KIUSAAMISEN TOVERIARVIOINTI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumi
Vanhempainilta koulukiusaamisesta
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
LUVALLISET POISSAOLOT
Salpausselän peruskoulun koulukiusaamiseen puuttumisen malli
Hyvää työpäivää!.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Katso Aitolasta lisää:
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Jokaisella koululla tulee olla järjestyssäännöt, joilla ei kuitenkaan saa rajoittaa jokaiselle perustuslaissa taattuja oikeuksia. Järjestyssäännöt eivät.
Mihin kiusaamisen muotoihin KiVa Koulu vaikuttaa?
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Työrauha ja haastavat tilanteet
Turvallinen internetin käyttö
Kaikille kaveri -vanhempainilta
JOKELAN YLÄKOULUN OPPILASKYSELY KOULUVIIHTYVYYDESTÄ JA KIUSAAMISESTA lukuvuosi 2012 – 2013, yhteensä vastaajia 320.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Netiketti ja nettikiusaaminen
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
TUPAKOINTI KOULUAIKANA
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
Kuka puhuu totta? Oppilaat ovat tulleet luokkaan ja matematiikan tunti alkaa rauhallisesti.
Joutsenon koulu on KiVa-koulu
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli.
Helmi -oppilashallintojärjestelmä
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Nettikiusaaminen Pietiläinen, Korhonen, Saarimäki.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Kiusaamisesta Ruut Ruokonen Koulukiusaaminen on ”Koulukiusaamisella tarkoitetaan yhteen ja samaan oppilaaseen toistuvasti kohdistuvaa tahallisen.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Kiusaamisasioiden käsittely Kaustisen perusopetuksessa
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
Vanhempainilta Tervetuloa!
Mitä tällä tunnilla tehdään?
KiVa-kyselyn tuloksia Matin ja Liisan yläkoulu
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Vertaissovittelu Kasurilan kouluun syksyllä 2017
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Keskustelua wilma-merkinnöistä ja järjestyssäännöistä
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kirjoita vihkoon.
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
KiVa Koulu -ohjelma.
Asiakas Esiopettaja/kelto
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Tervetuloa.
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Alakoulusta yläkouluun
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Tervetuloa uudelle luokalle!
Esityksen transkriptio:

KIUSAAMISEN TOVERIARVIOINTI KIRKONKULMAN KOULU KEVÄT 2009

MITÄ ON KIUSAAMINEN? Kiusaamisella tarkoitetaan sitä, kun yksi ja sama lapsi joutuu toistuvasti jonkun muun oppilaan tai oppilasryhmän epämiellyttävän toiminnan kohteeksi. Yhdelle lapselle siis aiheutetaan tahallaan ja toistuvasti pahaa mieltä. Lisäksi kiusaamiseen liittyy yleensä epätasaväkisyys: kiusattu on heikompi ja jollain tavalla puolustuskyvytön. Aivan kaikki lasten välinen tappelu ja kinastelu ei ole kiusaamista. Esimerkiksi rajuotteinen leikki, takaa-ajo ja paini, jota ei ole tarkoitettu toisen vahingoittamiseksi, ei ole kiusaamista. Kiusaaminen on lyömistä, tönimistä, haukkumista, nimittelyä, pilkkaamista, toisen omaisuuden vahingoittamista yksin jättämistä, juoruilua, asiattomien viestien lähettämistä ja puheluiden soittamista toiseen matkapuhelimeen kiusaajalla on yleensä mukanaan ryhmä, joka hyväksyy kiusaamisen puuttumatta siihen

KIUSAAMISEN TOVERIARVIOINNIN KYSYMYKSET OPPILAILLE 1. Kirjoita niiden luokkatoverien nimet, joita mielestäsi kiusataan. 2. Mikäli, sinua itseäsi kiusataan, voit kirjoittaa oman nimesi. 3. Kuka tai ketkä kiusaavat? 4. Millaisissa tilanteissa kiusaamista tapahtuu? 5. Mitä muuta haluat sanoa?

MITEN KIUSAAMISTA ARVIOITIIN? Merkittävänä kiusaamisena toveriarvioinnissa pidetään, jos luokkatoverit ovat maininneet oppilaan nimen kiusattuna tai kiusaajana kolme kertaa tai useammin (Kristiina Salmivallin tutkimukset koulussa tapahtuvasta kiusaamisesta). Luokanopettaja on lähettänyt opetusryhmänsä tilanteesta huoltajille koonnin, josta näkyy luokkatoverien arvioit kiusatuista ja kiusaajista. Jos oppilas on kokenut itseään kiusattavan, on se mainittu erikseen Koontiin ei ole otettu mukaan niitä oppilaita, jotka on mainittu vähemmän kuin kolme kertaa. Yhden tai kaksi kertaa mainittuja oppilaita oli joka luokalla. Koulumme opetusryhmät ovat kooltaan erisuuruisia. Tämä kannattaa ottaa huomioon tuloksia tarkastellessa.

