Opettajien työpaja 21.9.05 vetäjät: Annika Evälä, Kristiina Karjalainen, Erika Löfström, Annikka Nurkka Laadun teoriasta käytäntöön -työpajat 21.9.2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
VOA-oppimispäiväkirja
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Matematiikan oppiminen.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Ajatuksia oppimisesta
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Simulaattorikoulutuksen ABC
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Verkko-opetuksen laadusta Willit-IT -päivät, Lappeenranta Annikka Nurkka, LTY, Janne Sariola, HY Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Opettajien työpaja 21.9.05 vetäjät: Annika Evälä, Kristiina Karjalainen, Erika Löfström, Annikka Nurkka Laadun teoriasta käytäntöön -työpajat 21.9.2005 www.helsinki.fi/vopla Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö

Työpajan tavoitteet tutustua verkko-opetuksen laatukäsikirjaan opettajan näkökulmasta suunnitella yhdessä laatukäsikirjan hyödyntämistä / käyttötapoja opettajan työssä tunnistaa ja jakaa opetuksen laadun kriteereitä  laatukäsikirjan sisällön tuottamista yhteistyössä

Työpajan ohjelma 12.30 -12.40 Esittäytyminen ja työpajan tavoitteet ja ohjelma 12.40 -12.50 Verkko-opetuksen laatukäsikirjan esittelyä opettajan näkökulmasta, johdanto tehtävään 1 12.50 -13.30 Työskentelyä pienryhmissä, tehtävä 1 ja tehtävän yhteenveto 13.30-15.15 Johdanto tehtävään 2 ja työskentely pienryhmissä, kahvi työn lomassa 15.15-15.40 Tehtävä 3 ja työpajan yhteenveto

Verkko-opetuksen laatukäsikirjan esittelyä esittely opettajan näkökulmasta >> verkko-opetuksen laatukäsikirja

Tehtävä 1 Miten verkko-opetuksen laatukäsikirjaa voi hyödyntää opettajan työssä? miten sen sisältämät kysymykset, prosessikuvaukset yms. ovat sovellettavissa? mieti konkreettinen esimerkki, jossa voisit / voit hyödyntää käsikirjaa omassa työssäsi.

Miten laatukäsikirjan sisältämät kysymykset, prosessikuvaukset yms Miten laatukäsikirjan sisältämät kysymykset, prosessikuvaukset yms. ovat sovellettavissa? Laatukäsikirja hyvä tämmöisenään, hyvä keskustelupohja joka alkaa tarkentua, saadaan yhteistä keskustelua tämäm pohjalta Kysymyksiä ei ehkä kannata kauheasti tarkentaa Ensimmäiseen sarakkeeseen opetuksen lisäksi opiskelun näkökulmaa -> verkko-opetus, -oppiminen ja –opiskelu olisi hyvä pitää termeinä erillään Oppimisen ja opiskelijan näkökulma olisi hyvä saada vielä selkeämmin näkyviin, näistä voisi kehittää vaikka oman matriisin Mielekäs oppiminen voi olla muutakin kuin mielekkään oppimisen kriteerit

Konkreettisia esimerkkejä, miten laatukäsikirjaa voi hyödyntää omassa työssä Laatukäsikirjan avulla voi herätellä keskustelua omassa yksikössään Tämän lisäksi saa uutta näkökulmaa myös omaan työhön, hankehakemuksissa tätä voi hyödyntää ottamalla hakemuksiin mukaan laatunäkökulman Laatumatriisin avulla prosessit ja toiminta yhdistyy ja tehostuu, tämän kautta päästään ylimääräisistä toiminnoista ja laadun parantamiseen Verkostoituminen: tällaisten välineiden avulla päästään verkostoitumaan ja saadaan tätä kautta mahdollisesti lisärahoitusta tms. Laatukäsikirjan avulla voi pienemmissäkin yksiköissä luoda nopeasti ja helposti oma tvt-strategia

Konkreettisia esimerkkejä, miten laatukäsikirjaa voi hyödyntää omassa työssä Systematistointi takaa minimilaadun Laatukäsikirjan avulla hiljainen tieto voidaan saada näkyväksi ja päästä tätä kautta yhteiseen keskusteluun Yhteinen ymmärrys siitä mikä tämä ilmiö on Laatukäsikirjan avulla voidaan pohtia kussakin yksikössä mitä laatu tarkoittaa meille

