Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Advertisements

Yhteistyössä Pirkanmaalla:
VALMIUDET TYÖELÄMÄÄN. RAKENNUSALAN PERUSTUTKINTO
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
ELINTARVIKEALAN PERUSTUTKINTO
Ammatillinen koulutus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Oulun aikuislukio 2014.
VALMIUDET TYÖELÄMÄÄN. RAKENNUSALAN PERUSTUTKINTO.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto (artesaani)
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Ammatillinen koulutus
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Ammatillinen perustutkinto + yo-tutkinto. Erilaiset opiskeluväylät AmmattikorkeakouluYliopisto Työelämä Lukio Ammatillinen oppilaitos Kaksi tutkintoa.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
KAKSOISTUTKINTO Heini Palomäki |
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Osaamisalan valintainfo
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Paikkakunta päivämäärä Etunimi Sukunimi WinNova
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Ammatillinen koulutus
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Toisen asteen koulutus
Liiketalouden perustutkinto
Kahden tutkinnon polku
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen

Voiko ammattitaitoa täydentäviä tutkinnon osia ja elinikäisen oppimisen avaintaitoja oppia työssä?

Miksi tästä keskustellaan? - Suuret keskeyttämisluvut - Alhainen läpäisyaste - Syynä usein atto –opintojen suoritusten puuttuminen - Opiskelijat käytäntöorientoituneita - Kielteinen asenne koulunkäyntiin - Motivoituneet ja lahjakkaat turhautuvat koulussa hitaampien tahdissa

Ammatilliset perustutkinnot muodostuvat työelämän toimintakokonaisuuksiin perustuvista tutkinnon osista: Ammatilliset tutkinnon osat, 90 ov Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat 20 ov Vapaasti valittavat tutkinnon osat 10 ov

Mitä atto täydentää Peruskoulussa opitun aukkoja? Ammatillista oppimista? Valmistautumista jatko-opintoihin? Kenen näkökulmasta attoa tarkastellaan?

Atto ja avaintaidot Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat Pakolliset 16 ov:  Äidinkieli 4 ov  Ruotsi 1 ov  Englanti 2 ov  Matematiikka 3 ov  Fysiikka ja kemia 2 ov  Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto 1 ov  Liikunta 1 ov  Terveystieto 1 ov  Taide ja kulttuuri 1 ov Valinnaiset tutkinnon osat 4 ov Vapaasti valittavia 10 ov. Elinikäisen oppimisen avaintaidot oppiminen ja ongelmanratkaisu vuorovaikutus ja yhteistyö ammattietiikka terveys, turvallisuus ja työkyky aloitekyky ja yrittäjyys kestävä kehitys estetiikka viestintä ja mediaosaaminen matematiikka ja luonnontieteet teknologia ja tietotekniikka aktiivinen kansalaisuus ja eri kulttuurit

Elinikäisen oppimisen avaintaidot sisällytetään ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien tavoitteisiin ja arvioidaan niiden yhteydessä.

Millaisia osaajia tulevaisuudessa tarvitaan? Mitkä ovat tulevaisuuden työntekijän tärkeimmät taidot? muuttuvassa maailmassa ….

Toiminta- ja oppimisympäristöt muuttuvat Ilmiöt Käyttäytyminen Teknologia Rakenne Sovellettu Jyri Engesrömin ja ajattelusta/SH Digitalisoituminen Miten vaikuttaa osaamiseen, työntekoon? Sähköiset palvelut? Etätyö? Globalisaatio Miten vaikuttaa yrityksiin? - työpaikat, markkinat? - monikulttuurisuus? - eettiset kysymykset? ”Googlettaminen” - Miten vaikuttaa tiedonhankintaan? - Yritysten läsnäolo verkossa? Media Miten vaikuttaa markkinointiin? Asiakaspalvelut verkossa? Sosiaalinen media?

Millaisia haasteita nämä muutokset luovat osaamiseen, oppimiseen ja opetukseen? Miten opettajuus muuttuu? Miten työpaikat voivat olla mukana kehittämässä tulevaisuuden osaajia?

Työssäoppiminen laajenee …. 20 ov työssä koko tutkinto työssä ammattiosaamisen näyttö

Miten atto- opinnot sijoitetaan opetussuunnitemaan (rakenne)? - kokonaisuuksien laajuus? - kokonaisia tai puolikkaita jaksoja? - missä vaiheessa tutkinnon suorittamista? - kuka saa opettaa? = hallinnollisia kysymyksiä

Entä opiskelijoiden ja työelämän näkökulmasta? Miten opetussuunnitelma toteutuu yksittäisen opiskelijan hopsissa ja topsissa?

Millaisia ratkaisuja atto -opintojen integroimiseksi ammatillisiin opintoihin ja työssäoppimiseen voisi löytyä? - opettajien yhteistyö? - atto -opettajat työpaikoille yhdessä ammatin opettajien kanssa? Oppimisympäristönä aidot vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutilanteet

Ihanteellisessa oppimisympäristössä opiskelija saa joustavasti valita: mitä missä milloin miten ja kenen kanssa opiskelee Suuri vapaus edellyttää opiskelijalta omatoimisuutta, vastuuta ja dialogivalmiuksia. Opettajalta se vaatii tuottajan, ohjaajan ja narulla työntämisen taitoa! Tieto- ja viestintätekniikasta löytyy toteuttamiseen verrattomat apuvälineet.

Keskustellaan, luodaan uutta oppimiskulttuuria Keskustelu on käynnissä blogeissa: Tietoja kehittämishankkeiden wikisivuilta:

Tänään täällä viritetyt keskustelut jatkuvat: Myös aineistot tallennetaan topinvirrassa - sivustolle.

Kiitos!