Hennattuja partoja – Ikääntyvät somalimiehet ryhmätoiminnassa (Yhteisösosiaalityön erikoistumisala Helsingin yliopisto 2008-2011) Hilkka Linderborg Suunnittelija,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Kaikki lapsen parhaaksi. Lahden ensi- ja turvakoti ry / Turvallisten perheiden Päijät-Häme –projekti OIKEUS TURVALLISEEN PERHE-ELÄMÄÄN! •”Turvallinen.
Jumalan kanssa.
Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Yksilö ostajana.
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
ESR Sivu 1 ESR:n uusi ohjelmakausi ja sen haasteet sukupuolten tasa-arvon kannalta Riitta Kangasharju Työministeriö Tampere
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Kouluttajakoulutus 2011 MONIMUOTOISUUS OSASTOSSA.
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Kulttuurinen näkökulma miesten terveyteen Arja Oikarinen TtT, lehtori Terveydenhoitajapäivät 2009.
Jotain siitä -seminaari Kehitysvammaisten Tukiliiton Kaveri-projekti Projektipäällikkö Kati Ruotsalainen.
(c) Kari Salonen - Tampere VANHUSTYÖN SOSIAALISET - SOSIAALINEN GERONTOLOGISESSA SOSIAALITYÖSSÄ Kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry – Tampere.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Janne Junes Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Tutkimus varasto-virtaussysteemin.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Etnografinen aineisto maahanmuuttotutkimuksessa
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Elän, osallistun ja päätän asioistani Salo Pirkko Karjalainen.
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
HALLINTOKUNNAT JA ESTEETTÖMYYDEN TARVE - HANKE Niina Kilpelä, Kynnys ry.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Ystäväpiiri-toiminta verkostoi ja lievittää ikääntyvien ihmisten yksinäisyyttä iAreena Anu Jansson Vanhempi suunnittelija (toimintaterapeutti,
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
FT, Yliopistonlehtori Taina Kinnunen, kulttuuriantropologia ”If I can find a good job, I may stay” ULKOMAALAISTEN TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN INTEGROITUMINEN.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 STM /TPH/paht Sukupuolen merkitys tilastoissa ja tiedonkeruissa Sosiaali- ja terveysministeriö Tiina Palotie-Heino.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Terveyden määritelmät
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Islamilainen kulttuuri
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Sukupuolivaikutukset vammaispalveluissa
Esityksen transkriptio:

Hennattuja partoja – Ikääntyvät somalimiehet ryhmätoiminnassa (Yhteisösosiaalityön erikoistumisala Helsingin yliopisto 2008-2011) Hilkka Linderborg Suunnittelija, VTL Vanhustyön keskusliitto – IkäMAMU -toiminta www.vtkl.fi Hilkka.linderborg@vtkl.fi Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Miksi somalimiehet? (1/2) Taustaorganisaationi Vanhustyön keskusliitto, Ikääntyvät maahanmuuttajat -toiminta 2003 lukien Oma kiinnostus Maahanmuuttajasosiaalityössä 1991 lukien Pro gradu: venäjänkieliset omaishoitajat (2007) Sattuma Yhteisösosiaalityön opinnot 2008-2011 Avainhenkilöni yhteydenotto 2008 Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Miksi vanhat somalimiehet? (2/2) Somalitutkimuksia: naisista, nuorista, lapsiperheistä, työttömyydestä, mielenterveydestä, kotoutumisesta jne. Vähän tutkittua tietoa ikääntyvistä somaleista Maahanmuuttajamies-tutkimus vähäistä Tarvitaan tietoa – miesten oma ääni kuuluviin Somaliankieliset 3. suurin vieraskielinen ryhmä (2011) Ikääntyvistä maahanmuuttajista (+55-vuotiaat) 7. suurin vieraskieliryhmä (2011) Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Sukupuolella on merkitystä Sukupuoli ja siihen liittyvät oletukset, odotukset ja käsitykset vaikuttavat ihmisten toimintaan ja valintoihin. Jos sukupuolinäkökulmaa ei oteta valmistelutyössä huomioon, saatetaan hukata merkittävää tietoa. Kun sukupuoli tehdään näkyväksi, saadaan selville sekä naisten että miesten tyypilliset elämäntilanteet, toimintatavat ja tarpeet. Näin saadaan tarkempaa tietoa kohderyhmistä ja sen avulla myös toimenpiteet ja resurssit voidaan kohdentaa paremmin. Lähde: http://www.stm.fi/tasa-arvo/tasa-arvopolitiikka/valtavirtaistaminen (11.2.2011) Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Somalinkielisten miesten +60 -ikäisen väestön kehitys 1991-2011 (Lähde: Tilastokeskus) Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Ennakkoluuloja Tulevatko ajallaan (tulevatko ylipäätänsä)? Löytävätkö perille? Mitä syövät? (muistanko oikea/vasen-käsi) Miten tervehtivät – kättely? Voinko jäädä heidän kanssaan yksin? Katsotaanko silmiin? Auktoriteetti? (vrt. ent. jst > nyt suunnittelija) Miten suhtautuvat minuun naisena? Pukeutuminen? Kosketus? Mistä voi puhua – mitä uskonto rajoittaa? Entä talon/tilojen muut käyttäjät? Ympäristö? Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Tilat (Hgin kaupunki), opettaja (Hgin yliopisto) ja somaliankielinen ohjaaja (04/2008 aloitus) ”Kun tarvitset neuvoa voit kysyä kolmelta ihmiseltä, ne kolme ovat: harmaatukkainen vanhus, joku joka muistuttaa vanhusta sielunsa ja sydämensä viisaudessa, ja joku josta on tullut hänen kaltaisensa matkoillaan paljon maailmaa nähneenä.” (Somalia tiedotuslehti 1994) Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Luottamuksen rakentamista Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Haasteita Kieli, rukoushetket, ”aika hukassa” (tosin rukoileminen pitää ajantajun) Avoin ryhmä (sairaudet, kuolema, matkat, terveysongelmat, viranomaiskäynnit…) Sää - liukkaus WC-tilat - vettä loiskittu, ruoan tähteitä… Ulkopuolisten kommentit: Miten voit naisena tutkia? Alistavat naisia! Miksi vain miehet? Kannattaako heitä opettaa? > ainainen ”puolustuskannalla oleminen” Piilokommentit – piilorasismi: käyttäjäraati Nettikommentit – nettirasismi ” … Ja suomalainen veronmaksaja maksaa taas tämänkin paskan... Teki somali mitä vaan niin persu kiinnostuu… Että sitä varten painetaan niska limassa duunia, että mamut saa täyden ylläpidon ja kohdellaan kuin kuninkaallisia suurista laskuista viis veisaten?... Persu kiinnostuu hyvinkin... jos tekee sen minun rahoillani …”. Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Tutkimuskenttä Ei pääsyä miesten koteihin Suunnitelmat eivät aina mene ”putkeen” Miksi? > pohdintoja tutkimuksessani Koti > somalinaisen Kodin ulkopuolinen maailma > somalimiehen Ryhmätoiminnan tilat > miesten alue Mukana miesten retkillä yms. tapahtumissa Kiitollinen miehille – tutkimukseni sai selkeämmät raamit > ryhmätoiminta Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Tutkimustehtävä Tarkastella sitä, millaisia merkityksiä yhteisösosiaalityön työmuotona järjestetyllä ryhmätoiminnalla on ikääntyville somalimiehille. Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Avainsanat Somali (somali = somalialainen) Mies Ikääntyvä (ikä 60+) Muslimi Yhteisö Ryhmätoiminta Etnografia Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Tutkimusaineisto Osallistuva havainnointi 2008-2011 (ryhmätoiminta, retket, tutustumiskäynnit) Kenttäpäiväkirja Avainhenkilöni kanssa käydyt keskustelut Puolistrukturoidut haastattelut + tulkki Seitsemälle (7) miehelle iältään 65 –79 -v Ryhmähaastattelut (palaute- ja arviointikeskustelut), ”strukturoimattomat” jutustelut, ”roikkumiset” ryhmässä, sukulaiset (tytär, poika, vaimo), suomenkielen opettaja, vapaaehtoistyöntekijät ja muut ryhmässä vierailleet Helsingin Sanomat – Somaliaa käsittelevät lehtiartikkelit (2009-2010) Valokuvat (ryhmätoiminta, retket, tapahtumat jne.) Muu aineisto (artikkelit, kirjallisuus jne.) Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Tutkimus sijoittuu + Yhteisösosiaalityön + Etnogerontologisen sosiaalityön + Etnis-sensitiivisen sosiaalityön = TUTKIMUKSEN RAJAPINTAAN Yhteisösosiaalityö tarkastelee yksilöitä, perheitä ja ryhmiä osana sosiaalisia verkostoja ja yhteisöjä. (Sosnet.fi) Gerontologinen sosiaalityö on ammatin soveltamista ja käyttöä työssä vanhusten ja ikääntyneiden kanssa. (Koskinen 2006). Gerontologia tutkii yksilön ja väestön ikääntymiseen vaikuttavia syitä, prosesseja ja seurauksia biologisesta, psykologisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta. Etnogerontologia painottaa myös etnisestä ja kansallisesta alkuperästä ja kulttuurista johtuvia tekijöitä. Tehtävänä on selvittää mitä etnisyys on, miten se on otettava huomioon palveluiden organisoinnissa ja miten etniset erot tulisi vanhusten kohtaamisissa ottaa huomioon. (Takala 2009; Curiel, Miles, Mouton, Brangman & Espino 1998) Etnissensitiivisen tai kulttuurisensitiivisen sosiaalityön lähtökohtana on kunnioitus muita kulttuureja ja elintapoja kohtaan. (Kamali 2002) Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Tutkimusmetodi Laadullinen tutkimus Etnografinen lähestymistapa ”Ihmisestä kirjoittamista” Multimetodillinen lähestymistapa > metodien sekoitus > tarkoitus integroida erilaiset metodit yhdeksi holistiseksi tutkimukseksi Olennaista kenttätyö & kenttäpäiväkirja Tehdään näkyväksi tavallisten ihmisten elämää (Lappalainen 2007) Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Teoreettinen osuus pohjautuu Charles Taylorin keskusteluihin Tunnustamisen politiikka – The Politics of Recognition – Erkännandets politik (1994). Charles Taylor (1931-), kanadalainen filosofi, poliitikko. Yksilöiden ja sosiaalisten ryhmien tarve saada tunnustusta, arvostusta ja kunnioitusta ”erilaisuudessaan”. Valtion pyrittävä luomaan politiikkaa, joka sekä sallii erilaiset kulttuurit että tunnustaa kaikkien kulttuuristen ryhmien yhtäläiset arvot. Tunnustamisen politiikka tarvitsee yhteiskunnan rakenteellisten instituutioiden tietoista toimintaa, joka ottaa erot huomioon. Yhdenvertaisuuspolitiikka pakottaa vähemmistöt enemmistökulttuurin muottiin. Yhdenvertaisuuspolitiikka ei pysty ottamaan huomioon kollektiivista tavoitetta, koska se suosii enemmistökulttuuria vähemmistökulttuurien kustannuksella Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg … Taylor (jatkuu) Samalla tavalla kuten yksilöille on tärkeää tulla toisten ihmisten hyväksymiksi, on myös kulttuurisille ryhmille merkityksellistä saada arvonsa tunnustamisen. He, joilta tunnustaminen evätään, voivat joutua kärsimään. Projisoimalla vähempiarvoinen tai alentava kuva johonkin toiseen, voi aidosti vääristää ja alentaa henkilön kuvaa itsestään, ja jopa siinä määrin, että negatiivinen käsitys sisäistetään. Monikulttuurisuus- ja maahanmuuttokeskusteluissa tulisi entistä enemmän kiinnittää huomiota siihen miten tunnustamisen kieltäminen voi olla yksi sortamisen ja syrjinnän muoto. (Charles Taylor 1995) Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Mitä opin - tuloksia Toiveet ja tarpeet eivät merkittävästi poikenneet valtaväestön tarpeista (paitsi suomen kielen opetus ja yhteiskuntatietous). Ikämiehiä muiden ikäistensä tavoin. Tunnustaminen > huomioiduksi tulemista, kunnioitusta, hyväksyntää, osallisuutta. Ryhmätoiminnan sisältö sopeutettiin miesten toiveisiin siten, että heidän erilaiset tietonsa ja taitonsa hyödyttivät koko ryhmää ja uusia tulokkaita > autettavista auttajia ja vice versa. Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg …tuloksia Tarjonnut tilaisuuden osallistua aktiviteetteihin, joista muuten olisivat jääneet ulkopuolelle. Sosiaalisia kokemuksia, kontaktipintoja ja dialogisuutta suhteessa valtaväestöön > saaneet ymmärrystä, hyväksyntää ja tunnustamista erilaisuuden jäädessä taka-alalle. Yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemistä > turvalliset puitteet uusille kokemuksille. Positiivisia kokemuksia, joilla merkitystä osallistumiselle, itsetunnolle ja hyvinvoinnille. Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg …tuloksia Ryhmätoiminta on mutkaton ja vähän resursseja vaativa yhteisösosiaalityön työmuoto, jota tulisi entistä enemmän hyödyntää yksilö- ja asiakaskohtaisen sosiaalityön rinnalla. Parhaimmillaan poistaa ahdistuneisuutta, surumielisyyttä ja uupumista > tilalle tunne siitä, että on tarvittu ja kunnioitettu. Auttaa näkemään miehet yksilöinä, valtaväestön ikämiesten tavoin tuntevina ja elävinä persoonallisuuksina omine osaamisineen, mieltymyksineen ja luonteenpiirteineen. Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja- Ikääntyvät somalimiehet ryhmätoiminnassa ”Somaliassa ja täällä vanheneminen on erilaista. Somaliassa ollessani en kokenut olevani vanha. Elin ja olin edelleenkin työssä. Ja yhtäkkiä kun tulin tänne niin minut kategorisoitiin johonkin ryhmään.” ”Suomessa ihminen joka on yli 50-vuotias , hajoaa eli ihminen rapistuu. Somaliassa ei tarvitse tehdä mitään erityistä, jotta pysyy fyysisesti kasassa. Siellä aurinko paistaa, on lämmintä, joka paikkaan kävellään, hikoillaan. Tämä pitää ihmisen fyysisesti kasassa. ” Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Entä ne ennakkoluulot? Tulevatko ajallaan? Löytävätkö perille? Mitä syövät? Tervehtiminen? Voinko jäädä yksin? Katsotaanko silmiin? Auktoriteetti? Pukeutuminen? Kosketus? Mistä voi puhua? Talon muut käyttäjät? Ympäristö? Kukin tavallaan ja vaivoineen Aikuiset pojat auttoivat alussa Banaaneja! Monet kättelevät Outo ajatus? Kyllä – alussa hieman vältellen Boss! Valtaväestöläinen ”Et ole muslimi” Pojat on poikia! Kaikesta: Viagra <>kamelinmaito Missä ovat? >tottuivat Positiivista palautetta Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg Lähteitä Diiriye, Anwar Maxamed (2006). Literature of Somali Onomastics and Proverbs. ”With Comparison of Foreign Sayings”. Emerson, Robert & Fretz, Rachel & Shaw, Linda (1995). Writing Ethnographic Fieldnotes. Fangen, Katrine (2005). Deltagande observation. Lehtonen, Mikko & Löytty, Olli (2003). Miksi erilaisuus? Lewis, Oscar (1989) Sánchezin lapset. Mölsä, Mulki & Hjelde, Karin & Tiilikainen, Marja (2010). Changing Conceptions of Mental Distress Among Somalis in Finland. Taylor, Charles (1995). Erkännandets politik. Tiilikainen, Marja (2003). Arjen islam. Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg

Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg KIITOS! MAHADSANID! Luettavissa /tulostettavissa Vanhustyön keskusliiton Internet-sivustoilta, www.vtkl.fi > Ikääntyvät maahanmuuttajat > Sähköiset julkaisut Hennattuja partoja /Hilkka Linderborg