Aikuisuuteen ahdistetut - yksintulleet omillaan

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Haavoittuvasta lapsuudesta ehjään aikuisuuteen – seminaari Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tervehdys Siirtolaisuusinstituutti Maahanmuuttopäällikkö.
Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Nivelvaiheen tiedonsiirtokäytänteet ammatillisessa koulutuksessa
Sarahin tarina. Nimeni on Sarah ja olen 10 vuotta. Tykkään naruhyppelystä ystävieni kanssa.
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Jumalan kanssa.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
KYT/ph-p 2006 Erityisryhmien asuminen Jyväskylän kaupungin alueella Seminaari Nikolainsali Asumisneuvojatoiminnan näkökulma.
Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Mohammed Kertoo itsestään:
NALLE PUH.
Samsonin tarina. Nimeni on Samson ja olen 14-vuotias. Asun Kisumussa, Keniassa ja rakastan jalkapalloa!
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Maahanmuuttaja mielenterveyspalveluissa
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Rakkaat ystäväni!.
Suurin satsaus kotoutumistyöhön Suomessa Tarkoituksena on kehittää ja kokeilla uusia toimintatapoja, koulutuksia ym. joita voisi sitten levittää koko.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Flavian tarina. Nimeni on Flavia. Olen 15 vuotta vanha ja asun Ugandassa. Pidän ompelemisesta, etenkin laukkujen tekemisestä ystävieni kanssa.
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
1 Päivi Moilanen Kulttuurienväliset toimijat Pohjois-Pohjanmaalla Oulu Hankkeilla räätälöityä toimintaa kuntiin.
Norssi ja Varis juttusilla
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Vili ~tarina tunteellisesta marsusta © Hilla 2007 Roosalle : Hilla.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
Mitä kieltä sinä puhut. Minä puhun saksaa
Kotouttamisohjelma Turun seudulle
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ops seminaari Askola.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Kappale 7 Mikä sana? 1.Kun Hanna ei ole kesällä työssä, hänellä on _____________. 2.Suomalaiset syövät tätä yleensä kello Sana on _________. 3.Jos.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Hyvää elämää maaseudulla
Puhutaan rahasta Pieniä dialogeja.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Esityksen transkriptio:

Aikuisuuteen ahdistetut - yksintulleet omillaan Aikuisuuteen ahdistetut - yksintulleet omillaan. Yksintulleet pakolaislapset Turun seudulla Krister Björklund 23.4.2014

Tutkimusprojektin tavoitteet Miten nuoret ovat pärjänneet esimerkiksi opiskelussaan ja työmarkkinoilla? Ovatko he jo perustaneet perheen, ja onko heillä ystäviä ja harrastuksia? Millaista tukea he saavat arjessaan, ja onko tukea ollut tarpeeksi Miten nämä nuoret ovat pystyneet kokemustensa jälkeen luomaan itselleen normaalielämän, vai ovatko? Olivatko he tyytyväisiä omaan asuinyksikköönsä, edustajaansa, koulunkäyntiin ja kieliopintoihin? Mitä he muuttaisivat yksintulleiden turvapaikanhakijoiden vastaanotossa nyt, kun heillä on pidempi perspektiivi asioihin. Miten yksintulleet alaikäiset, nyt jo aikuistuneet nuoret, ovat kokemuksistaan selviytyneet, ja millaista heidän elämänsä on ollut Turun seudulla?

Tutkimusaineisto Taustakirjallisuus; tutkimukset ja selvitykset Yksintulleiden haastattelut (13) Asiantuntijahaastattelut (8) Tilastot

Yt-alaikäiset turvapaikanhakijat 1991-2013

www.migri.fi

Turvapaikanhakijat Yksintulleet alaikäiset, 1.1.-31.12.2013 www.migri.fi

Turvapaikan hakeminen Oleskeluluvan myöntäminen Turvapaikkahakemus rajatarkastus- tai poliisiviranomaiselle Ohjataan lähimpään vastaanottokeskukseen jossa ryhmäkoti ja tukiasuntoja (SPR, Pansio) Edustajan valinta Suomenkielenopiskelu ja työtoiminta Oleskeluluvan myöntäminen Päätös kuntapaikasta (ELY), siirtopalaveri Asumisen järjestäminen Kartoitus palvelutarpeista Kotoutumissuunnitelma Kotouttamispalvelut kunnissa Peruspalvelut ja erityispalvelut Turussa Turun kaupungin kotouttamisohjelma Ympäristökunnissa (Raisio, Kaarina, Lieto, Naantali) seudullinen kotouttamisohjelma Kunnan omat tai ostopalvelut (Kolmas sektori, yksityiset palveluntuottajat) Tutkimus- ja kehittämistyö, projektit Siirtyminen normaalipalveluihin Virallinen kotouttamisaika päättyy Itsenäinen elämä, opiskelu / työ Kuntalaisen peruspalvelut (mm. sote) Kunnalta edelleen harkinnanvaraisesti lisäpalveluja kotoutumisen tukemiseen

Uuteen maahan saapuminen ”En tajunnut mitään, eka kerta kun matkustin maastani, oli talvi enkä tiennyt mihin olin tullut. Sitten yksi sanoi että sä olet Suomessa (…) ja sit mä menin Pansioon. Olin yksin, en osannut kieliä, tuli huono olo kun oli kylmä ja pimeä eikä ollut ketään sukulaisia. Meni kaksi vuotta ennen kuin sain tietää perheestäni” ”Kun mentiin sinne Helsinkiin, niin siellä oli tulkki ja se oli liikaa mielestäni, kaikki kysymykset, täytyi kelata taaksepäin, kertoa ihan joka ikinen askel”

Vastaanotto ja palvelut Perniön vastaanottokeskus 1992-2008, Naantalin vk. 2003-2007 SPR Turun vastaanottokeskus, Pansio Turun Ensi- ja turvakoti ry:n perheryhmäkoti Ehjä ry, toimintaa Raisiossa, Naantalissa, Salossa Care Component Turun ulkomaalaistoimisto, koto-toiminta

Kotouttaminen Kotouttamislaki 1999, Laki Kotoutumisen edistämisestä 2011 Kunnalliset kotouttamisohjelmat: Salo 2012, Turun ympäristökunnat 2013, Turku 2014 Yksilölliset kotoutumissuunnitelmat kaikille yksintulleille

Kotoutumiskoulutus Oppivelvollisuusikäisillä oikeus ja velvollisuus perusopetukseen samoin kuin kantaväestöllä Maahanmuuttajataustaisille lapsille annetaan perusopetukseen valmistavaa opetusta (VALMO) yhden lukuvuoden ajan, jatkoa tarpeen mukaan Oppilaat sijoitetaan heidän tietojaan ja taitojaan vastaavalle peruskoululuokalle Peruskouluiän ylittäneet, jotka eivät ole käyneet koulua saavat koulutusta eri oppilaitoksissa Yksintulleet eivät muodosta omaa oppilasryhmää

Koulutustahot Turun kristillinen opisto Turun iltalukio Paasikiviopisto Turun AKK Turun ammatti-instituutti Timali, Raisio WinNova, Vakka-Suomi Ym

Koulutuksen organisointi 1 TE-toimiston uudet maahanmuuttaja- asiakkaat ohjataan työvoimapoliiittiseen kotoutumiskoulutukseen. Varsinais-Suomen ELY-keskus hankkii nämä koulutukset kilpailutuksen perusteella alueen oppilaitoksilta Kaksi erilaista järjestelmää tuottaa samoja koulutuksia, työ- ja elinkeinoministeriö ja opetus- ja kulttuuriministeriö

Koulutuksen organisointi 2 Laaja tarjontakenttä, monta oppilaitosta tarjoaa samanlaisia tai profiloituja kursseja Oppilaitosten välinen yhteistyö parantunut, mutta toivomisen varaa Työllisyyskoulutusta vai perusoikeuksien toteuttamista?

