Kaustisen seutukunta Elinkeinostrategia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Reija Viinanen/ KKTM ry
Advertisements

Elämää ja elinvoimaa maaseudulla
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
LogiCity Turun kiinteistöliikelaitos Ari Niemelä / AHN Consulting
Tulevaisuustyöryhmän linjaukset ja suunnitelmat.
Elinkeinojen kehittäminen Oulunkaarella
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
PALVELURAKENNEUUDISTUS
Elämää ja elinvoimaa maaseudulla.  Pohjois-Savossa 3 Leader- ryhmää, joilla jokaisella oma, paikallinen kehittämisohjelmansa  Rahoitus kohdentuu sekä.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
MAASEUDUN KEHITTÄMINEN Kirsi Viljanen, maa- ja metsätalousministeriö Joensuu.
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Keski-Pohjanmaan Lapsi- ja Nuorisopoliittinen strategia
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
SUOMEN MENESTYKSEN EVÄÄT -Tiekartta tulevaisuuteen Julkistamistilaisuus
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Elinkeinokalatalouden strategian ja toimintaohjelman valmistelu
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
Kuntaliitto ja Etelä-Savo Tästä eteenpäin / Riitta Koskinen.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Seuduntulevaisuuden näkymät ja haasteet
Oulunkaaren seutukunnan toimiympäristöanalyysi 2008 Seudun elinkeinoelämään vaikuttavia ilmiöitä
POKAT 2010 Pohjois-Karjalan maakuntaohjelma Yritykset luovat tämän päivän työpaikat Teknologinen kehitys varmistaa huomisen työpaikat Koulutus.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Takamatkalta tähtien joukkoon Etelä-Pohjanmaan kansainvälistymisen edistäminen eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä Pertti Kinnunen
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Maaseuturahasto Satakunnassa
Joensuun seudun aluekeskusohjelma Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen JOSEK Oy.
MANNER-SUOMEN MAASEUTURAHASTO
Leader-rahoitus Yhdistysten hanke- ja rahoitusinfo
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
ET2050 Euroopan alueiden tulevaisuus Timo Hirvonen
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Euroopan aluekehitysrahasto Tehtävä: “myötävaikuttaa alueellisen epätasapainon poistamiseen.
Pohjois- Suomen Kompassi Pohjois-Suomen strategia, s. 35: ”Lapin ja Oulun yliopistojen yhteistyöllä, verkottumalla myös Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle,
Hyvinvointialan yrittäjyyden kasvuohjelma HYRRÄ Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy Alueet ja hyvinvointi.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
Tampereen seutu valtakunnallisesta alueiden kehittämisen näkökulmasta Seutufoorumi Tampere Ulla-Maija Laiho, kehitysjohtaja SM/aluekeskusohjelma.
Matkailun mahdollisuudet käyttöön! PAMin kärkiteemat kevät 2013.
Maakunnan yhteistyöryhmä Ylijohtaja Pekka Häkkinen.
Itä-Suomen ESR- ohjelman toteutus TE-keskuksien näkökulmasta Itä-Suomen ESR- päivät Kirsi Vainikainen Pohjois-Savon TE-keskus.
KAUSTISEN SEUTUKUNTA Esittely SEUTUVALTUUSTO Petri Jylhä.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
TYÖELÄMÄN LAATU Menesty-hanke
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Hyvinvointialan yritystoiminnan kehittäminen Satakunnassa - strategioista toimenpiteisiin Palvelujohtaja Jari-Pekka Niemi Porin.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
Strategiaperusta ja ohjelmat
Helsingin tila ja kehitys 2016 tilastokuviot
Matkailuyrityksen tämän hetken haasteet ja menestys-tekijät Lapissa
Kylä maaseutupolitiikan kokonaisuudessa
STRATEGIA Aurinko Golf Oy
Esityksen transkriptio:

Kaustisen seutukunta Elinkeinostrategia 2007-2013 Tätä asiakirjaa on työstetty mm. seuraavissa tapahtumissa: - 25.10.2006 I Avainhenkilöseminaari 15.11.2006 elinkeinostrategian valmisteluryhmä 15.11.2006 II Avainhenkilöseminaari 30.11.2006 elinkeinostrategian valmisteluryhmä Yritystaito Oy Konsulttijohtaja Rauno Asikainen rauno.asikainen@yritystaito.fi GSM 0400 675 835