KIUSAAMISTILANTEET & -PAIKAT Mainituista yleisimmät - välitunneilla jalkapallo-pelissä ennen opettajan tuloa luokkaan - naulakoilla tai portaissa, siirtymätilanteet koulussa - koulumatkalla Miten? - haukkumalla ja nimittelemällä - tönitään, kampataan, kaadetaan tai lyödään - kerrotaan noloja juttuja tai valheita jostain oppilaasta puututaan oppilaan ulkonäköön tai hajuun ottamalla toisen tavaroita tai koskemalla toisen tavaroihin

KIUSAAMISTILANTEET & -PAIKAT Muita mainintoja: - leikkitappelu muuttuu oikeaksi tappeluksi - arvostellaan, jos on jonkun tietyn kaveri - leikeissä (tai ei oteta mukaan leikkiin) - sitä oppilasta joka on yksin - kiusaaja on usein kateellinen jostain asiasta - katsotaan arvostelevasti tai pahansuovasti - vastauksille luokassa nauretaan

KIUSAAMISEN LOPETTAMISEKSI JATKOTOIMENPITEET KIUSAAMISEN LOPETTAMISEKSI Kiusaamiseen puututaan välittömästi Koulussamme aloitetaan huhtikuussa 2009 vertaissovittelu. Kaksi sovittelijaoppilasta auttaa riidan osapuolia sopimaan riitansa Vaihtoehtoisesti ja tilanteen mukaan, järjestetään palaveri kiusaajien, kiusatun ja opettajan läsnä ollessa Jos koulussa tulee tietoon vakava kiusaamistapaus, järjestetään kriisipalaveri (rehtori, kiusaamiseen osallistuneiden opettajat, mahdollisesti erityisopettaja, terveydenhoitaja ja/tai koulupsykologi) Keskustelusta laaditaan muistio, josta selviää tapahtumien kulku ja seurantapalaverien päivämäärät. Muistion allekirjoittavat kaikki palaveriin osallistuneet. Kopio muistiosta lähetetään osapuolten koteihin allekirjoitettaviksi.

Seuraamuksia kiusaamisesta voi olla puhuttelu vertaissovittelu, mikä sisältää seurannan ratkaisukeskeinen keskustelu kiusaajan, kiusatun ja opettajan välillä oppilaan siirtäminen oppitunnilta toiseen tilaan tai luokkaan oppilaan sijoittaminen välitunneilla valvovan opettajan läheisyyteen oppilaan lähettäminen rehtorin puhutteluun jälki-istunto kirjallinen varoitus tai määräaikainen erottaminen seuraamukset voivat olla kurinpitotoimien sijasta tai lisäksi myös jotain myönteisiä asioita kuten esim. toisen auttaminen, esitelmän pitäminen, samassa joukkueessa toimiminen, pienten palvelusten tekeminen lapset voivat myös itse ehdottaa sovittelukeinoja vanhemmilla lapsilla voidaan sopia ”lähestymiskiellosta”

Kiusaamisen ennaltaehkäisy Sosiaalisten- ja tunnetaitojen harjoittelu luokissa (esim. Lions Quest) hyvän toveruuden ja välittämisen merkitys ja hyvän yhteishengen luominen Kiusaamista ja siihen liittyviä ryhmärooleja käsitellään luokissa Oppilaita rohkaistaan olla menemättä kiusaajien puolelle ja kertomaan aikuiselle kiusaamisesta Oppilaskunta laatii yhdessä opettajien kanssa kiusaamisen vastaiset säännöt Oppilaita kiitetään hyvästä käytöksestä Koska suuri osa kiusaamisesta tapahtuu välitunneilla, kiinnitetään huomiota riittävään välituntivalvontaan Tunneilla käytetään vaihtuvia ryhmiä ja istumajärjestyksiä Opettajien tehtävänä on suojella kiusaamisen uhria ja tukea hänen sosiaalistumistaan Kiusaamisen Vastainen koulu (KiVa-koulu) koulutuksen annin soveltaminen koulumme kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja siihen puuttumiseen

OHJEITA KOTIIN JA KOULUUN Ohjeita oppilaalle Kerro opettajalle tai muulle aikuiselle, jos huomaat kiusaamista tapahtuvan. Yritä auttaa kiusattua, rohkaise häntä kertomaan asiasta aikuiselle. Ota syrjään jätetytkin mukaan leikkeihin ja kaveriporukoihin. Sano toisillekin, että mielestäsi kiusaaminen on tyhmää. Älä hyväksy kiusaamista olemalla hiljaa. Ohjeita vanhemmille Ota aina yhteys kouluun, jos epäilet kiusaamista. Jos lastasi on kiusattu, kannusta häntä kertomaan. Ota yhteyttä kouluun, vaikka lapsesi kieltäisikin. Jos lapsesi on kiusaava osapuoli, tee selväksi, ettet hyväksy minkäänlaista kiusaamista ja että kiusaamisen on loputtava.