Opettajien täydennyskoulutusprojekti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
ELOKUVAN TEKEMISEN VAIHEET
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
. Rauman freinetkoulu.
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Johdatus elokuva- ja media-analyysiin
ELOKUVAKASVATUS SODANKYLÄSSÄ opettajien täydennyskouluttaminen varhaiskasvatuksessa, perusasteella sekä toisella asteella vuosina
Oppilas medioiden pyörteessä, Rovaniemi, OPETTAJA ELOKUVAN PYÖRTEESSÄ Elokuvakasvatus ja oma tekeminen.
OHJEITA VIDEOKUVAAMISEEN
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Musiikin ryhmäkoulutus
Kuva verkkolehdessä. Kuvaesimerkkejä Tässä linkki tai yksittäisiä kuvia hs.fi.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Ohjeita animaation tekoon:
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Palautetaidot ja opponointi
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
ELOKUVALLINEN MEDIAKASVATUS
ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
KUVAKÄSIKIRJOITUS Leenan ja Leevin lumiukot Veera Tervo, Laura Päärni VAKA 12C.
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Palautetaidot ja opponointi
MUSIIKKIVIDEO: PAPUKAIJA-SASUN SEIKKAILUT. 1.Kohtaus Papukaija-Sasu herättää joka aamu omistajansa Joonaksen. Lähikuvassa Joonas ja papukaija-Sasu nauttivat.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Kirjallisuuden lajeja
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
VIDEOKUVAUKSEN PERUSTEITA
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
(2b) VÄLIAIKATYÖSKENTELY jakson välillä OSALLISUUS OPPIVA OPS.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Henna, Riina & Suvi. Tarinan nimi ja taustakuvana maisemakuva. Taustalla taustamusiikkia.
Opetussuunnitelma/OPS
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Analyysissä huomioitavaa
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Yrittäjyyskasvatusta yläkoululaisille Kolme 9. -luokkalaisille suunnattua yrittäjyyskasvatus tuntia.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Proosatekstin analyysi
Kirjallisuuden käsitteitä
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tutkielman teko-ohjeet
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Novellin erittelyn apuvälineitä. Mistä asioista voi tehdä havaintoja?
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Elokuvakurssin kurssisuunnitelma
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Niina Katainen, virtuaaliyliopistohanke
Esityksen transkriptio:

Opettajien täydennyskoulutusprojekti Kuusamo, 4.5.2006

ELOKUVAKASVATUKSEN TARVE Visuaalinen kulttuuri Mediakulttuurin vaikutus lasten identiteetin kehittymiseen Lapset tarvitsevat ohjausta mediasuhteen kehittämisessä Audiovisuaalinen luku- ja kirjoitustaito Elokuvamedian monipuolisuus Elokuvataiteen kulttuuriperintö

ELOKUVAKASVATUKSEN TAVOITTEET Kehittää oppilaiden elokuvakulttuurin tietämystä Ymmärtää elokuvallista ilmaisua ja kerrontakeinoja Käyttää liikkuvaa kuvaa omien ajatusten ja tunteiden välittämiseen Kehittää oppilaan ryhmätyötaitoja Kriittisyys, aktiivisuus, avoimuus, elämyksellisyys Tasapainoinen mediasuhde Uusi lukutaito Oppilas analysoi ja perustelee mielipiteitään

ELOKUVA-ANALYYSI Elokuvan terminologiaa Elokuvien lähiluku - tekstuaaliset osatekijät Tulkinnan teoriat - kontekstuaaliset osatekijät

HELPPO ELOKUVA-ANALYYSI Tavoitteet: Oppilas oppii tulkitsemaan kuvallista kerrontaa ja tarinan rakenteita. Hän tajuaa periaatteet, joiden avulla muodostuu elokuvallinen kokonaisuus. Sisältö: Valitse yksi tai useampi näkökulma, joiden avulla tarkastelet elokuvaa tai yhtä kohtausta yhdessä luokkasi kanssa. (kohtaus = elokuvan jakso, jonka tapahtumat käydään samassa paikassa ja/tai ajassa, esim. luokkahuone) Tehtävät voidaan suorittaa pari- tai ryhmätyönä. Lopuksi tulokset kootaan kalvolle tai taululle.

1. KUVALLINEN ILMAISU a) Kuvakoot ja kuvakulmat - käytä neljää kuvakokoa (yleiskuva, kokokuva, puolikuva, lähikuva) - miksi on olemassa erilaisia kuvakokoja? mitä vaikutusta niillä on kerrontaan? - voit harjoitella kuvakokoja luokan kanssa leikkaamalla neliönmuotoisen reiän pahviin (kamera) tai rajaamalla sormilla oman ”kameran” b) Kameran liike - miksi kamera liikkuu? miten kamera voi liikkua? - harjoittele luokan kanssa kamera-ajoja, joko oikealla kameralla tai pahviin leikatun neliön avulla

2. DRAMATURGIA a) Elokuvan rakenne - jakakaa elokuva tai sen yksi kohtaus alku-keskikohta-loppu -periaatteella - mitä asioita jaksot sisältävä? Miksi ne toistuvat myös muissa elokuvissa? b) Äänet - millaisista äänistä kohtaus rakentuu (puhe, taustaäänet, musiikki, tehosteäänet jne.) - kuunnelkaa elokuvaa silmät kiinni ja tehkää luettelo mitä kuulette

3. LAJITYYPPI - tehkää luettelo erilaisista elokuvan lajeista (lajityyppi tai genre) kuten komedia, jännitys, draama, musikaali, lännenelokuva, tieteiselokuva jne. - miettikää eri lajityyppien ominaisuuksia (konventioita) - miksi ominaisuudet toistuvat saman lajityypin elokuvissa?

4. HENKILÖHAHMOT - tunnistakaa erilaiset henkilöhahmot (pahis, päähenkilö, sankari jne.) - mitä ominaisuuksia eri henkilöhahmoilla on ja miten ne on tuotu esille? (esim. kuvakulmat, vaatteet: pahis pukeutuu mustaan)

LÄHILUKU - RAKENNEANALYYSI elokuva kohtaus / kesto otos / kesto kamera / ääni /toiminta

LÄHILUKU - RAKENNEANALYYSI

TULKINNAN TEORIAT Tulkinnan teoriat Tuotannolliset tekijät Kuka elokuvan on tehnyt ja miksi se on tehty? Elokuvan tarkoitukset ja tavoitteet Lajityyppi Millaisesta elokuvasta on kyse? Vastaako elokuva lajityypin odotuksia? Kohderyhmä Kenelle elokuva on tehty Representaatio Elokuvan sanoma Suhde todellisuuteen

OMAT ELOKUVAT Elokuvantekemisen eri vaiheet: Idea Käsikirjoittaminen Kuvaminen Editoiminen Arkistoiminen Esittäminen

ONGELMAKOHTIA Tekniikka Sisällöt Aika Tila Ryhmäkoot Roolit

TARINANKERRONTA Selkeä tarina ja henkilöhahmot Resurssit Suunnittelu ja käsikirjoittaminen Kohtausluettelo aika / paikka / henkilöt / toiminta / äänet Kuvakäsikirjoitus

YHTEYSTIEDOT Projektisihteeri Tommi Nevala Sodankylän kunta Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti Vasantie 11 99600 Sodankylä puh: +358 (0)40 73 511 63 fax: +358 (0)16 618 155 e-mail: tommi.nevala@sodankyla.fi http://koulut.sodankyla.fi/elokuvakasvatus/