Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen, 3 OP 12.3.2012 klo 9.15 – 15.15 LAMK copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Ohjelma Klo 9.15 Orientoituminen (esittelyt, materiaalit ja linkit), www.liiketoiminta.info/LAMK – Klo 11.30 Sähköisen kaupan kehitys ja peruskäsitteitä (btoc ja btob) Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset pk-yritysten liiketoimintaan Klo 11.30 – 12.15 Lounas Klo 12.15 – 13.00 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa Klo 13.00 – 13.45 Ryhmätyön valmistelua Klo 13.45 – 14.00 Tauko Klo 14.00 – 15.15 Ryhmätyö Klo 15.15 Päivän päätös copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Tavoitteet - muodostaa kuvan myyntipalvelun toiminnasta ja myyntiprosessista - ymmärtää aktiivisen myynnin merkityksen osana kannattavaa yritystoimintaa - osaa järjestää ja suunnitella asiakaslähtöisesti matkailupalvelupaketteja - asiakastietojen keräämisen ja seurannan periaatteet (CRM) asiakastietokannassa - tuntee alan myynti- ja markkinointikanavat sekä keskeiset sähköiset jakelukanavat copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Kuka? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 3.4.2017 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Vuodesta 1996 3 kouluttaja-konsulttia, 6 alihankkijaa, Oulu, Kuopio, Espoo, Helsinki Palvelun laatu asteikolla 1-5 vähintään 4,3 vuodesta 2006 Päätuotteet: Sähköisen liiketoiminnan koulutus ja asiantuntijapalvelut (verkkokauppa, sosiaalinen media, internet-markkinointi, internet-sisällöntuotanto) Ely –keskus / eAskel –konsultit (Kauppinen ja Mikkola) Sertifioitu elämyskouluttaja (LEO) ja Internet-markkinointikouluttajat (Laine, Mikkola, Kauppinen) Laatu- ja toimintajärjestelmäasiantuntija- Laatutonni, DQN, DMN, Excellence Finland Asiakkaat: alueelliset kehitysyhtiöt, - organisaatiot ja hankkeet, korkeakoulut, Ely-keskukset, osaamiskeskukset, pk-yritykset Loppuasiakkaat: pp, pk- yritykset, alueorganisaatiot Markkina-alue koko Suomi ENEMMÄN IRTI VERKOSTA! – www.liiketoiminta.info
Verkkokauppa - Miten käyn kauppaa verkossa Minä kirsi.mikkola@liiketoiminta.info www.facebook.com/kirsimikkola twitter.com/kirsimikkola www.linkedin.com/user/kirsimikkola www.slideshare.net/kirsimikkola Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Kuka ja millainen sinä olet matkailijana? Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Kuka ja millainen sinä olet matkailijana? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Jos olisi pakko lähteä matkalle kuukaudeksi Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Jos olisi pakko lähteä matkalle kuukaudeksi Minne menisit? Kenet ottaisit mukaan? Milloin menisit? Miksi menisit? Miten etsisit tietoa kohteesta? Miten varaisit? Mitä erityistä toivoisit kohteessa? Kenen haluaisin olevan sinuun yhteydessä matkan jälkeen? 4 min. ja kerro meille muillekin! copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 PERUSTEET copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Aloitetaanpa vähän perusteista Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Aloitetaanpa vähän perusteista Sähköisen kaupan kehitys ja peruskäsitteitä (b to c ja b to b, myös B2C ja B2B) Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset mikro-, pienten ja keskisuurten (pk) yritysten liiketoimintaan Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa tai käytännön arjessa copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Myyntikanavat Suoraan Sähköposti Puhelin Henkilökohtaisesti Omasta verkkokaupasta Välittäjän kautta Kivijalka matkatoimisto Matkanjärjestäjä Keskusvaraamot OTA GDS Verkkovälittäjät eli brokerit copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Internetin merkitys koko yrityksen liiketoiminnalle on kiistaton Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Internetin merkitys koko yrityksen liiketoiminnalle on kiistaton Jos yritystä ei verkosta löydy, sen koko olemassaolo kyseenalaistuu Voiko nykypäivän yritys elää ilman Internet-verkkoa? Miksi? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Termiviidakossa voit olla Tarzan Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Termiviidakossa voit olla Tarzan 29-30.11.2011 CPM (cost per thousand, hundreds, view) Sivulataus (hit) WYSIWYG Portaali Banneri(mainospalkki) Freeware Open Source WEB 2.0 Long Tail Kotkotus http://fi.wikipedia.org/, http://wikitravel.org Klikkaus (%) Adware Näyttökerrat SMS Shareware URL (universal resource locator) Spämmäus(spam) newsletter (e-news) MMS eCRM Konvertointi Staattinen sivu Dynaaminen sivu HTML Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimatization) Konvertointi Erillinen kävijä (uniikki kävijä) copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Peruskäsitteitä Sähköinen markkinointi = Internet-markkinointi Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa Sähköinen liiketoiminta copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Määrittelyt Sähköinen liiketoiminta tarkoittaa kaikkea tietoverkkojen välityksellä hoidettua liiketoimintaa. Sähköinen kaupankäynti tarkoittaa sähköisen liiketoiminnan osa-aluetta, joka keskittyy vaihdantaan. Sähköinen markkinointi tarkoittaa informaatioteknologian käyttöä markkinoinnissa. Internet-markkinointi tarkoittaa internetin hyödyntämistä markkinoinnissa. copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit – mitä ne tarkoittavat, esimerkkejä poissaolovaihe - ???? verkkoläsnäolovaihe, www.niemimaki.fi tuoteinformaatiovaihe, www.ruka.fi myynti ja interaktiivisuusvaihe, www.teddy-tours.fi sisäisten tietojärjestelmien integrointi vaihe, www.saariselankeskusvaraamo.fi täysin integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmäkokonaisuus, www.kalevatravel.fi Kettunen & Filenius 1998 copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköisen liiketoiminnan kanavat Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Sähköisen liiketoiminnan kanavat YRITYS- JA JULKINEN SEKTORI www.vero.fi KULUTTAJA JA JULKINEN SEKTORI http://www.ouka.fi/ kerro mielipiteesi keskusten kehittämisestä http://www.rovaniemi.fi/suomeksi/Palveluhakemisto/Kaavat_ja_kiinteistot/Kaavatori.iw3 Joulukuuset: http://www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/Metsatalous/Sivut/JoulukuusenvoiostaaLapissamatkapuhelimella.aspx Kalastusluvat: http://www.villipohjola.fi/page.asp?Section=53 YRITYS- JA YRITYS (80%) Kuljetusyhtiöt: http://nolp.dhl.de/nextt-online-public/set_identcodes.do?lang=en&idc=058450081348 / DHL ja Mehr-kosmetik Matkailu: http://www.travius.eu/frame.aspx?t=pro / demoadmin11, S1n1kka Yritysten välinen ekstranet YRITYS JA KULUTTAJA www.horze.fi www.cdon.com www.freitag.ch KULUTTAJA JA KULUTTAJA www.huuto.net http://www.slideshare.net/MarikaP/varsan-markkinointi-20-webin-muuttuvat-mahdollisuudet YRITYS-KULUTTAJA-KULUTTAJA www.mikko.fi http://www.youtupes.com/ copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
A D I A Elias St. Elmo Lewis, (1911)
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 OSTOKÄYTTÄYTYMINEN copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset pk-yritysten liiketoimintaan Internet on nykyään entistä enemmän jatke ihmisen elämään – siellä hoidetaan raha-asiat ja sieltä haetaan tärkeät tiedot, siellä ovat säilössä rakkaiden sähköpostit ja lomakuvat, sieltä haetaan seuraa ja soitetaan ilmaiseksi Atlantin yli Kiinnostus omaan alkuperään, juuriin ja perinteisiin, onnistuminen, oppiminen, hyvinvointi, terveys, yhteisöllisyys, yhdessä jakaminen Ostokäyttäytyminen muuttuu niin kuluttaja (btoc) kuin myyjä (btob) puolellakin - Suoramyynti ja itsepalvelu lisääntyvät, mitä tämä tarkoittaa perinteisessä matkanjärjestäjäkaupassa? KAUPPA LÄHTEE USEIN HAKUKONEEN HAUSTA 80 % sivujen ensikävijöistä tulee hakukoneiden kautta Google tavoittaa 95% suomalaisista internet-käyttäjistä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset pk-yritysten liiketoimintaan Perinteinen tapa markkinoida ja myydä tuotteita ja –palveluja on haasteen edessä Vanhoja markkinointi- ja myyntityövälineitä on uudistettava ja kehitettävä ja uusia markkinointi- ja myyntivälineet on otettava käyttöön Uusia liiketoimintamalleja syntyy esim. www.tallini.fi, Kokemuskauppa.fi Internettiä käyttävistä kuluttajista 85 prosenttia hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi myös silloin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä; näyteikkunaostokset copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Mikä vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen? Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Mikä vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen? HAKUKONEET Ja Google ei ole ainoa… http://gs.statcounter.com copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos Hinnan merkitys edelleen suuri Tyypillinen verkko-ostaja tekee hintavertailuja ja ostaa usein tuotteensa sieltä, mistä halvimmalla saa kayak.com, trivago.fi, vertaa.fi Asiakkailla on erilaisia verkko-ostajaprofiileja copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos Viraalimarkkinointi = puskaradiomarkkinointi Suosittelut ja tuotearvostelut Halvatlennot.fi, supersaver.fi Rantapallo.fi, napsu.fi, tripadvisor.fi, tripsay.fi Keskustelupalstat ja Blogit Yhteisöt Kohderyhmien tavoittaminen Asiakkaan ”iholle” pääseminen Kuva- ja Videopalvelut YouTube, Wimeo, Flickr, Picasa, Photobucket, Panoramio Mashupit copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Verkkokaupan asiakasprofiilit Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Verkkokaupan asiakasprofiilit Superostajat Kokemattomat Tiedonhakijat Täsmäostajat Varovaiset ostajat copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 SEGMENTOINTI copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Segmentointi = asiakkaiden ryhmittely on oleellisen tärkeä Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Segmentointi = asiakkaiden ryhmittely on oleellisen tärkeä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Segmentointi Unohdetaan aivan liian usein Erittäin vaikeaa Matkailussa tehokkaimmin toimii benefit eli motiivilähtöinen segmentointi
Tarpeet © Ilkka Kauppinen 2011 www.liiketoiminta.info
Ilkan tutkimus Influencing customer decisions to travel and choose tourist products through Internet marketing Kulutuskäyttäytyminen Motivaatiosegmentointi Ostospäätösprosessi
Matkaprosessi - asiakas Matkavalinta Ennen matkaa Matka Kotimatka Matkan jälkeen Palvelun valinta Matkan motiivi usein jo selvillä Ostopäätöksen vahvistaminen Kokemuksen onnistuminen Kokemuksen vahvistaminen Uusintaostos Kanta-asiakkaaksi ja käyttäjäksi Suosittelu Verkkopalvelu Mobiilipalvelu Markkinointiviestintä Lisämyynti Kauppinen. I. 1999 32
Lue lisää Haley J. (1968 ) Benefit segmentation: A decision-orientated research tool. Journal of Marketing 32. Frochot I. (2005). A benefit segmentation of tourists in rural areas: a Scottish perspective. Tourism Management 26. Ja helppo http://bit.ly/segmentointi
Asiakas haluaa osallistua, oppia ja jakaa Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Asiakas haluaa osallistua, oppia ja jakaa Halusitko jo lapsena bussikuskiksi? Unelmoitko edelleen maanviljelijän ammatista? www.vocationvacation.com Tekeekö mielesi lähteä matkaan porukalla? www.kokemuskauppa.com Yllätä ystäväsi edes kerran vuodessa! www.mymms.com Sosiaalinen media (seuraavalla kerralla) copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Asiakas haluaa… Nopeutta ja tehokkuutta asiakaspalveluun Vaihtoehtoisia asiakaspalvelukanavia www.mulletoi.com Osallistua tuotteen ja palvelun rakentamiseen www.freitag.ch copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Asiakkaalla on kova tarve osallistua Asiakkaan matkailun verkkokauppiaalle tuottama sisältö on vielä täysin hyödyntämättä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Näitä seuraamalla pysyt kärryillä: www.tnooz.com www.newmediatrendwatch.com copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