Oppimisen mielekkyys hyvän opetuksen mittarina 1/2 Keskustelumuotoisuus/vuorovaikutteisuus Oppiminen sosiaalinen, dialoginen prosessi, uutta tietoa rakennetaan yhdessä. Tvt lisää mahdollisuuksia eri- ja samanaikaiseen ja eripaikkaiseen vuorovaikutukseen Aktiivisuus Opiskelija itse vastuullinen oppimistuloksestaan; aktiivinen oman kokemuksen luoja Intentionaalisuus Pyrkimys tavoitteisiin ja päämääriin sekä oman oppimisen ohjaus Yhteisöllisyys Opiskelijat toimivat ja oppivat yhdessä hyödyntäen toistensa taitoja ja tukea Ausubel 1960; Jonassen 1995; Ruokamo & Pohjolainen 1999; Nevgi & Tirri 2003

Oppimisen mielekkyys hyvän opetuksen mittarina 2/2 Reflektiivisyys Opiskelijat ilmaisevat ajatuksiaan pohtien, reflektoiden omaa oppimistaan ja johtopäätöksiään Kontekstuaalisuus Oppiminen tilannesidonnaista; tehtävien oltava relevantteja Konstruktiivisuus Aiemman ja uuden tiedon yhteen sovittaminen Merkityksellisten kokonaisuuksien luominen Yksinkertaisesta ja kehittymättömästä kohti jäsentyneempiä ja kehittyneempiä tietorakenteita Siirtovaikutus (transfer) Kognitiiviset ja metakognitiiviset taidot, joiden avulla oppija pystyy soveltamaan tietoja ja taitoja uusissa tilanteissa

Tehtävä 2 Pohditaan ryhmissä miten mielekkään oppimisen kriteerit voidaan ottaa huomioon verkko-opetuksessa? Mitä mielekkään oppimisen kriteereitä on helppo toteuttaa verkko-opetuksessa? Mitä mielekkään oppimisen kriteereitä on vaikea toteuttaa verkko-opetuksessa? Miksi? Minkälaisia ratkaisuja tunnistat?

Mielekkään oppimisen kriteerien toteuttaminen verkko-opetuksessa, pohdintoja: Sama opiskelija ei pysty opiskella kovin monella verkkokurssilla samanaikaisesti mikäli halitaan että mielekkään oppimisen kriteerit toteutuu Vuorovaikutus voi olla hankalaa jos opiskelijoilla erilainen käsitys vuorovaikuktuksesta Joidenkin opiskelijoiden kirjalliset taidot saattaa olla heikot Massakursseilla mielekkään oppimisen krieteerien touteuttaminen vaatii verkko-opetuksessa tutorilta resursseja Oppijoita voidaan aktivoida antamalla heille rooleja joiden toteuttaminen on välttämätöntä myös muiden edistymiseksi, aikataulutus Oppimistavoitteet ja se mitä opiskelijoilta odotetaan kurssilla tulisi tehdä opiskelijoille näkyväksi

Tehtävä 2 jatkuu Pohditaan ryhmissä miten mielekkään oppimisen kriteerit voidaan ottaa huomioon verkko-opetuksessa? Mitkä ovat olennaisia taustatekijöitä kriteerien täyttymisessä? Miten havaitset opiskelijan toiminnassa ja oppimisessa, että kyseiset mielekkään oppimisen kriteerit ovat toteutuneet?

Asioita jotka pitää olla kunnossa jotta verkko-opetus onnistuu: Sekä opettajan että opiskelijan motivaatio Oikeat tekniset välineet oikeassa paikassa ja niitä käytetään oikealla tavalla Millä tavalla verkossa toimitaan, erilaisten vuorovaikutusten julkituominen Toimintatavat näkyväksi opiskelijalle Käsitteet ja välineet tutuiksi Arviointi perustuttava siihen mitä opiskelijalta odotetaan eikä kilpailevuuteen

Mitkä ovat olennaisia taustatekijöitä kriteerien täyttymisessä? Vuorovaikutteisuus -taustatekijät -indikaattorit

