Kokemuksia ja vinkkejä toiminnallisen oppimisen näkökulmasta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
. Rauman freinetkoulu.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Toimintaohjeet opelle
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
VOA-oppimispäiväkirja
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
TASAPAINON RAKENTAMINEN
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Rastiseikkailutapahtuma peruskoulun suunnistuksen opetuksen tukena Pro gradu -tutkielma Sari Vääränen.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
TVT (vaka) Projektitehtävä
TVT projekti esikoululaisille
”Mitä meillä jo on tehty”! Mitä ja miten haluamme jatkossa tehdä yhdessä (ja erikseen?) Valitut Jatkotoimenpiteet – toimintasuunnitelma 2015 – 2017 Yhteinen.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Opetussuunnitelma/OPS
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Toiminnallinen oppiminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Toiminnallinen oppiminen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Kieli itseilmaisun välineenä
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Pataluodon koulu Draamaluokka
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Tunnetaitojen harjoittelua ryhmässä
Pataluodon koulu Draamaluokka
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Tervetuloa kouluun!.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia ja vinkkejä toiminnallisen oppimisen näkökulmasta Liikettä luokkiin! Kokemuksia ja vinkkejä toiminnallisen oppimisen näkökulmasta Kaisa Blomberg

Hämeenlinna jakaa Suomen kartalla nyt kahtia Hämeenlinna jakaa Suomen kartalla nyt kahtia. Asut Hämeenlinnasta katsottuna pohjoisella puolella tai eteläisellä puolella. Eteläinen puoli: Nouskaa seisomaan ja tehkää käsillä isoja aaltoja. Pohjoinen puoli: Taputtakaa raivoisasti. hämeenlinnalaiset: Huutavat tahdikkaasti: HPK, HPK…!!

Mitä ? Perusopetuksen opetussuunnitelmassa sekä esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa painotetaan toiminnallista työtapaa. (Opetushallitus 1994 ja 2010) Toiminnallinen oppiminen on yksi opetusmenetelmä muiden joukossa. Sen avulla pyritään saavuttamaan oppiaineen sisällön tavoitteet. Se ei ole siis välipala vailla päämäärää, vaan tavoitteellista toimintaa.

Mitä? Toiminnalliset menetelmät ovat keskenään erilaisia ja niillä tarkoitetaan esim. Ryhmätöitä, pistetyöskentelyä Leikkejä Pelejä; valmiita/oppilaiden keksimiä Draamaa Tutkimustehtäviä Yhteistoiminnallista oppimista

Mitä? Menetelmää voidaan käyttää minkä tahansa oppiaineen - opettamisessa, mielenkiinnon herättelyssä, jo opitun kertaamisessa tai konkretisoinnissa. Vastaa haasteeseen passiivisuden purkamisessa luokissa.

Miksi? Liikkuessa tapahtuu aina kognitiivista kehittymistä. (Ahonen, 2008) Lukuisia tutkimustuloksia liikunnan positiivisesta vaikutuksista oppimiseen (mm. Donelly ym. 2009, Reed ym. 2010) Tarjoaa vaihtoehtoja erityisesti niille oppilaille, joilla on vaikeuksia keskittyä teoreettiseen opiskeluun. (Laakso, 2008) (Myös opettajille, joilla vaikeuksia keskittyä teoreettiseen opettamiseen.)

Miksi? Oppilaiden kommentteja: ” Koska opin vähän niin kuin huomaamatta.” ”Aika kuluu paljon nopeammin, ei ole tylsää.” ”Ei tarvitse vaan istua ja kuunnella.” ”Päästään itsekin tekemään, eikä ope vaan näytä ja kerro jotain juttuja.” ”Tehdään kavereiden kanssa yhdessä.” ” Se on kivaa !”

Haasteita matkalla… ” Toiminnallisuus vie aikaa oikealta opetukselta.” ”Oppilaat riehaantuvat, eivätkä rauhoitu toiminnan jälkeen.” ”Syntyy meteliä.” ” En tiedä mitään toiminnallisia harjoitteita.”

Omia huomioita ja kokemuksia Oppilaat suhtautuvat opittaviin asioihin positiivisemmin. Naurua syntyy, on hauskaa! Asiat jäävät mieleen, oppimista todellakin tapahtuu. Oppilaat jaksavat työskennellä pidempiä aikoja ja tekevät enemmän. Työrauha säilyy. Oppilaat ovat aktiivisemmin mukana oppimisprosessissa. Oppilaiden sosiaaliset taidot paranevat.

