Keski-Suomen KEHAS - selvityksen tuloksia: Millaisia suunnitelmia Keski-Suomen kunnilla on kehitysvammaisten henkilöiden asumisen kehittämiseksi Marja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Kuntakysely vammaisten perhehoidon vastaaville Arvokas elämä, Koske, AVI, KSVS Paula Korkalainen.
Avaimella vai tiirikalla - vapautuvan vangin tie omaan kotiin
Asunnottomuuden ehkäisy Oulussa
Paavo Voutilainen Sosiaalijohtaja
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Kumppanuusyhteistyö Hankefoorum Lahti Erityisasiantuntija Anne Astikainen SOSTE.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Raportointi tilanteesta Tampereen kaupunki • Asuntopoliittinen strategia 2004 • Strategian sitovat tavoitteet • 1 Tasapainoiset asuntomarkkinat.
JYVÄSKYLÄN VAMMAISPALVELUT
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Joensuulaisten kehitysvammaisten ja vammaisten asumispalvelujen suunnitelma vuosille 2013–2017 Valmistuu keväällä 2012.
Kehitysvammahuollon alueellinen suunnitelma Pirkanmaalla Seutuhallitus Perusturvajohtaja Kari Virta Valmistelutyöryhmän pj.
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Kehitysvamma-alan uudet tuulet
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Sosiaaliviraston palvelut autismin kirjon asiakkaille
PERHEHOIDON HYVÄT KÄYTÄNNÖT Perhehoitoliitto ry
Esitys Juha Mieskolainen
Lounais-Suomen aluehallintovirasto,Pirkko Pakkala1 Edunvalvontailta Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat.
Laajakaista kaikille -hanke Jyväskylä Keski-Suomen laajakaistahankkeen tilannekatsaus Tapio Saarinen Kehittämispäällikkö, ICT.
Vapaaehtoistoiminta OSALLISTAA Vammaistutkimuksen päivät Tanja Laatikainen
Lupamenettelyt ja valvonta/ erityisryhmien asuminen Aluehallintoviraston toiminnan kannalta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Aila.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
CP-vammaisten aikuisten hyvinvointi ja kuntoutus elämänkaarella -projekti vuosina CP- ikä/kunto -projekti (CPIK) Invalidiliitto ry hallinnoi.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Oma tupa, oma lupa –hankkeen Road Show Mikä Road Show Kuntia vanhuspalvelulain toimeenpanossa tukeva Oma tupa, oma lupa -hanke päättyy Luovumme.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Jyta alueen asumispalvelut ja niihin liittyvät palvelut
Perusturvalautakunta liite nro 5
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Länsi-Suomen Diakonialaitoksen juuret
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Esperi Care Parempaa hoitoa
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
Katja Valkama Ulla Isosaari Seinistäkö se on kiinni
Avustajapalvelu kuntien avopalvelujen täydentäjänä
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
© Tampereen kaupunki Lainrikkoja-asiakkaat kunnallisen sosiaalityön haasteena Maria Palmgren johtava sosiaalityöntekijä Tampere.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kaste-ohjelma pähkinänkuoressa Salme Kallinen, neuvotteleva virkamies
Sivistystoimialan ajankohtaiset
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Mari Niinivirta asiantuntijapalvelujen päällikkö
Miksi ja miten järjestöyhteistyötä maakunnassa ja kunnissa?
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
Järjestöjen sosiaali- ja terveyspalvelut 2017
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Perhekeskustoiminnan työpaja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Keski-Suomen KEHAS - selvityksen tuloksia: Millaisia suunnitelmia Keski-Suomen kunnilla on kehitysvammaisten henkilöiden asumisen kehittämiseksi Marja Heikkilä 26.11.2010

Kehitysvammaisten ihmisten asuminen Keski-Suomessa -historiaa Asumisen alku asuntolatoiminnassa (autetut, tuetut) Laitospurku alkoi 1980 – 90 lukujen taitteessa Suojarinteen kuntayhtymän toimesta Kuntiin rakennettiin 1990 luvulla runsaasti palvelukoteja, joita omistivat joko kunnat, 3. sektori tai yksityiset Suojarinteen kuntayhtymä lakkautettiin 31.12.2008

