Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa 31.8.2012 Jarmo Immonen www.ek.fi/oivallus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Hallintotieteiden työmarkkinasarja
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Tulevaisuuden koulutus valmentamaan ennakkoluulottomia kokeilijoita
Virkavapaan vaikutus ylituntipalkkioihin ja erityistehtäväkorvauksiin yleissivistävässä koulussa lukien.
Tulevaisuuden työ tapahtuu verkostoissa
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Tuella palkatun siirtäminen muun työnjärjestäjän tehtäviin
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Tulevaisuuden työtaidot – näillä pärjää? Jarmo Matala-aho
Hyvä toimituksen esimies
Tulevaisuuden työelämän osaamistarpeet
10 vinkkiä voimaantumiseen
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Rakentamisinvestointi tilan taloudessa Perttu Pyykk ö nen Tyyppinavettahankkeen päätösseminaari Säätytalo
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Marko Autio Kasvatustyön pastori Espoon seurakuntayhtymä RUUHKASUOMEN RIPPIKOULUTILASTO T.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Kielitaito on kilpailuetu
Tulevaisuuden osaamistarpeet verkostomaisesti toimivassa taloudessa:
Meijän vai teijän elämä? Oulun hyvinvointifoorumi Osmo Soininvaara.
EVTEK–Institute of Technology Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Liisa Vehkaoja.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
1 Työvoiman työssäolo 2009 Kokoaikatyössä olevat palkansaajat Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2009 aineisto
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Toteutuuko koulutustakuu Jussi Huttunen.
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Ajasta ja paikasta riippumaton työ Case Liikennevirasto Työnteon monet tilat, VM
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Arttu, Amos, Kasimir & Markus
Kumma nimi yrittäjyydelle…

Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Ammatillisen koulutuksen reformi
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Yrittäjyys antaa virtaa
Esityksen transkriptio:

Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen

Miltä tulevaisuus, 2020-luku, näyttää?

Moniosaajuus syntyy ryhmissä Abstraktiotaso kasvaa. Työn tarkat nuotit puuttuvat Työ irtautuu rutiineista ja työtehtävien vaihtelevuus kasvaa Työn sisällöt ja säännöt täytyy määritellä itse tai muiden kanssa Lopputulosta kohti voi edetä monella tavalla Yhä harvempia töitä tehdään yksin Muutokset heijastuvat myös työn organisointiin ja johtamiseen

”Ihan kivaa pohdintaa, mutta ei varmaankaan koske kaikkia työtehtäviä?”

Kirsi Juva 5 Alkuvuodesta 2011 yrityksiltä kysyttiin työskentelytavoista nyt ja 5-10 vuoden päästä. Kyselyyn vastasi 100 satunnaisotannalla valittua EK:n jäsenyritystä. Yritykset työllistävät yhteensä henkilöä.

Kirsi Juva 6 Alkuvuodesta 2011 yrityksiltä kysyttiin työskentelytavoista nyt ja 5-10 vuoden päästä. Kyselyyn vastasi 100 satunnaisotannalla valittua EK:n jäsenyritystä. Yritykset työllistävät yhteensä henkilöä.

Kirsi Juva 7 Alkuvuodesta 2011 yrityksiltä kysyttiin työskentelytavoista nyt ja 5-10 vuoden päästä. Kyselyyn vastasi 100 satunnaisotannalla valittua EK:n jäsenyritystä. Yritykset työllistävät yhteensä henkilöä.

Nuotiton työ edellyttää erilaista osaamista ja koulutusta kuin sellainen, jolle selkeät ohjeet ovat olemassa. Osaamistarpeet muuttuvat, koska tavat tehdä työtä muuttuvat.

Millainen koulutus valmentaisi nuotittomiin töihin?

Kirsi Juva 10 Luovuuden edistäminen kaiken koulutuksen lähtökohdaksi!

Kirsi Juva 11 Luovuus ≈ yrittäjämäinen asenne • Mahdollisuusajattelu • Rohkeus tarttua mahdollisuuksiin • Vimmainen kokeileminen, testaaminen • ”Yrittäjyyden ydin on siinä, että uskaltaa yrittää.”

Kirsi Juva 12 TaidotTiedot Asenne, usko pystymiseen Koko totuus ei synny pelkästä tiedosta.

Taidot = Miten ollaan tekemisissä tiedon kanssa? + Miten ollaan tekemisissä muiden ihmisten kanssa?

Kirsi Juva 14 Kuinka paljon osista pitää tietää, ennen kuin voi tarkastella kokonaisuutta? ”Ei kuulu tälle tunnille.”

”Suomalainen koulutus tuottaa korkeatasoisia yksilösuorittajia.” - Haastateltu henkilöstöjohtaja

Kirsi Juva 16 Tavoitteeksi tästä eteenpäin: T:n hatun kasvattaminen T:n hattu muodostuu taidoista olla tekemisissä muiden kanssa, kyvystä ymmärtää muita osaamisalueita ja innostua niistä.

Koulutuksen avainkysymys: Mitä vai sittenkin miten?

Kirsi Juva 18 Lähde: Trilling & Fadel (2009) Vaikka vaakaa kannattaa kallistaa oikealle, kysymys ei ole nollasummapelistä.

Edistykselliset oppimis- ja opettamismenetelmät voivat olla hirmuisen yksinkertaisia.

Kunnollisissa puitteissa opettaja voi olla muutoksen primus motor. Opettaminen yksityisasiasta yhteiseksi asiaksi. Esimerkki on usein paras opettaja.

PS. Sitä opitaan, mitä arvioidaan.

Kirsi Juva 22

Kirsi Juva 23 Jos maailma olisi valmis ja sen työt nuotillisia, koulutus voisi olla (jatkossakin) putki.

Kiitos.