TESOMAN KOULUN AE- LUOKKIEN INTEGRAATIOHANKE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
vuosiluokat 7-9 rehtori Kimmo Kuusimäki apulaisrehtori Tuulia Suominen
Harvialan koulu ja päiväkoti
S2-tiimin muistiinpanot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
OPS MH/IK
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
APAJA Lkv
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Lukujärjestys 2A Muuta... klo MA TI KE TO PE x x1 x2
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Ekaluokalle 2017.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tämän hetkinen tilanne
Alakoulusta yläkouluun
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Esityksen transkriptio:

TESOMAN KOULUN AE- LUOKKIEN INTEGRAATIOHANKE

7AE-HANKKEEN LÄHTÖKOHDAT Oppilaan näkökulmasta: Erityisluokan oppilaan ja yleisopetuksen oppilaan oppimiskyvyn ero voi olla hiuksenhieno Eri oppiaineissa saman oppilaan oppimiskyky vaihtelee Integraatio – myös sosiaalinen- on tärkeää erityisluokan oppilaille Joustavia opetusryhmittelyjä tarvitaan yksilöiden huomioimiseksi

Opettajain/opetuksen näkökulma Yhteistyön kehittäminen opettajien välillä Opettajien erityisosaamisen hyödyntäminen (aineenope/ER-ope) Antaa opettajille kokonaisvaltaisemman käsityksen opetuksen/oppimisen vaatimustasosta Erityisopetuksen laatukriteerit täyttyvät paremmin

Rehtorin näkökulma Aloite opettajilta hyvä lähtökohta > rehtori mahdollistaa (lukujärjestys, tilajärjestelyt, motivointi, henkinen tuki opettajille) Myös rehtori voi olla innovaattorina > opettajien motivointi omalla esimerkillä ja esimerkeillä (benchmarking, opettajavaihto) Yhteisopettajuus/tiimiopettajuus perustuu vapaaehtoisuuteen > kaikkia ei voi pakottaa!

Rehtorin näkökulma Opettajakunnan vapaamuotoiset kokoukset eli ”pedagogiset kahvilat” > tiimiopettajuuden esittely Ennakkotyönä rehtorilla 7- luokkien muodostaminen (Tesomalla erityisopettajien kanssa), ”sopivien” luokanvalvojien valinta ja yleensä opettajien rekrytointi yhteisopettajuuden näkökulmasta

Toteutus Lukujärjestysten synkronointi (haaste!) Oppilaiden valikointi integroivaan luokkaan Lisäresurssien käyttö ei ollut lukuvuonna 2009-2010 mahdollista Integraatiota ja yhteistyötä on pohdittava ainekohtaisesti Avustajien käyttö? Tulevaisuudessa käytännöksi, jos erityisluokan luonne sen mahdollistaa

Kelpotesoma-pilotti Lukuvuonna 2009-2010: Yhdistetty 7AE (A= yleispuolen luokka, E= erityisluokka) Oppilasvalinta 7A:lle tehty pienryhmäopettajien ja koulupsykologin toimesta jo keväällä. Joukossa paljon tukea tarvitsevia oppilaita. 7E:n nykyinen ryhmä soveltuu oppilasainekseltaan yhteisopetusajatukseen (akateemiset ja sosiaaliset taidot) Pääajatukset: - oppilaat hyötyvät sekä aineenopettajan että erityisopettajan palveluista (MA, EN) - laaja-alaisen eo:n tunnit voidaan kohdistaa muihin ryhmiin Aineenopettaja/erityisopettaja yhteistyö (moniammatillinen työskentely, hedelmällistä molemmin puolin) ”Tilanne elää”: Mahdollisuus tehdä siirtoja puolin ja toisin tarpeen mukaan Sosiaalinen integraatio, mahdollisuus työskennellä erilaisten oppilastovereiden ja opettajien kanssa

Pilottiaineet: Matematiikka Matematiikassa opetus pääosin yhtenä ryhmänä. Läsnä aineenopettaja (opettaa asian) ja erityisopettaja +7AE. Tarvittaessa ryhmä jaetaan tuen tarpeen mukaan. Samat läksyt, samat kokeet.

Pilottiaineet Englanti Englannissa ryhmä jaettu kahteen oppimisedellytysten mukaiseen ryhmään syksyn tasokokeen perusteella. (Kaikki kielen osa-alueet testattu) ”parempi ryhmä” opiskelee aineenopettajan johdolla, muut erityisluokanopettajan kanssa. Eteneminen sujuu suunnilleen samaan tahtiin, kokeet pidetään yhdessä. Kehittämisajatuksena: kokeen jälkeen opettajat miettivät, pitääkö eteneminen sujua samaan tahtiin, vai voiko tehdä ”seiskan paketin”. Jatkuva suunnittelu ja tilanteen seuranta opettajien kesken. Mahdollisuus myös yhteisiin tunteihin.