SIVU 38 Valitkaa jokainen itsellenne majoitusyritys, jota käytätte esimerkkinä kurssin tehtävissä. (hotelli, B&B, mökkikylä tai hostelli)
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 ORGANISAATION E-STRATEGIA copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Yrityksen e-strategia Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Yrityksen e-strategia E-strategia liittyy kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaan ja luo yhdessä teknologia- ja markkinointistrategian kanssa yrityksen menestymisen edellytykset ELI sähköisen liiketoiminnan strategia ja toimenpiteet tulevat olla saumattomasti yhteydessä yrityksen tietotekniikkasuunnitelmaan sekä markkinointitoimenpiteisin ja myyntiin copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 SOSTAC S = Situation Missä tilanteessa olemme nyt ? O = Objectives Missä haluaisimme olla? S = Strategy Mitä saavutamme? T = Tactics Miten toimimme käytännössä? A = Action Toiminta C = Control Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä? Smith, P. 1999 copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Asiakkaan kokema palvelun kokonaislaatu Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Asiakkaan kokema palvelun kokonaislaatu copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen Ulkoisten sähköisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen VAIHE 1 ICT-PERUSRATKAISUT Tietokoneet Toimisto-ohjelmat Taloushallinnon ohjelma Sisäiset verkkoratkaisut VAIHE 2 TOIMINNANOHJAUS Tuotannon/toiminnanohjausjärjestelmät (ERP, SCM) CRM, asiakastiedon hallinta Varausjärjestelmä Kassajärjestelmät Projektinhallinta-järjestelmät Alkeellinen intranet Toimipisteiden välinen verkko VAIHE 3 SISÄINEN INTEGROINTI Tieto syötetään vain kertaalleen Järjestelmät keskustelevat keskenään Ei erillisiä Excel-analyysejä Toimintatavat ja prosessit määritelty, linkitykset järjestelmiin kuvattu Monipuolinen intranet SCM=Supply chain management ERP= Enterprise Resource Planning CRM = Customer Relationship Management Liiketoiminnallisten hyötyjen lisääntyminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Ulkoisten sähköisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen VAIHE 1 SÄHKÖISEN VIESTINNÄN PERUSRATKAISUT Sähköposti Ensimmäiset kotisivut Sähköinen pankkiyhteys VAIHE 2 ALKAVA SÄHKÖINEN LIIKETOIMINTA Vuorovaikutteiset kotisivut ja sosiaalisen median käyttö Verkkokauppa Ensimmäiset ekstranet-palvelut Yksittäisiä sovellusten välisiä yhteyksiä kumppaneihin Kumppanien ekstranet-palvelujen käyttö VAIHE 3 VERKOSTOITUNUT LIIKETOIMINTA Tieto syötetään vain kertaalleen Ekstranet-palvelut on integroitu osaksi tietojärjestelmiä Suoria sähköisiä yhteyksiä kumppanien järjestelmiin Toimintatavat ja prosessit määritelty, linkitykset järjestelmiin ja verkkoratkaisuihin kuvattu Liiketoiminnallisten hyötyjen lisääntyminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 VAIHE 1 IT-PERUSRATKAISUT VAIHE 2 TOIMINNAN OHJAUS VAIHE 3 SISÄINEN INTEGROINTI Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen Ulkoisten sähköisten ratkaisujen kehittäminen VAIHE 1 SÄHKÖISEN VIESTINNÄN PERUSRATKAISUT VAIHE 2 ALKAVA SÄHKÖINEN LIIKETOIMINTA ESIM. VERKKOKAUPPA VAIHE 3 VERKOSTOITUNUT LIIKETOIMINTA Liiketoiminnallisten hyötyjen lisääntyminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Muistatko vielä kypsyysmallit? Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit Poissaolovaihe - ???? Verkkoläsnäolovaihe, http://www.niemimaki.fi/ Tuoteinformaatiovaihe, www.ruka.fi myynti ja interaktiivisuusvaihe, www.teddy-tours.fi sisäisten tietojärjestelmien integrointi vaihe, www.saariselankeskusvaraamo.fi täysin integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmäkokonaisuus, www.kalevatravel.fi copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköinen liiketoiminta vaihe I CASE esimerkki Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Sähköinen liiketoiminta vaihe I CASE esimerkki copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköinen liiketoiminta vaihe II, CASE-esimerkki Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Sähköinen liiketoiminta vaihe II, CASE-esimerkki 1.9.2009 copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Haasteita pk-yritykselle riittää Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Haasteita pk-yritykselle riittää YRITYS Aika Henkilöt Raha Asenne Osaaminen Tavoitteet ja suunnitelmat Nykyinen tietotekniikka Kumppanuudet ja verkostot Kilpailijat (uudet ja vanhat) PROSESSI Tuotteistus ja hinnoittelu Sisällöntuotanto Sovellukset ja ohjelmistot Tekniikka ja teknologia Maksuliikenne ja -tavat Logistiikka Seuranta ja statistiikka Markkinointi Asiakaspalvelu Tietoturva Sopimusjuridiikka Yhteinen kieli ASIAKAS Segmentointi = Ryhmittely Asiakkuuden hallinta Odotukset ja vaatimukset Palautemekanismi Asiakaspalvelun laatu Saavutettavuus Käytettävyys copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle 1. Kasvaa nykymarkkinoilla nykyisillä tuotteilla hyötyä markkinoiden kasvusta lisäten markkinaosuutta 2. Kasvaa nykytuotteilla uusilla markkina-alueilla viennissä kotimaassa 3. Kasvaa uusilla tuotteilla uusilla markkinoilla 4. Kansainvälistyä voimakkaasti 5. Kasvaa laajentamalla tuote- tai palveluvalikoimaa oman tuotekehityksen tuloksena 6. Kasvaa hankkimalla (ostamalla) uusia tuotteita copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle 7. Kasvaa yritysoston kautta 8. Keskittää toimintaa ja erikoistua jopa liiketoiminnan volyymin kustannuksella jopa erkauttamalla osia tuoteryhmistä tai palveluista 9. Hankkia uutta teknologiaa teknologiansiirron avulla 10. Kehittää ylivoimainen tuote tai teknologia ja aloittaa kasvu oman markkinoinnin ja myynnin avulla myydä tuoteoikeudet tai osa niistä alan merkittäville toimijoille lisensioida tuoteoikeuksia myydä koko liiketoiminta onnistuneen kehitystyön jälkeen kombinaatio edellisistä - mikä? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle 11. Säilyttää toiminnan nykyvolyymi ja taso nykytilan säilyttäminen edellyttää panostuksia normaaliin tuotekehitykseen ja markkinointiin edellyttää kasvavaa teknologista panostusta 12. Myydä yritys tai kyseessä oleva tuoteryhmä millä aikajaksolla? kotimaisille vai ulkomaisille ostajille? 13. Saada yritys listautetuksi 14. Saada pääomarahoittajat kiinnostumaan yrityksestä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Parityön alustus, parityö ja purku Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Parityön alustus, parityö ja purku copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Parityön ohjeistus 2-3 hengen ryhmissä 1 aihe / ryhmä Kirjatkaa powerpointiin tai wordiin perusteltuja vastauksianne Lisäksi etsikää 2 esimerkkiä mielestänne onnistuneista matkailun verkkokaupoista Käyttäkää apuna www.liiketoiminta.info/jamk sivuilta löytyviä linkkejä tehtävä aihe-alueittain copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Parityön aiheet ja linkit www.liiketoiminta.info/LAMK Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Parityön aiheet ja linkit www.liiketoiminta.info/LAMK copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Tehtävävinkki Hankitaan kaikille Google tili., jos ei jo ole Huom. prosessi vaihtunut äskettäin joten kato, miten menee. Tätä tarvitaan myöhemmissä tehtävissä. www.google.com/accounts/?hl=fi Kiitti! copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Materiaalit ja linkkejä www.liiketoiminta.info/LAMK Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK 16.2.2011 Materiaalit ja linkkejä www.liiketoiminta.info/LAMK copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy