Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus
Advertisements

Valtakunnalliset ammatillisten oppilaitosten kuraattoripäivät
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
HOPSY-hanke/tavoitteet
Opiskelijan arviointi työpaikalla
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Asuntolaina-markkinat suomessa
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma Missä mennään + viimeinen hankehaku.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Opintopolku.fi tilannekatsaus
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa
Kaija Miettinen Läpäisyseminaari Opetushallitus
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus 2012 Seminaari Tampereella
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu 1.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
INSSI- tilanne (1) Tekniikan vetovoimakehitys vuosina : v2007v2008v2009v2010 1,801,86 2,16 2,20 Keskimääräinen opiskeluaika vuosina
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Lea Juhola.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN REHTORIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja tiedonkeruu – ajankohtaiskatsaus Laskentapäällikkö.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho.
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Esityksen transkriptio:

Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan 14.11.2013 Olli Daavittila Keskuspuiston ammattiopisto

LÄPÄISY

Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma (OPH) Ammatillisen koulutuksen läpäisyohjelma on osa koulutustakuun toteutusta Ohjelman avulla pyritään vähentämään amma- tillisen koulutuksen keskeyttämistä ja lisäämään normiajassa tutkinnon suorittaneiden osuutta Keskeinen tavoite on tukea niitä opiskelijoita, joiden keskeyttämisalttius on tavanomaista suurempi, ja jotka sen vuoksi ovat vaarassa syrjäytyä koulutuksesta ja yhteiskunnasta. Lähde: Vehviläinen – Koramo. Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma 2011 – 2012. Seurantatutkimuksen raportti.. Raportit ja selvitykset 2013:5. Opetushallitus 2013.

Ammatillisen koulutuksen läpäisyn seurantatutkimus 2011 - 2012

Keskimääräinen keskeyttäminen / kaikki koulutuksen järjestäjät 9,2 %

2 – 19,5 % järjestäjien välillä Keskeyttämismäärien hajonta koulutuksen järjestäjien välillä 2 – 19,5 %

13,8 % Erityisopiskelijoiden keskeyttäminen yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa 13,8 %

Erityisopiskelijoiden keskeyttäminen erityisoppilaitoksissa 7,6 %

2 – 35 % Erityisopiskelijoiden keskeyttämisen hajonta ammatillisen koulutuksen järjestäjien välillä 2 – 35 %

4,5 % Asuntolassa asuvien opiskelijoiden keskeyttäminen Lukuvuonna 2011 – 2012 asuntoloissa asui 6394 opiskelijaa (11,4 %)

6 % Opetushallituksen tavoite keskimääräiseksi keskeyttämisprosentiksi vuoteen 2014 mennessä 6 %

Lisäksi tavoitteena on lisätä tutkinnon suorittaneiden osuutta siten, että vuonna 2011 tutkinnon aloittavista 65 % suorittaisi tutkinnon normi- tai lyhyemmässä ajassa 75 % neljässä vuodessa 80 % viidessä vuodessa

LÄPÄISYHANKKEIDEN PIANOPISTEITÄ OPPILAITOKSISSA TAMMIKUUSSA JA SYKSYLLÄ 2012 Pedagogiset ratkaisut ja opetusjärjestelyt (11 %, 40 %) Tutkinnon suorittamisen joustavoittaminen (8 %, 18 %) Opinto-ohjauksen kehittäminen (7 %, 16 %) Opiskelijahuollon kehittäminen ( 2 %, 9 %) Seurannan ja tietojärjestelmien kehittäminen (4 %,19 %) Hyvinvoiva oppimisympäristö (5 %, 13 %)

Meneillään on useita hyvin merkittäviä uudistushankkeita Ammatillisten tutkintojen kehittäminen (TUTKE 2) Ammatillisen koulutuksen rahoituksen kokonaisuudistus Valmistavien koulutusten uudelleen järjestäminen Opiskelijavalinnan uudistaminen Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki Opettajien vuosityöaikakokeilut Verkostoituminen ja kumppanuustoiminta Koulutuksen järjestäjien alueelliset strategiat

Uskoa, intoa ja jaksamista kaikille! Tehtävää riittää, mutta oikealla radalla ollaan… Uskoa, intoa ja jaksamista kaikille!