Sisällysluettelo Asia Dia n:ro Käsitteet 3 Strategisen ajattelun sisältö 4 – 5 Tulevaisuuden kehitysnäkymät ja haasteet 6 – 8 Seudun nelikenttäanalyysi, swot 9 – 12 Kehitysvisio ja päästrategia 13 Strategia-alueet 14 Strategia-alueiden kehittämistavoitteet, mittarit ja kehittämistoimenpiteet 15 – 18

Kehitysvisio Määrittelee halutun kehityssuunnan ja tahtotilan kiteytettynä. Se on innostava, jopa intohimoja ja tunteita herättävä, liikettä aikaansaava, realistinen ja haastava. Ymmärrettävä ja helposti viestittävissä. Päästrategia Kuvaa kiteytetysti toiminnan päälinjat ja -valinnat, joihin vision toteutus perustetaan. Strategia-alue On painopiste-alue, jolla on tärkeää operoida vision ja päästrategian toteuttamiseksi. Nelikenttäanalyysi, swot On analysointimenetelmä nykytilan vahvuuksien ja puutteiden hahmottamiseksi sekä uusien mahdollisuuksien ja uhkatekijöiden tunnistamiseksi.

Strategisen ajattelun ulottuvuudet Se on näkemistä eteenpäin, visiointia – vaatii abstraktia ajattelua, koska empiiristä tietoa tulevaisuudesta ei ole käytettävissä. ”Elämä eletään eteenpäin, mutta ymmärretään taaksepäin”. Se on kykyä nähdä myös taaksepäin, hyödyntää kokemusta ja hiljaista tietoa Tulevaisuus on rakennettava tunnistaen menneisyyden menestystekijät, jotkin niistä kantavat tulevaisuuteen, jotkin vaativat kehittämistä ja joistakin on uskallettava luopua. Se on ylhäältä alas näkemistä, helikopterointia - strateginen ajattelu syvenee, mikäli osaamme nousta ylöspäin näkemään laajempia kokonaisuuksia. Se on myös alhaalta ylöspäin näkemistä. Laajat kaaret eivät yksin riitä tuloksen tekemi- seen, vaan yksityiskohtien ymmärtäminen on samanaikainen näkemisen haaste. On ymmärrettävä liiketoiminnan logiikka ja ansaintalogiikka. Timo Santalainen: Strateginen ajattelu, Talentum 2005, mukaillen Rauno Asikainen 2006

Strategisen ajattelun ulottuvuudet 5. Se on sivusuuntaan näkemistä. Kannamme usein huomaamattamme silmälappuja, jotka estävät oppimisen muilta aloilta. On seurattava myös muiden toimijoiden ja toimialojen kehitystä ja opittava niiden kokemuksista. Se on näkemistä kuviteltavissa olevan tulevaisuuden yli. Tämä poikkeaa eteenpäin näke- misestä siinä, että ei pyritä ennustamaan todennäköisiä tulevaisuudenkuvia, vaan luodaan itse sellainen ”haluttu” tulevaisuus, joka ei toteudu ilman omaa voimallista strategiatyötä. Tulevaisuuden yli näkijät ovat strategisen ajattelun eliittiluokkaa. Timo Santalainen: Strateginen ajattelu, Talentum 2005, mukaillen Rauno Asikainen 2006

Yleiset kehitysnäkymät Syvä etnisten ryhmittymien törmäys maailmanlaajuisesti Globaalit markkinat ja talous; suorittava työ hakeutuu uusille halvan työvoiman alueille (Kiina, Intia, Idän tiikerit…) Maailmanlaajuinen riskialttius kasvaa, joka aiheuttaa kustannuksia, mutta toisaalta synnyttää myös uutta liiketoimintaa Vanhan mantereen, Euroopan selviytyminen/kilpailukyky? Suomi esimerkillinen EU- maa; mm. valtion talous, koulutusjärjestelmä… Suomessa väestön sisäinen keskittyminen yllättävän suurta Suomen talouden ja elinkeinoelämän uudet kärjet: - teknologiaklusterit (ICT, hyvinvointi-, bio- ja nanoteknologia) - luovat alat (muotoilu, design, kulttuuriteollisuus) - palveluliiketoiminta ( hyvinvointi-, koulutus- ja asiantuntijapalvelut) - kuluttaja-/henkilökohtaiset palvelut (matkailu) Julkishallinnon muutos jatkuu, rakenteet uudistuvat, yhteistyössä puheista tekoihin, tuottaja- kumppanuus laajenee, talouden jatkuvat paineet Yritysmäinen toimintamalli laajenee kuntasektorille, erityisesti tekniseen toimeen ja tukipalveluihin Sosiaali- ja terveyspalveluihin uusia ratkaisuja, siirrytään suurempiin yksiköihin, tietojärjestelmät yhtenäistyvät Kuntien ja seutujen keskinäinen kilpailu kiristyy – oma profiili ja kilpailuedut korostuvat

