Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen
Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan mahdollisimman paljon ennakkotietoa ennen opiskelun aloittamista. Käytetään apuna ryhmäjaon suunnittelussa Onko joku tuttu tulossa opiskelemaan ja haluaako tämän kanssa samaan ryhmään
Uusi ohjelma kolmelle ensimmäiselle koulupäivälle: koulunkäynnistä innostuminen hyvin toimivat ryhmät Kirjautuminen, Wilma ja Moodle, tutustumista, tehokas ajankäyttö ei turhautumista Ryhmänohjaaja ryhmän mukana
Isot kokonaisuudet (10 ov) opiskelija hahmottaa asiakokonaisuuden Nelijaksojärjestelmä - jakso kestää noin 10 viikkoa 10 ov:n moduli = yksi jakso kokonaisuus tulee selkeästi suoritettua
Palvelutehtävissä toimiminen 20 OV Järjestelmän hankinta ja käyttöönotto 10 OV Yhteistyö -Yhteiset tehtävät ja harjoitukset -” Yritykset” Ylläpitotehtävissä toimiminen 20 OV Palvelujen käyttöönotto ja tuki 20 OV Yksilöllinen ohjaus ja tuki Kari Rautiainen
Yksi opettaja suunnittelee ja opettaa kokonaisuuden sisällön ja tavoitteiden tarkka tuntemus Opetuksen voi suunnitella ryhmän lähtökohdista ja painottaa opiskeltavia alueita tarpeiden mukaan Kaikki tärkeä on opetettava Vastuu!
Arviointi helpottuu, laajasta kokonaisuudesta kokoava harjoitustyö Harjoitustyön mielekkyys Kokonaisuuden arviointi Aiemmin 3 tai 4 harjoitustyötä, joista opiskelijat eivät aina ole tienneet, mihin kokonaisuuteen työ lopulta kuuluu
Opettaja syventää osaamistaan opettaessaan samat kokonaisuudet joka vuosi Laatu paranee Opettajan sairastuminen tai vaihtuminen kesken kokonaisuuden on riskinä Etukäteissuunnittelu!
Luokalla ”kotipesä”, jossa kaikki opetus toteutetaan sekaannukset luokkatilojen kanssa vähenevät Tiloihin voidaan tulevaisuudessa hankkia jääkappi ja kahvinkeitin ja luoda näin työpaikkatunnelmaa
Luokassa on opetuksessa tarvittavat välineet Oma tietokone 4 ryhmittelyt hengelle ”yritykset” ryhmällä on oma ”työhuone”
Yritysajattelun myötä vastuuta omasta tekemisestä lisätään Kullakin ryhmällä on toimitusjohtaja, joka ”vastaa” työnteosta, esim. soittaa poissaolijoiden perään jokaisella on tehtävä sitouttaminen
Kokonaisuuden opettaja = ryhmänohjaaja toimivien käytänteiden kehittäminen Korostuu ensimmäisen vuoden ryhmänohjauksessa Yhteistyö eri toimijoiden kanssa toimii parhaiten, kun henkilöt eivät vaihdu joka vuosi
1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA
• Matalan kynnyksen ohjauspiste • Ohjaustunnit ovat työpäivien sisällä • Avoinna koko kouluviikon • Materiaalipankki • Sermein erotettuja työpisteitä
• Yksilö- ja pienryhmäohjaus • Rästien selvittäminen ja toiminnanohjaaminen • Opintojen edistymisen tukeminen • Rauhallinen oppimisympäristö • Riittävän ajan antaminen
• Opettaja • Tuvalle ohjaaminen • Tehtävien antaminen • Arviointi • Ammatinohjaaja • Tehtävien ohjaaminen • Työskentelyn seuraaminen