Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kunnat muutosjohtajiksi Varatoimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Suomen Kuntaliitto Kunta- ja palvelurakenneuudistus, maakuntatilaisuus Lahti 3.11.2006.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kunnat muutosjohtajiksi Varatoimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Suomen Kuntaliitto Kunta- ja palvelurakenneuudistus, maakuntatilaisuus Lahti 3.11.2006."— Esityksen transkriptio:

1 Kunnat muutosjohtajiksi Varatoimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Suomen Kuntaliitto Kunta- ja palvelurakenneuudistus, maakuntatilaisuus Lahti 3.11.2006

2 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.20062 Päijät-Häme Pohjakartta©Genimap Oy Hollola Hämeenkoski Lahti Orimattila Kärkölä Nastola Heinola Hartola Sysmä Artjärvi Asikkala Padasjoki Kunnat, joilta vaaditaan kaupunki- seutusuunnitelma yhteistyöstä (HE 155/2006 vp)

3 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.20063 Lähde: Vuodet 1985-2005 Tilastokeskus. Vuosien 2006-2011 ennuste: KUTHANEK, Talousjaosto 2.8.2006 Kuntien ja kuntayhtymien vuosikate ja nettoinvestoinnit, mrd.€ Arvioitu kuntatalouden kustannustason muutos, %: 2,52,42,5 2011 20072010 Toimintamenojen nimellinen kasvu KUTHANEK:n arvion mukaan,%: 3,74,23,6 2,7 2009 2008 3,73,9 Huom! 2000-2005 toteutunut toimintakulujen keskimääräinen kasvuprosentti on ollut 5,4%. Toimintamenojen kasvun muuttuminen prosenttiyksiköllä lisää tai vähentää toimintamenojen vuosittaista muutosta ja sitä kautta vuosikatetta noin 300 miljoonalla eurolla

4 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.20064 Uudistuksen tavoitteet ja keinot Tavoitteena: elinvoimainen, toimintakykyinen ja eheä kuntarakenne, laadukkaat ja asukkaiden saatavilla olevat palvelut, kattava ja taloudellinen palvelurakenne. Keinoina: kuntajaon muutokset, kuntien yhteistoiminnan lisääminen, palvelujen uudelleen järjestäminen, tuottavuuden parantaminen valtion kuntapolitiikka

5 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.20065 Kunnilla vastuu uudistuksista Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen suunnitteluvastuu oli valtiolla – toteutuksessa vastuu kunnanvaltuustoille ja luottamushenkilöjohdolle. Uudistusprosessit on käynnistettävä heti - jo ennen lain voimaan tuloa. Ensimmäinen askel on kuntakumppaneiden löytäminen. Toimeenpanosuunnitelma on keskeisin työväline. Suunnitelmissa hyödynnetään aiemmin laadittuja selvityksiä. Valtuustot päättävät uudistusten linjauksista.

6 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.20066 Muutosjohtaminen Muutoksen suunnittelu ja läpivienti edellyttää kunnissa vahvaa johtajuutta. Vastuu on kunnanvaltuustoilla. Operatiivinen vastuu on virkamiesjohdolla. Koko henkilöstö sitoutettava tuleviin muutoksiin, vastuu sekä luottamus- että virkamiesjohdolla. Kuntalaiselle kerrottava avoimesti, mistä uudistuksessa on kysymys. Kuntalaisilta saatava tuki uudistukselle: palvelut turvataan vain uudistamalla.

7 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.20067 Palvelujen järjestäminen JÄRJESTÄMISVASTUU KUNTA ISÄNTÄKUNTA KUNTAYHTYMÄ OMA TUOTANTO - yksikkö -liikelaitos KUNTAYHTYMÄ - normaali kuntayhtymä -liikelaitos- kuntayhtymä OSTOPALVELUT -Yritykset - yhteisöt OSAKEYHTIÖ -kunta - kuntien yhteinen PALVELUTUOTANTO

8 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.20068 Tietojärjestelmät Tietojärjestelmien yhteentoimivuuden varmistaminen keskeistä uudistushankkeissa Tärkeänä osana uudistusta ovat tietojärjestelmien ja yhteispalvelujen kehittäminen ja hyväksikäyttäminen. Kuntaliitto pyrkii yhdessä valtion kanssa nopeisiin ja tehokkaisiin ratkaisuihin. Uudet tietohallinnon järjestelmät sekä sähköiset palvelut otetaan mahdollisimman nopeasti käyttöön.

9 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.20069 Puitelain perusteella eteenpäin Kolmen lain ohjaamana (HE 155/2006) Puitelaki Kuntajakolain muutos Varainsiirtoverolain muutos Kunnilla on kolme valmistelutehtävää: selvitys rakennemuutoksista ja toimeenpanosuunnitelma palvelujen järjestämisestä, kaupunkiseutusuunnitelma, erittäin vaikeassa asemassa olevat kunnat.

10 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.200610 Tärkeimmät valmistelutehtävät 1.Selvitys rakennemuutoksista ja toimeenpanosuunnitelma palvelujen järjestämisestä (10 §) Jokaisen kunnan on tehtävä Voidaan tehdä ja suositellaan tehtäväksi kuntien kesken yhteistyönä 2.Kaupunkiseutusuunnitelma maankäytön, asumisen, liikenteen ym. yhteensovittamisesta Laissa lueteltujen kaupunkiseutujen on tehtävä Suunnitelman tekemiseen voivat muutkin kunnat liittyä. Voidaan tehdä yhdessä toimeenpanosuunnitelman kanssa.

11 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.200611 Kunnan (kuntien yhteisen) toimeenpanosuunnitelman luonnos 1. Strategiset tavoitteet ja analyysit 1. Visio 2015 ja strategiset linjaukset 2. Väestö ja palvelutarveanalyysi 2015 ja 2025 3. Elinkeino- ja yhdyskuntarakenneanalyysi 2015 ja 2025 2. Elinvoiman kehittäminen 1. Elinkeinojen ja työllisyyden tavoitteet 2. Maankäytön ja asumisentavoitteet 3. Liikenneväylien ja henkilöliikenteen tavoitteet 3. Talouden turvaaminen 1. Menojen ja tulojen kehitystavoitteet 2. Omaisuuden ja kiinteistöjen järjestelytavoitteet 3. Talouden tasapainottamisen toimenpide- ehdotus 4. Henkilöstön kehittäminen 1.Henkilöstön ja työyhteisön kehittämistavoitteet 2. Henkilöstön osaamisen ylläpito ja uudelleenkoulutustavoitteet 3. Henkilöstön eläköitymisen hyödyntäminen ja saatavuuden varmistaminen 5. Hallintorakenteen muutokset 1. Kuntien yhdistämistavoitteet 2. Yhteistoiminta-alueen perustamistavoitteet 3. Laajan väestöpohjan palvelualueiden muodostamistavoitteet 6.Palveluverkon kattavuus 1. Palvelujen saatavuus- ja saavutettavuustavoitteet 2. Tuottavuuden ja tuotantotapojen parantamistavoitteet 3. Palveluprosessien tehostamisen ja teknologian hyödyntämisen tavoitteet ml. Tietotekniikan yhteensopivuuden varmistus ja yhteispalvelukonseptin hyödyntäminen 7. Toteuttamisen organisointi 1. Toteuttamisen vaiheet, vastuut ja aikataulu 2. Toteuttamisen organisointi kunnassa ja yhteistyökuntien kanssa 3. Toteutuksen seuranta ja raportointi sekä arviointi Tästä prosessista osiot SM:lle toimitettavaan raporttiin

12 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.200612 Mitkä tehtävät ja mitkä tavoitteet? Mitkä ovat yhteiset tavoitteet? Mitä keinoja käytetään? Missä aika- taulussa edetään? SM:lle raportoitavan kunnan selvityksen ja toimeenpanosuunnitelman aikataulukaavio Mitkä kunnat kumppaneiksi? Suunnitelma hyväksytään kunnanvaltuustossa XI/2006 Väestö- ja palvelu- tarveanalyysi vuosille 2015 ja 2025 Suunnitelma käytettävistä 4 §:n keinoista ja SELVITYS 5 ja 6 §:n toimenpiteistä Selvitys palveluverkon kattavuudesta* Kunnan talouden analyysit ja suunnitelmat Suunnitelma keskeis- ten toimintojen järjes- tämisestä sekä henki- löstövoimavarojen riittävyydestä * XII/2006 I/2007 II/2007 III/2007 IV/2007 V/2007 VI/2007 Miten valmistelu organisoidaan? *Tehdään niin pitkälle kuin ennätetään, raportoidaan tehdystä työstä ja jatketaan suunnitelman tekemistä. VALMISTELUVAIHE KUUKAUDETTEHTÄVÄ

13 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.200613 Kohti uudistavia muutoksia Uudistus on haasteellinen, pitkäjänteinen prosessi. Vain uudistuksilla turvataan palvelut. Tulevaisuuteen edetään vastuullisesti, yhteistyössä, yhteisellä tahdolla ja muutokseen sitoutuen. Muutosten lähtökohtana kuntien kokonaisedun mukainen strategia. Tavoitteina ovat vahvat kunnat ja yhteistyön tiivistäminen. Uudistukset tehdään kuntalaisten parhaaksi. Valtion kuntapolitiikka on ratkaisevassa asemassa uudistuksen kannalta. Peruspalveluohjelman lakisääteistäminen ja sen aseman vahvistaminen.

14 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma03.11.200614 Kunnat muutosjohtajiksi Kuntien tuloksellinen oma-aloitteisuus palveluiden järjestämis- ja tuotantotapojen sekä kuntarakenteen uudistamiseksi on paras tae turvata kunnallisen itsehallinnon toimivuus jatkossa Kuntien omat toimenpiteet eivät yksin riitä turvaamaan palvelujen toimivuutta, tarvitaan kuntatalouden tasapainottavaa valtion kuntapolitiikkaa


Lataa ppt "Kunnat muutosjohtajiksi Varatoimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Suomen Kuntaliitto Kunta- ja palvelurakenneuudistus, maakuntatilaisuus Lahti 3.11.2006."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google