Yleiset kehitysnäkymät aluerakenteen keskittyminen lieventyy, kaupungistumiskehitys jatkuu mutta hidastuu jatkossa erityisesti pääkaupunkiseudulla - elintarviketuotannossa kehitys on kaksijakoinen, kansainväliset brändit ja suuret tuotantoyksiköt ja toisaalta paikallinen lähiruoka, erityistuotteet ja kotimaiset sesonkituotteet - bioteknologian ja –energian nopea läpilyönti henkilökohtaisten ja yrityksille suunnattujen, korkeatasoisten palvelujen kysyntä kasvaa, tuotteen lisäksi tarvitaan palvelukonsepti koko tuotteen elinkaaren ajaksi viihde, vapaa-ajan-, kulttuuri- ja virkistyspalvelujen kysyntä kasvaa voimakkaasti, matkailu kaksin- kertaistuu vuoteen 2020 mennessä, Euroopan yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa kahdessa vuosikym- menessä lähes 20 miljoonalla -> halutaan elämyksiä, kokemuksia ja merkityksiä standardituotteiden sijaan (Matka 2020) väestö ikääntyy ja kilpailu osaajista kovenee, Suomen väestön ikääntyminen on läntisen maailman nopeinta, vuoteen 2010 mennessä työelämästä poistuu 800 000 ihmistä

Tulevaisuuden näkymät ja haasteet (seudulliset) Työvoiman saanti, eri toimialat, naistyöpaikat Tunnettuuden lisääminen, seutukunnan markkinointi Maatalouden rakennemuutos, perheviljelmien jaksaminen, maidontuotannon keskittyminen Keski-Pohjanmaalle Globalisaatio Kulttuuriyrittäjyys Metalliteollisuuden alihankintamahdollisuudet Lähiruokateollisuuden kehittäminen Yritysten palveluympäristön jatkokehitys, erityispalvelujen saanti Taloudellisen toimeliaisuuden kasvu seudulla -> työpaikat ja asukkaat, toisaalta ikäluokkien pieneneminen Elinkeinotoiminnan profiloituminen Biopolttoaineen teko puusta, turpeesta ja eläinperäisistä aineista yms. Vahvuuksien vahvistaminen

Seudun vahvuudet ja heikkoudet (swot) vahva, monipuolinen ja monialainen elinkeinorakenne, puu, metalli, veneala, elintarviketeollisuus, kaivostoiminta, turkistarhaus alkutuotannon keskittymä, mahdollisuus myös bioenergiassa kulttuurinen identiteetti, Kaustinen ilmiö ja nimi on tunnettu brändi hyvä väestörakenne ja hyvät ihmiset, korkea työmoraali sijainti; useita kasvukeskuksia, satama, lentokenttä, rautatie luonnonrikkaudet, hyvät pohjavesivarat hyvä palvelutaso, peruspalvelut kunnossa kohtuuhintaiset asunnot, joustava tonttipolitiikka, turvallinen asuinympäristö tietoverkko maakunnassa laaja koulutuskirjo yrittäjyysilmapiiri paluumuuttajille löytyy töitä

Seudun vahvuudet ja heikkoudet (swot) väestön ikääntyminen, suhteellinen asema kuitenkin hyvä ammattihenkilöstön puute, naistyöpaikat sijainti, seutu harvaan asuttua, pitkät etäisyydet seutukunnan sisällä 7 kunnan keskinäinen kilpailu, myös vahvuus seutukuntajako, kahtiajakoisuus maakuntatasolla, seutukunnan askelmerkit yhteistyössä, liian pieni alueellinen ajattelu -kuntien heikko talous -matala tulotaso -tunnettuus ja markkinointi, vetovoimatekijöiden (viihtyvyys) puute työvoiman houkuttelussa -vähän palvelutyöpaikkoja -tiestö, julkinen liikenne -hoiva-ala, hoitopaikat

Seudun mahdollisuudet ja uhat (swot) -Uusi EU:n ohjelmakausi 2007-2013 ja sen resurssit Kaustisen seutukunnalle: -P-S:n kilpailukyky ja työllisyys –ohjelma ja Manner-Suomen ESR-ohjelma yhteensä EU 14,3 M€, valtio 10,7 M€, kunnat 3,6 M€; alueellinen maaseudun kehittämisohjelma, EU n. 3,12 M€, valtio 2,88 M€, kunnat 0,24 M€; Leader-rahoitus, EU 2,145 M€, valtio 0,975 M€, kunnat 0,78 M€ matkailu ja sen verkostoituminen, veturiyritykset, kulttuuri- ja hyvinvointipalvelut kaivostoiminta liitännäisineen alkutuotannon vahva keskittymä, sis. hevostalous globalisaatio hoivayrittäjyys Paras-hanke harrastus- ja palvelutuotanto seudullisena kuituverkko kansainväliset yhteydet ja hankkeet bioenergia puhdas luonto, erämaat talouden hyvä kehitys yrityspalvelujen kehitystyö

Seudun mahdollisuudet ja uhat (swot) -Onko kasvun esteenä työvoiman saanti ? Onnistutaanko rekrytoinnissa ja koulu- tuksen järjestämisessä alueen työvoimatarpeiden mukaan ? -väestökato, uhka vai seuraus; erityisesti korkeammin koulutetut -energia, etäisyydet ja kustannukset -kuntaosuuksien kasvu hankerahoituksessa -henkilöstön jaksaminen -yritysten omistuspohjan kansainvälistyminen -äärijärjestöt -sivukylien autioituminen -2. asteen koulujen oppilaspula -Paras-hanke (on myös mahdollisuus)

Kehitysvisio 2013 ja päästrategia Kaustisen seutukunta on elinvoimaisinta suomalaista maaseutua. Seutu on tunnettu monialaisesta elinkeinorakenteesta ja kansainvälisistä kulttuuritapahtumista. PÄÄSTRATEGIA Luodaan mahdollisuuksia yritystoiminnan kasvulle ja kehittymiselle. Pidetään seutukunnan väestökehitys positiivisena ja muuttoliike tasapainossa alueen eri toimijoiden yhteistyöllä. Panostetaan asumismahdollisuuksien ja infrastruktuurin kehittymiseen sekä koko perheen viihtymiseen seudulla. Pidetään palvelutaso kilpailukykyisenä.

Strategia-alueet 2007 - 2013 YRITYSTOIMINNAN KASVU- JA KEHITYSMAHDOLLISUUKSIEN EDISTÄMINEN OSAAVAN TYÖVOIMAN SAANNIN TURVAAMINEN JA MUUTTOLIIKE ASUMINEN JA INFRASTRUKTUURI; KOKO PERHEEN VIIHTYMINEN SISÄINEN JA ULKOINEN YHTEISTYÖ, ORGANISOINTI JA RESURSSIT

1. Yritystoiminnan kasvu- ja kehitysmahdollisuuksien edistäminen Hankkeet/toimenpiteet, resurssit, vastuutaho 2007 - 2010 Tavoitteet 2013 Mittarit 1.1 Yritysten kokonaismäärä + 40 kpl/v nettona, v. 2004 noin 1000 kpl 1.2 Työpaikkojen kokonaismää- rä + 100 kpl/v nettona 1.3 Kasvuyritysten kehityksen edistäminen 1.4 Aikaansaadaan oman kaivosalan osaamiskeskittymä, työpaikkoja 100 + 1.5 Matkailun volyymi kolminker- taistuu Tilastok. tilasto, yritysten toimipai- kat Tilaskok.tilasto, työpaikat toimi- aloittain Kasvuyritysten tuloskehitys Seudulle muuttaneiden määrä Yöpymisvrk:t Matkailutulo 1.1 Neuvontapalveluverkosto, 3 omaa neuvojaa ja sopimuskumppanit 1.2 Investointi- ja kehittämishankkeiden toteutus, erityisasiantuntijapalveluihin ohjaus 1.3 Kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen, kasvupalvelutiimin hyö- dyntäminen 1.4 Valtakunnallisten rahoitusinstru- menttien hyödyntäminen 1.4. Muuttajapalvelu, seudullinen hanke 1.5 Keski-Pohjanmaan matkailustra- tegian toteuttaminen 2007 -