Mitkä ovat olennaisia taustatekijöitä kriteerien täyttymisessä? Aktiivisuus -taustatekijät Mielekkäät oppimistehtävät Omakohtaiset tavoitteet (hops) Opetusjärjestelyt tukemaan aktiivisuutta Opiskelun ja oppimisen ohjaus Palaute Sopivan haasteelliset oppimistehtävät Määräaika tehtävien tekemiselle -indikaattorit Hops Verkkoon jään jälki keskustelusta Oppimisprosessi verkossa näkyvillä Oppimistehtävien tekeminen (ajoissa)

Mitkä ovat olennaisia taustatekijöitä kriteerien täyttymisessä? Intentionaalisuus -taustatekijät Lähtötason selvittäminen Tavoitteiden kuvaaminen jotta opiskelija saa käsityksen mitä häneltä odotetaan Samat ajatukset kuin aktiivisuudessa tukee myös intentionaalisuutta Hops -indikaattorit

Mitkä ovat olennaisia taustatekijöitä kriteerien täyttymisessä? Yhteisöllisyys -taustatekijät Pedagoiset mallit jotka tulee yhteisöllisyyttä Ryhmäyttäminen -> ryhmäytyminen -> Rops Ilmapiiri Olosuhteet (välineet ja foorumit) Vertaistutortoiminta Sopiva ryhmäkoko -indikaattorit Rops Suunnitelma vertaistutortoiminnasta ja sen arviointi Opiskelijakysely ilmapiiristä

Mitkä ovat olennaisia taustatekijöitä kriteerien täyttymisessä? Reflektiivisyys -taustatekijät Itsearviointiin kannustaminen Vertaisarviointiin kannustaminen Oppimistehtävät niin että tietoa voi soveltaa Arviointi: että oppisisältöjä reflektoitu ja perusteltu Vaaditaan kirjallisia taitoja ja keskustelutaitoja -indikaattorit Opiskelijan opas Vuorovaikutteisuus ja keskustelevuus Opiskelija rohkaistuu kirjoittamaan verkkoon

Mitkä ovat olennaisia taustatekijöitä kriteerien täyttymisessä? Kontekstuaalisuus/tilannesidonnaisuus/siirtovaikutus -taustatekijät Aidot ongelmat Asiantuntijat työelämästä Eksperttiyden mallintaminen Sen löytäminen oppisisällöistä, miten niitä voidaan käytännössä hyödyntää Mobiilioppimista voisi hyödyntää tässä -indikaattorit

Mitkä ovat olennaisia taustatekijöitä kriteerien täyttymisessä? Siirtovaikutus -taustatekijät Oppisisältöjen suunnittelu yhdessä opettajien kesken -indikaattorit

Mitkä ovat olennaisia taustatekijöitä kriteerien täyttymisessä? Konstruktiivisuus -taustatekijät Asialliset pohjatiedot Kaikki muut kriteerit kuuluvat konstruktiivisuuteen -indikaattorit Lähtötason selvittäminen

Tehtävä 3 Minkälaisia muita kriteereitä verkko-opetuksen arvioinnissa/kehittämisessä tarvitaan? Miten kehittäisit laatukäsikirjaa niin että se hyödyttää opettajan työtä entistä paremmin? Esimerkiksi miten laatukäsikirjan käytettävyyttä tulisi parantaa?  ideoita laatupalvelun tuottamiseksi

Minkälaisia muita kriteereitä verkko-opetuksen arvioinnissa/kehittämisessä tarvitaan? Enemmän opiskelijan näkökulmaa Mitoittaminen, kuormittavuus sopivaksi ettei kurssi tule liian työlääksi Resurssit myös opiskelijan näkökulmasta (kaikilla ei uusia koneita tai koneita lainkaan) Oppimisen laadun arviointivälineiden kehittäminen Oppijan ja oppimisen näkökulman muodostaminen, laatumatriisin kysymykset oppimisen näkökulmasta Resurssit 3. vaihe: tuki jne. + verkosto Kuormittavuus myös opettajan näkökulmasta -> ettei ole liian kuormittavaa opettajalle itselleen (työsuunnitelma) Henkilökunnan koulutus ja myös opiskelijoiden koulutus (näiden yhdistäminen)

Kiitos aktiivisesta osallistumisesta työpajatyöskentelyyn! -tiimi