Kahden maailman välissä Maahanmuuton kontrollointi Hyvinvointivaltion vastuu lapsista ja nuorista Nuoret ”rajalla” siirtymässä nuoruudesta aikuisuuteen sekä kahden maailman välissä Monella on traumaattisia kokemuksia ja kaipaavat sukulaisia ja perhettä, tunnehäiriöitä Nuoret tarvitsevat yleensä paljon tukea oppiakseen hoitamaan käytännön arkea Silti ”sitkeitä sissejä”

Yksinäisyys ”Alussa vaikea, eri kulttuuri, eri kieli. Olin yksin, ei ollut elämää. Kukaan ei ymmärtänyt mitä sydämessä oli, vain kaverit. Ohjaajat hyviä ja mukavia, pikkuhiljaa opimme itse hoitamaan asioita” ”sinäkin voit arvioida jos elät vieras maassa yksin ja ei ole sukulaisia, ei ole perhettä, niin pelkkä kaverit ei auttavat sinun elämä”

Perhe Vuoden 2012 alussa Suomessa asuvan perheenkokoajan vireillepano-oikeus poistui, ja oleskelulupahakemuksen perhesiteen perusteella voi panna vireille ainoastaan ulkomailla asuva hakija itse V. 2013 kv. suojelua saaneen huoltaja 156 kielteistä päätöstä, 1myönteinen (Migri.fi) Somalialaisen perheen on nyt matkustettava Etiopiaan tai Keniaan jo vireillepanovaiheessa ja oleskeltava siellä koko prosessin ajan tai vaihtoehtoisesti matkustettava edestakaisin useita kertoja. Jos nuori saa perheensä Suomeen, hänelle tulee käytännössä vastuu koko perheestä

”Perheen asioiden hoitaminen ei oikeastaan kuulu kenellekään ”Perheen asioiden hoitaminen ei oikeastaan kuulu kenellekään. TE ja ELY-keskus odottaa, että sosiaalitoimi hoitaa, ja sosiaalitoimi odottaa että perheen kokoaja hoitaa. Yleensä nuori uupuu ja lähtee vetämään siitä kuviosta, koska hän ei pysty hoitamaan niitä. Perheen elämä ei kuulu varsinaisesti kenellekään, sitten jos vielä tulee joku lastensuojelu kuvioon mukaan…”

”Kauhea vastuu. Koska perhe ei osaa suomen kieltä ja he haluavat apua pankin asioita, kerron heille lääkärin ajanvarauksesta. Mä soitin aina joka virallinen paikka puhelimeen ja kerroin perheen asioita. Isä haluaa näin ja äidillä on tommonen ja lapset aloittavat koulunkin…vanhemmat ei ymmärrä miten Suomen systeemi toimii ja se on uusi alue heille. Nuorille tulee paljon työtä selittää miten he sopeutuvat tähän ja minkälainen elämä on. Sitten ensimmäinen vuosi, se on tosi raskasta mun mielestä. ”

”Jotkut eivät tee mitään sen jälkeen kun saivat perheen Suomeen, he asuivat perheen kanssa ja jopa käyttivät tukirahoja väärin, autoihin ja sellaiseen, kun toiset menestyivät..”

Opiskelusta työmarkkinoille Peruskoulu vähimmäisvaatimuksena työmarkkinoilla ”miksi pitää opiskella näitäkin solubiologiaa ja mitokondrioita, että mun mielestä pitäisi luoda oma kokonaisuus missä opiskeltaisiin yhteiskuntaa ja terveystietoa, elämäntaitoja että pärjäisi täällä Suomessa…” ”kauhean strukturoitu koulutusjärjestelmä, pitää olla tutkintoa ja pitää olla työkokemusta…. ”

