastaava kuntayhtymä, johon kunta tulee kuulumaan Erikoissairaanhoidon ja kehitysvammahuollon tehtävät, joista kuntayhtymä vastaa Muut kuntayhtymälle annettavat tehtävät Miten kuntayhtymä kuntien päätösten mukaisesti edistää alueellaan terveyden, toimintakyvyn ja sosiaalisen turvallisuuden huomioon ottamista Muutokset nykytilaan ja aikataulu

Kaupunkiseutusuunnitelmat Maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittaminen sekä palvelujen käyttö yli kuntarajojen: Nykytila ja kehittämistarve Parantamistoimet – keinot ja niiden aikataulu Mitkä muut kuin laissa mainitut kunnat mukana? Pääkaupunkiseutu: lisäksi selvitys, miten käynnissä olevat yhteistyön kehittämishankkeet on otettu huomioon Muut kuin laissa mainitut kaupunkiseudut: valtioneuvostolle voidaan toimittaa vastaavat tiedot

Erityisen vaikeassa asemassa olevat kunnat Jos kunnan rahoituksen riittävyyttä ja vakavaraisuutta koskevat tunnusluvut olennaisesti ja toistuvasti koko maan vastaavia tunnuslukuja heikommat alittavat kahtena perättäisenä vuonna valtioneuvoston asetuksella säädetyt raja-arvot asetetaan arviointiryhmä (SM, kunta, puolueeton puheenjohtaja), joka tekee ehdotuksen palvelujen turvaamistoimista. Valtuusto käsittelee toimenpide-ehdotukset ja saattaa SM:n tietoon mahdollisia jatkotoimia varten: erityisen selvityksen tarve Jos toimet eivät ole riittäviä, valtioneuvosto antaa vuoden 2009 alussa esityksen kuntajakolain muuttamisesta

Erityisissä taloudellisissa vaikeuksissa olevat kunnat puitelain 9 §:n nojalla annetun asetuksen mukaan Utsjoki Enontekiö Muonio Pelkosenniemi Kunnat, jotka joutuvat yhdessä valtion kanssa selvittämään keinot, joilla turvataan asukkaiden palvelut (15 kuntaa) Keminmaa Ii Utajärvi Kunnat, jotka täyttävät 9 §:n ehdot, mutta kuntaliitos vuoden 2007 alussa (4 kuntaa) Siikajoki Puolanka Rantsila Kestilä Vuolijoki Ylivieska Lehtimäki Rääkkylä Leivonmäki Längelmäki Puumala Karjaa Peruskartta - Genimap Oy 24.1.2007/hp