Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Väkivaltatyön kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
YHTEISTYÖN HAASTEET JA OPPILASHUOLTO MAAHANMUUTTAJATYÖSSÄ Rehtori Auli Vasara, koulukuraattori Tuija Mäkinen ja sosiaalityöntekijä Pirjo Kainulainen.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
HELSINKI KAIKILLE Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke luotu työmenetelmä, jonka avulla saadaan kattavat ja yksityiskohtaisemmat ohjeet siitä,
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Vapaaehtoisuus ammattioppilaitoksessa Kuvaus vapaaehtoisuustoiminnan pilottiprojektista Espoon Omnian ammattioppilaitoksessa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
CICO/CICOplus tutkimus
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Esiopetuksen vuosiympyrä
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
CICO/CICOplus tutkimus
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Laaja-alainen arviointi
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Esityksen transkriptio:

Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä Valtakunnalliset koulukuraattoripäivät 20.9.2013 Kirsti Carpén

Perehdytysohjelman tavoite Tavoitteena on - turvata oppilashuollon palvelujen laatu myös työntekijöiden vaihtuessa - tarjota uusille työntekijöille prosessinomaisesti sekä tiedollisia että taidollisia valmiuksia toteuttaa perustehtävää - varmistaa ammatillinen ja vertaistuki sekä verkostoituminen - arvioida ja kehittää perehdytystä saadun palautteen pohjalta

Perehdytysohjelman rakenne Lähiesimiehen antama perehdytys: koulu työympäristönä, toiminnan rakenne, tuloneuvottelut kouluilla uuden kuraattorin ja rehtorin kesken, alueen erityispiirteet ja alueellinen yhteistyö. Opetusviraston perehdytys- ja täydennyskoulutusohjelma: toteutetaan ryhmäperehdytyksenä, pääosin yhteisenä uusille koulukuraattoreille ja –psykologeille. Kokoontumiset koko lukuvuoden ajan noin joka toinen viikko, kaksi tuntia kerrallaan. Nimetyn perehdyttäjän antama työnohjauksellinen perehdytys ammatillisissa pienryhmissä. Kokoontumiset noin kerran kolmessa viikossa.

Ryhmäperehdytyksen aihekokonaisuudet (kohta B) Asiakastyö - asiakastietojärjestelmä Auran käyttö - oppilaiden hyvinvoinnin tukeminen asiakastyössä - asiakkaaksi tuleminen, yhteistyö vanhempien kanssa - haastattelu tutkimusmenetelmänä - sosiaaliset selvitykset Ammatinharjoittamisen lähtökohdat - salassapitosäännökset ja muut lakiasiat - työn hallinta ja työssä jaksaminen Konsultatiivinen työ - vanhemmat, opettajat, koulun muu henkilökunta, yhteistyökumppanit

Ryhmäperehdytyksen aihekokonaisuudet (jatko) Koulun opetussuunnitelma ja moniammatillinen yhteistyö koulun vuorovaikutussuhteet oppilashuolto koulussa opetussuunnitelma ja koulun toimintamallit turvallisuus koulussa ja kriisityö yleinen, tehostettu ja erityinen tuki sekä koulukuraattorin ja –psykologin rooli ja tehtävät erityisen tuen prosessissa Monikulttuurisuus Lähetekäytännöt ja koulun ulkopuoliset yhteistyökumppanit

Kokemuksia perehdytysohjelmasta Lukuvuoden jatkuva perehdytys on koettu erittäin tarpeelliseksi ja se on saanut uusilta työntekijöiltä varsin paljon myönteistä palautetta. Perehdytysryhmät ovat tarjonneet tiedollisen elementin ohella mahdollisuuden mielipiteiden ja kokemusten vaihtoon sekä case-pohjaiseen pohdintaan. Perjantai-iltapäivän ryhmäperehdytys on koettu merkittäväksi myös sen suhteen, että se on mahdollistanut viikon tapahtumista irrottautumisen ja huokaisemisen. Saadun kokemuksen ja palautteen pohjalta perehdytystä on tarkoitus jatkaa toisen lukuvuoden ajan siten, että se toteutetaan kokeneen työntekijän antamana mentorointina.