Haasteet ”Pitää olla suuri motivaatio koulutukseen. Rahallinen tuki on sama kuin olisi kotona tekemättä yhtään mitään ja käy kaverin pizzeriassa tekemässä pimeästi työtä… riski syrjäytymiseen on suuri kun ei pärjää opiskelussa” ”Sitten on vielä toi ikä. Onko kärsivällisyyttä istua koulun penkillä montaa vuotta. Jos on ikää kohta 20, niin siinä pitäisi jo pikkuhiljaa saada vaimo ja rahaa”

Arjen hankaluuksia ”On hyvä asua Suomessa. Mutta meillä ulkomaalaisilla on yksi ongelma, meillä on vaikeus tekemään työtä. Mä olen kurssilla ja opiskelen neljä tuntia vain. On pitkä aika kun ei ole mitään tekemistä. Välillä mä yritän itse työtä, mutta en ole saanut mitään. Kaikki kysyy sulta, onko sulla ammatti?” ”Kun saan opintotuki se on melkein 430 ja ruoka ja vuokra 346 euro mun pitää maksaa plus sähkö, ei pärjää millään”

Toiset pärjäävät ”On siel paljon välkkyjäkin, et kun he pääsee kouluun niin monet lähtee sieltä kuin raketit…heil on kova nälkä pärjätä ja oppii ja mennä eteenpäin” ”Pian mä valmistun unelma-ammattiini, mut jos en pysty työskentelemään sillä tutkinnolla, ehkä mun pitäisi opiskella vielä enemmän jossain korkeakoulussa ja sit saada työpaikan”

Tuen ja ohjauksen tarve vaihtelee Tuen parissa toimivat näkevät ongelmat, eivät kovin paljon pärjääjiä Kaikki haastatellut kokivat kuitenkin saaneensa tarpeeksi ohjausta ja tukea ”En tarvi ketään koska mä haluun itte hoita parempi” ”En oo tarvinnu tukea, mä tykkään niinku taistella, mä tykkään tehdä kaikki yksin, en tykkää pyytää apua” ”Mun mielestä kaikki on hoidettu hyvin, kaikki huolehtii ja auttaa, ei mun mielestä mitä parantaa”

Paikallisia eroja Raisiossa ja Kaarinassa tuki koettiin paremmaksi kuin Turussa. Pienillä paikkakunnilla saa helpommin apua ja tukea, mutta työtä on haettava muualta. ”Turussa on vähä vaikeaa, koska siellä on sosiaalitoimisto ja kaikki ei toimi hyvin, siellä on niin paljon ulkomaalaisia. Kaarinassa on hyvä palvelu. Jos mä etsin jotain työpaikkaa Turussa niin silti pitää olla pieni asunto Kaarinassa. Mä oon asunut täällä ja se on oma paikka” ”Mul on kaveri joka asuu Raisiossa ja hän kertoi että heillä on apulaisia. Mä ajattelin että täällä Turussa ei oo. Raisiolla on enemmän palvelua kun ihan oikeesti nuorille tulee paljon stressiä.”

Sosiaalinen verkosto Yksintulleilla ei perhettä, ensimmäinen sosiaalinen verkosto vastaanottokeskuksessa, tämä yleensä säilyy. Ohjaajat tärkeitä. Eri kansallisuuksilla erilaiset verkostot Turussa paljon somaleja toistensa tukena Haastateltujen sosiaalinen verkosto koostui monista eri kansallisuuksista Suomalaisia tuttuja tullut koulussa, harvalla suomalainen ystävä muu kuin tyttöystävä

Jälkihoito Virallisen aikuisuuden jälkeen nuorilla riskialtis tilanne – kronologinen ikä ei välttämättä vastaa sosiaalista ikää Toiset tarvitsevat enemmän tukea, toiset vähemmän – kohdentaminen tärkeää Jo kauan Suomessa olleet ovat yleensä pärjänneet hyvin ”Ohjaaja kulkee vierellä, ja tuuppii oikeaan suuntaan”

Kiitos Tack Thank you