Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry PIENET JA KESKISUURET ELINTARVIKEALAN YRITYKSET KAUPAN TAVARANTOIMITTAJINA, OPASKIRJA KAUPAN JA YRITTÄJIEN YHTEISTYÖHÖN Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry Esityksen sisältö Hankkeen tausta elintarviketalouden kansallisessa laatustrategiassa Hankkeen organisointi Oppaan sisältö Oppaan julkaiseminen Keskustelua/kysymyksiä 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Vastaa laatustrategian avainkysymyksiin 1. Yhteistyön kehittäminen osapuolten välillä ketjussa pellolta pöytään 2. Ketjun kyky vastata paremmin markkinoiden vaatimuksiin 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry Ohjausryhmä Päivittäistavarakauppa ry Elintarviketeollisuusliitto ry Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitto MTK ry Finfood – Suomen Ruokatieto ry Leipuriliitto ry Lihakeskusliitto ry ECR-Finland ry Ruoka-Suomi -teemaryhmä 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry Haastattelut Kaupan asiantuntijat, 14 kpl vähittäiskauppa hankinta logistiikka tietohallinto Tavarantoimittajat (8 kpl) leipomotuotteet lihavalmisteet maitovalmisteet juomat jalostetut kasvikset tuoreet kasvikset 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Toimittamisesta vastaavat kaupan työryhmät vähittäiskauppa hankinta ja logistiikka elintarviketurvallisuus ja laatu tietohallinta 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry Oppaan lähtökohdat Kerrotaan kaupan näkemys siitä, mitä toimiva ja menestyksekäs yhteistyö kaupan ja pk-tavarantoimittajien välillä on Lähtökohtana selkeä hahmotus siitä, miten nykyaikainen kauppa toimii ja mitä kauppa toivoo pk-tavarantoimittajalta 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry Oppaan tavoitteet Käytännöllinen opas tavarantoimittajille Kannustaa tavarantoimittajia laittamaan asioita kuntoon Hyödyllinen myös kaupan henkilöstölle hankinta- ja logistiikkayhtiöissä, kaupan ketjujen ohjauksessa sekä myymälöissä 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Elintarviketeollisuuden rakenne Suomessa Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on yhteensä noin 2000 elintarviketeollisuuden toimipaikkaa Lisäksi suuri määrä tilastojen ulkopuolella (jopa 3000 kpl?) Elintarviketeollisuudessa 69 % toimipaikoista työllistää alle 5 henkilöä, yli 200 henkilöä työllistäviä on vain 33 kpl Paikallista tarjontaa löytyy ympäri maata 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Eroja yritysten resursseissa Tyypillisesti toimialalla on 1-2 suurta, muutamia keskisuuria ja paljon pieniä: Leipomoteollisuus Lihateollisuus Meijeriteollisuus Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus Pärjätäkseen pk-tavarantoimittajien on hyödynnettävä vahvuuksiaan ja korjattava puutteita toiminnassaan 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Kaupan rakenne ja nykyaikainen toimintatapa S-ryhmän, K-ryhmän ja Tradekan osuus 11,9 miljardin euron markkinoista yli 80 % Ketjutoiminnan nopea kehitys Hankinnan jakautuminen kolmelle tasolle: keskitetty alueellinen paikallinen Tavarantoimittajan on tunnettava asiakkaansa, jotta osaisi myydä oikein 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Kaupan ketjut eivät ole samanlaisia Ketjujen markkinaosuus ja maantieteellinen kattavuus. Myymälöiden valikoiman kattavuus ja syvyys, eli kuinka monta tavararyhmää ja kuinka monta tuotetta per tavararyhmä myymälöissä on tarjolla. Valikoiman hallinnan keskittyminen ketjuohjaukseen tai osittainen hajauttaminen myymälöihin. Hinnan ja palvelun painottaminen kilpailukeinoina. Myymälän erilaistamisessa käytettävät keinot ja tavararyhmät. Tärkeimmät asiakasryhmät. 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry Valikoimien hallinta Tavararyhmät ja tavararyhmäroolit Ketjuvalikoiman muodostaminen Myymälän valikoiman muodostaminen Tilanhallinta myymälässä 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry Mikä on hyvä tuote? Erottuva ja kuluttajan kannalta kiinnostava tuote Turvallinen ja tuore tuote 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Logistiikka ja tietohallinta Jakelutien valinta ja pelisäännöt Kylmäketjun hallinta Pakkaukset Tuotetunnistaminen Tuotetietojen välittäminen Tilausten, laskujen ja toimitustiedon välittäminen 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry Markkinointi Hinnoittelu Markkinointiviestintä Promootiot myymälässä Tavarantoimittajien markkinointiyhteistyö Tuetut kampanjat 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Oppaan julkaiseminen ja käyttöönotto Julkaistaan 3/2007 Jakelu kaupan johdolle ja henkilöstölle sekä pk-tavarantoimittajille Jakelukanavina kaupan yritykset, mukana olevat järjestöt sekä mahdollisesti myös viranomaistahot, kuten TE-keskukset Opas otetaan käyttöön kaupan ja sen pk-tavarantoimittajien käytännön yhteistyössä 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Keskustelua ja kysymyksiä 21.11.2006 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry