YLEISHYÖDYLLINEN YHDISTYS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa ammatillista koulutusta
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
Nuorten ohjautuminen Starttivalmennusverkoston tapaaminen Joensuu.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Uusi Väylä Ammattiin.
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Sosiaalinen kuntoutus
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Ritva Kareketo kouluttaja
Ammatillinen koulutus
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
NUORTEN STARTTI 2012−2014 NUORTEN STARTIN ESITTELY Matti Heinämäki Yksilövalmentaja.
Tavoitteena tavallinen elämä ARVOT IHMISEN KUNNIOITTAMINEN VASTUULLISUUS SISU YHDESSÄ ONNISTUMINEN Silta-Valmennusyhdistys auttaa ja valmentaa ihmisiä.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Paikkakunta päivämäärä Etunimi Sukunimi WinNova
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustava perusopetus eli JOPO
Opojen työelämäjaksot
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
YHTEISHAKU 2019.
Saimaan ammattiopisto Sampo
TYÖIKÄISTEN MONIALAINEN PALVELUMALLI
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

YLEISHYÖDYLLINEN YHDISTYS

Sosiaalisen ja ammatillisen valmennuksen palvelut Koulutus- palvelut Työpaja- palvelut Nuorten palvelut Kuntoutus- palvelut Hankkeet Te-toimisto/ Teak Työpainotteinen koulutus TE-toimiston toimenpiteet Koho-palvelut Kuntoutus-Silta yhteisö Alu-toiminta Silta-Koutsi Kipinä-ryhmä Tuettu asuminen Nuorten palvelutakuu Silta-Koutsi Kuntouttava työtoiminta ETTI – etsivä työ työpajaverkossa Etuovesta -hanke Avartajat Takova Nivelvaihe- valmennus Kuntouttavan työtoiminnan aloitusryhmä Vapauteen valmennus Silta-Lisä Taika-koulutus Nuorten Startti -hanke Työpajat Nimi ovessa Starttipajat Auto Korjaamo Tuotanto- koulu Lounas V Kirkas mieli Catering Ravintola Nuorten Startti Rakennus Rakennus Rakennus SM Sosiaalinen kuntoutus Avain-ryhmä Kiinteistö Kiinteistö Oppituki Pintakäsittely Siivous Tavallinen elämä Puutyöt ja Kokoonpano Työvalmennussäätiö Syke Silta-Lisä Vangin opinpolku Viestintä Pienkone- Korjaamo/metalli IT-paja Taitopaja Silta Monitori Oy Cafe 13

1995 Tuotantokoulumallia on kehitetty ja toteutettu Sillassa vuodesta Oppilaitos+Työpaja+Työelämä

Sillan koulutustoimiala Ohjaus -Niva -Etti -Koho Aku Tredu -Kaikki Sillan koulutustoimiala Jatkopolutus -Takk (Nao) -Silta-Monitori Oy -Oppituki Tuotantokoulu tutkintotavoitteinen Valmentava ja kuntouttava Aikuiskoulutus Työpainotteinen Perus- ja lisäopetus Auto Opiskelijan työpajajaksot Silta-Lisä Takova Taika Pinta, pienkone Hotraca Silta-Tyko Silta-Koutsi Kiinteistö Rakennus Toteutus ja kehittäminen Tampereen perusopetus Kiipulan Ammattiopisto Tredu IJKK Ammattiopisto Luovi TEAK Oy Kaikki ammattiopistot PAEK Koulutuksen järjestäjien kumppanuus Sillassa NEUVOTTELUKUNTA

VEKS Vaihtoehto koulutuksesta syrjäytymiselle TUOTANTOKOULU VEKS Vaihtoehto koulutuksesta syrjäytymiselle Vaihtoehtoisten oppimisympäristöjen tarjoamista opiskelijoille yhteistyössä kumppanien kanssa Tuotannollisen työn tekemiseen ja työyhteisön jäsenyyteen perustuvaa oppimista ja toimintaa

Tuotantokoulu Sillassa Tuotannollisen työn tekemiseen ja työyhteisön jäsenyyteen perustuvaa oppimista ja toimintaa Pintakäsittely-, auto-, hotraca- ja rakennusalalla ja kiinteistöpalvelualalla (30 -> 40 -> 50 opiskelijapaikkaa)

Tuotantokoulusta valmistutaan Ajoneuvoasentajiksi, talonrakentajiksi, kokeiksi ja kiinteistönhoitajiksi yhteistyössä Ammattiopisto Luovin kanssa Maalareiksi yhteistyössä Invalidiliitto Järvenpään koulutuskeskuksen kanssa tavoite 1: työllistyminen tavoite 2: tutkinto 120 ov