Valtioneuvoston periaatepäätös ohjelmasta kehitysvammaisten asumisen ja siihen liittyvien palvelujen järjestämiseksi 21.1.2010 Tavoitteena laitoshoidon vähentäminen ja lapsuudenkodeista muuttamisen mahdollistaminen tarjoamalla asuntoja ja yksilöllisiä palveluja ja tukea Mukana ympäristöministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, ARA, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja RAY, kunnat, kuntayhtymät, erityishuoltopiirit, järjestöt ja muut alan toimijat

Kehitysvammaisten asumisen ohjelma vv. 2010-2015 Asuntotarjonta ja asumiskustannusten hallinta ARAn investointiavustukset: ARAn erityisryhmien asumisen investointiavustuksella tuotetaan vuosina 2010–2015 kehitysvammaisille noin 470 uutta asuntoa vuosittain ja tuetaan vähintään 60 kehitysvammaisten asunnon peruskorjaamista vuosittain. Investointiavustusta osoitetaan noin 30 milj. euroa vuodessa kehitysvammaisten asumiseen. RAY:n investointiavustukset: RAY varautuu vuosittaisen osoittamaan investointiavustusta enintään 4,9 milj. euroa vuodessa järjestöjen tukiasuntojen hankinnan ja rakentamisen rahoitukseen. Tällä rahoituksella voidaan hankkia tai rakentaa noin 130 tukiasuntoa vuodessa. Korkeampi avustusprosentti: ARAn investointiavustuksen määrä nostetaan enintään 50 %:iin kehitysvammaisten asuntokohteissa. Sitä sovelletaan tapauskohtaisesti ottaen huomioon kohteen erityisvaatimukset ja kustannukset, eikä sitä myönnetä kaikkiin kohteisiin.

KEHAS - selvityksen toteutus Keski-Suomessa Osana maakunnallista palvelurakenneselvitystä Perustettiin työryhmä toukokuussa 2010 Toteuttajana Koske, konsulttina dosentti Leena Matikka Kesän 2010 aikana kysely Keski-Suomen kuntiin, Keski-Suomen vammaispalvelusäätiöön ja sairaanhoitopiiriin

Keski-Suomen työryhmän kokoonpano Alen, Reija, pj. ylilääkäri, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri Haverinen, Olli-Pekka, puheenjohtaja, Keski-Suomen kehitysvammaisten tukipiiri Heikkilä, Marja, johtaja, Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Karvala, Tapani, asuntotoimen päällikkö, Jyväskylän kaupunki Ladonlahti, Tarja, erityispedagogiikan lehtori, Jyväskylän yliopisto Luukkonen, Ritva, terveyskeskuslääkäri, Wiitaunioni Markkanen, Outi, sosiaalityön johtaja, Äänekosken kaupunki Mustakallio, Armi, vammaispalvelujohtaja, Jämsän kaupunki Mäkinen, Marika, hallituksen jäsen, Keski-Suomen autismiyhdistys Saarinen, Marja-Leena, toimitusjohtaja, Keski-Suomen vammaispalvelusäätiö Salminen, Marjatta, palveluyksikön johtaja, Jyväskylän kaupunki Vertanen, Heli, palvelualueen johtaja, perusturvaliikelaitos Saarikka

Asuntojen tarve Käytöstä poistuvat laitospaikat Vanhempien ja muiden lähisukulaisten luota muuttavat Kouluista valmistuvat nuoret Uuden asunnon tarvitsee yhteensä 226 henkilöä vuoden 2015 loppuun mennessä + Vanhan asuntokannan saneeraus- ja uudistamistarve

Laitospaikat. Lukumäärä Laitospaikat 31.5.2010 a) pitkäaikaiset laitosasumisen paikat b) lyhytaikaiset paikat (tutkimus- ja kuntoutuspaikat, kriisipaikat jne.) 54 a) 52 b) 2 Laitoksissa asuvat muut kuin kehitysvammaiset henkilöt 31.5.2010 Laitospaikat 1.1.2016 (arvio) Vuosi 31.12.2010 pitkäaikaisia paikkoja 36 31.12.2013 pitkäaikaisia paikkoja 0 Laitospaikkojen purkamisen päättymisajankohta 2013 Kuvaus Laitoksissa 31.5.2010 asuvien muiden kuin kehitysvammaisten henkilöiden kuvaus ja laitoksessa asumisen syyt ei ole Suunnitelma laitosrakennusten tulevasta käytöstä Keski-Suomen vammaispalvelusäätiön käytössä olevat laitosrakennukset omistaa Äänekosken kaupunki. Äänekosken suunnitelmien mukaan vanhat laitosrakennukset puretaan. Perusturvaliikelaitos Saarikan laitosrakennukset on vuokrattu Saarijärven kaupungilta. Muuta Taulukko 1. Laitospaikat.

Uudistuotanto- kohteet. Taulukko 2a. Asuntojen määrä 1.1.2016 (arvio) Lukumäärä Asuntojen määrä 1.1.2016 (arvio) a) ryhmämuotoiset asunnot (ryhmäkodit ja asuntoryhmät) b) erilliset asunnot (yksiöt, kaksiot jne.) a) 170 asuntoa 15 ryhmäkotiin/ asuntoryhmään b) 51 Em. kohteisiin tulevien asukkaiden määrä 2010–2015 (arvio) laitoksista muuttaneet vanhempien tai muiden lähisukulaisten luota muuttaneet muualta muuttaneet a) 38 b) 62 c) 93 (näistä 40 oppilaitoksista) Tarkempia hanketietoja Hanketyyppi, asuntojen kohderyhmä ja lukumäärä, kohteen omistaja Hanke 1: Paikkakunta ja vuosi H1: Äänekoski 2010 (toteutunut) Hanke 2: Paikkakunta ja vuosi H2: Äänekoski 2011 Hanke 3: Paikkakunta ja vuosi H3: Jyväskylä 2012 Hanke 4: Paikkakunta ja vuosi H4: Jämsä 2012 Hanke 5: Paikkakunta ja vuosi H5: Äänekoski 2013 Hanke 6: Paikkakunta ja vuosi H6: Keuruu 2013 Taulukko 2a. Asuntohankkeet, suunnitellut Uudistuotanto- kohteet.

Taulukko 2b. Olemassa olevien asuntojen (asumispalveluyksiköt ja erilliset asunnot) peruskorjaustarpeet sekä mahdollinen lisärakentaminen, tilanne 31.5.2010. Lukumäärä Peruskorjausta tarvitsevien asuntojen määrä asumispalveluyksiköissä 31.5.2010 (arvio) 97 asuntoa 13 asumisyksikössä Peruskorjausta tarvitsevien erillisten asuntojen (tukiasuntojen) määrä 31.5.2010 (arvio) 21 Peruskorjattujen asuntojen asukkaiden määrä 1.1.2016 (arvio) 121 Tarkempia hanketietoja Hanketyyppi, asuntojen kohderyhmä ja lukumäärä, kohteen omistaja Hanke 1: Paikkakunta ja vuosi H1: Jämsä 12-paikkainen ryhmäkoti ohjattua ja tuettua asumista, Jämsä Hanke 2: Paikkakunta ja vuosi H2: Korpilahti, ryhmäkodit, Jyväskylän Tilapalvelut Hanke 3: Paikkakunta ja vuosi H3: Kuhmoinen, 12 paikkaa autettua asumista, Kuhmoinen

Asuntojen määrä 1.1.2016 (arvio) Taulukko 2c. Rakennusten käyttötarkoituksen muutokset ml. siihen liittyvät peruskorjaustarpeet (Muussa kuin kehitysvammaisten asuntokohteena olevan rakennuksen korjaaminen kehitysvammaisten asumiseen). Lukumäärä Asuntojen määrä 1.1.2016 (arvio) ryhmämuotoiset asunnot (ryhmäkodit ja asuntoryhmät) erilliset asunnot (yksiöt, kaksiot jne.) a) 65 b) 21 Em. kohteisiin tulevien asukkaiden määrä 2010–2015 (arvio) laitoksista muuttaneet vanhempien tai muiden lähisukulaisten luota muuttaneet muualta muuttaneet a) 25 b) 22 c) 38 (näistä 15 oppilaitoksista) Tarkempia hanketietoja Hanketyyppi, asuntojen kohderyhmä ja lukumäärä, kohteen omistaja Hanke 1: Paikkakunta ja vuosi H1: Jyväskylä 2010, Norolan ryhmäkoti (toteutunut), Jyväskylän kaupunki Hanke 2: Paikkakunta ja vuosi H2: Hankasalmi 2011, pienryhmäkoti ja tukiasuntoja, Hankasalmen Haka Oy Hanke 3: Paikkakunta ja vuosi H3: Laukaa 2012, erillisiä asuntoja, Laukaan asumispalvelusäätiö Hanke 4: Paikkakunta ja vuosi H4: Keski-Suomen vammaispalvelusäätiö 2014, palvelukoti Jyväskylään

Asumiseen liittyvä henkilöstö Asian selvittäminen vaikeaa (julkinen – yksityinen, mikä henkilöstö liittyy asumiseen) Selkein tilanne laitoksista siirtyvän henkilöstön osalla Henkilöstörakenne kirjava – koulutus muuttumassa – työvoiman saanti tulevaisuudessa! Asumiseen erityisosaamisen tuki maakunnassa suhteellisen kattava. Joutsan seutu ja Jyväskylä peruspalveluiden osalta kehtitysvaiheessa.

Asumisen kehittämistarpeet Millaisia ja kenelle tarkoitettuja asumisratkaisuja alueellamme tarvitaan ottaen huomioon esimerkiksi vaikea- ja monivammaiset, autismin kirjo, haastavasti käyttäytyvät ja muut erityistarpeet? 1) Vakinaisia asuntoja vammaisille henkilöille omalla paikkakunnalla. Keski-Suomessa kunnat ovat jo pitkään järjestäneet kehitysvammaisille asuntoja ja asumista tukevia palveluja omilla paikkakunnillaan. Näitä peruspalveluja on tarpeen kehittää edelleen ja ottaa erityisesti huomioon itsenäistyvät nuoret ja ikääntyvät vammaiset henkilöt. 2) Asukkaiden erityistarpeet huomioon ottavia asumispalveluja Keski-Suomessa. Maakunnallisesti toteutettuna tarvitaan asumispalveluja erityisesti autismikirjon nuorille aikuisille (11 mainintaa) sekä erittäin haastavasti käyttäytyville aikuisille kehitysvammaisille (9 mainintaa). Lisäksi tarvitaan asumispalveluja moni- ja vaikeavammaisille henkilöille (3 mainintaa). 3) Muita palveluja, joiden toteuttaminen edellyttää asuntojen kaltaisia tiloja. Ympärivuorokautisia lyhytaikaisia tukipalveluja tarvitaan tilannekohtaisesti eri syistä. Näillä palveluilla tuetaan vakinaista asumista.

Muita kehittämisalueita asumisohjelman toimeenpanossa   Maakunnallisesti on tärkeää pitää yllä yksiköitä kriisitilanteita varten sekä erityisen vaativaa palvelua tarvitsevia henkilöitä varten olipa kyse autismin kirjosta, haastavasta käyttäytymisestä tai monivammaisuudesta. Keski-Suomen vammaispalvelusäätiön kanssa tehtävä yhteistyö. Hyvä elämä omassa asunnossa edellyttää myös työ- tai päivätoimintaa sekä henkilökohtaisen avustajan mahdollisuuksia. Itsenäisesti asuville on turvattava riittävä vammaisavustajan / asumisen ohjaajan tuki. Toimintakeskusten peruskorjausten/ uudisrakennusten rakentamiseen tarvitaan avustuksia. Tarvitaan kotihoidon kehittämistä ja omaishoitajien tukemista. Vammaisten lasten lastensuojelukysymykset: perhehoidon kehittäminen vastaamaan vammaisten lasten lastensuojelutarpeisiin. Tuen järjestäminen perhehoitajille. On ratkaistava yöhoidon järjestäminen kustannustehokkaasti. Erilaisten asuntojen kokonaismäärän tulee olla riittävä ja asumisen ohjaamiseen ja tukemiseen tarvitaan resursseja.