2. Osaavan työvoiman saannin turvaaminen ja muuttoliike Hankkeet/toimenpiteet, resurssit, vastuutaho 2007 - 2010 Tavoitteet 2013 Mittarit 2.1 Työvoimatoimiston ja YPP:n ESR-hanke, tarvekartoitukset vuosit- tain 2.2 Aikuiskoulutuksen kehittämissuun- nitelman toteutus 2007- 2.2 Ohjataan nuoria oppisopimuskoulu- tukseen 2.3 Oma/maakunnallinen ESR-hanke (valtak.osio) 2.4 Oma ESR-hanke 2.4 Kesä- ja harjoittelutyöpaikat, opin- näytetyöt, oppilaitosyhteistyö 2.5 Seudun markkinointisuunnitelma 2007 ja sen toteutus 2.1 Selvitetään seudun todelli- nen työvoimatarve 2.2 Seudun yritysten tarpeiden mukaisen ammatillisen ja oppi- sopimuskoulutuksen yms. toteutus 2.3 Kansainvälisen työvoiman rekrytointi ja koulutus 2.4 Nuorten ja opiskelijoiden sitouttaminen seudun elinkeino- elämään 2.5 Aluemarkkinointi osana työvoiman saatavuutta Työlliset tp:t Koulutuksesta sijoittuneiden määrä, oppisop. määrä Ulkomaalaisten määrä/osuus Syntyneiden työsuhteiden mää- rä Tulomuuton määrä/vuosi

3. Asuminen ja infrastruktuuri, koko perheen viihtyminen Hankkeet/toimenpiteet, resurssit, vastuutaho 2007 - 2010 Tavoitteet 2013 Mittarit 3.1 Kaavoituksessa huolehdi- taan riittävästä tonttitarjonnasta yrityksille ja asuntotuotantoon 3.2 Selkiytetään vastuut yritys- tilojen toteutuksessa ja ylläpi- dossa (tekninen yhteistyö- tilapalvelu) 3.3 Yritysten tarvitseman tiestön ja yhteyksien tason varmistami- nen 3.4 Palvelutaso säilyy moni- puolisena 3.5 Lisätään asuinalueiden viihtyvyyttä ja kilpailukykyä 3.1 Kunnilla kaavoitusvastuu 3.2 Laaditaan yhteistyö- ja tilapalvelu- selvitys 2008 3.3 Toimialan kehittymisen esteenä olevien yhteysongelmien ratkaiseminen 3.4 Edistetään kehittämis- ja rahoitus- keinoin myös palveluyritysten kilpailu- kykyä, YPP 3.5 Laaditaan asuinalueiden laadulliset määritykset ja toteutusaikataulu (kunnat) 3.5 Kylähankkeet Vapaiden tont- tien määrä kun- nittain Selvityshank- keen etenemi- nen Tieluokituskm:t Palveluyritysten määrä ja lv:t toimialoittain Viihtyvyyskyselyt kunnittain, 2008

4. Sisäinen ja ulkoinen yhteistyö, organisointi ja resurssit Hankkeet/toimenpiteet, resurssit, vastuutaho 2007 - 2010 Tavoitteet 2013 Mittarit 4.1 Yritys-Suomi –palvelukokonaisuu- den toteuttaminen ja seudullisen YPP:n kehittäminen ja vahvistaminen 4.2. Seutukunnan johtoryhmällä ja seutuvaltuustolla päätösvalta, kuntien panostus hankkeisiin 28 €/as/vuosi 4.3. Vrt. kohta 4.1 ja kasvupalvelutiimien hyödyntäminen 4.4.Toteutetaan hanketoimijakokoukset 4.5 Toteutetaan alkuvuodesta seudun edustajien evästyskeskustelut (2 kpl) 4.6 Toimialakohtaisten yhteistyöryhmien ja uusien innovaatioryhmien toiminnan käynnistäminen, YPP 4.1 Strategian toimeenpano organisoidaan seudullisen pal- veluyksikön kautta 4.2 Ohjelmatyön kuntarahoituk- sesta päätetään seudullisesti 4.3 Kasvuyrityspalveluja käyttää vuosittain vähint.5 kpl 4.4 Yhteistyö tiivistyy maakun- nallisten hankekumppaneiden kanssa 4.5 Aktiivinen osallistuminen Keski-Pohjanmaan maakunnal- listen ohjelmien valmisteluun 4.6 Yritysyhteistyön ja verkos- toitumisen aktivointi Henkilöresurssit seutukunnassa Yhteisten hank- keiden lkm Käsiteltyjen hank- keiden määrä Johtoryhmän arviointi vaikutta- vuudesta Omien hankkei- den määrä/totsu Työryhmien lkm