Miten lähden liikkeelle? Ota mukaan pieniä palasia kerrallaan; yksi juttu viikossa, yksi päivässä, yksi tunnissa… Jos ainelähtöisyys haastaa, lähde liikkeelle muista jutuista, esim. taukoliikunta, vastaamistapa, seisomishetket… Huomio aina: -ryhmä ja tavoitteet

Esimerkit Tunnin aloitus Tunnin aloitus Läksyjen tarkistus Päässälaskut Opettaja opettaa uuden asian Oppilaat tekevät kirjan tehtäviä Oppilaat tekevät kirjan lisätehtäviä Opettaja määrää kotitehtävät Tunnin lopetus Tunnin aloitus Läksyjen tarkistus kahdella seisomapisteellä Opettaja antaa oppilaille tehtävän tutkia asiaa esim. etsiä luokasta, ulkoa, käytävältä, kuvasta jne.. Oppilaat käyttävät kehoaan muodostaen muotoja, ryhmiä… Oppilaat lukevat /tekevät kirjasta/monisteesta valitut tehtävät Opettaja antaa vaihtoehtoja kotitehtäviin ja ryhmät valmistautuvat esittämään oppimansa seuraavalla tunnilla

Harjoitus: Kootkaa n. 6 hengen ryhmä Harjoitus: Kootkaa n. 6 hengen ryhmä. Ryhmässä tekee dramatisoinnin korvasta ja äänen liikkumisesta siellä. Jakakaa roolit korvan osista. (Roolit voisivat olla esim. ääni, korvalehti, tärykalvo, kuuloluut, simpukka, kuulohermo ) Mitä opitte? Korvalehdet keräävät ääniaaltoja korvaan. Ääni kulkeutuu korvakäytävää pitkin tärykalvolle, joka muistuttaa rumpukalvoa: voimistunut värähtely siirtyy välikorvan kuuloluiden kautta sisäkorvan simpukkaan, jossa aistinsolut aistivat äänen. Ääniaistimus siirtyy kuulohermoa pitkin aivojen kuuloalueelle, jossa kuuloaistimus tulkitaan.

Mistä lisätietoa ja harjoitteita? Jokainen osaa – kyse on tavasta ajatella! Opettajanoppaat Internet pullollaan Kollegat ja oppilaat Liikunnan aluejärjestöt: -toiminnallisen oppimisen koulutus -mentor-toiminta

Kirjallisuutta aiheeseen: Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. -Aalto, M. 1998. Hyvä. X. Ryhmä. X. Toimintakokemusaineisto kouluille. -Aalto, M. 1998. X.taasia. Toimintakokemusaineisto nuorisotyöhön. -Leskinen, E. 2009. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. -Linnossuo, O. 1997. Hyva, paha ja hauska: Tehtäviä ja ryhmätyöharjoituksia lasten ja nuorten kasvutyöskentelyyn. -Nykänen, M. & Honkanen, L. 1998. Leija. Toiminnallisia harjoituksia peruskouluun. -Sahlberg,P.& Leppilampi, A. 1994. Yksinään vai yhteisvoimin? Yhdessäoppimisenmahdollisuuksia etsimässä.

Harjoitteita ja vinkkejä ajatuksen avaajaksi Hypitään lattialla/naruilla/taputetaan esim. sanoja, tavuja, kymppipareja, kielten sanoja, kertotauluja, puuttuvia lukuja, sanaluokkia, valtioita… Rakennetaan konkreetteja malleja kehosta ja materiaaleista (hiekka, lumi, hyppynaru, muovailuvaha) esim. valtioiden muotoja, kirjaimia, tavuja, laskuja, numeroita Näytellään toimintoja, asioita, kielten sanoja, tilanteita Pistetyöskentelyä ryhmissä istuen, seisten, kiertäen Liikutaan esim. seinällä olevien tehtävien väli annetulla/keksityllä tavalla Heitetään välinettä, kun sanotaan/kysytään/opetellaan laskuja, sanoja Keksitään räppi/hokema, minitarina muistisääntöjä vaativiin asioihin Lappuja, joissa kysymys tai vastaus, etsitään parit Käydään hyppäämässä, kiinnittämässä tarralappu oikeaan vastaukseen, vaihtoehdot seinissä ympäri luokkaa Heitetään kuvanoppaa/tavallista noppaa, numeroilla eri kysymyksiä, tehtäviä taululla/seinillä, ympäri luokkaa Ryhmitellään asioita annettuun järjestykseen jonossa Sovelletaan seikkailuradoille, köysi-ja narutehtäviin avaruudellista hahmottamista, ongelmanratkaisua ja eri oppiaineiden teemoja. Kerrataan viuhkasuunnistuksen avulla jo opittua asiaa, rastilla tietoa/tehtävä Hyödynnetään teknologiaa; älypuhelimia, ipadeja, kameroita: kierrä, etsi kuvaa, piirrä, mittaa, sovelluksia Pelejä/leikkejä, lautapelejä aiheeseen liittyen, anna oppilaiden keksiä ja tehdä itse omia SKY IS A LIMIT!