YLEISHYÖDYLLINEN YHDISTYS
Sosiaalisen ja ammatillisen valmennuksen palvelut Koulutus- palvelut Työpaja- palvelut Nuorten palvelut Kuntoutus- palvelut Hankkeet Te-toimisto/ Teak Työpainotteinen koulutus TE-toimiston toimenpiteet Koho-palvelut Kuntoutus-Silta yhteisö Alu-toiminta Silta-Koutsi Kipinä-ryhmä Tuettu asuminen Nuorten palvelutakuu Silta-Koutsi Kuntouttava työtoiminta ETTI – etsivä työ työpajaverkossa Etuovesta -hanke Avartajat Takova Nivelvaihe- valmennus Kuntouttavan työtoiminnan aloitusryhmä Vapauteen valmennus Silta-Lisä Taika-koulutus Nuorten Startti -hanke Työpajat Nimi ovessa Starttipajat Auto Korjaamo Tuotanto- koulu Lounas V Kirkas mieli Catering Ravintola Nuorten Startti Rakennus Rakennus Rakennus SM Sosiaalinen kuntoutus Avain-ryhmä Kiinteistö Kiinteistö Oppituki Pintakäsittely Siivous Tavallinen elämä Puutyöt ja Kokoonpano Työvalmennussäätiö Syke Silta-Lisä Vangin opinpolku Viestintä Pienkone- Korjaamo/metalli IT-paja Taitopaja Silta Monitori Oy Cafe 13
1995 Tuotantokoulumallia on kehitetty ja toteutettu Sillassa vuodesta Oppilaitos+Työpaja+Työelämä
Sillan koulutustoimiala Ohjaus -Niva -Etti -Koho Aku Tredu -Kaikki Sillan koulutustoimiala Jatkopolutus -Takk (Nao) -Silta-Monitori Oy -Oppituki Tuotantokoulu tutkintotavoitteinen Valmentava ja kuntouttava Aikuiskoulutus Työpainotteinen Perus- ja lisäopetus Auto Opiskelijan työpajajaksot Silta-Lisä Takova Taika Pinta, pienkone Hotraca Silta-Tyko Silta-Koutsi Kiinteistö Rakennus Toteutus ja kehittäminen Tampereen perusopetus Kiipulan Ammattiopisto Tredu IJKK Ammattiopisto Luovi TEAK Oy Kaikki ammattiopistot PAEK Koulutuksen järjestäjien kumppanuus Sillassa NEUVOTTELUKUNTA
VEKS Vaihtoehto koulutuksesta syrjäytymiselle TUOTANTOKOULU VEKS Vaihtoehto koulutuksesta syrjäytymiselle Vaihtoehtoisten oppimisympäristöjen tarjoamista opiskelijoille yhteistyössä kumppanien kanssa Tuotannollisen työn tekemiseen ja työyhteisön jäsenyyteen perustuvaa oppimista ja toimintaa
Tuotantokoulu Sillassa Tuotannollisen työn tekemiseen ja työyhteisön jäsenyyteen perustuvaa oppimista ja toimintaa Pintakäsittely-, auto-, hotraca- ja rakennusalalla ja kiinteistöpalvelualalla (30 -> 40 -> 50 opiskelijapaikkaa)
Tuotantokoulusta valmistutaan Ajoneuvoasentajiksi, talonrakentajiksi, kokeiksi ja kiinteistönhoitajiksi yhteistyössä Ammattiopisto Luovin kanssa Maalareiksi yhteistyössä Invalidiliitto Järvenpään koulutuskeskuksen kanssa tavoite 1: työllistyminen tavoite 2: tutkinto 120 ov
Tuotantokoulussa OSAAMINEN KARTTUU TEKEMÄLLÄ TYÖTÄ Mestari-Kisälli periaate Työvalmentajat ja erityisopettaja Ammattiteoria opiskellaan tekemisen yhteydessä– teoriaa on! MINIMOIDAAN PULPETTITEORIA Ammattiteorian ja osin atto-aineiden integrointi tekemiseen: Ammattiteoriassa ei ole luokkahuoneopetusta Atto-aineissa alakohtaistaminen ja integrointi Atto-aineissa luokkahuoneopetusta vähemmän kuin puolet ”Oppimista tapahtuu muuallakin kuin luokkatilassa” HUOMIOIDAAN KOKO ELÄMÄ - työvalmentajat, erityisopettaja, yksilövalmentaja
Oppimisympäristö, joka ei ole koulu vaan TYÖYHTEISÖ
Jossa parhaimmillaan kaikki ovat TYÖNTEKIJÖITÄ
Jossa kaikille on yhteiset TUOTANNOLLISET TAVOITTEET
Jossa tunnistetaan YKSILÖLLISET TAVAT JA TAVOITTEET
Jossa tärkeää on VERTAISTUKI JA -OHJAAMINEN TYÖYHTEISÖN TUKI
NON-STOP ALOITUS Opiskelijaksi haetaan vapaamuotoisesti ympäri vuoden ottamalla yhteyttä yksilövalmentajaan Valitsemista edeltää aina haastattelu sekä erikseen sovittava kokeilujakso (Silta-Tyko, KTT, Silta-Koutsi, muut) Työpajoilla valmentautujat ja opiskelijat ovat osa samaa työyhteisöä Siltaan tullessa on voinut, mutta ei ole tarvinnut etukäteen tietää haluavansa koskaan opiskella -- kunhan on ohjautunut jollekin työpajoista Opiskelijat eivät aloita tai lopeta opintojaan ryhmänä, vaan mukaan tullaan yksilöllisesti silloin kun tilaa on Kun opiskelijapaikka vapautuu (valmistumiset, keskeytykset, erot) uusi tilalle -> tuotantokoulun koulutustakuu
Tuotantokoulun opiskelijalla on usein Keskeytyneitä opintoja ja/tai Runsaasti poissaoloja aiemmista opinnoista Alisuoriutumista peruskoulussa ka 5.x-6.x Peruskoulu käyty pienryhmässä, erityisjärjestelyjä ammattioppilaitoksessa Luokkahuoneopiskelun ”tuskaisuus” Lastensuojelun toimenpiteitä Tarkkaavaisuuden pulmia Mielenterveyden ongelmia Vähän tai enemmän rikostaustaa Vähän tai enemmän päihdetaustaa …tai ihan jotakin muuta
Hyvät arjen taidot ja sosiaaliset taidot Runsaan tuen tarve oppimisvalmiuksissa Ei tuen tarvetta Runsaan tuen tarve arjen taidoissa ja sosiaalisessa sopeutumisessa sekä oppimisvalmiuksissa Runsas tuen tarve arjen taidoissa/ sosiaalisessa sopeutumisessa Hyvät oppimisvalmiudet Heikot oppimisvalmiudet Riina Karvonen Puutteelliset arjen taidot ja sosiaaliset taidot
”Sen opin koulussa että en osaa mitään” Juha Lahtisen artikkeliluonnoksen otsikko
HALU JA KYKY OPPIA TEKEMÄLLÄ TYÖTÄ!
KYKY OPPIA TUOTANNOLLISESSA OPPIMISYMPÄRISTÖSSÄ
Oppimisympäristön merkitys Ikärakenne, eriaikaisuus Opiskelijalla lupa ja mahdollisuus toimia toisin kuin aikaisemmassa oppilaitoksessa. Seuraamus- ja päihdesäännöt, tuotantostipendi Oikeus saada opiskella omalla oppimistavallaan Opiskelu tapahtuu instituution ulkopuolella
Mitä menetetään tuotannollisessa oppimisympäristössä? Jotkin OPSin sisällöt saattavat jäädä vähemmälle harjoittelulle. Jatkokoulutuksessa tarvittavaa opiskelutyyliä ei juuri pääse harjaannuttamaan. Ammattiteorian kiitettävä oppiminen vaatii opiskelijoilta paljon omatoimisuutta ja aktiivisuutta. (Kerrotaan opiskelijoille ennen opiskelun aloittamista)
Mitä etua saavutetaan tuotannollisessa oppimisympäristössä? Tehdään ”oikeita” töitä>> siis niitä töitä, joista joku on valmis nyt ja joskus maksamaan jotakin. Tuotannollinen oppimisympäristö mahdollistaa ammattiin opiskelun ohella työelämätaitojen kehittymisen: opiskelija kohtaa maksavan asiakkaan ->> vastuullisuus, vuorovaikutustaidot; ryhmässä toimiminen, työkokemusta työelämään siirtyminen helpottuu Kohentuneet elämäntaidot Ohjausresurssi tuotantokoulussa on opiskelijaa kohden melko hyvä. tuotannollisuus
Ulkopuolisuus Syrjäytyminen Työelämä Koulutus Sosiaalinen Terveydellinen Oikeudellinen Taloudellinen Osallisuus
Kiitos! Heli