Palvelurakennekysymykset Vastauksissa korostui lähipalveluiden toimivuuden merkitys Vammaisalan voimavarojen kokoaminen seudullisesti Seudullisen erityisosaamisen turvaaminen esimerkiksi nuorten autistien asumisessa Maakunnallisesti painotettiin työkokousten, yhteistyön ja verkostoitumisen merkitystä Esitettiin maakunnallista erityisosaamisen yksikköä, josta saisi konsultaatiota erityiskysymyksissä

….jatkuu Maakunnallisesti esitettiin järjestettäväksi 1) Kuntoutus- ja kriisipalvelut Maakunnallisesti olisi järkevää järjestää lyhytaikaista kuntoutus- ja kriisipalvelua, jonka järjestäminen yksittäisessä kunnassa on turhan kallista. Samoin esim. erittäin haastavasti käyttäytyvien asumisen järjestäminen maakunnallisesti (huomioiden myös alaikäiset lapset). Kriisipalvelu, joka vastaa äkilliseen tarpeeseen, mm. psykoosit. 2) Lasten ja nuorten lyhytaikaishoito perheiden tukipalveluna 3) Kehitysvammapoliklinikka ja konsultaatiopalvelut Kehitysvammapoliklinikkatoiminta olisi järkevä jatkossa järjestää maakunnallisesti. Kehitysvammaisten arviointijaksojen toteutus laadullisesti ja ammatillisesti kaipaa kehittämistä. Jämsän kaupungin oma erityisneuvolatyöryhmä ja sen toiminnan edelleen kehittäminen oman paikkakunnan ja Kuhmoisten tarpeisiin. Saarikan alueen asumisyksiköt tarvitsevat konsultaatiomahdollisuuksia esim. liikkuvilta erityisosaamisen yksiköiltä.

….jatkuu maakunnallisesti järjetettäväksi esitetyt palvelut Kehitysvammapoliklinikan luonteva sijoitus sairaanhoitopiirin palveluihin. Keski-Suomen keskussairaalan ja oman kehitysvammaneuvolan yhteistyö. Maakunnallinen esim. ky/shp-pohjainen moniammatillinen toiminta. Erityisosaamista tarjoavia avopalveluja maakunnallisesti tai seudullisesti lähipalvelujen tueksi. 4) Muut palvelut Autismin eritysosaamisen kehittäminen. Nuorten autistien asumispalveluita puuttuu. Alaikäisten kehitysvammaisten perheiden palveluohjausta tulisi kehittää maakunnallisesti huomioiden erityisesti pienten kuntien tarpeet. Kun omaa toimintaa ja toimijoita ei ole ja ao. palveluita on muuten vaikea saada, perheet jäävät vaille asianmukaista ohjausta. Perhehoidon asemaa tulisi vahvistaa esim. luomalla yhteisiä toimintaperiaatteita, ohjeistusta ja maksukäytäntöjä maakuntaan. Perhehoidon tuen kehittäminen.

Valtakunnallinen palvelurakenteen kehittäminen Valtakunnallisten palvelujen tarpeet Erityisen haastavasti käyttäytyvien palvelujen järjestäminen tilanteissa, joissa tarvitaan erityisosaamista ja konsultaatioverkostoja. Erilaisia liikkuvia erityispalveluja lähipalvelujen tueksi. Kehitysvammaisten vaikeaan päihdeongelmaan liittyvä kuntoutus. Kehitysvammaisten vaikeaan mielenterveysongelmaan liittyvä kuntoutus. Palvelujen järjestäminen asiakkaille jotka vaativat säännöllisesti ja jatkuvasti rajoittamistoimenpiteitä.

Valtakunnallisen palvelun järjestäjä Tärkeintä osaaminen, voi olla säätiö, sairaanhoitopiiri, yliopistosairaala, suuri kaupunki Sijainti ei ole tärkeää, van kehittymisen ja osaamisen varmistaminen – tutkimuksen läheisyys

Alueellisen suunnitelman II vaihe Syvennetään asioiden käsittelyä kerätyn aineiston pohjalta Rakennetaan yhteinen maakunnallinen strategia, joka mahdollistaa vammaisten ihmisten yksilöllisen asumisen ja joka vahvistaa osallisuutta ja yhdenvertaisuutta yhteisössä ja yhteiskunnassa