Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
Advertisements

Yrittäjyyskoordinaattorin toimenkuvasta Eri yksiköissä toimii yrittäjyyskoordinaattoreita, joiden tehtävänä on: *kehittää tapoja ja metodeja opettaa yrittäjyyttä.
1. OHJAUSTILA 3. PAJA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS TAISTON PAJA Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
OHJAAMINEN.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Minä oppijana 1 ov..
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Informaatioteknologian laitoksen sivuainetarjonta | Antti Hakkala, Olli Heimo.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Pajatyön mahdollisuuksia erityisopetuksen järjestämisessä
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
TVT projekti esikoululaisille
Ops 2016 ja arviointi.
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Vanhempien mielipiteitä
RYHMÄYTTÄMINEN/RYHMÄYTYMINEN
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunnan työryhmä
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKSI LUKIOON???.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
465104A Metallien lämpökäsittely ja hitsaus 5op
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Esityksen transkriptio:

Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen

Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan mahdollisimman paljon ennakkotietoa ennen opiskelun aloittamista. Käytetään apuna ryhmäjaon suunnittelussa Onko joku tuttu tulossa opiskelemaan ja haluaako tämän kanssa samaan ryhmään

Uusi ohjelma kolmelle ensimmäiselle koulupäivälle:  koulunkäynnistä innostuminen  hyvin toimivat ryhmät Kirjautuminen, Wilma ja Moodle, tutustumista, tehokas ajankäyttö  ei turhautumista Ryhmänohjaaja ryhmän mukana

Isot kokonaisuudet (10 ov)  opiskelija hahmottaa asiakokonaisuuden Nelijaksojärjestelmä - jakso kestää noin 10 viikkoa  10 ov:n moduli = yksi jakso  kokonaisuus tulee selkeästi suoritettua

Palvelutehtävissä toimiminen 20 OV Järjestelmän hankinta ja käyttöönotto 10 OV Yhteistyö -Yhteiset tehtävät ja harjoitukset -” Yritykset” Ylläpitotehtävissä toimiminen 20 OV Palvelujen käyttöönotto ja tuki 20 OV Yksilöllinen ohjaus ja tuki Kari Rautiainen

Yksi opettaja suunnittelee ja opettaa kokonaisuuden  sisällön ja tavoitteiden tarkka tuntemus Opetuksen voi suunnitella ryhmän lähtökohdista ja painottaa opiskeltavia alueita tarpeiden mukaan  Kaikki tärkeä on opetettava  Vastuu!

Arviointi helpottuu, laajasta kokonaisuudesta kokoava harjoitustyö  Harjoitustyön mielekkyys  Kokonaisuuden arviointi Aiemmin 3 tai 4 harjoitustyötä, joista opiskelijat eivät aina ole tienneet, mihin kokonaisuuteen työ lopulta kuuluu

Opettaja syventää osaamistaan opettaessaan samat kokonaisuudet joka vuosi  Laatu paranee Opettajan sairastuminen tai vaihtuminen kesken kokonaisuuden on riskinä  Etukäteissuunnittelu!

Luokalla ”kotipesä”, jossa kaikki opetus toteutetaan  sekaannukset luokkatilojen kanssa vähenevät Tiloihin voidaan tulevaisuudessa hankkia jääkappi ja kahvinkeitin ja luoda näin työpaikkatunnelmaa

Luokassa on opetuksessa tarvittavat välineet  Oma tietokone  4 ryhmittelyt hengelle ”yritykset”  ryhmällä on oma ”työhuone”

Yritysajattelun myötä vastuuta omasta tekemisestä lisätään Kullakin ryhmällä on toimitusjohtaja, joka ”vastaa” työnteosta, esim. soittaa poissaolijoiden perään  jokaisella on tehtävä  sitouttaminen

Kokonaisuuden opettaja = ryhmänohjaaja  toimivien käytänteiden kehittäminen  Korostuu ensimmäisen vuoden ryhmänohjauksessa Yhteistyö eri toimijoiden kanssa toimii parhaiten, kun henkilöt eivät vaihdu joka vuosi

1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA

• Matalan kynnyksen ohjauspiste • Ohjaustunnit ovat työpäivien sisällä • Avoinna koko kouluviikon • Materiaalipankki • Sermein erotettuja työpisteitä

• Yksilö- ja pienryhmäohjaus • Rästien selvittäminen ja toiminnanohjaaminen • Opintojen edistymisen tukeminen • Rauhallinen oppimisympäristö • Riittävän ajan antaminen

• Opettaja • Tuvalle ohjaaminen • Tehtävien antaminen • Arviointi • Ammatinohjaaja • Tehtävien ohjaaminen • Työskentelyn seuraaminen