Kehittämisen kohteena ollut lähinnä henkilökohtainen ohjaus -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 9-luokkalaisille, henkilökohtainen ohjaus -henkilökohtaista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nivelvaiheen tiedonsiirtokäytänteet ammatillisessa koulutuksessa
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
KOULUTUSTAKUU.
OPPILAANOHJAUS -Mihin suuntaan ohjaus on menossa ?
Viikko 22 (31.5. – 5.6.) Maanantai: (31.5.) - 9lk: Vaihto-oppilasinfo (ks. Tapahtumia I) Tiistai: (1.6.) - 2lk: Susiniemessä - 9lk: potkiaiset - Kevätkonsertti.
PERUS- JA ERITYISOPETUS
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Taidekeskus koulussasi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
Nummenpakan koulu.
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
Pedagogisen toimikunnan toisen kokouksen muistio
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
KERHOTOIMINTA VARISSUON KOULUSSA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
Esi-ja perusopetuksen opetuksen oppilashuollon palvelurakenteen kehittämishanke Kuratiivisten palvelujen kartoitus 9 kunnan alueella.
KOULUTUSTAKUU PERUSKOULUN NÄKÖKULMASTA Opedan loppuseminaari Marika Syväluoma, oppilaanohjaaja.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
OPO-hanke Hankeseminaari
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
NET2 Aloituspäivä Dialogisuus ja koulutuskokonaisuuteen sitoutuminen Sanna Alila & Maritta Sauvola & Sanna Wenström Helsinki - Oulu.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
TERVETULOA YLÄKOULUUN!
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Tervetuloa 8. lk:n vanhempainiltaan
Tervetuloa 7. lk:n vanhempainiltaAN
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
TULEVIEN 7LK HUOLTAJATILAISUUS
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Esiopetuksen vuosiympyrä
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Alakoulusta yläkouluun
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Saimaan ammattiopisto Sampo
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin
7. luokkien vanhempainilta
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin
Esityksen transkriptio:

Kehittämisen kohteena ollut lähinnä henkilökohtainen ohjaus -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 9-luokkalaisille, henkilökohtainen ohjaus -henkilökohtaista ohjausta pidetään tärkeänä ja hyvin tärkeänä -ohjaajan pätevyyttä ja ammattitaitoa pidettiin tärkeänä -tiedot ja keskustelutaito -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 6-luokkalaisille, ihanneammatti -tytöillä ihanneammatit aika realistisia -pojilla harrastuksiin liittyviä haaveita -ohjausta kannattaisi antaa myös 6. luokilla, jotta ammateista syntyisi jo alakoulun puolella hieman realistisempi kuva -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 7-luokkalaisille yläkoulun aloitusvaiheessa -oppilaanohjaus lähes tuntematon aihealue -edelleen jatkossakin ohjaustyön tutkiminen jatkuu oppilaskyselyillä ja kirjoitelmilla -lisäksi ohjaussuunnitelman päivittäminen ja kehittäminen Muhos

Nykyistä arkea Muhoksen yläkoulussa 2010 •Etsivä työ •*nuorisotoimessa erikseen palkattu henkilö projektirahoituksella •*kaikille 9-luokkalaisille koulu- tai työharjoittelupaikka •*yhteishaussa oppilasta jäi ilman opiskelupaikkaa •*syyskuun 2010 loppuun mennessä kaikilla paikka •*etsivän nuorisotyön kiinteä yhteistyö 2. asteen oppilaitosten kanssa •Erityisopetuksen kehittäminen •*tehostettu tukiopetuksen antaminen •*luki-testaukset, psykologin tekemät testaukset •*laaja-alainen erityisopetus •*pienryhmäopetus •*nopea tiedonsiirto oppilaan vaihtaessa koulua

Nykyistä arkea Muhoksen yläkoulussa 2010 •Oppilashuolto •*ryhmä kokoontuu joka maanantai •*nopea puuttuminen, poissaolot, koulumenestys, käyttäytyminen •*luokanvalvojat aktiivisia, wilman käyttö tehokasta •*palaverit vanhempien ja oppilaan kanssa •Yhteistyö 4H-yhdistyksen kanssa •*työelämäyhteistyö •*kerhojen pitäminen •*palvelutyöpaikat •*yhteistyö yrittäjien kanssa

Muhoksen yläkoulu •Oppilaita 7-9 lk 409 oppilasta •1 päätoiminen oppilaanohjaaja •1 sivutoiminen oppilaanohjaaja •Oppilasmäärä kasvaa lähitulevaisuudessa •tarve 2 päätoimiselle oppilaanohjaajalle •tilojen vaiheittainen uudisrakentaminen •opetustilojen la -laitteiden uusiminen •nykyisinkin atk-luokkien käyttömahdollisuus varsin hyvä •5 eriyisopettajia, kuraattori, terveydenhoitaja •tiivis yhteydenpito perhekoteihin •erityisen tuen tarpeessa olevia oppilaita suhteellisen paljon

Henkilökohtainen ohjaus •Oulun seudun oppilaanohjauksen kehittämishanke , •Muhos •Henkilökohtaisen ohjauksen tutkiminen •Lukuvuoden aikana Muhoksella tehostettiin henkilökohtaisen ohjauksen antamista päättöluokkalaisille ja sitä tutkittiin henkilökohtaisessa ohjauksessa käyneiden joukossa. Satunnaisesti valittiin 11 oppilasta kirjoittamaan esseekirjoitus aiheesta ”Mitä henkilökohtainen ohjaus minulle merkitsee?” •Kirjoituksista kävi ilmi, että: •1. henkilökohtaista ohjausta pidettiin tärkeänä ja hyvin tärkeänä •2. ammattitaitoista oppilaanohjaajaa arvostetaan •3. ohjaus tärkeää päätöksenteossa peruskoulun päättövaiheessa •Muhoksella sekä myös valtakunnan tasolla henkilökohtaista ohjausta ei ehditä antaa riittävästi. Henkilökohtaisen ohjauksen antamiseen pitäisi olla kouluissa riittävästi aikaa.