Kuinka matkailua ja matkailijoita ohjataan kestävästi, esimerkkinä Suomenlinna Kuinka matkailua ohjataan kestävästi Kuinka matkailjoita/kävijöitä ohjataan kestävästi Milla Öystilä, Kehittämiskoordinaattori, Suomenlinnan hoitokunta Valtakunnalliset museopäivät 22.5.2014
Suomenlinnan hoitokunta OKM kiinteistönhaltijavirasto, 1973 Restauroi, ylläpitää, kehittää ja esittelee 89 htv, 4 yksikköä Restaurointi Ylläpito Maailmanperintöpalvelut Hallinto- ja lakipalvelut Matkailukohteen koordinointi, kehittäminen, esittely, vuokranantajarooli
Suomenlinna – Unescon maailmanperintökohde 80 hehtaaria 850 asukasta 400 työpaikkaa 828 000 kävijää, 75 % kesäkaudella 6 museota 11 kahvilaa ja ravintolaa Taidetta, tapahtumia Lautta ympäri vuoden, kesällä vesibussi Kehitämme monipuolista kohdetta
Kuinka matkailua ohjataan kestävästi Tunne kohteesi, toimijat, kävijät & toimintaympäristö matkailu ei vain tapahdu Määrittele ja kommunikoi varmista, että puhutte samoista asioista Ota suunta kohteelle näiden pohjalta tähtää sinne Kehitä järjestelmällisesti ja kokonaisvaltaisesti matkailu ja kestävyys eivät ole muusta irrallisia ota oppia
Kuinka matkailua ohjataan kestävästi - Kaksi esimerkkiä Suomenlinnasta Kävijähallinta (Visitor Management) Liittyy kaikkien yksiköiden työhön hoitokunnassa Termi ja sisältö kaikille selväksi Yhteinen näkemys siitä, miksi tehdään ja miksi yhdessä? Yhteinen osaaminen kohteen ja kävijäkokemuksen käyttöön Huomioidaan eri töissä ja projekteissa Ympäristötyö Lähtötilanne osana Laatutonnia, lisäkoulutus Hoitokunnan ympäristösuunnitelma ja tavoitteet tulevaan Asioita ei voi tehdä yksin, ole esimerkkinä muille Vaadi sitoutumista muilta
Kulun ohjaaminen Suomenlinnassa Pyritään säilyttämään kulttuurimaisema Maailmanperintöarvot pysyvät Käyntikohteet ja niiden sijoittelu Kävijöiden ohjaaminen maastossa Kulutuskestävyyden lisääminen Alueiden sulkeminen Vuodenaikojen huomioiminen Pyritään säilyttämään elinvoimainen asuinalue ja kävijäkokemus
Kulun ohjaaminen Suomenlinnassa Pyritään ohjaamaan palveluiden luo Tuo kävijöitä & tuloja kohteen toimijoille Lisää positiivista kävijäkokemusta Perinteisiä keinoja ja keinoja, jotka sovitetaan suojeltuun kohteeseen Huomioidaan esteettömyys Huomioidaan kävijäturvallisuus
Kohteen esittely Tavoitteena lisätä ymmärrystä kohteen suojelupäämääriä kohtaan ja positiivinen kävijäkokemus Kävijäkeskus & matkailuneuvonta Maastossa Kohdetta esittelevät opastaulut Työmaista ja maisemankorjauksista viestiminen Muilla keinoin Esitteet, netti, opastukset, mobiili, teemaa tukevat museot ja näyttelyt…
Matkailun kehittäminen tukee maailmanperinnön ja kohteen säilymistä Suojelu ja matkailu eivät ole vastakkaisia asioita