Integroidut aineet Liikunta: 7AE Valinnaiset: 7E + muut Omana ryhmänä aineenopettaja opettaa: MU, KU, TS/TN, FY/KE, OPO, UE 8 – ja 9-luokille E-luokan oppilaat integroituvat pääosin yleisopetuksen valinnaisaineryhmiin taito- ja taideaineissa

Lukuvuonna 2010-2011, Englanti: Anoimme keväällä 2010 valtion tukea oppilasryhmien pienentämiseen. Saatu lisäresurssi mahdollisti mukaan myös laaja- alaisen erityisopettajan. Oppilaat jaettu kolmeen ryhmään. ”Paras ryhmä” edelleen aineenopettajalla, ”väliryhmä” laaja- alaisen erityisopettajan opetuksessa ja kolmas ryhmä erityisluokanopettajan opetettavana. Mahdollistaa kolmen ammattilaisen yhteistyön, hedelmällistä kaikille. Yhteinen suunnittelu, yhteiset kokeet (pääosin), yhteinen arviointi. Kokeiden ym. perusteella ryhmäkokoonpanoja vaihdellaan tarpeen mukaan.

Tilanne maaliskuussa 2011: Ryhmäkoot englannin ryhmissä: ”paras ryhmä”: 18 (joista 15 oppilasta 8A:lta ja 3 oppilasta 8E:ltä) väliryhmä: 4 oppilasta 8A:lta kolmas ryhmä: 7 oppilasta (joista 1 8A:lta ja 6 oppilasta 8E:ltä). Ryhmien kokoonpano ja liikkuvuus (syyt): Ensimmäiset muutokset kokoonpanoihin tehtiin syksyllä 2010 ensimmäisten kokeiden perusteella, eli syyt pääosin riippuvaisia menestyksestä englannissa. Yhden oppilaan siirto tapahtui keskittymiskykyyn liittyvistä syistä (kts. seur. dia). Siirtoja tehtiin ennen joulua yht. 4 kpl: väliryhmästä 3 siirtyi parhaaseen ryhmään, ja yksi oppilas siirrettiin toisinpäin.

Tilanne maaliskuussa 2011: Koulumenestys (EN): Yhden 8A:n oppilaan siirto parhaasta ryhmästä väliryhmään tapahtui käyttäytymisestä ja keskittymisvaikeuksista johtuvista syistä. Tilanne rauhoittunut ja menestys aineessa parantunut/palautunut omalle tasolleen. Tilanne jatkuu näin toistaiseksi. Väliryhmässä ensimmäisessä kokeessa tuloksiaan parantaneita oppilaita 3 kpl, saivat mahdollisuuden kokeilla taitojaan parhaassa ryhmässä. Väliryhmä toimii tehokkaana, rauhallisena ja pienenä oppimisympäristönä. Heikotkin oppilaat pärjäävät ennakoitua tasoaan paremmin. Kolmen parhaaseen ryhmään siirretyn oppilaan menestys on ollut vaihtelevaa. Kaksi pärjää selkeästi paremmin, yhden siirto takaisin väliryhmään huhtikuun alusta. Muuta: Integraatio 8AE ryhmässä on mahdollistanut myös yhden 8E:n oppilaan erityisopetuspäätöksen purkamisen ja hänet on siirretty 8A-luokan vahvuuteen. Oppilaan oppimisedellytykset ovat kuitenkin varsin heikot esim. englannissa, joten integraatiohanke tukee hänen oppimistaan erittäin hyvin ja hän opiskelee edelleen pääosin erityisluokanopettajan johdolla kolmannessa ryhmässä. Hän on ollut hetken aikaa koejaksolla myös väliryhmässä.

Pohdi naapurin kanssa Tukea tarvitseva oppilas - Mieti seuraavaa kysymystä vanhemman näkökulmasta:  Mitä toivoisit koululta, jossa sinun erityistarpeinen lapsesi kävisi koulua? Koulun tukimuodot? Pohdi vastaavia integraatiojärjestelyjä omassa koulussasi. Mitä vaaditaan? Millainen rehtorin rooli voisi olla opettajien motivoinnissa yhteisopettajuuteen? Miten opettajat voivat omalla yhteistoiminnallaan ja – suunnittelulla ohjata tuen tarpeita? Mitä keinoja tähän olisi? Koulupolku- ja aluekouluajattelu: Kuinka alueen lähikoulut voisivat tukea toisiaan? Mitä käytännön opetusjärjestelyjä integroidut oppilaat tarvitsevat omassa luokassasi/opetuksessasi?