Tuotantokoulussa OSAAMINEN KARTTUU TEKEMÄLLÄ TYÖTÄ Mestari-Kisälli periaate Työvalmentajat ja erityisopettaja Ammattiteoria opiskellaan tekemisen yhteydessä– teoriaa on! MINIMOIDAAN PULPETTITEORIA Ammattiteorian ja osin atto-aineiden integrointi tekemiseen: Ammattiteoriassa ei ole luokkahuoneopetusta Atto-aineissa alakohtaistaminen ja integrointi Atto-aineissa luokkahuoneopetusta vähemmän kuin puolet ”Oppimista tapahtuu muuallakin kuin luokkatilassa” HUOMIOIDAAN KOKO ELÄMÄ - työvalmentajat, erityisopettaja, yksilövalmentaja

Oppimisympäristö, joka ei ole koulu vaan TYÖYHTEISÖ

Jossa parhaimmillaan kaikki ovat TYÖNTEKIJÖITÄ

Jossa kaikille on yhteiset TUOTANNOLLISET TAVOITTEET

Jossa tunnistetaan YKSILÖLLISET TAVAT JA TAVOITTEET

Jossa tärkeää on VERTAISTUKI JA -OHJAAMINEN TYÖYHTEISÖN TUKI

NON-STOP ALOITUS Opiskelijaksi haetaan vapaamuotoisesti ympäri vuoden ottamalla yhteyttä yksilövalmentajaan Valitsemista edeltää aina haastattelu sekä erikseen sovittava kokeilujakso (Silta-Tyko, KTT, Silta-Koutsi, muut) Työpajoilla valmentautujat ja opiskelijat ovat osa samaa työyhteisöä Siltaan tullessa on voinut, mutta ei ole tarvinnut etukäteen tietää haluavansa koskaan opiskella -- kunhan on ohjautunut jollekin työpajoista Opiskelijat eivät aloita tai lopeta opintojaan ryhmänä, vaan mukaan tullaan yksilöllisesti silloin kun tilaa on Kun opiskelijapaikka vapautuu (valmistumiset, keskeytykset, erot) uusi tilalle -> tuotantokoulun koulutustakuu

Tuotantokoulun opiskelijalla on usein Keskeytyneitä opintoja ja/tai Runsaasti poissaoloja aiemmista opinnoista Alisuoriutumista peruskoulussa ka 5.x-6.x Peruskoulu käyty pienryhmässä, erityisjärjestelyjä ammattioppilaitoksessa Luokkahuoneopiskelun ”tuskaisuus” Lastensuojelun toimenpiteitä Tarkkaavaisuuden pulmia Mielenterveyden ongelmia Vähän tai enemmän rikostaustaa Vähän tai enemmän päihdetaustaa …tai ihan jotakin muuta 

Hyvät arjen taidot ja sosiaaliset taidot Runsaan tuen tarve oppimisvalmiuksissa Ei tuen tarvetta Runsaan tuen tarve arjen taidoissa ja sosiaalisessa sopeutumisessa sekä oppimisvalmiuksissa Runsas tuen tarve arjen taidoissa/ sosiaalisessa sopeutumisessa Hyvät oppimisvalmiudet Heikot oppimisvalmiudet Riina Karvonen Puutteelliset arjen taidot ja sosiaaliset taidot

”Sen opin koulussa että en osaa mitään” Juha Lahtisen artikkeliluonnoksen otsikko

HALU JA KYKY OPPIA TEKEMÄLLÄ TYÖTÄ!

KYKY OPPIA TUOTANNOLLISESSA OPPIMISYMPÄRISTÖSSÄ

Oppimisympäristön merkitys Ikärakenne, eriaikaisuus Opiskelijalla lupa ja mahdollisuus toimia toisin kuin aikaisemmassa oppilaitoksessa. Seuraamus- ja päihdesäännöt, tuotantostipendi Oikeus saada opiskella omalla oppimistavallaan Opiskelu tapahtuu instituution ulkopuolella

Mitä menetetään tuotannollisessa oppimisympäristössä? Jotkin OPSin sisällöt saattavat jäädä vähemmälle harjoittelulle. Jatkokoulutuksessa tarvittavaa opiskelutyyliä ei juuri pääse harjaannuttamaan. Ammattiteorian kiitettävä oppiminen vaatii opiskelijoilta paljon omatoimisuutta ja aktiivisuutta. (Kerrotaan opiskelijoille ennen opiskelun aloittamista)

Mitä etua saavutetaan tuotannollisessa oppimisympäristössä? Tehdään ”oikeita” töitä>> siis niitä töitä, joista joku on valmis nyt ja joskus maksamaan jotakin. Tuotannollinen oppimisympäristö mahdollistaa ammattiin opiskelun ohella työelämätaitojen kehittymisen: opiskelija kohtaa maksavan asiakkaan ->> vastuullisuus, vuorovaikutustaidot; ryhmässä toimiminen, työkokemusta työelämään siirtyminen helpottuu Kohentuneet elämäntaidot Ohjausresurssi tuotantokoulussa on opiskelijaa kohden melko hyvä.  tuotannollisuus

Ulkopuolisuus Syrjäytyminen Työelämä Koulutus Sosiaalinen Terveydellinen Oikeudellinen Taloudellinen Osallisuus

Kiitos! Heli